Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Arthurstadt - Zwitserse Fantasie

Gestart door SBB-Fan zaterdag 29 oktober 2011, 20:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Voor de liliput-rijtuigen: blijkbaar zijn er toch dergelijke rijtuigen geweest met gele handvaten (foto), of zijn dat weer andere?

Ontsporingen had ik vooral op de m-wissels en in R1-bogen.  Niet op de k-rails (slanke wissels).  Na vervangen van de wielen door ac-exemplaren (iets hogere flenzen) was dit al beter, maar de echte oplossing kwam er pas na het verwijderen van de 'veren' in de draaistellen.  Deze duwen de wielen steeds terug in de rechtuitstand, en daardoor worden ze er op sommige wissels gewoon uitgedrukt.  Na deze aanpassing rijden ze perfect.

Het artikelnummer zoek ik nog op.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Het artikelnummer van de lilliputters is 876 50.

Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
En ze hebben inderdaad 6 deurtjes.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Arthurstadt
Citaat van: SBB-Fan op vrijdag 17 februari 2017, 08:47:53
maar de echte oplossing kwam er pas na het verwijderen van de 'veren' in de draaistellen.  Deze duwen de wielen steeds terug in de rechtuitstand, en daardoor worden ze er op sommige wissels gewoon uitgedrukt. 

Hebben jouw wagons dit detail ook?
Of zijn dat de "veren" in de draaistellen die je bedoelt?

Ik had zelf bij de eerst gekochte rijtuigen het gevoel dat ze (plastic versiering) alleen voor virtrines bedoeld waren, tot ik er een stel kocht waar ze goed zaten, namelijk tussen as en wagenkast in, want dan hebben ze geen effect op het rijgedrag:
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Mijn rijtuigen hebben inderdaad ook deze 'versiering' tussen de assen, maar deze hebben inderdaad geen invloed op het rijgedrag.

De veren zitten aan de binnenzijde van de rijtuigen,  onder de vloer van het interieur.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Arthurstadt
Citaat van: SBB-Fan op zondag 19 februari 2017, 21:38:34
De veren zitten aan de binnenzijde van de rijtuigen,  onder de vloer van het interieur.
Zover had ik ze nog niet gesloopt. Standaard (zijwanden naar buiten buigen)?
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Inderdaad.   Voorzichtig wanden naar buiten trekken.  Wel opletten voor de 'opstaptredes' aan de koppen.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Citaat van: SBB-Fan op maandag 20 februari 2017, 19:14:42
'opstaptredes'
Bedankt voor de waarschuwing, dat zijn broze treedjes.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
De rechter tunneluitgang van het spoor op de voorste rand van de baan (onderste niveau) werd deze namiddag verder afgewerkt:
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Super  :thumbup:
De loc komt met een mooie verkanting de tunnel uit rijden, erg sfeervol  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Mooie sfeervolle plaatjes. :)
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Er zijn al dieren gespot op de nieuwe rotsen ...
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
De lok ligt mooi in de verkanting...........alleen de pantograaf staat niet zo lekker omhoog........of tegen de bovenleiding aangedrukt met het schuitje ;)

Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Het sleepstuk liep inderdaad niet mooi tegen de draad.   Is ondertussen opgelost:).
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
'Bijna' verjaren is altijd leuk ;-): cadeautjes van vrouwlief: typisch zwitsers:
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Past perfect in deze combinatie:
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
En ook in deze ...
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
en verder een rijtuig om stilaan tot een internationale nachttrein anno 1986 te komen:
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
En deze ter aanvulling van een internationale IC-zug:
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Alleen zag ik in de winkel een gelijkaardig rijtuig, zelfde kleuren maar dan 1ste klasse.  Kan iemand me uitleggen waarvoor deze gebruikt werden?  Ik dacht steeds dat vanaf 1979 de IC-treinen van de DB rijtuigen hadden in ozeanblau-beige (2de klasse) en purperrot-beige (1ste klasse).  Ook zo voor de internationale treinen (uiteraard soms in combi met buitenlandse rijtuigen).
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Gewone intercity rijtuigen waren er in beige blauw, zowel 1e als 2e klasse. De luxe TEE rijtuigen waren alleen 1e klasse en in beige rood.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Ondertussen zijn we weer een half jaartje verder, is er nog een setje 'BLS EWIV-rijtuigen' bijgekomen en nog een tweede rode 'DB-TEN-schlafwagen' onderweg richting Nijlen :-).  De nachttrein DB/SBB krijgt stilaan vorm, nu nog een gepaste loc vinden.

Op het gebied 'baanbouw' werd het volledige paradespoor op het onderste niveau afgewerkt, werd de minimalistische 'Schaltpult' opgebouwd uit standaard MƤrklin materiaal, en kreeg de BietschtalbrĆ¼cke eindelijk haar plaats op de baan.  Dit betekent dan ook dat we nu aan de opbouw van het linkerdeel van de baan begonnen zijn (mag wel na 6 jaar ;-)).  Hiervoor moest ik wel de voorlopige keerlus afbreken, wat betekent dat er nu niet meer 'rond' kan gereden worden.  De treinen staan dus noodgedwongen stil.  Hopelijk niet voor 6 jaar!

Foto's volgen ...

Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Foto's dus ... eerst een klein overzicht van het afgewerkte deel
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
En dan nu de volgende 'werffase:
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Wauw

Wat een prachtige baan je aan het bouwen, ik ga je draadje eens rustig doorlezen dit weekend.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
En de 'basic Schaltpult', hiermee wordt heel de baan bediend.  Al het overige aan wissels/seinen/blokken is analoog geautomatiseerd.

