Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet

Gestart door Ad48 dinsdag 18 oktober 2011, 16:14:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Hallo beste spoorders,

Ik heb een probleem. Ik heb vandaag verlichting aangebracht in een lok 3029, maar helaas het werkt niet. Ik heb hier een esu decoder 3.0 inzitten.

Ik heb drie smd 603 wit voor in de lok aangebracht en drie smd 603 rood achter in de lok. De smd voor heb ik parallel aangesloten met een weerstand van 680 ohm. De smd achter heb ik parallel aangesloten met een weerstand van 1000 ohm. De voorverlichting heb ik aangesloten op de wiite draad van de decoder en de achterverlichting heb ik aangesloten op de gele draad van de decoder. De zwarte draden heb ik eerst aangesloten op de chasis van de lok.

Toen heb ik ze eerst getest met een diode tester en alles werkte prima. Maar als ik hem op de baan zet, rijdt de lok wel, maar geen verlichting. Toen heb ik de min van de verlichting gescheiden in voor en achter. De voorste heb ik op het chasis van de lok laten zitten en de achterste op de blauwe draad van de decoder. Doorgemeten met de diodetester en alles werkte. Lok op de baan gezet, maar geen verlichting.

Wat heb ik fout gedaan?

Witte smd's zijn 3,3 V en de rode smd's zijn 1,8 V.

Graag HULP BIJ DIT PROBLEEM. :(

Met vriendelijke groet,

Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
heb je ze niet verkeerd om ingebouwd?? De functiedraad is de - pool, de blauwe of lokmassa is +
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
smd parallel ? De weerstand moet in serie met de smd led.kijk op het aansluitschema pagina 13 (groene led)..Daar staat een voorbeeld.Als je de weerstand parallel aan de led hebt gezet dan zal de led al de geest hebben gegeven.
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Hallo Walter,

De weerstand zit aan de anode zijde en de andere kant van de weerstand aan de witte draad of bij achter aan de gele draad.

Gr, Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Citaat van: Ad48 op dinsdag 18 oktober 2011, 16:14:22Ik heb drie smd 603 wit voor in de lok aangebracht en drie smd 603 rood achter in de lok. De smd voor heb ik parallel aangesloten met een weerstand van 680 ohm. De smd achter heb ik parallel aangesloten met een weerstand van 1000 ohm. De voorverlichting heb ik aangesloten op de wiite draad van de decoder en de achterverlichting heb ik aangesloten op de gele draad van de decoder.

Citaat van: Ad48 op dinsdag 18 oktober 2011, 16:52:41
De weerstand zit aan de anode zijde en de andere kant van de weerstand aan de witte draad of bij achter aan de gele draad

Er is denk ik een beetje verwarring ontstaan doordat je zegt dat je de diodes parallel aan de weerstand hebt staan. Als ik dit lees neem ik aan dat je in serie bedoeld met de weerstand, en de diodes parallel? Als je het hele zwikkie parallel hebt staan zijn je LED's overleden zoals Johnny ook al zei. Als je alles in serie hebt zijn je weerstanden misschien te groot: stroom door zo'n ledje is typisch 20mA, dus voor de rooie moet de weerstand (18-5,4)= 12,6V opvreten met 20mA is dat ca 630 Ohm, voor de witte is dat 8,1V, en dus ca 405 Ohm. Als je ze parallel hebt staan en in serie met de weerstand, dan heb je ca 60mA stroom door je weerstandje, wat dan 16,2V resp 14,7V moet dissiperen (moeilijk woord voor opvreten :-) ), da's dus bijna 1 watt, dan heb je al een best dik weerstandje nodig, normaal zijn die 1/4 of 1/8 watt, dus heb je daar mogelijk een probleem zitten.

Walter

Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
AD
De ledjes moet je in serie aansluiten, in polariteit gelijk met een weerstand eveneens in serie.
Waarde weerstand is iets verschillend bij gebruik 2 of 3 leds, waarde ca 1kOhm

Bij parallel wordt er te veel stroom gebruikt voor wat de decoder kan leveren.

Cees
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Hallo Ad,

Citaat van: Ad48 op dinsdag 18 oktober 2011, 16:14:22
De zwarte draden heb ik eerst aangesloten op de chasis van de lok.
Hieruit maak ik op dat de verlichting is aangesloten tussen de lichtfunctie-uitgangen en het chassis. Klopt dat ?.

