Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!

Gestart door v200marklin woensdag 19 oktober 2011, 02:19:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Morgen krijg ik de nieuwe 8-delige koppeling binnen, dus dan kan de ombouw beginnen ;)

Er gaat een ESU Loksound V 3.0 M4 in, op zich prima, maar.......de ICE 1 heeft standaard 2 motor wagens met 2 x een Faulhaber motor, ook op zich niks mis mee :thumbup:

Ik weet dat de decoder aan motor vermogen max 1.1 A mag hebben, maar ik heb dus geen flauw idee wat die 2 Faulhabertjes gaan trekken op high speed 8o :D

Voorkomen is............................, voordat we de brandblussert moeten pakken :D,
wie heeft daar een zinnig antwoord op ?

Hij wordt maar 4 delig, als het niet kan/gaat, kan ik altijd 1 motortje er uit halen, maar liever met 2 engines natuurlijk ;)

Mvg Gert :D
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Hoi

Afgezien van het maximale amperage van de decoder, gaat het niet werken als je 1 decoder op 2 motoren aansluit. De beschikbare stroom van de decoder wordt verdeeld over de 2 motoren resulterend in 50% minder snel rijden. De EMK correctie werkt dan ook niet goed.
Mijn bevinding is elke motor een eigen decoder. Je kan dan in dit ICE treinstel de 2 motoren beschouwen als 2 gekoppelde locs.

Succes

mvg teunis
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Citaat van: teunistreinen op woensdag 19 oktober 2011, 07:07:53

Afgezien van het maximale amperage van de decoder, gaat het niet werken als je 1 decoder op 2 motoren aansluit. De beschikbare stroom van de decoder wordt verdeeld over de 2 motoren resulterend in 50% minder snel rijden. De EMK correctie werkt dan ook niet goed.
Mijn bevinding is elke motor een eigen decoder. Je kan dan in dit ICE treinstel de 2 motoren beschouwen als 2 gekoppelde locs.


Marklin heeft meerdere treinstellen met 2 motoren op één decoder en dat gaat probleemloos.

Gr, Ben.
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Zoek anders op de datasheet van deze motoren wat ze verbruiken, weet je gelijk of het wel of niet kan
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
2 motoren op 1 decoder is geen probleem
Faulhabertjes hebben ook een kleinere aanzetstroom
Emk met twee motoren werkt probleemloos
Gewoon doen!

Voel je niet zeker bouw dan eerst een gewone esu in en vervang die later door de loksound maar dat is in feite niet nodig

Succes, Johan
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
2 motoren gebruiken uiteraard meer stroom dan een motor maar dat de snelheid omlaag gaat dat is niet waar. Je moet de spanning parallel aansluiten en natuurlijk niet in serie.
Het verhaal van Teunis klopt volgens mij dus niet. Ook andere gebruikers hebben al gewezen op het punt dat het kan. Waar het om draait is of de decoder genoeg stroom kan leveren voor beide motoren (stroom meet je in Ampere).
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Naarden

offline
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Halloo,

Ik wil even wat kwijt. Het is heel goed mogelijk om twee motoren op een decoder te laten rijden.
Sterker nog het werk prima. Ik heb een twee motorige V200 gebouw waar in de twee motoren in serie staan op de decoder. Het resultaat is dat de stroom het zelfde is als bij een motor, alleen de spanning wordt gedeeld. Het resultaat is dat de Lok een mooie realistische snelheid heeft +/_ 125 Km/u. Normaal rijden de loks allemaal veel te hard en moet je de decoder terug regelen. Nu rijd de lok mooi op snelheid en een trekkracht die is fenomenaal,hij stopt nergens voor. Dus een verkeerd staand wissel is niet leuk.

Gr. Aad
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Het enige wat ik op I-net kan vinden is het Faulhaber motor nummer van Marklin 25810, maar met dit nummer kom ik bij de Faulhaber site niet veel verder 8o

Gelukkig heb je niet zoveel keus bij Faulhaber :D, je zoekt je een puist :O

Weet b.v. niet eens of de Faulhaber motoren borstelloos of niet zijn :?

