Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.

Gestart door mozzi54 zaterdag 29 oktober 2011, 18:33:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Al jaren ben ik in het bezit van een achtdelige ICE 3 (BR 403) van M* (dus nog van voor het MFX tijdperk). Het is zo'n beetje het vlaggenschip van mijn baan en ook een blikvanger voor kijkers. Het is dan ook zonder meer een schitterend treinstel om te zien. Waar ik me altijd aan heb geërgerd waren de slechte rijeigenschappen van het treinstel, met name in het onderste regelbereik. Ook de lastregeling werkte slecht en in het treinbesturingsprogramma koploper heb ik het treinstel al lang geleden een stopverbod op hellingen gegeven, want dan komt hij niet meer weg. Extra frustrerend is het als een Piko lok van 100 euro zonder enige moeite met acht rijtuigen van diezelfde helling optrekt. Altijd heb ik de decoder die geïntegreerd zit in de basisprint van het restaurantrijtuig ervan verdacht de veroorzaker te zijn van de problemen. De decoder zomaar vervangen door een andere is niet mogelijk, omdat ook de verlichting en de sleperomschakeling op de basisprint zit. Nou functioneert die sleperomschakeling en de verlichting best wel met de huidige decoder, alleen de motoraansturing niet. Zo kwam ik op het idee er gewoon een ESU lopi bij te plaatsen alleen voor de aansturing van de motor. Deze heeft hetzelfde adres gekregen als de oude decoder welke nog steeds de sleperomschakeling en de verlichting voor zijn rekening neemt. Het hele klusje neemt nog geen 10 minuten in beslag. De rijeigenschappen zijn een verademing en optrekken op een helling is geen probleem meer. Tevens is het treinstel niet meer gevoelig voor een lichte spanningsval en kan op kruipsnelheid gereden worden. Omdat de oude decoder alleen MM II verstaat, heb ik de lopi in de centrale ook op MM II met 27 rijstappen ingesteld.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Slim bedacht Aldert. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Goede oplossing, heb je ook no een mailtje naar marklin gestuurd, zodat zij dat ook kunnen toepassen op hun toekomstige modellen.
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.

OK Aldert,

Ik heb er ook eentje en nog niet echt digitaal geprobeerd. Mijne heeft op de eerste gastendag zijn kunsten vertoont en dat was een vlakke baan, heb ik zelf thuis ook, maar er komt een stijging aan naar het schaduwstation.

Ik denk dat als het zover is ik dit ook ga toepassen. Goed idee zoals Ben al memoreerde.

Gr. Fred.
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Hallo Eip,

deze oplossing gaat marklin niet toepassen, ik vrees dat er geen Esu decoder ooit meer door Marklin ingebouwd gaat worden in een productiemodel.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Aldert, jouw ICE 3 (37783?) heeft waarschijnlijk binnenverlichting met lampjes en die snoepen teveel vermogen van de decoder, waardoor er voor de motor te weinig overblijft.
Ombouwen met led's kan het probleem ook verhelpen.
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Hoi Aldert,

Bedankt voor de tip.
Dan kan er ook gelijk een geluidsdecoder in.

Gr. Marcel
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Citaat van: Kappa op zaterdag 19 november 2011, 23:57:46
Aldert, jouw ICE 3 (37783?) heeft waarschijnlijk binnenverlichting met lampjes en die snoepen teveel vermogen van de decoder, waardoor er voor de motor te weinig overblijft.
Ombouwen met led's kan het probleem ook verhelpen.

Iets wat M* gewoon AF fabriek had moeten doen :thumbdown:

Mvg Gert
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Citaat van: v200marklin op donderdag 24 november 2011, 22:21:29
Citaat van: Kappa op zaterdag 19 november 2011, 23:57:46
Aldert, jouw ICE 3 (37783?) heeft waarschijnlijk binnenverlichting met lampjes en die snoepen teveel vermogen van de decoder, waardoor er voor de motor te weinig overblijft.
Ombouwen met led's kan het probleem ook verhelpen.

Iets wat M* gewoon AF fabriek had moeten doen :thumbdown:

Mvg Gert

Hallo,

vermogen gebrek, nee kan niet de reden zijn, er zit er in dit treinstel dan ook 2 decoders, je zal 2 stel dipswitches tegenkomen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Mijn ICE I met 2 rijtuigen ! , 2 kopstellen hebben 4 ledjes, 2 x wit en 2 x rood, de rijtuigen hebben nog de oude 4 lampjes, staan op Aux 1 , gaat niet tot slecht samen aan !!

