Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Kalkwagens hoe en wat?

Gestart door kippenlijntje dinsdag 25 oktober 2011, 20:48:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kalkwagens hoe en wat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Kalkwagens hoe en wat?
Hallo forumleden,

Aangezien ik al een tijdje in het bezit ben van enkele kalkwagens heb ik de volgende vragen.

1. Kloppen de kalkwagens van marklin, Roco en Lima en zijn er soorten Fals' en geweest?

2. Zo ja als er verschillen zijn heeft er iemand foto's voor me zodat ik het eens kan bekijken?

3. Hoelang waren deze treinen zo ongeveer?

Deze vraag stel ik omdat ik bezig ben een kalktrein te maken maar eigenlijk niet veel informatie heb.
Ik heb enkel een foto van Mestreech waar een reeks 27 voor de trein stond en er onder andere ook van b cargo wagens in de trein zaten.
Bovendien zie ik een aardig verschil in de kalkwagens van Roco en Marklin als je die samen zet.
Ik hoop via deze weg wat wijzer te worden en alvast bedankt voor de hulp! :thumbup:

Groetjes,

Antal
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
ligt er aan welke kalkwagens je wilt, ik heb de oude geweatherde versie van marklin.
jij bedoeld de rode wagons denk ik ??
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Nope ik bedoel de wagens die jij hebt.
Hier heb ik er 1 van en dan 5 roco's (tenminste binnen nu en paar dagen is het er 5)
Dus wat ik bedoel is puur de grijze.

Groetjes,

Antal
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
De Kalktreinen die ik regelmatig in Duivendrecht (2005-2010) zag passeren, waren eigenlijk niet eens zo lang.
Meestal waren het 5 a 6 Fals-wagens, dan een paar Bollenwagens (uiteraard ook wit) en dan weer wat Fals-wagens. In totaal zo'n 15 wagons.
Getrokken werden ze hetzij door 1600-en of een setje 6400-en, maar ook combi's met de 6400 in opzending.

John
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Dank je voor het antwoord! :)
Ik ga morgen (of vandaag) eens kijken of ik nog wat informatie heb die in enkele boeken staan. (tenminste hoop ik)
En kan iemand ook de vraag beantwoorden tussen de Fals wagons van Märklin en Roco of deze kloppen en dus net als in het echt verschillend waren of dat er 1 van de 2 niet kloppend is? :)

Groetjes,

Antal
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Zoek eens op drie producten trein, deze bedoel je geloof ik. Zijn iets andere kalkwagens dacht ik
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Hoi,

Ik neem aan, dat het om de grijze Fals-en gaat.
Helaas, heeft M. enkele concessies gedaan. Als je het niet weet, merk je het niet, maar als je ze vroeger dagelijks loste, ken je de verschillen.

Ik heb diverse foto's; zal ze een dezer dagen plaatsen.

gr. Marcel
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Of bedoel je deze ik heb Roco en marklin wagons door elkaar en daar is niet mis mee.

Gr,
GJ
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Hey Marcel,

Kijk dat zocht ik dus nu weet ik dat die van Märklin niet helemaal kloppen. :)
Mocht je er foto's van hebben dan zie ik die erg graag!

@GJ,

Ik wil puur een kalktrein hebben. Een Staaltrein heb ik al en het lijkt me zo mooi om die twee gescheiden te hebben.

Groetjes,

Antal
Re:Kalkwagens hoe en wat?
hallo Antal,

De kalkwagens zijn mooie bakken voor een lange sleep  :P Je vragen kan ik niet allemaal beantwoorden maar ik heb wel wat foto's voor je gemaakt. En voor mezelf natuurlijk  ;)
Ik ken drie NS sets :
Märklin 46242 met twee verschillende grijze wagens zonder lading
Märklin 46250 met twee gelijke grijze wagens met lading en vervuild (in de verpakking nog wat extra folie)
Märklin 46256 met twee gelijke bruine wagens met lading  (volgens mij is dit ook kalk  :?)
edit een 4e mooie set (geen NS) : Märklin 46262 met vijf wagen met witte lading

daarnaast de enkele
Märklin 46254 grijze wagen met lading. Naar mijn mening gelijk aan het exemplaar uit set 46242 met het grote opschrift "KALK"

Hieronder wat afbeeldingen.

