Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Update Peters Zolderbaan bezetmelders aansluiten

Gestart door pseverin zaterdag 22 oktober 2011, 12:15:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Update Peters Zolderbaan bezetmelders aansluiten
Hallo allemaal ,nadat ik mezelf heb voorgesteld een paar weken geleden ga ik nu eindelijk beginnen met de bouw van de baan .

Eerst moest er een zolderkamer leeg geruimd worden wat een troep spaar je op in de jaren.
De tafel is een u vorm van 120 breed van 10 meter lengte.

De baan is c rail van marklin met een cs 2 ik heb nu 6 bezetmelders en de besturing wil ik gaan doen met I-Train.

Ik wil kasten in een u vorm maken met daar bovenop een schaduwstation met keerlus,en dan met een klimspiraal naar level1 , en dan op level1 nog een stukje omhoog voor een mooie brug.

Als jullie mijn bouw volgen zullen jullie een hoop dingen zien die erg veel weg hebben van Tilly's Baan dat klopt ik vindt het schitterend wat hij tot nu toe bereikt heeft.

En je weet beter goed gejat als slecht verzonnen.......

Ik zal zoveel mogelijk foto's van de voortgang plaatsen en sta open voor alle soorten reactie's ik moet nog veel leren maar op dit forum moet dat wel lukken.
Hierbij mijn baanplan wat ik ongeveer van plan ben.

Graag jullie reactie hierop .
Vriendelijke groeten Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
hallo peter,

welkom op het forum,en laat ons maar mooie foto's zien van je baan.


groeten en succes peter(ke33)
Re:Peters Zolderbaan is begonnen




Zo. da's wat makkelijker kijken ook voor de mensen zonder WinTrack  ;)

Ik mis nog wel wat aansluitingen klopt dat?
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Linuxer ,de aansluitingen die je mis links onderin is de uitgang van mijn spiraal die komt
daar omhoog vanuit schaduwstation.

Het lukt mij nog niet zo best om spiralen te tekenen in wintrack.

Probeer vanavond eerste foto's te posten.

Vr gr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Ah OK nou succes met het maken van de spiraal.
Ergens op het forum staat er een beschrijving over hoe te werken met hoogte's binnen WT.

Zal die wel zoeken voor je.

Onderstaande tekst is overgenomen uit een ander topic:

Oke, ik neem aan,dat je alles in 2 lagen getekend hebt? (layers). Linksonderaan staan deze lagen aangegeven. Rechts daarnaast staat een logo van 3 lagen met een vraagteken. Als je daarop klikt, krijg je een overzicht van de lagen. Iedere laag heeft een naam en hoogte. Bij de hoogte dien je de hoogte van die hele laag in te voeren. (dus bijvoorbeeld laag 1=schaduwstation=0mm, laag 2 =maaiveld=100mm etc etc.

Eigenlijk moet je het dus zien als verschillende vellen papier op elkaar. Je onderste vel, daarop staat je schaduwstation getekend. het vel daarbovenop is je hoofdbaan. Nog een vel daarboven is bijvoorbeeld je paradestuk.

je dient daarna goed op te letten. Dat alle rails in je schaduwstation, ook getekend staan in de laag schaduwstation. Dus als je gaat tekenen, moet je linksonder het laagnummer aanklikken, en tegenlijk shift ingedrukt houden. In het vakje met het laagnummer, verschijnt een vierkant zwart vakje. Dat betekend, dat dat je actuele laag is. (je bent dus in die laag aan het tekenen)

Je kunt rails die al getekend is, ook in een laag plaatsen. Daarvoor selecteer je de rails, en kies je (rechtermuisknop)voor "display". In dat scherm staat vervolgens in het midden ongeveer, in welke laag die rails getekend is.

Je kunt ook meerdere rails tegenlijk selecteren, door een "window" te trekken. (ergens klikken, muis vasthouden en verslepen. Alle rails en toebehoren in het rechthoekje wat je tekend, worden geselecteerd.). Daarna ook weer kiezen voor "display" en laag aanpassen.

Als je dit gedaan hebt, ga je terug naar je lagenscherm (dus blaadjes met vraagteken). Dan ga je staan op laag "hoofdbaan", en kies je dan voor "set height". Hiermee zet wintrack alle rails in die laag, op de opgegeven hoogte. Dus als je later bijvoorbeeld je hoofdbaan wilt verzetten van +100 naar +120mm, kan dat met die functie. Alleen aanpassen van de hoogte achter je laagnummer, heeft dus geen effect!

