Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

M-rails reinigen

Gestart door Moviestar zondag 04 maart 2007, 20:23:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-rails reinigen
Moviestar
gast

M-rails reinigen
Ik heb onlangs wat M-rails in occasie gekocht, de persoon waaraan ik ze kocht zei dat ze op zolder lagen en al oud zijn (jaren zeventig) hij zei me ze te reinigen. Als ik ze bekijk zijn ze wat stofferig maar ik vraag me af of de rails zelfs worden, deze zijn een beetje roest, hoe reinig ik dat? Of is dat niet nodig?
Alvast bedankt.

Greetzzzzzzzz
moviestar  8)
Re: M-rails reinigen
Gewoon met een beetje wasbenzine of spiritus op een vochtige doek.

Groeten,
Davy

Re: M-rails reinigen
Marklin raadt dit zelf ten zeerste af het gebruik van schuurpapier. Maar meer woorden maak ik er niet vuil over.
Re: M-rails reinigen
VincentKloeg
gast

Re: M-rails reinigen
Nouja, soms kan het niet anders. Licht opschuren en daarna afnemen met alcohol is een goede manier om een tijdje van je vieze railsen af te zijn. Zorg je er ook voor dat de wielen van de treinen ook schoon zijn?
Re: M-rails reinigen
catzeiler
gast

Re: M-rails reinigen
Oude m rail opschuren is een optie, je kan ze een half jaar gebruiken en dan weggooien. Door opschuren krijgt roest nog meer kans. schoonmaken, licht invetten met naaimachineolie. En, veel rijden, dat is de beste manier om de rails, welke dan ook, gangbaar te houden.
Re: M-rails reinigen
JanPieter
gast

Re: M-rails reinigen
Een soort steentje met een vloeistof erin van Roco. Ook kan je wasbenzine gebruiken, maar wel ff daarna laten dragen  :shock: :o
Re: M-rails reinigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: M-rails reinigen
Citaat van: JanPieter op maandag 05 maart 2007, 06:38:33
Ook kan je wasbenzine gebruiken, maar wel ff daarna laten dragen  :shock: :o
Is het dan daarna zo zwaar dat je het zelf niet getilt krijgt  :lol:

Groeten,
Herman
Re: M-rails reinigen
Jaren geleden ben ik ook nog met M-rails bezig geweest en had bij diverse aankopen ook het probleem van lichte roest/aanslag op de rails.

Ik heb daar toen een dremel voor genomen met een "staalborstelschijfje" en deze langs de binnen en buitenzijde van de spoorstaven gehaald.
Dit gaf een goed resultaat zonder "krassen".
Vervolgens heb ik de bovenkant van de spoorstaven met zo'n "blauwe inktgom" opgepoetst.

De "pucco's" (middencontacten) heb ik met een zeer fijn en klein wetsteentje op gepoetst.
Het resultaat: weer al nieuw.
Het terugkomen van roest o.i.d. was niet meer van toepassing.

Het is een behoorlijk werkje maar daar komt dan ook wat voor teurg.

Ik hoop dat deze tip je verder kan helpen.
Ik zou zeggen, probeer het eens.
Re: M-rails reinigen
Moviestar
gast

Re: M-rails reinigen
Badankt voor jullie reactie, ik zal eens uitproberen wat het beste is en laat het jullie dan weten  :wink:

Greetzzzzzzz
moviestar  8)
Re: M-rails reinigen
Martin
gast

Re: M-rails reinigen
Als wasbenzine, spiritus of andere schoonmaakmiddelen niet meer helpen, dan kun je idd met heel fijn schuurpapier aan de gang gaan. Alleen nooit staalwol gebruiken, en met staalborstelsschijfjes ook goed uitkijken. Daar kunnen n.l. kleine draadjes van afbreken en op de rails achterblijven. Vervolgens kunnen die weer 'opgezogen' worden door permanent magneet of veldspoelen van de lok, en zo veel schade aanrichten in de lok.

groeten, Martin
Re: M-rails reinigen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: M-rails reinigen
Het beste is dan om waterproof schuurpapier te gebruiken en na het schuren de rails met wasbenzine o.i.d. weer goed schoon te maken om alle schuursels (stof en zo) weg te halen.
Re: M-rails reinigen
Citaat van: Martin op maandag 05 maart 2007, 21:29:27
En met staalborstelsschijfjes ook goed uitkijken. Daar kunnen n.l. kleine draadjes van afbreken en op de rails achterblijven. Vervolgens kunnen die weer 'opgezogen' worden door permanent magneet of veldspoelen van de lok, en zo veel schade aanrichten in de lok.

Helemaal met je eens Martin,

Nu ik mijn bijdragen nog eens na lees moet ik toegeven dat deze niet compleet is.
Na het gedane staalborstelschijfjes werk borstelde ik de rails nog na met een ouderwetse houten nagelborstel.
Deze tip had ik gekregen van iemand waar ik wel eens wat M-rails ging halen.
D.m.v. dit borstelen lijken ze weer als nieuw en de terechte opmerking van jouw (zie citaat) voorkom je hiermee.

Sorry voor de tekortkoming.

Re: M-rails reinigen
Moviestar
gast

Re: M-rails reinigen
Allen bedankt voor de info

Greetzzz
moviestar
Re: M-rails reinigen
ralph-marklin
gast

Re: M-rails reinigen
Hallo,

Wat is eigelijk een wetsteenje. Misschien heeft iemand er een foto van,
Plaats ze dan aub maar even in dit forum.
Re: M-rails reinigen
matthijs popken
gast

Re: M-rails reinigen
hallo

ik heb laatst nog wat m-rails schoon gemaakt.
Mijn rails was ook stofig en vettig ik heb gewoon een tijltje met warm water en een drupje afwasmiddel.
na het afwassen van de rail heb ik ze heeeeel goed afgedroogd en ze waren brandschoon.
en ik heb er nog steeds geen problemen mee.

vr groet matje
Re: M-rails reinigen
Robber
gast

Re: M-rails reinigen
Is er misschien ook al iemand die zijn M-rails in de vaatwasmachine heeft gedaan? (kort of lang programma, met of zonder spoelglans) :D
Re: M-rails reinigen
kiezel
gast

Re: M-rails reinigen
Citaat van: Robber op donderdag 24 april 2008, 06:58:43
Is er misschien ook al iemand die zijn M-rails in de vaatwasmachine heeft gedaan?

Hoe onwaarschijnlijk ook, maar dit is in dit draadje (KLIK) al eens besproken.
Zelf dacht ik eerst dat het een grap was...  :o

Groetjes,
Kiezel :D
Re: M-rails reinigen
Lid sinds: 2008

lok 1131

offline
Re: M-rails reinigen
Na verschillende manieren geprobeerd te hebben, gebruik ik nu alcohol 70% met wattestaafjes. Even flink wrijven en schoon. Maar ik kijk ondertussen wel uit naar een railreinigingwagon bv van Liliput. Daar kan namelijk vloeistof in gedaan worden en zo kun je in tunnels en op andere moeilijke plaatsen komen.
Re: M-rails reinigen
Ralph, Een wetsteentje gebruiken ze om messen te slijpen helaas heb ik geen foto. Omdat je dit steentje met petroleum nat moet maken noemen ze dit wetsteentje. Bij Google vond ik het volgende http://www.keukenartikelen.be/details.asp?language=nl&productID=43019