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Faulhabers hebben geen echte koolborsls maar wel slepertjes op een collector, deze zijn vaak van goud
Voor inbranden hoef je niet bang te zijn het motortje heeft geen weekijzeren kern in de rotor dus er komt geen vonkvorming op de collector. Slepertjes zijn dan ook niet te vervangen

Klokanker motoren, dat is het eigenlijk, faulhaber is een merknaam, trekken minder stroom dan een trationele motor. Ik heb twee maxon klokanker motoren, maxon is ook een merknaam, op 1 gewone zimo decoder. Rijdt al 3 jaar rond, geen enkel ptobleem.

Gewoon doen, nogmaals voel je niet zeker met je dure loksound, eerst een gewone esu er in, raggen, overtuig je zelf dat het heel blijft en dan de loksound er in

Succes, Johan
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Hoi,

Gaat het nu om de ICE-oerversie, (bv. 33/3671 - InterCityExperimentel)
of de ICE-1 ? (bv. 33/3770 - InterCityExpress-1)

Ik had het idee, dat het de eerste betreft.
Zelf ben ik bezig met een ICE-2 met ESU loksound.

M.v.g. Marcel
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
@Marcel,

gaat om de 3371.

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Net even de analoge printplaten er uit gesoldeerd en gelijk eens even de 2 motortjes getest.

1 v/d 2 motortjes gaat niet aut. draaien, die moet een zetje hebben :thumbdown:, is dus niet goed, want omdat het cardan aandrijving is kan je het niet oplossen door de trein een duwtje te geven.
Vandaar dat motorwagen 2 niet goed mee deed, alleen af en toe.

Nou staat er het volgende op dat motortje :

Faulhaber 2230u012s en 399 - 479
Diameter is 22 mm rond en 44,5 mm lang.

Ik ga zo even een e-mail sturen naar Maxon, maar als hier iemand zo'n motortje over heeft hou ik me aanbevolen ;)

Next guestion :D, hoe krijg ik de gesoldeerde 8 polige stugge lintkabel van de print af ?, kan maar 1 soldeerti[je tegellijk verwarmen, maar het zijn er 8 8o

Die stekkers moet ik behouden om de ICE te koppelen.

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Gert, zie deze link

Deze motortjes waren van de dump op de beurs te Dortmund. Tussen de 5 en 10 euro  :D
Diameter 22 mm lengte 48 mm
Van deze motoren heb ik twee op één Zimo decoder MX64 draaien. Decoder kan max 1 amp leveren, na 3 jaar leeft ie nog steeds  B)

Eén motor vraagt belast niet meer dan rond 300 millie ampere.

Mvg, Johan
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Glockenanker motor zie wikipedia even naar beneden scrollen dan vindt je hem wel.
Ik heb trouwens een betere beschrijving gezien. Als je meer wil weten vraag Klaas Zondervan bij de buren die weet alles over klokanker motoren  B)

Mvg, Johan
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
@ Johan, dank voor je advies :thumbup:, ga er ook gewoon 2 motoren aanhangen B)

E-mail terug gehad van Maxon NL en doorverwezen naar Faulhaber GE, en van hen een mail gehad met hun dealer in NL, firma Minimotor.nl , dus we wachten rustig af ;)

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Wat ook echt helpt :thumbdown:, is dat als je op minimotor.nl klikt je uitkomt bij.....................ja u raadt het al ! Faulhaber Germany  :D :D

Hoezo van kastje..................

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Vandaag offerte binnen gekregen van Minimotor Ned., het motortje kost ? 51,50 ex.btw en de verpakking/verzendkosten ? 25.--  8o

Ik vind dit best wel prijzig, denk dus dat de ICE met 1 motor gaat rijden, tenzij iemand alhier nog zo'n motortje te koop heeft ;)

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Behalve de verzendkosten zijn dat normale prijzen voor klokankers.

Mvg, Johan
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Klopt Johan,

maar die verzendkosten kunnen m.i. toch echt wel ? 6,75 zijn, gewoon met TNT ;)

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Citaat van: v200marklin op maandag 24 oktober 2011, 15:33:48
maar die verzendkosten kunnen m.i. toch echt wel ? 6,75 zijn, gewoon met TNT ;)

Waaschijnlijk als je er 10 neemt wel.  >:-D


Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Ik denk dat ook de prijs wordt bepaald door verpakking en behandelingskosten.

