Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tegenvallende rij-eigenschappen 60760

Gestart door Acido zondag 04 maart 2007, 12:20:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Beste mensen,

Omdat ik niemand erover hoor heb ik er maar even een topic over gestart.

Recentelijk heb ik mijn 3326 omgebouwd van een 6080-decoder + originele motor naar hoogvermogen met behulp van setje 60760 en ik ben eigenlijk nogal teleurgesteld over de rij-eigenschappen.

Bij lage snelheden loopt de loc mooi, bij hogere constante snelheden ook.
Echter: het optrekken naar en vooral het afremmen vanaf baanvaksnelheid lijkt echt he-le-maal nergens op!  :?

Probeer maar eens een mooie "landing" te maken als je je trein wilt laten binnenkomen in een station. Bij iedere overgang van de ene snelheidstrap naar de volgende gaat de loc even vol in de ankers waarbij de hele trein door elkaar geschud wordt en alle reizigers van hun stoel af vallen.  :(

Ook optrekken gaat verre van geleidelijk (namelijk in een stuk of zeven duidelijk te onderscheiden stappen) en dat was juist iets waar m'n 1600-je een kei in was toen-ie nog een ouderwetse, niet-lastgeregelde decoder had. Nu kan ik mijn rijregelaar (bij wijze van spreken) net zo goed vervangen door een zevenstandenschakelaar... :|

1. Ben ik nou echt de enige die hier last van heeft??
2. Weet iemand of dit gedrag te versoepelen is?

Graag jullie mening & advies!

Acido
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Acido,

Dit is inderdaad het probleem bij deze decoders. Echter zijn er mensen op het forum geweest die hiervoor al waarschuwen en vertelde dat hun voorkeur uitging naar de 6080 decoders en deze dus niet door de 60760 set zouden vervangen. Oplossing hiervoor is er helaas niet.

Groeten,
Herman
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Stel de optrek en remvertraging wat meer in. Dan merk je dat het veel beter gaat.
De Re 460 met 70760 rijdt hier (bijna) net zo mooi als met de oudere C90. Kwestie van instellen. f4 niet gebruiken want daar schakel je de vertraging mee uit.

Mvg, Johan.
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Hallo Acido,

ik heb zo'n 20 Locs omgeouwd met de 60760, met geen 1 loc problemen !, wel problemen gehad mbt schokkerig rijden, dit had vaak met de massa verbinding te maken, bij 1 Loc , een E-loc 3058 heb ik wel 4 massa verbindingen moeten maken , eer de Loc goed liep, zelfs een koperstripje gemaakt op de wielassen, en pas toen liep hij goed.

Ik zeg niet dat het een massa probleem is , maar het kan heel goed.

Mvg Gert
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Oooops effe vergeten te melden, nog een tip.
Schroef de max snelheid een eind omlaag.

Mvg, Johan.
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Het nadeel van de optrekvertraging zo lang in te stellen is dat je, wanneer je perrons zoals bij mij klein zijn, moeilijk is een trein exact uit te laten komen. In dat geval moet je de optrekvertraging wel kleiner maken. De maximum snelheid heb ik al naar beneden gezet tot 80%, maar kan nog wel 10%misschien vanaf, of zou je dan geen verschil daarin merken?

Groeten,
Herman
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Zelf heb ik 1 loc om laten bouwen. Nadat ik de max snelheid naar ongeveer schaalsnelheid had teruggebracht (ongeveer 40%)  merk ik niet veel van het schokken van de optrekvertraging
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Het is jammer dat je bij de 60670 de optrek en afrem niet APART kunt instellen, dit kan bv bij de Kuehn T125 decoder wel  8), doch dan heb je nog geen 5 polige motor, deze kosten komen er dan nog bij.

Mvg Gert
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Allemaal,

Dank, dank voor de snelle reacties :-)

Ik ben eens aan het experimenteren gegaan en voorlopig uitgekomen op een instelling waarbij zowel de vertraging als de maximumsnelheid ongeveer halverwege staan. Dat wil zeggen: een vertraging van 15 (max = 31) en een maximum snelheid van 30 (max = 63).

En ik moet zeggen: dit is echt stukken beter! :D

Ik kan nu weer een fasoenlijke binnenkomst maken waarbij de reizigers niet door de trein heen stuiteren. Het terugschroeven van de max. snelheid kon sowieso geen kwaad, want die 1600 ging (altijd al) als de brandweer zo hard...

Kortom, dank voor de tips, ik ben er blij mee :-)

Nou heb ik nog één vraagje:

Hoe kan ik, als ik met de 6021 programmeer, bepalen welke loc ik aan het programmeren ben? De handleiding bij de 60760 zegt er niks over... Ik heb zo m'n kraan al eens van een ander adres voorzien zonder dat ik het door had :-P
Ik heb nu maar een apart "programmeerspoortje" gemaakt waar ik de te behandelen loc kan isoleren van de rest...

Acido
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
heel even een vraagje tussen door. hoe moet je hem dan instellen met de mobile station? ik heb nu me 2de lok omgebouwd de eerste staat gewoon op adres 78 maar hoe moet ik die 2de instellen
ik kom er via de handleiding niet uit

er is vast iemand die mij kan helpen

groetjes tom
Re: Tegenvallende rij-eigenschappen 60760
Neem een loc uit de database die je kan programeren bijvoorbeeld 37540 en ga je loc programeren.