Stel dat je op je hoofdbaan ook een helling hebt, met een brug. Dan kun je de brugdelen (mits die vlak liggen) ook een hoogte geven. Je hoeft daarvoor geen apparte laag te maken.

Je selecteert deze stukken, en kiest voor "display". Dan vul je in het tabblad 3D voor "height" je hoogte in, bijvoorbeeld 50(mm). Voor hellingen doe je hetzelfde, maar dan met "upgrade".


Maar klopt het dat de binnenste ring volledig geisoleerd ligt van de rest van je baan?
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Bedankt voor je reactie goed gezien van je dit is niet de bedoeling kijken hoe ik dit op ga lossen, :( :(
vr gr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Opgenomen in één bestand (in lagen) en baandelen aangesloten (zie bijlage, is voor v8).
Blijft bijzonder die binnenring.



Spiraal is nu wel iets te stijl maar gaat om het idee toch!

Citaat van: pseverin op zaterdag 22 oktober 2011, 19:17:12
Bedankt voor je reactie goed gezien van je dit is niet de bedoeling kijken hoe ik dit op ga lossen

Is natuurlijk met een set wissels op te lossen door de binnenring aan te laten sluiten.
Of meerdere op verschillende plaatsen.

Succes verder.
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Peter bedankt voor het aanpassen van de wintrack mijn dank is groot.

vr gr peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Peter,

Welkom op dit forum en veel succes gewenst met de opbouw van je baan.
Wintrack is niet het fijnste programma om je baan in te tekenen.
Na het ontwerp van mijn eigen baan loop ik nog steeds tegen kleinigheden op die ik niet voorzien had.
Ik noem naar wat de 077 stukjes die je nodig hebt bij de slanke wissels bij C-rails. Dit geldt natuurlijk ook bij mijn KATO rails, nooit aan gedacht. Maximale stijgingspercentage van 3%. Langste trein die in je blok moet passen. Binnenkomede secties en rem secties. Enz enz.
Wel is het ontwerpen van je baan een vereiste. Neem er de tijd voor.

Suc6

Wim
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hallo Peter,

Het valt me vooral op dat je schaduwstation nog helemaal niet de ruimte gebruikt die de tafel biedt. De sporen kunnen langer als je ze gewoon de bocht omtrekt. Vergelijk mijn oplossing even, ik zit wel met een inkeping vanwege een onhandig muurtje maar het idee is duidelijk. Schetsen in post #86.

groet, Michiel
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Citaat van: pseverin op zaterdag 22 oktober 2011, 20:19:11
Hoi Peter bedankt voor het aanpassen van de wintrack mijn dank is groot.

Graag gedaan.
Is werk waar ik plezier in heb.

Zelf zou ik het op de beschikbare ruimte heel anders doen (KLIK).
Ieder zijn ding.

Ik hou meer van de baan leggen en rijden, veel minder van scenery.
Je zal nog de nodige keren veranderen hoor, wees maar niet bang :)
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi ,michiel goed idee van jou ga ik proberen ,ik heb nu nog maar 4 treinen dus verlopig genoeg ruimte.

Hoi Peter ik jouw baan gezien ook erg leuk .

Bedankt voor beide reacties zo komt de ideale baan steeds dichterbij.

vr gr peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hier dan beter laat dan nooit de eerste foto's van de bouw van de onderkasten.
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Op de bovenste foto zie je de onderplaat van de kast daarna de wanden geplaats en achterwand daar bovenop komt de bovenkant daar 10 cm boven komt het schaduwstation
ik heb even een paar losse plaatjes neergelegd om een idee te geven.
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Ziet er erg goed uit. Zorg je dat die radiator zijn warmte kwijt kan?

groet, Michiel
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Michiel
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Michiel bedankt voor de positieve reactie op het ogenblik zijn de onderkasten bijna klaar er is 20 cm ruimte tussen tafel en radiator

Vrgr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hallo,

Effe gauw een reactie maar plaats zeker geen spaanplaat voor een radiator want de warmte die er af kan komen gaat niet samen.
Pas het zeker aan nu het nog kan, voor de rest sterk werk en mooi baanplan.