Haal ik 1 rijtuig er tussen uit, dan gaat het prima ;)

Ik heb me laten vertellen dat die gloeilampjes best zo'n 50 Ma kunnen trekken, x 4 = max aux  8o.

Oplossing er moeten dus ook leds in de rijtuigen.

Heb het hier over een ESU V 3.5 Locsound.

Mvg Gert
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Goede middag,

Ook ik erger me al tijden aan de ICE. 'k Heb nog een oude lopi liggen (v 2.0 als ik het goed heb)
Is deze geschikt om in te bouwen?

Wie weet het kleurenschema van de ICE? Zijn rood+bruin de voedingsspanning?
Die groene en blauwe komen zo te zien bij de motor vandaan. Maakt het nog uit welke kleur je waar op aansluit of heeft de motor nog een + en een - ?

Gr Richard
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
hoi,

ICE-3 heeft sleperomschakeling. Ken verder het el. schema niet uit m'n hoofd, maar je zal na het relais je lopi moeten aansluiten. Het is een geval apart. je kan deze ook gewoon parallel aan de rode en bruine draad solderen, maar er zijn 2 rode draden, van ieder koprijtuig één. Sleperschakeling werkt dan niet voor je lopi. blauw en groen gaan inderdaad naar motor, maar je kan het beste even kijken.
Persoonlijk zou ik een nieuwe print bouwen, en dan gelijk een moderne decoder erin zetten.

Volgens mij heeft alleen de 1e versie van de NS-ICE-406 2 decoders, meer is mij niet bekend.

Gr. Marcel
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Hierbij een paar foto's van de plek waar de rode draad van de lopi moet worden gesoldeerd.

@Walter Er zit inderdaad een tweede decoder in één van de tussenrijtuigen. Deze heeft echter niets met de verlichting te maken, maar met de sound (toeter en deursluitsignaal).

De originele verlichting met de gloeilampjes vreet inderdaad nogal wat stroom. De lampjes heb ik daarom al direct verwijderd, dat leverde echter geen betere rijeigenschappen op. Later wilde ik ieder lampje vervangen door een led met voorschakelweerstand. Werkt wel, maar het blijkt dat de voedingsspanning van de verlichting ompoolt als je de rijrichting wisselt. De binnenverlichting brandt dan dus maar in één rijrichting. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen de lichtspreiders te verwijderen en ledstrips te monteren. Nadeel blijft dat de binnenverlichting alleen is uit te schakelen tegelijk met de front/sluitverlichting. Dat is evt. wel op te lossen, maar dan moet je de bedrading van de hele trein aan gaan passen.

Met vriendelijke groet,

Aldert




Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Hoi Aldert,

Jouw ICE heeft een delta decoder, dus zonder lastregeling en dat verklaart de matige rijeigenschappen.
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Mijn ICE3 (37781) heeft hier geen last van, zelfs steigingen van 4% en of meer lukt nog goed.
Die van jouw is de 34780 zoals Kappa al vermeldde/vermoedde.
Overigens is het wel zo dat bij 1e klas voorop, er veel meer kracht in zit dan met 2e klas voorop.

Ik heb zelf welleens gedacht of het mogelijk is om twee motoren in tweede en 7de rijtuig te plaatsen,
Dat zou een hoop schelen.

Sander
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Op de doos van mijn ICE staat het nummer 37783. Als er dus een andere inzit ben ik getild door M* of de leverancier. Daarnaast is de 34780 een model van de BR 406 en de mijne is een BR 403 (éénsysteemuitvoering zonder pantograaf op de restauratiewagen). Verder zijn alle adressen in te stellen en dat kan volgens mij bij een deltadecoder niet.

Overigens merk ik sinds de lopi erin zit geen verschil meer of de 1e kl of de 2e kl voorop loopt. Verder kon mijn ICE die hellingen wel aan met de originele decoder, alleen op een helling wegtrekken vanuit stilstand bij langzaam opschakelen van de rijstappen ging slecht tot niet.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Nee hoor dat is gewoon een digitale decoder van de ICE-3. Je bent niet getild, die hoort er origineel in.
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Aldert, de decoder uit jouw ICE is voorzien van de chip 701.43A welke ook op de deltadecoder 66032 wordt toegepast.
Maar blijkbaar ondersteunt deze chip een hoogvermogens regeling.
Het zal allemaal wel origineel zijn hoor.
Ik vind het alleen vreemd, omdat alle Fx decoders van toen waren voorzien van de 701.22b chip.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Hallo Aldert,

Het probleem dat jij beschrijft met de ICE-3 is identiek aan het probleem dat ik met deze trein heb.
Ik heb Marklin ICE-3 met nummer 37783.

Jij geeft aan dat je de oplossing hebt gevonden door een extra decoder te plaatsen voor alleen de motor.

Daarover heb ik twee vragen:
1: Kan je de foto's waarin jij de aansluitingen toont, nog een keer plaatsen
2: Zou jij bereid zijn deze aanpassing ook bij mijn trein aan te brengen.

Dank,

Rudolph
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Citaat van: rscosworth op zaterdag 28 januari 2012, 16:57:07Ook ik erger me al tijden aan de ICE. 'k Heb nog een oude lopi liggen (v 2.0 als ik het goed heb)
Is deze geschikt om in te bouwen

Mocht iemand bereid zijn om de mijne om te bouwen dan hoor ik het graag.  Ook tegen een vergoeding is geen probleem.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Marklin heeft ook een sleperwissel print met mtc21 aansluiting erop ik weet alleen niet of deze ook in de zelfde ruimte past maar anders kun je gewoon de hele print vervangen en er dan een esu of een marklin mld3 in te plaatsen de laatste schijnt nog betere rij eigenschappen te hebben dan de Lopi 4 en spreekt ook dcc.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Samen met Fred (Marklindak) ben ik wel bezig om een print te maken, ter vervanging van de huidige decoder print.
Mocht er interesse zijn kan ik wel een draadje openen met de voortgang daarvan.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 23 november 2016, 13:35:27
Samen met Fred (Marklindak) ben ik wel bezig om een print te maken, ter vervanging van de huidige decoder print.
Mocht er interesse zijn kan ik wel een draadje openen met de voortgang daarvan.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe jij dat gaat ontwikkelen omdat ik zelf dat soort dingen ook wel eens doe.
Vergeet je dan niet dat de front en sluitseinen ongepoolt worden en dat je daar een apart relais of aansturing voor maakt. En volgens mij gaat er ook nog een extra functie naar het stuurstandrijtuig in verband met de schijnwerpers.

Gr. Marcel
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Marcel,

Geen probleem, ik zal het binnenkort even openen.
Voor het ompolen heb ik al een oplossing voor gevonden, zelfs zonder relais. Daarbij moet ik wel opmerken dat die mogelijk is omdat Fred de verlichting in zijn ICE vervangen heeft door led, en de sleperomschakeling weg heeft gehaald. Hierdoor is, naast de schijnwerper, ook de binnenverlichting schakelbaar.
Mocht er echter interesse zijn voor een versie met sleperomschakeling is dat echter ook mogelijk.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Ik meen dat alle ICE-3 met ledverlichting zijn uitgerust.
Voor de front- en sluitseinen dan.
Interieurverlichting is bij de oudere met gloeilampen uitgerust.

Gr. Marcel
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Front en sluitseinen wel ja, maar hij heeft ook de binnenverlichting ook veranderd naar led.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Ik heb een 37781 omgebouwd.

Ledstrips er in, sleper omschakeling er uit waardoor er een extra draad over de koppelingen vrij kwam om de binnenverlichting te kunnen schakelen.

Sleper onder het motorrijtuig geplaatst, ook dit is een aardig technische ombouw, sleper uit het koprijtuig is niet geschikt.

Mijn ombouw vergt ook alle rijtuigen om te bouwen, gloeilampen er uit met kleine aanpassingen per rijtuig om de binnenverlichting geschikt te maken voor gebruik van de ompolende verlichting voeding.

Gr. Fred.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Is het misschien niet wat om een apart pagina op het forum te maken alleen voor ombouw printen bvb op merk dus marklin,fleischmann,roco,enz omdat het nu soms lang zoeken is?
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 23 november 2016, 13:35:27
Samen met Fred (Marklindak) ben ik wel bezig om een print te maken, ter vervanging van de huidige decoder print.
Mocht er interesse zijn kan ik wel een draadje openen met de voortgang daarvan.

Zeker niet gelezen?
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
John & Fred,

Ook ik heb interesse in zo'n print!

Ben namelijk ook bezig met de ombouw van mijn Delta ICE3 (34780).
Momenteel heb ik de originele print/decoder volledig uit het motorrijtuig gehaald en vervangen door een ESU Sleiferumschaltungsplatine (51966) en ESU Lokpilot v4 (64614). De binnenverlichting alsmede de front/sluit verlichting werken momenteel niet meer.
Ik wilde LED verlichting in mijn ICE3 gaan aanbrengen maar om de front/sluit verlichting aan de praat te krijgen zou ik een Polwendeschaltung (zie oa deze site en deze site) nodig hebben, omdat vanuit de originele decoder de + & - op de oranje en paarse draad omgepoold wordt.
Maar daar zou ik alleen niet uitgekomen zijn, omdat ik te weinig verstand van electronica heb.

In de Delta variant (34780) zijn de front- en sluit printjes niet uitgerust met een extra led voor de extra schijnwerper. De bruin/groene draad die daarvoor dient is daar dan ook niet op aangesloten. In de digitale variant (37780) zit dat extra ledje er wel op.
Dus in de (origineel) Delta variant heb je dus eigenlijk een extra draad (van de 5 draden) over om de verlichting apart schakelbaar te maken.

Maar JA, ik heb dus interesse!
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Rolf,

Ik hou je (en de rest) op de hoogte, in het nog te openen draadje. ;)
De ongebruikte draad van de schijnwerpers zou je prima kunnen gebruiken voor de binnenverlichting, en vanzelfsprekend zullen de front en sluitseinen met de print waar we aan bezig zijn wel weer werken. 
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Bedankt John!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Wacht in spanning af ;-)

Nog even een kleine toelichting: de LED strips voor de wagons heb ik al in huis.
Dit zijn LED strips van Railroad24.com met gelijkrichter en potmetertje. Deze wilde ik op de huidige print bevestigen en de lampjes en lichtverspreiders die daar op zitten natuurlijk verwijderen.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Ik heb het zeker wel gelezen maar ik bedoel dat tot nu dit soort topic's verspreid over het forum staan.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Ik heb hier ook een en ander geplaatst.

KLIK

Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Hallo Marklindak,

Ik heb jouw draadje waarin je de aanpassing van jouw ice 3 beschrijft, gelezen.
Als ik jouw bericht vergelijk met de beschrijving van Aldert, dan lijkt het veel gecompliceerder om de ice 3 weer goed rijdend te krijgen.
Had ik bij Aldert nog de indruk dat het enkel ging om de toevoeging van een extra ESU locpilot decoder, als ik jouw draadje lees dan is het noodzakelijk om andere sleper onder de motorwagen te plaatsen tot en met het verwijderen van de slepers in de koprijtuigen.

Hoe moet ik dit nu opvatten ?

Groet
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Hallo Rudolph,

Het is een optie om de sleper vanuit de kopbakken te verwijderen en deze onder de motorwagen te plaatsen. Dit levert op dat de binnenverlichting dan apart aan en uit schakelbaar is.
Maar de print zal uitgevoerd worden op een manier waarbij de sleperwisseling ook nogsteeds mogelijk is, dan kunnen de slepers blijven zitten.

In beiden gevallen moeten wel de gloeilampjes voor de binnenverlichting vervangen worden door leds.

@Rolf, die ledstrips zijn prima.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Voor mij hoeft dat allemaal niet. Waarom zou je binnenverlichting apart uit willen zetten?


Ik ben al blij met een extra decoder voor goede rijeigenschappen.  Een geluidsdecoder zou dan wel weer meerwaarde hebben.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Tja, niet iedereen op de wereld is (gelukkig) hetzelfde, zelf zou ik er ook geen waarde aan hechten, maar er zijn anderen die er wel waarde aan hechten.
Vandaar dat we beide opties maken en er alleen t.z.t. bij het bestellen aangegeven hoeft te worden welke versie er gewenst is.

Sounddecoder kan, vanzelfsprekend, op de print.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Hallootjes allen,

Voor wat betreft de sleper verplaatsen kan ik zeggen dat een sleper van het koprijtuig niet onder de motorwagen past. Die heeft problemen met de ruimte, je hebt dan een kortere sleper nodig. Hoe dit te doen zal ik later in het andere draadje wel laten zien!

Ik heb digitaal geen vergelijk voor de rijeigenschappen, de mijne heeft analoog gereden waarna de decoder is overleden.
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slechte rijeigenschappen M* ICE 3 verbeterd.
Citaat van: rscosworth
Waarom zou je binnenverlichting apart uit willen zetten?

Dit heeft voor mij een reden. Op een opstelspoor kan de verlichting aan of uit zijn en hoeven de front en sluitseinen niet te branden.

T'is maar net hoe je hier tegenaan kijkt.

Laten we de zaken die betrekking hebben tot de ombouw maar in het andere draadje behandelen, in dit draadje ging het over de slechte rijeigenschappen! Ik betrap mezelf nu op iets waar we als MOD toezicht op moeten houden :-)