Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

BR23 035 Roco stopt met rijden (koolborstels op?)

Gestart door Marklinbaan.nl dinsdag 15 november 2016, 09:32:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR23 035 Roco stopt met rijden (koolborstels op?)
Hallo allemaal,

Het is al een tijdje geleden sinds ik hier iets heb geplaatst.
Ik ben doorgaans meer een forum lezer.

Afgelopen zondag was ik met mijn zoontje lekker aan het rijden toen plotseling mijn Roco BR23 035 AC (69224) abrupt bleef staan.
Deze loc heb ik in het voorjaar voorzien van ESU loksound 4 met powerpack. Sinds de ombouw een perfecte loc om mee te rijden.

Toen de loc bleef staan deed het geluid het gewoon nog en gaf af en toe een stoomslag.
Alle functies waren nog schakelbaar alleen er kwam geen beweging in de loc.

Gisteravond in alle rust (zonder kinderen) wat dingen getest:

Decoder doet het buiten de loc perfect. CV?s kan ik lezen en schrijven
In de loc kan ik alleen functies schakelen. Bij CV?s lezen krijg ik fout te zien.

De hele aandrijving heb ik uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet.
Alles draait soepel. Ik heb wat contacten getest en kon daar ook niks vinden.

Wat kan hier niet goed zijn?
Zijn de koolborstels op of iets dergelijks?
Ik vind het zo vreemd dat de IB foutmeldingen geeft bij de CV?s net of er een storing in de loc zit wat het signaal naar de decoder onderbreekt.

Groeten Martin
Re: BR23 035 Roco stopt met rijden (koolborstels op?)
Hallo Martin, ik mis in je verslag van de uitgevoerde tests een test van de motor toen de aandrijving gedemonteerd was. Het lijkt me goed om dat alsnog te doen, maar nu kan de aandrijving blijven zitten, omdat die goed is bevonden. Voor die test moet de decoder uit de lok worden verwijderd; je test de motor met een gelijkspanningsbron. Iedere spanningsbron is goed - 9Volts blokje bv. - zolang het maar gelijkspanning is. Dat je motor abrupt stopt door versleten borstels kan in beginsel wel, maar is gezien de constructie van de ROCO-motoren onwaarschijnlijk. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de motortest. Succes.
Re: BR23 035 Roco stopt met rijden (koolborstels op?)
De simpele manier om een stap te zetten in het foutzoeken: aan je LokSound zit een stekker, prik deze eens in een andere lok. Of heb je nog een andere decoder met NEM stekker en prik deze eens in je 23'er. Je weet dan ieder geval of je decoder of lok defect is.

Plaatje van mijn eigen 23'er waar ik ooit een LokSound V4 in heb gezet:


Als je de motor wilt testen met een 9V batterij kan dit op de NEM stekker, pin 1- 5, grijs en oranje.

Gr, Ben.
Re: BR23 035 Roco stopt met rijden (koolborstels op?)
Goedemiddag

@Ben

decoder wissel heb ik al gedaan. De decoder van de 23er werkt in een andere loc gewoon.
En de andere decoder in de 23er weigerde ook. Zo had ik het in het eerste bericht ook moeten neerzetten.

Had de 23er van jou ook problemen met stroomopname bij de wielen?
Die van mij heb ik voordat ik de powerpack erin heb gezet heel veel gedonder mee gehad om dat goed te krijgen.

Ik ga morgenavond even de motor testen.

Groeten Martin
Re: BR23 035 Roco stopt met rijden (koolborstels op?)
Ok, dan verder zoeken richting motor. Overigens heb ik geen stroomafname problemen.

Gr, Ben.
Re: BR23 035 Roco stopt met rijden (koolborstels op?)
Zo ik heb de motor uitgebouwd en getest die draait als een tierelier.
Het zit hem dus niet in de motor.

Ik heb verder nog geen tijd gehad voor verdere tests van de kabels en printen.
Ik denk dat ik morgen ook nog de decoder beter ga testen in een andere loc.

Groeten Martin
Re: BR23 035 Roco stopt met rijden
Deze loc blijft een raadsel.
De decoder werkt prima in een andere locomotief (best leuk een V200 met stoomloc geluid).
Nu moet ik dus kijken naar de kabels, contacten en printen ???

Groeten Martin
Re: BR23 035 Roco stopt met rijden (koolborstels op?)
Locomotief rijdt weer!!

Op de printplaat van de tender gaf een van de pinnetjes van de decoderstekker niks door.
Dit was het pinnetje naar de motor.

ik heb het tin opnieuw laten vloeien en nu doet hij het weer.

Groeten Martin