Groet Wim.
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Wim bedankt voor je reactie er is ongeveer 20 cm ruimte tussen tafel en radiator is een isolatieplaat voldoende ?

Vrgr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen update 29-10-2011
Hoi allemaal hier een kleine update de onderkasten zijn nu klaar nu beginnen met de plaat voor het schaduwstation hierbij een paar foto's

Vr gr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Jammer dat alle kasten gelijk weer vol moesten met dingen die echt niet weg kunnen

peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hallo Peter,

Dat is een beetje een bekend verhaal. Het was vast geen lege ruimte toen je begon. Op een gegeven moment is het heerlijk opgeruimd.


Re:Peters Zolderbaan update eerste laag klaar
Hoi allemaal vandaag naar eurospoor geweest en weer flink inkopen gedaan nu alles in huis om schaduwstation te bouwen.

Morgen weer klussen foto's volgen.

Vr gr peter :)
Re:Peters Zolderbaan update eerste laag klaar
Hoi allemaal, vandaag weer een paar uurtjes aan de kamer gewerkt net Eurospoor achter de rug daar veel rails gekocht voor het schaduwstation, nu is de plaat voor het schaduwstation klaar morgen de isolatieplaten verlijmen dan kan de rails uitgelegd worden.
Kijken of wat ik in wintrack getekend heb ook past.
Hieronder een paar foto's het lukt nog niet om tekst en foto's om en om te doen.

Graag jullie reactie wat jullie er van vinden tot nu toe.
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi,

Dat ziet er strak uit. Het zal wel even een gepruts worden de draden tussen de kast en plank te trekken. En pas op geen gaten te diep doorboren anders zit je in de kastjes.

Olaf
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Citaat van: Falcon op zaterdag 29 oktober 2011, 21:03:06
Hoi,

Dat ziet er strak uit. Het zal wel even een gepruts worden de draden tussen de kast en plank te trekken. En pas op geen gaten te diep doorboren anders zit je in de kastjes.

Olaf

Hoi Olaf ,voor de draadjes heb ik een mooi haakje gemaakt maar het zal best wel pielen worden.

Vrgr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Dit wordt vast een mooie baan!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hallo allemaal hier een kleine update.

Eindelijk eerste laag klaar kan nu beginnen aan het schaduwstation te bouwen eindelijk wat anders dan hout.

Hierbij een foto van de rails voor het schaduwstation.

Vr gr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Dat is veel!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Citaat van: lukas op zondag 30 oktober 2011, 13:54:32
Dat is veel!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Hoi Lukas de rails is ongeveer 30 % van wat er nodig is gelukkig is het bijna Sinterklaas vanaf vandaag geloof ik er weer in.

Vr gr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hallo Pseverin,

Zou je geen deuren voor de kasten maken, net als ik heb gedaan.

vr.gr. Günther.
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Ey Peter,

Ziet  er maar netjes uit hoor. Gaat vast goedkomen. :thumbup:
Houd de vorderingen natuurlijk in de gaten.

Succes!

Gr. Joachim
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Citaat van: Günther op zondag 30 oktober 2011, 16:40:46
Hallo Pseverin,

Zou je geen deuren voor de kasten maken, net als ik heb gedaan.

vr.gr. Günther.

Hoi Gunther er komen nog deuren voor maar de rails jeukte en moest ze leggen.
Vrgr Peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Peter,

Dat heb ik ook wel eens gehad daarom liggen bij mij zoveel sporen naast elkaar net als bij John,

vr.gr. Günther.
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Peter,

Altijd leuk om een baan van begin te volgen,
Kan ik altijd mijn ideeen mee opdoen,
Veel succes, ik wacht met plezier tot de eerste treintjes rondtuffen.

MvG
Raven
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Citaat van: Raven op zondag 30 oktober 2011, 22:42:14
Hoi Peter,

Altijd leuk om een baan van begin te volgen,
Kan ik altijd mijn ideeen mee opdoen,
Veel succes, ik wacht met plezier tot de eerste treintjes rondtuffen.