Kijk eens op E-bay. Hier worden ook dit soort motorwagens wel eens los aangeboden.

gr. Marcel
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Hier staat info op SB modellbau site voor ice1  M* 3371

http://www.sb-modellbau.com/product_info.php?products_id=1530&cPath=256_27_138

Gr, Jan
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Net besteld bij ICE Experimental Shop Duitsland, ? 19,50 incl. porto  :thumbup: :thumbup:

Stom van mezelf, had daar 2weken geleden al wat besteld en ontvangen, maar toe wist ik nog niet dat er 1 Faulhbertje niet goed was :?

Weer wat geleerd, voortaan 1st ALLES slopen en testen, en DAN pas bestellen :roll: :mrgreen:

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
De ICE1 is inmiddels digitaal  :), loopt momenteel op 1 motor, straks ff testen op de baan of ze op snelheid komt.

De ESU Locsound heb ik getest met 2 motoren, maar dan draaien ze wel 2 x zo langzaam als 1 enkele, wat natuurlijk logisch is.

Het kan aan de (defecte) motor liggen, die gaat niet aut.draaien, maar heefteen zetje nodig, en dat gaat niet daar het een wormwiel/tandrad aandrijving is ;)

Een nieuwe motor is besteld in Germany, dus dan maar kijken of het met 2 motoren gaat, tenzij de testrit straks met 1 motor prima gaat (is maar 4 delig!), dan houd ik de nieuwe motor als reserve achter de hand ;)

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Het rijdt aardig, al is 1 motor met op 1 as 2 slipbandjes te weinig :thumbdown:

Trein blijft inhouden in de bocht en op wissels/kruisingen slipt zij door :thumbdown:

De motorloze 2e motorwagen weegt ondanks dat er geen morortje meer inzit toch nog bijna een ton 8o, en de motorwielen draaien niet echt vrij, omdat ze in de tandwielkast met tandwieltjes zijn verbonden, die ik er eventueel wel uit kan slopen,
dan het slipbandwieltje wisselen met de andere motor, zodat ik op 1 motor 2 slipbandassen heb, maar het is wel een heel gedoe :?

Andere optie is de nieuwe bestelde motor inbouwen en een aparte decoder Locpilot V 3.0 M4 er in doen, zelfde adres geven als de V 3.0 Locsound M4 en dan via de Locprogrammer beide decoders gelijk instellen.

2 Faulhaber motoren op 1 decoder gaat m.i. niet lukken, bij de test liepen ze wel erg langzaam, halve kracht, en dat is natuurlijk bij een ICE geen porum 8o :D

Andere opties ?, ik hoor het graag  :)

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound !
Ik heb de verlichting voor en achter op de daar voor bestemde draden gezet op de blauwe V20+ aangesloten, zijn 4 steeklampjes, waarvan er per richting steeds 2 branden, voor wit, achter rood.

Werkt prima, op de AUX1 heb ik de binnenverlichting van 2 rijtuigen gezet, zijn ook 4 gelijk barndende steeklampjes,  en ook via de blauwe V20+ aangesloten, werkt ook prima !, behalve........................wanneer ik beide wil laten branden :?

Als de front/eind verlichting brandt en ik schakel de rijtuigverlichting in gaat de front/eind uit 8o, doe ik de rijtuigverlichting uit gaat de front/sluit verlichting weer branden.

Max. op AUX 1 = 250 Ma, zo'n steeklampje is volgens mij iets van 25 Ma ?, dat kan het toch niet zijn ?
Is de uitgangs spanning van F0 en de AUX in te stellen ?

Ik kom er niet uit :?

Verder doet de decoder alles OK, heb er zelfs ICE geluid op kunnen schrijven, want er stond nog V200 geluid op, dus dat vond ik heel wat voor mezelf, maar nu met die lampies :roll: :mrgreen:

Wie weet waar het aan ligt ?

Mvg Gert

Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound !
Gert.
Ook de uitgangs spanning is allemaal te regellen met dat esu geval wat je hebt.
Als je hem daar op zet en je laat eerst je decoder uitlezen,krijg je daarna een schermpje waar je dit allemaal kunt instellen.

Al heb ik persoonlijk wel wat tegen die kleine gloeilampjes,ivm stroom verbruik en warmte afgifte.
Heb hier 2 treinstellen staan,waar er schade aan de kap is onstaan door die lampjes.
Heb ze zo gekocht met kapschade,maar het blijft wel zonde als je weet waar de schade zit.
Ik bouw ze het liefst om met led lampjes.