De omkasting van de lichtblauwe trafo's is zo geplaatst dat ze in de toekomst precies in de wand van de tafel 'verdwijnt.  Als ware het een uitsparing in die wand.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Bedankt voor het compliment en veel leesplezier.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Prachtige update. :thumbup:
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
En zoonlief heeft sinds zijn vierde verjaardag zijn houten Ikea-treinen ook omgeruild voor 'het echte spul' ;)

Nu nog plaats vinden voor een tweede 'treintafel'  :O
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Dat beloofd ook een grote Marklin Fan te worden, of dat is hij al aan zijn rails te zien.  :P
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Ik pleit helemaal schuldig;).

En de schelpjes rond het spoor (die hij afgelopen zomer zelf geraapt heeft op het strand) is zijn eigen interpretatie van ballast ;).
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Dat is een flinke updae van een mooie baan in wording. Bedankt voor het delen. :arrow: :thumbup:
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Arthurstadt
Citaat van: SBB-Fan op zondag 17 april 2016, 22:16:35
Liliput-makelij. (...)
Na wat aanpassingen aan het scharniermechanisme van de draaistellen rijden ze vlot door alle bogen.  Ga echter wel nog de gelijkstroomwielen vervangen door wisselstroom-exemplaren, want nu heb ik nog te veel (...)
Heb je de wielen na een jaar vervangen?
Op welke wissels ontsporen ze vaak? M-wissels of K-wissels, en normale wissels of slanke wissels?
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
De wielen heb ik vrij snel vervangen.  Op de M-wissels ontsporen ze anders bijna constant.  Op de k-wissels gaat het een stuk beter, al moet ik er bij vertellen dat ik (op Ć©Ć©n na) hiervan enkel de slanke wissels heb/gebruik.

Je moet er ook niet te veel gewicht 'achter' hangen, want dan ontsporen ze ook vaak.  Heb uiteindelijk het eerste van de drie rijtuigen nog verzwaard ook (metalen strip in de vloer), en dan nog rijden ze steeds achteraan in de trein.

Op M-wissels moet je ook opletten want soms raken ze de lantaarn van de wissel (afhankelijk van de spoorlayout).

Al bij al bekeken: Het zijn mijn enige niet-MƤrklin rijtuigen en ik vind ze prachtig om zien, maar ik zal niet snel meer geneigd zijn 'andere' rijtuigen te kopen vanwege al deze probleempjes.  Maar als er natuurlijk weer een model is dat ik mis in mijn collectie, en er is geen MƤrklin voorhanden ... tja ...
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Ondertussen is de volledige basis houtwerk geplaatst.   Eindelijk wordt het hele sporenverlopp stilaan duidelijk.   Nu nog isolatie leggen en dan beveiliging voorzien.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Wauw, mooi hoor! En zo te zien allemaal nog analoog, daar hou ik wel van.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Erg mooie baan, en een zeer mooie grote brug  :thumbup:
Veel plezier met de verdere bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Nu er meer hout legt wordt je baan nog imposanter. :thumbup:
Net als mijn voorganger vindt ik je brug heel mooi en is echt een blikvanger op je prachtige baan. :)
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
@ Martijn: Alles is inderdaad nog100 % analoog.  Deels omdat ik nog veel analoog materiaal had, deels vanwege de kostprijs van het nieuwe digitale materiaal.  Het lukt nog aardig om een middelgrote baan analoog te sturen/beveiligen, al moet je al bij al toch wat concessies doen.  Maar ik ben toch tevreden dat ik analoog gebleven ben uiteindelijk.

De Bietschtalbrug is inderdaad een groot gevaarte (had ze zelf ook kleiner verwacht).  Maar het was voor mij een 'must have'.  Als groot Zwitserland-fan kon die voor mij gewoon niet ontbreken.  Door de afmetingen was het wel een hele puzzel om ze toch een geloofwaardige plaats te geven (vooral de hoogte van de brug is enorm), maar ik denk dat het nu wel zal lukken.  Rechts van de brug komt een tunnel, links een lawinegallerij.  Onder het middendeel maak ik een zo diep mogelijk dal om het zo realistisch mogelijk te maken.  Maar eigenlijk heb je voor zo'n grote brug meer ruimte nodig.  Alweer een compromis ...
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Weer een stapje verder.  De isolatie werd gelegd (in de onzichtbare delen) en de valbeveiliging geplaatst (uiteraard ook alleen in de onzichtbare delen).
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Ook werd reeds de achterwand (2de foto) geplaatst van wat ooit een lawinegallerij moet worden.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Verder nog een paar seerfoto's 'bij maanlicht' gemaakt.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
En nog enkele ...
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
...
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
En de laatste.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Zijn mooie plaatjes en vind foto's bij nacht altijd de mooiste, en ook bij nachtlicht is het nog mooier  :D  :thumbup: :thumbup:
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Het maanlicht is hier wel blauw ;).
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Citaat van: SBB-Fan op donderdag 12 oktober 2017, 21:03:32En de schelpjes rond het spoor (die hij afgelopen zomer zelf geraapt heeft op het strand) is zijn eigen interpretatie van ballast ;).

Dat zijn van die briljante dingen die kinderen doen.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Inderdaad ... dubbel genieten ... die 4-jarige bezig zien op het tapijt en tegelijk zelf werken aan de baan. ... ook al doe ik hierdoor eigenlijk twee keer niets op een namiddag .... echt genieten is dat.
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Arthurstadt - Zwitserse Fantasie
Bedankt voor het kijkplezier van je prachtige sfeerfoto's. :) :thumbup: