Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)

Gestart door linuxer woensdag 19 oktober 2011, 14:05:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Er is al zeer veel beschreven over de Märklin wisselaandrijvingen voor C-rails met het type nummer 74490.
De ervaringen met dit product lopen sterk uit een. Algemene indruk is echter dat het een wanproduct is.
Sommigen vinden dit zelfs nog "zacht" uitgedrukt.

Inmiddels zijn we geruime tijd verder en heeft Märklin een verbeterde versie van dit product op de markt gebracht.
Onder het product nummer 74491 is deze wisselaandrijving voor C-rails nu op de markt te verkrijgen.
Enkele uitlatingen over deze verbeterde versie zijn reeds op dit forum te vinden.
Deze uitspraken dateren echter al weer van geruime tijd geleden, op of rond het moment dat het product op de markt is verschenen (ik heb geen andere uitingen kunnen vinden).

Ik vraag me af of de ervaringen nu, na een wat langere tijd van beschikbaarheid, evengoed nog altijd slecht zijn.
Of is het zo dat bij ingebruikname van de verbeterde versie daadwerkelijk verbeteringen zijn op te merken?

Zijn er "forumers" die de wisselaandrijving C-rails 74491 al weer even gebruiken en iets kunnen vertellen over de betrouwbaarheid dan nodig ik hen bij deze uit dit hier te posten. Uitgangspunt is het standaard gebruik, dus zonder modificatie en op de standaard stroomvoorziening.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Goede vraag,

Ik heb er geen ervaring mee natuurlijk maar ik heb straks geen ruimte om iets buiten mijn baan te bouwen en ben dus verplicht om op veel plekken inbouwaandrijvingen te gaan gebruiken. En ben dan ook erg nieuwsgierig naar deze nieuwe aandrijvingen!

Groet
Sebas
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
In de Wiki staat een beschrijving hoe de eindschakelaars uit de "oude" aandrijvingen te halen, de gebruikte schakelaars zijn dezelfde als Märklin gebruikt in de opsteek wisselaandrijvingen voor de K-rails.

Van deze schakelaars hoef je alleen maar het schakelarmpje met een schroevendraaiertje van zijn draaipunt te wippen en weg te gooien, dan is het klaar, ik denk dat dat bij de C-wissel aandrijvingen ook zo is.

Ik neem aan dat dezelfde schakelaars ook in de nieuwe aandrijvingen zit, dus ook een fluitje van een cent.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
ik heb ze nog maar pas gekocht en enkel even getest, maar ik denk na mijn proefjes bij het inbouw, dat het vooral een kwestie is van juist plaatsen en dan bang afwachten....

Dani
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
ik heb denk erg veel geluk. heb ongeveer 30 van die aandrijvingen en heb ze nu toch al zeker 10jaar en 0 stuk...
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: Anne W op woensdag 19 oktober 2011, 22:53:33
Ik neem aan dat dezelfde schakelaars ook in de nieuwe aandrijvingen zit, dus ook een fluitje van een cent.

Dat hoop ik nou niet. Aangezien veel kritiek juist gericht was naar deze schakelaars hoop ik dat M@ leert, en in de 74491 andere monteert dan in de 74490.

Ik heb er tien van de nieuwe en ze te weinig gebruikt om een oordeel te vellen. Ook ik ben benieuwd hoe duurzaam het is.

groet,
Michiel
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Zoals bekend is zitten dezelfde schakelaars erin. Door een te hoge stroomstoot?? slijten de schakelaars in, uiteindelijk raken ze defect. In de 74491 zit een stukje elektronica wat de te hoge stroomstoten afvoert. Oftewel er wordt voorkomen dat ze inslijten en defect raken.

In mijn ogen een pruts oplossing, je past nog steeds dezelfde waardeloze technologie toe.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Armpje van de schakelaars er even af wippen en klaar is kees, tenminste bij de K-wisselaandrijvingen.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Anne,

Werkt niet bij de c-rails. Daar moet je ze eruit solderen en overbruggen, zie de wiki ;)
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
En dat werkt perfect !! heb nu ook 2 aandrijvingen "gemodificeert" en schakelen weer als vanouds. nu nog 14 :?
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: Wijbe op vrijdag 21 oktober 2011, 14:51:20
Door een te hoge stroomstoot?? slijten de schakelaars in, uiteindelijk raken ze defect. .

