Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Lichtwissel stuurstand digitaal

Gestart door jandebest maandag 31 oktober 2011, 19:16:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lichtwissel stuurstand digitaal
Hallo allen,

Afgelopen zaterdag heb ik op de beurs een marklin 4160 Silberling stuurstand gekocht. Op de analoge baan werkt de lichtwissel keurig maar op de digitale baan helaas niet. Er gaat geen enkele LED aan. (slechts een kort flitsje bij het inschakelen van de booster). Terug naar analoog en alles is OK.
Kan dit aangepast worden of wordt het toch een functie decoder inbouwen??
Heeft iemand hier ervaring mee, ik hoor het graag,

Groet Jan
Re:Lichtwissel stuurstand digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Lichtwissel stuurstand digitaal
Jan
De massa en plus draad van de led verlichting andersom aansluiten.
Led verlichting werkt op gelijkstroom, ten dele op wisselstroom, de helft van de sinusgolf 50 * sec=25*sec
Cees
Re:Lichtwissel stuurstand digitaal
Hallo Cees,

Bedankt voor je reactie, ik ga het morgen proberen.
Ik laat weten of het is gelukt,

groet Jan
Re:Lichtwissel stuurstand digitaal
Hallo Cees,

De verlichting van de stuurstand werkt inmiddels wel zonder dat ik iets heb moeten doen. Er zit overigens wel een gelijkrichter in met bufferelco, de LED's worden gevoed met gelijkspanning. Het euvel lijkt eerder voort te komen uit de bedrading, waarschijnlijk een breukje en/of misschien ook de printbanen.
Hoe dan ook, het werkt !! :thumbup:

Groet Jan
Re:Lichtwissel stuurstand digitaal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Lichtwissel stuurstand digitaal
Dat is mooi  :thumbup:
Hoe is de massa geregeld, met een 4 pootig harkje tegen de wielen aan in een draaistel? daar kan dan ook het euvel in zitten. matige contact overgang op de wielflens en mogelijk in combinatie met een beetje vettig wiel
Cees
Re:Lichtwissel stuurstand digitaal
Inderdaad Cees,

het massacontact is een 4 potig harkje ( op beide draaistellen en daardoor loopt de stuurstand vrij zwaar)  en daar mag wel even wat aandacht aan worden besteed, het koper is aardig verkleurd. Ook de contacten van de omschakeling zijn niet je dat. Dus dat wordt een projectje, dan ook maar interieurverlichting en functiedecoder om het geheel af te maken,

groet Jan