Over de aansluitingen van de ice weet ik helaas niets van.
Maar ik neem aan dat je altijd de blauwe en de groene voor aux1 hebtgebruikt (paars is aux2)
en geel en blauw , en wit en blauw voor de verlchting.

Dan zou het goed moeten zijn.

Mvg: Alex
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound !
Krijg het niet voor elkaar  :(   F0 tesamen met F8 (aux 1) gaat niet ! :?

Snap er geen zak van, aangesloten volgens het boekje  :|, iemand nog een idee ????

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound !
Gert,

De verlichting van de rijtuigen pakt toch geen massa via de assen o.i.d.....want dan krijg je dit verschijnsel.
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound !
@Ron

zowel de verlichting voor/achter als de interieur verlichting op Aux1 zijn aangesloten op de 20V+ blauwe draad.

Heb ook al geprobeerd verlichting voor/achter massa op chassis en Aux1 op blauwe draad, geen verschil :(

Ook al geprobeerd uitgangen te dimmen, dimmen lukt, echter geen verschil ;)

Kan gewoon niet F0 en Aux1 tegelijk aandoen :|

Ik zou nog kunnen proberen om Aux 2 te nemen met de paarse draad :|

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
De volgende vraag is deze :

op de contactstrippen van de beide locs en rijtuigen, zitten 8 zilverkleurige spoortjes, 1 mm van elkaar af.

Enkele van deze spoortjes zij een beetje afgesleten door de schuifbeweging in/uit en maken dus niet altijd goed contact, even utteren aan de trein en hup binnenverlichting weer aan ;)

Er bestaan volgens mij een soort pennen waar je een zilver/stroomdoorvoerend lijntje kan zetten !, hoe heet dit en waar te verkrijgen ??

Ik hoop dat ik in tegenstelling tot andere vragen hier reeds gesteld, nu wel eens een keer antwoord krijg, al zitten er nog steeds geen foto's bij  :D


Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
Gert,

Ik heb zo'n stift vroeger gehad om print sporen te repareren die na het etsen verloren waren gegaan.

Misschien bij van Embden in de zwart jan straat of anders bij Dil op de jan lighthartstraat op zuid (voor jou iets verder weg)

Kan je de contacten trouwens niet herstellen door ze te vertinnen ?

Succes ermee

Ron
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
Ron,

tks, denk dat ik even naar de zwartjan ga ;), ben bang met vertinnen dat het overloopt naar de volgende baan, zit maar 1 mm tussen :(

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
Gert , van die pennen weet ik niets af,wel dat bij een auto materialen zaak flesjes met dit soort troep te krijgen zijn (kosten aardig wat ) dit zijn flesjes om je achterruit verwarming te repareren,en werkte altijd prima,alleen het is een vrij dik kwastje uit die flesjes.
Maar inderdaad kan best dat in de zwartjan (winkelstraat Rotterdam) die man iets beter voor je hebt.

Mvg: Alex
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ICE 1 ombouw analoog naar digitaal
Citaat van: v200marklin op zondag 30 oktober 2011, 15:45:53
De ESU Locsound heb ik getest met 2 motoren, maar dan draaien ze wel 2 x zo langzaam als 1 enkele, wat natuurlijk logisch is.
Gert, heb je motoren dan niet parallel geschakeld?
Mits de decoder de stroom kan leveren, zouden ze dan op volle snelheid moeten draaien.

Citaat van: v200marklin op maandag 31 oktober 2011, 00:39:31
Ik heb de verlichting voor en achter op de daar voor bestemde draden gezet op de blauwe V20+ aangesloten, zijn 4 steeklampjes, waarvan er per richting steeds 2 branden, voor wit, achter rood.

Werkt prima, op de AUX1 heb ik de binnenverlichting van 2 rijtuigen gezet, zijn ook 4 gelijk barndende steeklampjes,  en ook via de blauwe V20+ aangesloten, werkt ook prima !, behalve........................wanneer ik beide wil laten branden :?

Als de front/eind verlichting brandt en ik schakel de rijtuigverlichting in gaat de front/eind uit 8o, doe ik de rijtuigverlichting uit gaat de front/sluit verlichting weer branden.

Max. op AUX 1 = 250 Ma, zo'n steeklampje is volgens mij iets van 25 Ma ?, dat kan het toch niet zijn ?
Is de uitgangs spanning van F0 en de AUX in te stellen ?

Ik kom er niet uit :?
Als je analoge lampjes er nog in hebt zitten, dan kan dit je probleem verklaren, want die trekken bij 19volt ongeveer 150mA per stuk, dus dan zit je al snel aan het max. stroomverbruik.

Waarom pas je geen LED's toe?
Dat scheelt ook nog eens flink in het stroomverbruik op je baan.

Citaat van: v200marklin op maandag 31 oktober 2011, 17:13:48
Ook al geprobeerd uitgangen te dimmen, dimmen lukt, echter geen verschil ;)
Hoe sterk heb je AUX1 gedimd?

Heb je ook al eens gekeken op http://www.digital-bahn.de/bau_fzg/ice.htm
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
@Ad,

je weet ik ben geen elektronika wonder 8o, had de 2 motoren getest als volgt :

+ en - v/d decoder gesplitst en dan 2 draadjes naar motor 1 en 2 draadjes naar motor 2 :? of is dit in serie ??

Moet het dan van elke motor 1 draad doorverbinden met motor 2, en dan 1 draad motor 1 en 1 draad motor 2 naar decoder ??

OK lampjes snap ik, heb je ook led steeklampjes die in die kunsstof fittingen passen ?

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
Gert, zoals jij hebt getest zou goed moeten zijn, dus naar elke motor twee draadjes vanaf de deocder.
Maar als de motor niet de volle snelheid bereikt, moet je CV53 eens verlagen.
Default staat CV53 op 140, dus verlaag eerst maar eens naar 90 of nog lager.

Als je de metalen bussen uit de lamphouders trekt, kun je een LED met de pootjes door de gaatjes steken en met een drupje lijm vast zetten.
Niet vergeten om dan wel voorschakelweerstanden tussen de LED's en de AUX te solderen.
Als je hulp nodig hebt bij het berekenen van de weerstanden geef je maar een gil. :D

Hier is nog iemand bezig geweest met het digitaliseren van z'n 3371:
http://www.ete-ene.org/3371ConvertArticleFiles/3371%20Convert%20Article.htm
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
@Ad

Ok , dus ik had ze goed aangesloten, zal het nog eens zo doen en dan met cv53 gaan rommelen ;)

Leds ga ik proberen, heb jaren terug op een beurs 4 verschillende kleuren leds gekocht met bijbehorende weerstanden, heb er ook een schemaatje bij, dus dat komt wel goed, zo niet 8o brandblusser is aanwezig en verzekering premie is betaald :D

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
Gert, LED's branden maar heel kort als je ze een te hoge spanning geeft, dus voordat jij die brandblusser hebt gepakt is het ledje alweer uitgebrand. 8o :D
Re:ICE 1 ombouw Vraag over ESU Locsound ! en vraag over contactstrip !
Hij doet ut  :D, loc lampjes vervangen door ledjes/weerstand en nu brandt alles tegelijk, alleen denk ik dat ik de rijtuiglampjes ook vervang door ledjes, wil er nog 2 rjtuigen tussen en dat trekt de aux v/d decoder niet 8 gloeilampjes :|.

Soms hapert verlichting, komt door afgesleten printbaan contacten, ga ik fixen met speciale stift, en indien niet te krijgen/te duur, probeer ik dun laagje soldeer op de banen te laten vloeien :?, 1 mm zit er maar tussen, zijn er 8.

Ook kan ik de koppelingen nog demonteren en de metalen contact pinnetjes goed schoonmaken en wat strakker buigen, zodat de aandrukspanning op de printbaan strip wat groter wordt.

Kwestie van finetunen dus, maar loopt verder prima op 2 faulhaber motoren op 1 ESU Locsound V 3.0 M4, V-max ook dik in orde :thumbup:

Ik had een 8 delige ICE 1 van M* digitaal, maar die heb ik verkocht, en dit analoge oude ding voor een prikkie van een forumlid gekocht, gewoon als project ;), de decoder komt uit een V200 diesel en via de locprogrammer en de ESU site heb ik het geluid vervangen door dat van de ICE :P ;)

Als je me vraagt wat ik leuker vind, rijden of ombouwen, denk ik het laatste :D

De ICE is trouwens tijdens de ombouw 1,5 meter naar beneden gelazersteenstraald :mrgreen:, nu lach ik er om :roll:, maar het huis was ff te klein :D