Kontakten "branden in" door het vlamboogje wat getrokken wordt door het kontakt te verbreken terwijl de stroom nog loopt. Door het inbranden onstaat een isolerende laagje op de kontakten.
Schakelaars zijn geschikt voor 400 ma en niet 1000 ma (= 1 amp)

Mvg, Johan
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Beste Wijbe,

Kun je me technisch uitleggen waarom het niet werkt bij C-aandrijvingen?

Bij K-aandrijvingen is het principe: als de aandrijving zijn eindstand nadert dan wordt de schakelaar ingedrukt en daardoor wordt de stroomtoevoer naar de desbetreffende spoel onderbroken, als je het schakelarmpje er uit wipt kan de schakelaar niet meer ingedrukt worden en de stroomtoevoer niet meer onderbroken worden.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Juist, zo doe ik het bij m'n C-aandrijving ook. Armpje weg en tot heden geen problemen.

Gr.  Charlie
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Anne,

Klopt, zo werkt het ook. Was in de veronderstelling dat als de schakelaar niet meer kan worden ingedrukt de boel niet meer werkt. Weer wat geleerd, thanks.


Johan,

Inbranden bedoel ik inderdaad. Bedankt voor de uitleg.  In principe past Marklin dus veel te 'slappe' schakelaars toe? Aangezien een wisselaandrijving op het moment van schakelen ongeveer 1 A trekt?
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Heel mooi, kan het verhaal in de Wiki sterk aangepast worden, van een heleboel gepruts en gesoldeer naar 2 sekonden werk, na opening, wikiredacteur gezocht.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Anne,

Dit moet je dan wel doen voordat je ooit de wisselaandrijving gebruikt. Is de schakelaar kapot, laat hij geen stroom meer door en schakelt de wissel de ene kan niet meer op. Het armpje afbreken heeft dan ook geen zin.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Hier wat ongevraagde informatie  :)

De bekende wisselaandrijvingen zijn in principe spoelen.
Spoelen hebben de eigenaardigheid om de stroom die er doorheen loopt in stand te willen houden.
Zo gauw het contact van de schakelaar geopend wordt kan dit niet meer en loopt de spanning over de contacten hoog op waardoor er een vonk over springt.

(het aanwezige magnetisch veld wordt afgebroken en dit levert de spanningspiek op)

Maar wij willen liefst geen vonken in de schakelaars daar de contacten hierdoor zullen in branden.

Nu plaatst men een VDR over de contacten van de schakelaar.
Een Voltage Dependant Resistor dus en dit is een onderdeel dat bij een bepaalde hoogte van de spanning plotseling gaat geleiden.

De schakelaartjes zouden nu langer mee moeten gaan.
Maar niet oneindig ..........

Verder zijn er ook 74490 - aandrijvingen in omloop die WEL al de VDR bezitten.
Ook ik zou de schakelaars verwijderen zodat ze geen ander probleem meer kunnen vormen; in ieder geval kortsluiten met een draadje.

grv Huub
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: Anne W op zondag 23 oktober 2011, 14:48:42

Heel mooi, kan het verhaal in de Wiki sterk aangepast worden, van een heleboel gepruts en gesoldeer naar 2 sekonden werk, na opening, wikiredacteur gezocht.


Lees wat Huub schrijft, iemand met kennis van zaken. Eenmaal ingebrand is altijd een contact probleem, ook als de schakelaar in ruste is en ook als het armpje is verwijderd.

Gr, Ben.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Ben N,

Die werken wel goed, maar zijn behoorlijk luidruchtig
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Goed, ik ken de C-aandrijving niet, dus verlaat ik me op het commentaar van Charlie.

Ben, als de aandrijving werkt, dan haal je de armpjes eruit, de schakelaar verbreekt niet meer, dus de contacten zullen niet meer van elkaar komen en er brandt dus ook niets meer in, overigens mogen ze wel vastbranden dan, er wordt toch niet meer geschakeld.

Ik meen me te herinneren, maar ik ben te lui om dat te checken, dat wisseldecoders een blusdiode hebben om de bij het "stroomloos komen" opgewekte spanning in de wisselspoel veilig "weg te leiden".

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Klopt dat eigenlijk, dat verhaal van Anne over de blusdiode in de wisseldecoders?
Zo ja, dan is het analoog natuurlijk ook toepasbaar.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
De blusdiode van Anne is een VDR.

