Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aanpassen geluidsvolume mfx-lok

Gestart door Tijdperk VI dinsdag 18 oktober 2011, 19:31:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Beste forummers,

Gisteren heb ik na enkele weken in de doos te hebben gezeten de E50-lok uit startset 29450 op m'n proefspoortje gezet.
Omdat ik het geluidsvolume van de ingebouwde "sounds" wat hard vond, heb ik het volume willen verlagen via de CS2. Tot mijn verbazing had dit geen effect ondanks het feit dat de CS2 aangeeft de wijziging naar de lok te hebben overgebracht.  :(
Dit is ook juist want bij het ophalen van de instellingen komt wel de ingestelde waarde terug. Het lijkt er dus op dat de lok de instelling wel opslaat maar niet uitleest. Het instellen van de maximumsnelheid gaat overigens wél goed. De lok reageert hier op zoals het hoort.

De lok is nieuw en stond voor ongeveer z'n derde keer op het spoor. Het kan dus niet liggen aan het intensieve gebruik...
Heeft iemand een idee hoe dit probleem kan worden opgelost? Of misschien hoe kan worden vastgesteld of de lok een defect heeft?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!  :)
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Met welke waarde heb je het geluid niveau verlaagt? op hoeveel stond deze van de maximum waarde?
Cees
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Hoi Cees,

Ik heb verschillende waarden geprobeerd. De standaardwaarde is 255 (=maximaal). Op lok 39185 was het effect direct hoorbaar op het moment dat de waarde naar de lok werd geschreven. Het heeft overigens voorheen wel gewerkt.
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Op het MS1 komt de volumeinstelling van deze lok helemaal niet voor, dus geconcludeerd dat deze decoder dat niet kent, nagevraagd op ons forum, de conclusie is hetzelfde gebleven.

Groet, Anne W
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Hoi Anne W,

Bedoel je dat bij deze lok het volume niet kan worden aangepast? Ik durf nu niet meer met zekerheid te zeggen of ik eerder het volume heb kunnen aanpassen. Het kan zijn dat ik verschillende loks door elkaar haal.  :?

Wat dan vreemd is, is dat er wel een waarde in dit register geschreven (en uitgelezen) kan worden. Hetzelfde geldt voor de andere lok uit deze set, een BR 50 stoomlok. Hier kan het volume namelijk wel worden aangepast.

Is er een manier om met 100% zekerheid vast te stellen of de aanpassing van het volume niet mogelijk is? Bijvoorbeeld door het uitlezen van het e.o.a. of de lok van binnen te bekijken?

Groet,
Martin
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Beste Martin,

De menu regel verschijnt niet op mijn MS1, de andere (naam, max. snelheid enz.) wel, dus neem ik aan dat de decoder die menuregel niet "op kan geven" aan het MS1 omdat hij niet bestaat of niet aangesproken mag worden(gedachten van een simpele scheepswerktuigkundige).

Ik heb het destijds nagevraagd op ons forum en het feit werd me bevestigd, o.a. door Peter/Freak dacht ik.

Ik heb nu de Bavaria set met een Re 4/4I, die heeft hetzelfde verschijnsel.

Groet, Anne W
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Hallo Anne W,

Dank voor je uitleg en uitzoeken!  :thumbup:
We zullen het er dus mee moeten doen.  :(
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Met mijn net aangeschafte 37422 (olympische koploper) heb ik het zelfde probleem, de handleiding geeft wel aan dat het volume geregeld kan worden maar in werkelijkheid kan het niet.
Jammer maar helaas.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
mmm,
Welke CV / Register moet hier geprogrammeerd worden? Meestal is dit nr 63
Met mijn mfx loks (aaangestuurd en geprogrammeerd door de 6021) heb ik geen problemen om het geluid zachter te zetten (en nee, ik ben nog niet doof).

Rob


Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Het is inderdaad 63 en ik heb het geprobeerd met het Mobile Station en met MRdirect.

Mvg, Jos
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Citaat van: Silbermann op donderdag 20 oktober 2011, 21:56:20
mmm,
Welke CV / Register moet hier geprogrammeerd worden? Meestal is dit nr 63
Met mijn mfx loks (aaangestuurd en geprogrammeerd door de 6021) heb ik geen problemen om het geluid zachter te zetten (en nee, ik ben nog niet doof).

Rob


Beste Rob,

Van diverse MFX Loks (Märklin  en ESUM4) kan ik het volume verstellen, alleen van de E50 en de Re4/4I niet, jij wel?

Groet, Anne W
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Aanpassen geluidsvolume mfx-lok
Bij vele mfx loks met een zgn. low-cost geluidsmodule kan je het volume inderdaad niet aanpassen, ondanks dat je dit op de MS kunt instellen.
Ik heb hier bijv. een 39410 (Br E-40) en een 37121 (NS1200) met zo'n module en daar kun je het volume ook niet aanpassen.
Deze module wordt namelijk door de decoder aangestuurd, maar niet via de aux uitgangen, maar betreft alleen maar het in- en uitschakelen van geluiden, niet het volume ervan.