MvG
Raven

Hoi Raven bedankt voor je reactie leuk dat zoveel mensen mijn draadje volgen het tuffen van treintjes zal nog wel even duren de rails voor het schaduwstation ligt er ik ga morgen na mijn werk de eerste draadjes trekken.


vr gr peter
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Hoi Peter,

deze bouwwijze komt me bekent voor ;)

Het begin ziet er netjes uit, succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:Peters Zolderbaan update 31-10-11
Hierbij wat foto's van het schaduwstation voorlopige layout
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Ey Peter,

Begint er al op te lijken. Is straks mooi wanneer de eerste treinen hun rondjes kunnen gaan maken.

Onderkasten zijn ideaal. Kan je mooi een hoop materiaal en ovp's kwijt.
Is bij mij wat minder handig aangezien ik het hele circus op wielen heb staan, zodat ik er straks ook aan de achterkant goed bijkan.

Succes met de verdere bouw/aanleg.

Gr. Joachim
Re:Peters Zolderbaan is begonnen
Dat ziet er al goed uit aardig wat rails gekocht :D
Groeten Tim
Re:Blokken in een keerlus wie helpt?
Beste Marklinisten wie kan mij helpen ik ga dit weekend aan bedraden van het schaduwstation beginnen toen zat ik het volgende te bedenken,

Als ik voor de bezetmelding de onderste spoorstaaf gebruikt en kom dan uit de keerlus dan zit de bezetmelding aan de bovenste spoorstaaf.

Moet ik dan gewoon verder gaan met de bovenste spoorstaaf of na de keerlus weer gewoon de onderste pakken ik rij c rail dus geen problemen met min plus.

Bvd Peter
Re:Blokken in een keerlus wie helpt
Als de isolatie in de rails in de bovenste rail zit, dus de buitenkant dan blijft het de buitenste railstaaf.
Als je dit niet doet krijg je een spoormelding in koploper.

vr.gr. Günther.
Re:Blokken in een keerlus wie helpt
Hoi Peter,

ik hou zoveel mogelijk de binnenste railstaaf aan voor de terugmelding. Bij een keerlus kun je dit doen door beide railstaven te isoleren en de aansluiting(massa- en terugmeldleiding) om te draaien.

Groetjes, John
Re:Blokken in een keerlus wie helpt
Is dit dan het verschil tussen K-rails en C-rails John.
Re:Blokken in een keerlus wie helpt
Citaat van: Günther op vrijdag 04 november 2011, 16:34:50

Is dit dan het verschil tussen K-rails en C-rails John.


Hoi Günther,

ik zie het verschil niet, bij het toepassen van volledige massadetectie zijn toch ook bij K-rails beide railstaven van elkaar gescheiden, of niet soms?

Groetjes, John
Re:Blokken in een keerlus wie helpt
Ik dacht dat je het op een andere manier bedoelde, sorry John.
Met K-rails is dat van zelfsprekend en dan denk je daar niet aan.

vr.gr. Günther
Re:Blokken in een keerlus wie helpt
Citaat van: Tilly op vrijdag 04 november 2011, 16:22:33
Hoi Peter,

ik hou zoveel mogelijk de binnenste railstaaf aan voor de terugmelding. Bij een keerlus kun je dit doen door beide railstaven te isoleren en de aansluiting(massa- en terugmeldleiding) om te draaien.

Groetjes, John

Hoi John bedankt voor de reactie begrijp ik het goed dat je de binnenste spoorstaaf gebruikt voor bezetmelding en als je dan uit de keerlus komt allebei de spoorstaven isoleer
en dan de twist weer veranderd naar bezetmelding op onderste spoorstaaf?
vr gr peter
Re:Blokken in een keerlus wie helpt
Peter,

yep.

Groetjes, John
Re:Blokken in een keerlus wie helpt
Hallo mede Marklinisten ik ga dit weekend aan de bezetmelding beginnen nu wil ik graag alle electronica in een schakelkast bouwen en dan de draden van de rails naar de schakelkast trekken .
Mijn vraag is nu is het verstandig de draden van de bezetmelding naar een schakelkast te trekken of is het beter om de bezetmelders onder de baan te plaatsen.

De langste draad naar de bezetmeldmodule is dan 10 meter.

Graag jullie ervaring op dit gebied.

Alvast bedankt.

Vrgr Peter
Re:Bezetmelders in kast bouwen wie helpt?
Maak niks uit.
Ik heb ook draden van mtr. lengte.

Maar je kan het ook onder de baan doen als je ruimte genoeg hebt.

vr.gr. Günther.