Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware

Gestart door EgMaf zaterdag 22 oktober 2011, 11:52:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Hallo Allemaal,

De onderste laag van mijn baan begint vorm te krijgen, dus begin ik nu na te denken over welke software te gebruiken om later het treinverkeer mee te automatiseren. Het staat al vast dat het allemaal op basis van mijn CS2 met MFX locs en s88 terugmelders zal gebeuren. De keuze van de software ligt nog wel helemaal open.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een recent boek of tijdschrift (of website of wiki pagina) waarin de verschillende programma's als iTrain, RR&Co, Railware enz uitgelegd en vergeleken worden, om daarmee de keuze makkelijker (en verstandiger) te maken. Nederlands, Duits of Engelstalig maakt mij niet uit.

Natuurlijk heb ik ook hier op het forum meegelezen de afgelopen jaren, maar een heldere en recente vergelijking tussen de verschillende systemen heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Reacties, opmerkingen en tips in dit draadje mag natuurlijk ook, vandaar dat ik hier even kort mijn wensen / eisen opsom:

  • CS2, MFX en s88
  • Windows 7
  • Loc kunnen calibreren (leren remmen, snelheid instellen, treinlengte meten)
  • Handmatig en automatisch rijden gelijktijdig mogelijk
  • Kiezen van rijwegen ipv wissels een-voor-een met de hand kiezen
  • Massadetectie & spookmeldingen
  • Aansturen van extra functies (bv geluid uit in de tunnels enz)
  • Dynamische / virtuele blokken, zodat op 1 schaduwstation spoor meerdere treinen kunnen wachten

Koploper kan dit vast allemaal, en ik heb er een paar jaar geleden ook mee gespeeld en was er redelijk tevreden over. Helaas is de toekomst en ondersteuning ervan erg onzeker, helemaal als je (zoals ik) een CS2 wilt gebruiken, dus dat valt af. Het hoeft ook geen gratis software te zijn.

Alvast bedankt!
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Citaat van: EgMaf op zaterdag 22 oktober 2011, 11:52:28


  • CS2, MFX en s88
  • Windows 7
  • Loc kunnen calibreren (leren remmen, snelheid instellen, treinlengte meten)
  • Handmatig en automatisch rijden gelijktijdig mogelijk
  • Kiezen van rijwegen ipv wissels een-voor-een met de hand kiezen
  • Massadetectie & spookmeldingen
  • Aansturen van extra functies (bv geluid uit in de tunnels enz)
  • Dynamische / virtuele blokken, zodat op 1 schaduwstation spoor meerdere treinen kunnen wachten


Op basis van je eisen is de keuze beperkt tot........ jawel: Koploper.

Maar aan dat advies heb je niets.

Je probleem zit bij het CS2. Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. :D

Als je daar aan vast houdt zul je je eisen aan moeten passen naar wat RR, Itrain etc. aan mogelijkheden bieden. En daar is geen boek of tijdschrift van. Wel heel veel topics, fora etc. van waaruit je gemakkelijk kunt kiezen.

Of ga eens kijken bij een vereniging waar het spul draait.

Over de ondersteuning van Koploper naar de toekomst: daar is geen probleem. Het programma bestaat en er is support vanuit het Koploperforum en een hele schare tevreden gebruikers met heel veel kennis. De ontwerper van Koploper is van geen belang hierin zoals hij zelf al heeft aangegeven. Dus geen onzekerheid.

Gr, Ben.
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Beste Egmaf,

Komend weekend is er een seminar over Railware bij de MSG in den Bosch, ééndaags voor beginners, tweedaags voor gevorderden (jij dus met je koploperervaring), het is niet kosteloos, maar lijkt me voor jou geknipt om je te oriënteren.

Railware is het systeem wat "Hamburg" gebruikt en wat op de Schwarzwald baan in Hausach gebruikt wordt.

Verder zie www.msgdenbosch.nl

Groet, Anne W
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Hallo Anne @ Ben,

Bedankt voor jullie reacties!

@Ben: Aangezien ik geen vertrouwen heb in de toekomst van Koploper, is dat voor mij geen optie. Dan liever op andere vlakken aanpassen. Het zou dan wel fijn zijn om te weten wat die aanpassingen (en voordelen) er zijn voor de verschillende andere pakketten.

@Anne: Bedankt voor de tip. Helaas woon ik zo'n 900km van Den Bosch, dus ik denk niet dat ik dat ga redden... Vandaar ook dat ik zoek naar boeken of tijdschriften.

Op Stummi is ook het e.e.a. te vinden hierover. Zo gebruiken de meesten daar RailRoad (RR&Co) van Freiwald, en is DigiPet een goede 2e. Klachten over RailWare gaan daar vooral oven de kwaliteit van het programmeerwerk en de vele software crashes daardoor. Maar helaas heb ik ook daar nog geen handige vergelijking kunnen vinden.

Der Modelbahn heeft wel een globaal overzicht van de verschillende mogelijkheden per pakket, maar dat is niet meer dan cut& paste van de websites van de programma's zelf en dus nauwelijks te vergelijken (verschillende namen voor vergelijkbare functies, sommige functies worden bij de ene wel ondersteund maar niet genoemd omdat ze te basaal zijn, maar de ander noemt ze niet omdat ze niet ondersteund worden enz).

