Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ballast lijmen?

Gestart door R_tist donderdag 20 oktober 2011, 19:13:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ballast lijmen?
R_tist
gast

Ballast lijmen?
Beste allemaal,

Via de zoekfunctie heb ik al een aantal banen gevonden die zeer mooi geballast zijn!
Maar over het vastleggen daarvan staat niet veel geschreven volgens mij. Lijmen jullie de ballast op de basisplaat vast? Bevestigen jullie eerst de rails op de basisplaat, of juist pas nadat de ballast er ligt?

Bij voorbaat bedankt!!! :)
Re:Ballast lijmen?
Gerard
gast

Re:Ballast lijmen?
Mijn methode: ik leg de ballast neer en fixeer het vervolgens met verdunde houtlijm.
Re:Ballast lijmen?
R_tist
gast

Re:Ballast lijmen?
Alvorens de rails te leggen?
Re:Ballast lijmen?
Spoorman
gast

Re:Ballast lijmen?
Re:Ballast lijmen?
Gerard
gast

Re:Ballast lijmen?
Citaat van: R_tist op donderdag 20 oktober 2011, 19:21:52
Alvorens de rails te leggen?
Nee, nadat de rails gelegd is.
Re:Ballast lijmen?
R_tist
gast

Re:Ballast lijmen?
Bedankt Spoorman en Gerard! :)
Re:Ballast lijmen?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Ballast lijmen?
pas op, natte houtlijn heeft de eigenschap dat het de onderkant van k rails laat roesten. (ik spreek helaas uit ervaring). de woodland cement (kant en klaar) heeft dit probleem niet. en bij het schoonmaken gaat dit spul erg makkelijk er af. voor mij GEEN houtlijm meer voor de rails.
Re:Ballast lijmen?
Gerard
gast

Re:Ballast lijmen?
Daar heb je gelijk in, maar ik gebruik C-rails. Dan heb je geen last van roesten.
Re:Ballast lijmen?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ballast lijmen?
Citaat van: Gerard op zondag 23 oktober 2011, 12:24:44
Daar heb je gelijk in, maar ik gebruik C-rails. Dan heb je geen last van roesten.

Als het op je middengeleider komt wel. Enige remedie is als de rails behoorlijk nat wordt, goed te laten drogen ;)
Re:Ballast lijmen?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ballast lijmen?
Zelf gebruik ik deze manier.......


Eerst de rails leggen en afplaktape aan de zijkant


Dan bestrooien en met verdunde houtlijm fixeren, op deze manier komt er ook geen houtlijm bij de rail


Daarna verven en bestrooien
Re:Ballast lijmen?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ballast lijmen?
Ik heb zelf hiervoor een fles vloeibaar rubber gekocht, ipv houtlijm. Dit zou beter werken, geen roest veroorzaken, en de rails is naderhand beter schoon te maken. Ik heb het nog niet uitgetest.

Roy
Re:Ballast lijmen?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Ballast lijmen?
collega's modelspoorders,

ik heb in het verleden met vloeibare latex gewerkt, dit geeft met kleine steentjes als ballast een goed resultaat. tegenwoordig werk ik met oil dry ( wat ze in de garage op de vloer gooien om olie op te nemen) dit spul heeft de juiste korrel en een mooie kleur. mijn ervaring met dit spul in kombinatie met latex zijn niet om over naar huis te schrijven. cement van woodland werkt met dit spul uitstekend. ik zou zeggen eerst een proefstukje maken en flink blootstellen aan uv (zonlicht) om te kijken wat het resultaat is na een paar maanden.
suc6
Re:Ballast lijmen?
willem twee
gast

Re:Ballast lijmen?
Ik gebruik al jaren lang itser. Das goedkoop en in alle bouwmarkten verkrijgbaar.

Mvg,

Willem
Re:Ballast lijmen?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Ballast lijmen?
Hallo Willem,

Wat is itser precies?

Groet,

Henk163
Re:Ballast lijmen?
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Ballast lijmen?
Hallo?

Ik verlijm C- rail ballast tussen de bielzen met houtlijm en langs de buitenranden met vloeibaar rubber, zie voor een uitgebreid verslag O.A.

Ballast verlijmen met vloeibaar rubber

  Voor uitgebreide omschrijving kijk in mijn index er zijn diverse hoofdstukken aan gewijd .

vr gr Arie
Re:Ballast lijmen?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Ballast lijmen?
Als je naar het draadje van John gaat (EKdesign) daar staan 3 filmpjes waarop is te zien hoe hij ballast.

gr jw