Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)

Gestart door linuxer woensdag 19 oktober 2011, 14:05:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 08 januari 2013, 23:54:41
Wel interessant om te lezen,dat in geval van kortsluiting,dan geen afschakelcommando volgt.

Ik heb het wel eens eerder uitgelegd maar kan zo snel niet meer terug vinden.

Wanneer een wissel wordt geschakeld door een Marklin achtige centrale dan volgt een afschakel comando.
Bij het programeren in Basic maar ook in andere talen moet na een wisselschakel opdracht altijd een afschakel opdracht geprogrameerd worden.
Schakel je met b.v. een memory dan verzorgt dat apparaat zelf het afschakel comando.

Als een wisselstraat met b.v. PC of memory geschakeld geschakeld wordt dan schakelt de volgende wisselopdracht de vorige wisselopdracht uit. Dus schakelen we wissels 1, 2 3n 3 dan schakelt wisselopdracht voor wissel 2 het wisselopdracht voor wissel 1 uit. Aan het einde komt weer het laatste afschakel comando geprogrameerd in PC of gegeven door de memory.

Welnu als door kortsluiting het schakelen van een wisselstraat (door PC of memory) onderbroken wordt is er een grote kans dat na het opheffen van de kortsluiting en het weer inschakelen van de centrale de  laatste afschakelcomando voor de wissels gemist wordt en blijft het laatst geschakelde wissel hangen.
Een wordt het afschakelcomando gemist en je hebt geen eindafschakeling meer in je wisselaandrijving ....... dan heb je de poppen aan het dansen  :?

Beetje snel getikt wil naar bed maar ik hoop dat de strekking duidelijk is.

Mvg, Johan
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Als je een ouder type wisseldecoder hebt met een MC 14527 IC dan heeft ie inderdaad een afschakel commando nodig om de stroom van de spoel te halen.  Andere, modernere (lees:duurdere) wisseldecoders hebben wat intelligentie aan boord en hebben van huis uit al een
maximale bekrachtigings duur ingeprogrammeerd.
Dit zijn over het algemeen decoders waar het adres niet met dipswitches wordt ingesteld.

Als je digitaal rijdt en je wisseldecoder geeft een mooie krachtige, maar vooral korte puls aan de wisselspoel dan zal de spanning alweer
van de spoel af zijn voordat het anker de eindschakelaar bereikt. Deze hoeft dan niets af te schakelen. Daarom zullen de eindschakelaars
bij sommige digitale rijders langer meegaan dan bij analoog geschakelde banen.

Cor
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Ik rij K-Rails, de standaard Märklin wisselaandrijvingen zijn of boven of onder de tafel gemonteerd, de decoders zijn of Edits of Viessmann, e.e.a. zonder hulpspanning.

Van de wisselaandrijvingen die ik nu monteer haal ik de schakelaartjes weg, van de gemonteerde op het moment dat ze problemen beginnen te geven.

De schakeltijd in mijn centrale staat standaard op 0,1 seconden en is per decoder uitgang instelbaar

Tot op heden heb ik nog geen verbrande spoelen gehad.

Op de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch hebben we wel een verbrande spoel gehad bij een slanke wissel met bewegend puntstuk, ging wat zwaar en we hebben de bekrachtigingstijd wat verlengd, te veel dus, bleek na lange tijd.

Het verhaal over kortsluiting: mijn centrale gaat op een kortsluitmelding gelijk in de "stilzet/afschakelmodus", die modus heeft wat tijd nodig, alle rijdende loks een snelheidsopdracht "0" geven, ik denk ook lopende wisselopdrachten afwerken en de baanplan gevens verversen (zoiets)

Ik kan me dus voorstellen dat zo'n "niet uitgevoerde" afschakelopdracht niet voorkomt, in het algemeen kan ik me ook voorstellen dat opdrachten in een centrale of in een interface in een buffer gaan en er blijven zitten tot de zaak weer opgestart wordt (of de stekker uit het stopcontact wordt getrokken), heel vaag hangt me zo'n verhaal bij uit de bouw van de Edits centrale.

Groet, Anne W
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 09 januari 2013, 00:17:21
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 08 januari 2013, 23:54:41
Wel interessant om te lezen,dat in geval van kortsluiting,dan geen afschakelcommando volgt.

Ik heb het wel eens eerder uitgelegd maar kan zo snel niet meer terug vinden.

Beetje snel getikt wil naar bed maar ik hoop dat de strekking duidelijk is.

Mvg, Johan

Hoi Johan,

Dat probleem had ik ook al,en ja de strekking is mij duidelijk :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Ik ben begonnen om het oudste type C-rail wisselaandrijving om te bouwen, nl. type 74490.
En dan niet door de micro schakelaar eruit te solderen, dat geeft teveel kans om aantasting van het printplaatje.

Veel eenvoudiger en zeker zo effectief is het beweegbare pootje van de microschakelaar er met een scherp mesje gewoon uit te snijden!!!

Dan kan het metalen/plastic deel dat door de spoeltjes elektrisch heen/weer wordt aangetrokken, heel vrij en zonder weerstand bewegen.

Mijn wissels schakelen nu weer als nieuw: tik ene kant op, tik andere kant op!!!

pinkf
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Foto?
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: pinkf op donderdag 03 september 2015, 20:36:16
Veel eenvoudiger en zeker zo effectief is het beweegbare pootje van de microschakelaar er met een scherp mesje gewoon uit te snijden!!!pinkf

Dag Pinkf en anderen,

Uitsnijden? Met een pincet wip je het zo van de microswitch af en dan met een draadje de soldeercontacten met elkaar verbinden.
Dat is alles.

Groetjes

Wil Tweeendrie