Momenteel ligt de gevoelsmatige voorkeur bij RR&Co, maar mijn zoektocht gaat verder. En alle hulp blijft welkom :)
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Beste Egmaf,

In welke richting moet je die 900 km zoeken?

Groet, Anne W
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Citaat van: Anne W op zondag 23 oktober 2011, 11:52:27
Beste Egmaf,

In welke richting moet je die 900 km zoeken?

Groet, Anne W

Globaal richting Kaapstad :)
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Mooi, dat is dichter bij Hausach als bij Den Bosch denk ik zo maar, ik zou je willen adviseren eens een weekendje Zwarte Woud te doen, ga naar http://www.schwarzwald-modell-bahn.de/frameset.php en "werk je achter de schermen" en analyseer hoe Railware werkt.

Het seminar in Den Bosch wordt gegeven door http://www.lokstoredigital.de/ , dat zit in Landau in de Pfaltz, ook dichterbij jou als bij Den Bosch, wellicht ook een bruikbare informatiebron.

Groet, Anne W
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Nog steeds een halve dag rijden, enkele reis :)
Maar vanwaar je voorkeur voor RailWare (icm CS2) boven RR&Co of WinDigiPet?
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Beste Egmaf,

Nu maak je een kleine fout: mijn voorkeur ligt bij een geautomatiseerde baan zonder pc, dus ligt mijn voorkeur bij de Raptor.

Ik schrijf dit allemaal omdat ik denk dat je je goed moet oriënteren op ervaringen van grote gebruikers en dat is niet zo makkelijk voor je omdat je ver van ons kikkerlandje woont.

Anders was het makkelijker: kom over RR praten op de 3-Rail dag bij de MSG (de grootste baan wordt bestuurd door RR), ga naar Eurospoor, er zullen diverse geautomatiseerde banen zijn, waaronder de N-baan van de MSG, bestuurd door Koploper, ga naar de Modelspoordagen in Rijswijk, er zullen diverse geautomatiseerde banen zijn, waaronder de Maaspoortbaan van de MSG, betuurd door Koploper of I-train.

Wellicht moet je eens een oproep op Stummi plaatsen voor clubs en/of mensen die bij jou in de buurt met RR, Railware of Win-Digipet rijden, als een baan een uur of twee zonder storingen VANUIT de automatisering rijdt, vind ik dat wel een goed referentie (ik begreep dat "Hamburg" elke 10 minuten wel een storing heeft, maar nagenoeg nooit vanuit de automatisering)

Groet, Anne W

Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Hoi EgMaf,

Kijk ook eens bij de buren:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.10_-_Treinbesturingssoftware

Hier worden de verschillende besturingen naast elkaar gezet.
Hopelijk volgend jaar gaat onze vereniging over op RocRail vanwege de modules.

Groet,
Bert
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Ik gebruik Windigipet, samen met CS2. Je kunt de handleiding downloaden. Ook de demoversie is gratis (12 magneetartikelen, 4 locs).
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
De meeste boeken/tijdschriften die je zult vinden in NL/BE zijn duitstalig.
Maar als dat geen probleem is;

- Digitale Modellbahn
- MIBA Extra Digital

Vaak te nog koop bij o.a. Van Stockum in Den Haag (stond ook op Eurospoor)
Bij MiBa Extra zit ook een DVD met test-/demo-versies van de verschillende programma's.

John
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Citaat van: VT601 op woensdag 09 november 2011, 16:20:52
De meeste boeken/tijdschriften die je zult vinden in NL/BE zijn duitstalig.
Maar als dat geen probleem is;

- Digitale Modellbahn
- MIBA Extra Digital

Vaak te nog koop bij o.a. Van Stockum in Den Haag (stond ook op Eurospoor)
Bij MiBa Extra zit ook een DVD met test-/demo-versies van de verschillende programma's.

John

De taal zal het probleem niet zijn, ik woon in de buurt van Geneve :)
Bedankt!
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
In de laatste MIBA digital staan meerdere programma's beschreven.
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Citaat van: ernstcramer op donderdag 24 november 2011, 00:03:52
In de laatste MIBA digital staan meerdere programma's beschreven.

Thnx! Die ga ik binnenkort dan eens online bestellen!
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
Citaat van: treinbert op zondag 23 oktober 2011, 19:49:33
Hoi EgMaf,

Kijk ook eens bij de buren:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.10_-_Treinbesturingssoftware

Hier worden de verschillende besturingen naast elkaar gezet.
Hopelijk volgend jaar gaat onze vereniging over op RocRail vanwege de modules.

Groet,
Bert


Bert, bedankt voor de tip. Hier was ik naar op zoek.
Albert
Re:Boek of tijdschrift over modelbaan automatiseringssoftware
hallo,
ik ben bezig Railraod & co te ontdekken en ben er erg tevreden over
voor zover ik het kan beoordelen is alles zo'n beetje mogelijk
mij bevalt het wel.

groetjes Hank