Gr, Ben.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Ah ja, maar dat dient dan om de decoder tegen overspanning te beschermen. Het lost het door Johan beschreven probleem niet op.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Het Edits boek omschrijft (ongeveer): als een spoel bekrachtigd wordt door transistoren dan moeten deze transistoren beschermd worden tegen hoge spanningen die in de spoel ontstaan als de stroom weer uitgeschakeld wordt.

De Edits wisseldecoder heeft zogenaamde Darlington transistoren met INGEBOUWDE blusdiodes, die de hoge opgewekte spanning weer afvoeren

Ik ga er van uit dat bij de andere wisseldecoder fabrikaten ook een blusdiode toegepast wordt.

Indien de schakelaar door inbranden niet meer "verbindt", dan is de oplossing ook simpel, tenminste voor de mensen die "iet te wat" met een soldeerbout kunnen omgaan: soldeer de contacten aan elkaar.

Heeft Charlie nu gelijk of niet, ik heb in ieder geval gelijk voor wat betreft K-aandrijvingen.

Groet, Anne W

Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Anne,

Je hebt gelijk, ik haal 2 zaken door elkaar en schep verwarring. Blusdioden zitten in de decoder. De VDR zit in de C-rail wisselaandrijving.

Gr, Ben.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Ja, maar hoe het ook zij, diodes of de VDR lossen het feitelijke probleem niet op en als er verder niks in de aandrijvingen is veranderd, is het dus nog steeds niet best. De preventieve suggestie van Anne lijkt me zeer de moeite waard om te benadrukken.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Beste Henk,

Ik denk dat er 3 problemen kunnen zijn met wissels en wisselaandrijvingen:

de wissel zelf gaat mechanisch zwaar, bijvoorbeeld door b.v. slijtage, vervuiling, te strakke montage

de kracht van de wisselaandrijving is afgestemd op goed bewegende wissels, door b.g. redenen kan hij te weinig kracht hebben om de wissel om te krijgen, daarnaast kan het zijn dat de digitale decoder standaard te weinig spanning, dus stroom, levert, vandaar decoders waarop je een hulpspanning op aan kunt sluiten of een "booster".

de eindafschakeling, niet nodig voor digitale rijders (tenzij je met relais de wissels schakelt), naast een extra mechanische last voor de aandrijving, kunnen er ook problemen zijn door het inbranden van de contacten, hiervoor is dus een simpele oplossing door het schakelarmpje er uit te halen waardoor de schakelaar niet meer kan schakelen (mechanische belasting weg) en eventueel de contacten met elkaar te verbinden.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Okay, helder, maar ik zie eigenlijk niet welke bijdrage de VDR aan de oplossing van welk probleem kan leveren.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Beste Henk,

Als de kracht van de aandrijving in het fabrieksontwerp krap bemeten is (hij schakelt nieuwe, soepel lopende wissels net goed met 16 volt wisselstroom), dan zijn er niet oplosbare problemen te verwachten.

Ik heb het alleen over de problemen met de eindschakelaars.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Hoi Henk,

De blusdiodes en de VDR's gebruik je om vonkvorming en dus inbranden van je contacten te voorkomen.

voorbeeld VDR

VDR in je moers taal

Dit beschermt je contacten van de eindschakelaars,zodat deze kunnen blijven functioneren,zonder inbranding.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
intussn heb ik gezien op de M* site dat er ook een model 74492 bestaat.  Zou dat een verbeterde versei van de verbeterde versie zijn ?
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Jawel Hans, maar als Johan de oorzaak in dat andere draadje adequaat omschrijft, dan is het probleem dat de contacten te licht zijn, zodat er bij het verbreken van het contact vonkvorming ontstaat. Dus ook al bij de stroom die in ieder geval nodig is om het wissel om te zetten.
Volgens mij kan de bijdrage aan de oplossing van een VDR hooguit beperkt zijn en ik denk zowat niks.

Die blusdiodes in de decoder dienen ter bescherming van de decoder zelf. Als dat zou helpen ter bescherming van de schakelcontacten hadden hobbyïsten ze al lang extern geplaatst.

De echte vraag lijkt me of er inmiddels zwaardere schakelcontacten zijn ingebouwd.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Als je de schakelarm er uit haalt, dan schakelt de schakelaar niet meer en kan er dus ook geen vonkvorming optreden.