groet, Michiel

Re:Kalkwagens hoe en wat?
en nog even hoe het eruit kan zien...
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
De Marklin wagons zijn korter gekoppeld als de Roco wagons. Ik vind zelf de geweatherde versie mooier, dan de wagons met KALK opschrift. Deze wagons zijn lichter grijs dan de geweatherde versie. Heb er zelf ook een paar van gehad, deze heb ik weer weg gedaan. Was geen gezicht ! , ik heb nu 16 wagons. Hoop op eurospoor nog 2 setjes erbij te kopen, dan is mijn kalktrein lang genoeg.
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Ik ben er vrij zeker van dat er in werkelijkheid maar één wagen is geweest waar met grote letters "Kalk" op stond, de zogenoemde "Grote Kalk". De overige wagens hadden geen opschrift of het woord "Kalksteen" in kleinere letters. Mogelijk dat die ene wagen een prototype of proefbeschildering is geweest.
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Citaat van: Acido op woensdag 26 oktober 2011, 22:36:13
Ik ben er vrij zeker van dat er in werkelijkheid maar één wagen is geweest waar met grote letters "Kalk" op stond, de zogenoemde "Grote Kalk". De overige wagens hadden geen opschrift of het woord "Kalksteen" in kleinere letters. Mogelijk dat die ene wagen een prototype of proefbeschildering is geweest.

Hier zit een behoorlijke kern van waarheid in.
Het is echter zo:

Het gaat hier om het type Fals-z. (wagencode 2540)
Hiervan reden er 36 + 113 stuks rond.
Deze wagens werden vanaf 1984 als speciale wagens voor kalksteenvervoer ingericht / afgezonderd.
De wagens kregen oa hierbij het opschrift "Kalk"op de rechter zijkleppen.
Na een revisie werden de wagens grijs geschilderd; hierbij werd een zeer groot (blauw) NS embleem aangebracht. De eerste wagens kregen het opschrift "Kalk". Omdat kalk bij open wagens een milieu-onvriendelijke naam heeft, is dit opschrift later gewijzigd in "Kalksteen". Een benaming die meer conform de werkelijkheid is. Omdat de hiervoor benodigde spuitsjablonen opnieuw moesten worden aangemaakt zijn er i.v.m. de grote behoefte aan deze wagens nogal wat zonder dit opschrift de baan op gegaan. Later besloot men dit opschrift  in het geheel niet meer te plaatsen, zodat er slechts enkele wagens*  met het grote opschrift "Kalksteen" rijden. (Bron: Spoorwegmaterieel in Nederland, pag. 178 van Nieuwenhuis / Nanon)

* Volgens mij 3 st.

gr. Marcel

Re:Kalkwagens hoe en wat?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Citaat van: loc1200 op donderdag 27 oktober 2011, 01:48:04
Later besloot men dit opschrift  in het geheel niet meer te plaatsen, zodat er slechts enkele wagens*  met het grote opschrift "Kalksteen" rijden.
"Kalk", neem ik aan, niet "Kalksteen"?

Citaat van: loc1200 op donderdag 27 oktober 2011, 01:48:04
* Volgens mij 3 st.
Dat zou maar zo kunnen. Ik heb er nooit meer dan één in een trein zien zitten, en meestal zat er geen in, dus veel waren het er zeker niet.
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Citaat van: kippenlijntje op woensdag 26 oktober 2011, 10:19:21
Hey Marcel,

Kijk dat zocht ik dus nu weet ik dat die van Märklin niet helemaal kloppen. :)
Mocht je er foto's van hebben dan zie ik die erg graag!

@GJ,

Ik wil puur een kalktrein hebben. Een Staaltrein heb ik al en het lijkt me zo mooi om die twee gescheiden te hebben.

Groetjes,

Antal

Hoi Antal,

Dat was alleen voor de foto.Ben ze nog aan het sparen om wat je al zei om staal en kalk te scheiden dat is inderdaad mooier.Ik wilde je alleen even laten zien dat er niets mis mee is het wel mooier als je van 1 dezelfde wagons hebt,
maar in het echt rijden ook donkere en licht door elkaar.

Gr,
GJ


Edit Walter quote gerepareerd
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Hoi,

even een wat ouder topic opgehaald. Heb vandaag ook mijn 3e set kalkwagons ontvangen, maar wat bleek, zonder lading. En ik heb al 2 sets (de geweatherde, en de set met de tekst "kalk" en "kalksteen" mét lading. Vreemd toch? Wel jammer. Vind ze leeg lang niet zo mooi uitzien. Iemand een idee, of die lading los te krijgen is?

Roy
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Kalkwagens hoe en wat?
Citaat van: RoWi op donderdag 23 februari 2012, 16:32:59
Hoi,

even een wat ouder topic opgehaald. Heb vandaag ook mijn 3e set kalkwagons ontvangen, maar wat bleek, zonder lading. En ik heb al 2 sets (de geweatherde, en de set met de tekst "kalk" en "kalksteen" mét lading. Vreemd toch? Wel jammer. Vind ze leeg lang niet zo mooi uitzien. Iemand een idee, of die lading los te krijgen is?

Roy

Ik heb wel echte kalksteen voor je hoor. (fijne fractie)
Uit de echte fads.  ;-)

gr. Marcel