Maar........................na alle onderdelen gevonden te hebben op de grond, alles weer gemonteerd, niets kapot en gewoon rijden, kan je zien dat het in de jaren 80 is gemaakt, toen was alles gewoon beter :mrgreen:

Mvg Gert

Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Leuk dattie als een dolle scheurt Gert :D, gaf CV53 verlagen het gewenste resultaat, of heb je ook nog andere CV's gewijzigd?
Filmpje van het scheurijzer??????
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Ad,

die CV 53 was nog een gedoe, via de ESU locprogrammer kan ik geen CV's uitlezen/wijzigen omdat het een MFX/M4 decoder is :thumbdown:

Op de CS1R krijg ik bij uitlezen in DCC modus een foutmelding :thumbdown:, via het motorola circus kan ik geen CV uitlezen :thumbdown:, maar wel schrijven 8o, dus dat heb ik gedaan, en het zal wel gebeurd zijn :? :roll: :mrgreen:

Ik kan wel via de CS1R parameters aanpassen/ wijzigen , alleen staat er NIET bij welk CV nummer dat dan is :thumbdown:

Mooi he ! , alles is van ESU en van de 3 items (decoder,programmer,CS1R) communiceert niets voor de volle 100 % met elkaar :thumbdown:

Zou verboden moeten worden  :D

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
@Ad,

ik weet dat een filmpje het aantal hits aanzienlijk zal doen toenemen, maar ik ben daar niet zo bedreven in  :D, goede scherpe foto's is al een crime hier ;)

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Citaat van: v200marklin op donderdag 10 november 2011, 23:49:19
Ik kan wel via de CS1R parameters aanpassen/ wijzigen , alleen staat er NIET bij welk CV nummer dat dan is :thumbdown:
Gert, via de CS1 komt CV53 overeen met de parameter voor referentiespanning van de motor.
Deze vind je onder het menu "Lok wijzigen" > "Uitgebreid" en dan links het icoontje van het DC motortje.
Ik zal vanavond eens een lijstje voor je maken, met welke CV overeen komt met welke mfx parameter.
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
@Ad,

bij voorbaat dank, let wel ! ik heb een CS1R !! ipv CS1 ;)

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Hoi Gert,

Volgens mij ziet het er op de CS1R hetzelfde uit.


Onder de regel Lastregeling zie drie instelbalkjes staan.
Regelreferentie = CV53
Regelparameter K = CV54
Regelparameter I = CV55

Nu je dit weet heb je CV nummers helemaal niet meer nodig, gewoon via dit menu programmeren.
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Ad,

dit schermpje ken ik uiteraard, alleen weet je dus niet (nu wel ! :D) welke CV's dit zijn,en tevens kan je niet zien op welke waarde deze cv's staan :(

Mvg Gert
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Gert, ik snap je niet, want de mfx leest wel degelijk de waardes uit de decoder.
Als je in het menu duikt krijg je direct de ingestelde waardes te zien, achter het de balkjes staan de waarden in getallen.

Bij de Regelingsreferentie staat een spanningswaarde aangeduid, dit is op een schaal van 0 tot 25,5 Volt in 255 stapjes van 0,1 Volt.
10,200 Volt komt dus overeen met een CV waarde van 102, snap je? (102 x 0,1Volt=10,2Volt)
Eigenlijk bepaal je met deze CV(53) bij welk Voltage de motor zijn hoogste toerental bereikt bij volle uitslag van de regelknop.
Hoe efficiënter de motor is hoe hoger deze waarde is.
Blijkbaar zijn twee parallel geschakelde klokankermotoren niet zo erg efficiënt en moest jij CV53 verlagen.
Re:ICE 1 ombouw dmv ESU Locsound V 3.0 M4 ! Hij scheurt als een dolle !!!!!
Ad,

het is allemaal goedgekomen, heb met de Locprogrammer CV 53, 54 en 54 ingesteld met de waarden overeenkomstig met de gebruiksaanwijzing voor Faulhaber motoren.

Trein rijdt heel netjes nu, en gaat als een echte ICE berehard :thumbup:
Heb de 4 gloeilampjes van de 2 x locverlichting vervanger door ledjes, en de 4 gloeilampjes v/d 2 rijtuigen op cv waarde 50 gezet ipv 255, en dat gaat prima.

Toch ga ik die 4 gloeiertjes in de rijtuigen ook nog door ledjes vervangen ;)

Mvg Gert