Zijn de contacten in de schakelaar al beschadigd dan de contacten overbruggen, dan is er altijd goede stroom.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Dat snap ik wel, maar daar hebben de analoog schakelaars weinig aan. De eindafschakeling is niet voor niets bedacht.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: henkv op vrijdag 28 oktober 2011, 22:59:18
De eindafschakeling is niet voor niets bedacht.

De eindafschakeling is van oorsprong bedacht om wisselstand ledjes in de analoge schakelkastjes te laten werken. Toen was digitaal nog niet eens in beeld.
Ook andere merken Minitrix, Fleischmann, Roco werkte met dit analoge princiepe voor melding van de wisselstand op analoge manier.

Later toen digitaal kwam was het een prettige bijkomstigheid dat eindafschakeling al bestond. Maar eindafschakeling is niet voor digitaal ontworpen, het bestond al en werd voor een ander doeleind gebruilkt!

Mvg, Johan
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Beste Henk,

Natuurlijk heeft een eindschakelaar nut: besturing door relais, te lang drukken op een drukknopje.

Het demonteren van het armpje is nuttig voor mensen die er zeker van zijn dat er alleen maar pulstromen op de wisselaandrijving komt, het duidelijkste voorbeeld zijn de rijders die hun baan middels software geautomatiseerd hebben, de software zorgt voor een, meestal instelbare puls.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Duidelijk. Ik wilde voor mezelf even helder hebben wat die VDR nu helemaal zou kunnen uitrichten. Weinig dus. Voor de digtaal rijders bestaat de oplossing uit het buiten werking stellen van de eindafschakeling, maar voor analoog rijders blijft dat een risico. Conclusie, nog steeds een beroerd product zo lang de eindafschakelaars niet wat zwaarder worden uitgevoerd.

Johan, eindafschakeling is bedacht om de spoelen te beschermen tegen te lange belasting. Het wordt ook al veel langer toegepast dan leds gemeengoed zijn. De melding van de wisselstand via leds bleek op den duur een aardige bijkomstigheid waar de fabrikanten zelf zelden of nooit aandacht aan schenken.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: henkv op zaterdag 29 oktober 2011, 10:01:03
Johan, eindafschakeling is bedacht om de spoelen te beschermen tegen te lange belasting.
Analoog schakelde je met druk knopjes, waar moet ik de te lange belasting dan zoeken  :roll:

Mvg, Johan
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Te lang ingedrukt houden is al genoeg Johan. We praten over seconden.

Problemen waren er vroeger vooral bij automatisering met de gewone schakelcontacten. Als een loc dan op het contact bleef steken kon een wisselspoel gemakkelijk doorbranden en dat gebeurde dan ook regelmatig. We praten echt over vroeger. Fleischmann introduceerde begin jaren zeventig eindafschakeling en de aandrijvingen voor de k-rails hebben het dacht ik ook altijd al gehad. Roco heeft nooit zonder geleverd.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Citaat van: henkv op zaterdag 29 oktober 2011, 10:22:29
Te lang ingedrukt houden is al genoeg Johan. We praten over seconden.

Daar ben je zelf bij  B)

Citaat van: henkv op zaterdag 29 oktober 2011, 10:22:29
de aandrijvingen voor de k-rails hebben het dacht ik ook altijd al gehad.

Nee hoor K-wissels met vaste spoelen hebben geen eindafschakeling, Marklin is pas met eindafschakeling gekomen bij de losse K-wisselspoel samen daarmee kwamen de witte schakelkastjes met wisselstandmelding.

Mvg, Johan
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Maar dat wil toch niet zeggen dat Märklin de eindafschakeling heeft ingebouwd speciaal voor de terugmedling Johan. Hooguit dat ze het als leuke bijkomstgheid hebben benut.
Het verschijnsel eindafschakeling is in ieder geval al veel ouder dan de brede verspreiding van de led-techniek. Fleischmann heeft het al veertig jaar geleden geïntroduceerd met als expliciete reden de bescherming van de wisselspoelen. Roco heeft nooit anders gehad en ontwikkelde pas veel later een tableau met leds dat gebruik maakte van die aardige bijkomstigheid. Maar het is een bijkomstigheid.
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Ik denk dat de oude K-wissels veel zwaarder uitgevoerde spoelen hadden die wat minder slecht tegen een langere stroom kunnen, mijn mening werd vandaag bevestigd door een twee tal Duitsers in een software seminar.

Groet, Anne W
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Dat kan. Ook Fleischmann introduceerde de eindafschakeling in de toen nieuwe losse wisselaandrijvingen. Die hadden kleinere spoelen dan voorheen met dunner wikkeldraad.
Maar bij de oude spoelen moest het ook niet veel langer dan een paar seconden duren. Proefondervindelijk vastgesteld.  :D
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
 Mijn Marklin dealer heeft alle 15 wisselaandrijvingen 74490 (daar kreeg huilbuien van) omgeruild voor de vernieuwde versie 74491 geheel gratis en zonder moeilijke vragen.... :thumbup: nu maar afwachten wanneer we weer gaan ruilen
  groet  Wimpytrein
Re:Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
ik heb na dit allemaal te hebben gelezen, toch maar het zeker voor het onzeker genomen...

Aanpassing in mijn stuurprogramma op de PC :

- wissels staat (default) stroomloos
- als wissels moeten gezet of ge-reset wordne, wordt het betreffende schakelrelais gezet/reset
- pas als alle relais  "voorgeschakeld" zijn, komt er via een master relais stroom op de ringleiding waarop de wissels zitten, gedurende 500 milliseconden
- dan gaat de stroom er weer af, zodat de spoeltjes niet kunnen in branden   (en in principe zouden nu de eindschakelaartjes er uit mogen).

Het brengt wat werk mee, om alle programmastappen te herzien, en om de status van ale wissels elke keer te gaan onthouden en weer oproepen, maar het resultaat is bevredigend al zeg ik het zelf.   Het geeft me meteen ook de gelegenheid om de status van de wissels vanuit het RAM geheugen op de harde schijf om te slaan voor het geval de stroom uitvalt of ik een rest wil doen van de wissels.   

Terwijl ik dan toch bezig was, heb ik een aantel  "presets" geprogrammeerd, waardoor bij keuze van een bepaald spoor, alle wissels daar naartoe en ook alle andere op de baan waar het spoor (on-) rechtstreeks aan ligt, worden goed gezet.
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Bij mij is gisteren ook weer een wisselaandrijving doorgebrand.

De spoel is helemaal gesmolten, (de schakelaars zijn overbrugd), de eindtrap BD680 van de K83 is doorgebrand en de bruggelijkrichter van de voeding is ook gesneuveld.

Het is gebeurd toen er een trein op de wissel stond en de wissel bediend werd.

Nu ben ik aan het kijken of ik een automatische zekering in het circuit kan plaatsen, (Een PTC).

Nu moet ik alleen achterhalen hoeveel stroom de wisselaandrijving nodig heeft.

Wie heeft hier een antwoordt op.

De K83 is er in een aantal varianten met een eindtrap van 800 Ma en 1 A.

De bruggelijkrichter in de voeding doe gesneuveld is is 3A.

Bij mij is er dus meer dan 3A gaan lopen.

Ik ben aan het denken om een PTC vor iedere K83 uitgang te plaatsen van 600mA en 1 van 1A bij de voeding.

Kan dit een oplossing zijn?

Groetjes Sander
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
@uermend,

Hoe zwaar is je voeding (of trafo?), welke je bij je CS1 hebt? Of maak je additioneel nog gebruik van een Booster die hier nog een rol in speelt?

Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Ik heb er een trafo aan hangen van 52VA de marklin 5001 volgens mij.
Ik heb een apart circuit voor het aansturen van de wissels op basis van het viessmann power module.

Groetjes Sander
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Tijdens het automatisch rijden met koploper heb ik weer 2 wissels ontdekt die niet correct schakelden : het waren de 74491 typen . gevolg was een frontale botsing met wachtende trein voor de wissel.  De eindafschakeling had ik niet doorgelust want dan loop je weer een risico op doorbranden. Vw die verandering verviel de garantie !!
Blijf het nog steeds een inferieure wisselaandrijving vinden.
groet,
Jacques
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Märklin Wisselaandrijving C-rails (74491)
Toevallig vandaag 5 wissels getest met een 74490 en 3 st. met  74491 en met behulp van koploper, testprogramma.
Allen werken perfect , heb er ook 3 st V-mann aandrijving/decoder 4554 in wissels zitten die gaan altijd probleemloos.

Met de opmerking dat mijn ervaring leert dat ik iedere wissel moet aansluiten op een extra voeding ("ring"leiding )
Zoniet dan heb ik ervaren dat je alleen maar klik hoort en geen klak of ergo, brommen,

Gr, Jan