Mvg,
Peter
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Hallo Peter, dat klopt in eerste instantie wel, daarna de voorverlichting op chassis en achterverlichting op de blauwe draad geplaatst.

Cees bedankt voor je reactie

Johnny bedankt voor je reactie

Huub, ik denk dat ik de min van de voorverlichting ook op de blauwe draad moet aansluiten i.p.v. op het chassis


Walter, ik heb de die anode's aan elkaar gekoppeld en daarvoor een weerstand geplaatst, dus zoals je beschrijft.

De berekening van de vervangingsweerstand heb ik als volgt gedaan: voor de witte leds
22 V (rails) - 9,9 V (smd) = 12,1 V : door 0,02 A (smd) = 605 ohm afgerond op 680 ohm

De berekening van de vervangingsweerstand heb ik als volgt gedaan: voor de rode leds
22 V (rails) - 5,4 V (smd) = 16,6 V : door 0,02 A (smd) = 830 ohm afgerond op 1000 ohm

Morgen de voorverlichting ook op de blauwe draad zetten (als dit tenminste goed is)

Met vriendelijke groet,
Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Beste mensen, het werkt nog niet. Ik zal nogmaals beschrijven hoe ik het aangesloten heb op de esu decoder V3.0

Aan de witte draad een weerstand gesoldeerd, aan de andere zijde van de weerstand de drie anode draden van de drie smd's gezamelijk aan de weerstand gesoldeerd. (voorverlichting)

Aan de gele draad een weerstand gesoldeerd, aan de andere zijde van de weerstand de drie anode draden van de drie smd's gezamelijk aan de weerstand gesoldeerd. (achterverlichting)

De kathode draden van de zes smd's aan elkaar gekoppeld en vastgesoldeerd aan de blauwe draad.

Alles getest met diode tester en alle smd's werken netjes. Voeding van tester is 9V blokbatterij.

Als ik nu de lok op de baan zet en hem uitprobeer dan rijd hij wel, zowel vooruit als achteruit, maar de verlichting gaat niet branden.
Misschien zie ik iets over het hoofd of heb ik tunnelvisie, maar ik krijg het niet voor elkaar. :?
Of moet de massa van de lok ook op de blauwe draad aangesloten worden?

Weet iemand een oplossing? Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes, Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Je drukt toch de knop verlichting aan of F1 in ? Je moet de functies aanspreken anders gaan de lampen (leds) nooit branden.
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Ad,

ik begrijp dat je het eerst aan het werk wilt hebben, maar het is echt beter de leds in serie te zetten hoor, de stroomafname wordt een stuk kleiner. Ik vraag me ook af waarom je voor wit hebt en achter rood. Als het lokje trekt, vooruit of achteruit, dan moet het wit licht voeren, als het duwt moet het rood licht voeren. Bovendien zit rood alleen in de onderste twee lampen, en niet in de bovenste. Hoop dat je het voorelkaar krijgt, zo'n heksentour kan het toch niet zijn??

Walter
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Johnny, ik heb alle knoppen al ingedrukt gehad maar er is nergens reactie op...

Walter, wat de verlichtingskleur betreft, dat is gewoon mijn smaak , wat ik leuk vind. Wat betreft in serie zetten dat wil ik wel doen, maar dan weet ik nog niet zeker of hij het doet. Bij het testen met de diodetester doen alle leds het wel, alleen op de baan niet. Volgens mij is het een kleinigheid maar wat?

Groetjes, Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Ad,

De Anode van de leds moeten niet aan de weerstand/witte draad zitten maar aan de blauwe draad, zie mijn tekening !

Je leds zitten verkeerd om.
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Huub,

Klopt, heb ik net omgewisseld en toen deed de verlicting het.

Bedankt.

Gr, Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Ad,
Voor het stroomverbruik kun je veel beter de leds in serie schakelen, blauwe draad anode 1ste led;kathode 1ste led anode 2de led kathode2de led anode 3 led kathode 3de led weerstand witte draad.
deze kring van drie leds in serie gebruikt 20mAmp. een kring in parallel schakeling ca 80mAmp, grens wat een decoder aan kan voor verlichting.
citaat van jou Aan de witte draad een weerstand gesoldeerd, aan de andere zijde van de weerstand de drie anode draden van de drie smd's gezamelijk aan de weerstand gesoldeerd. (voorverlichting)
Cees
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Cees,

Hartelijk dank voor je reactie, ga morgen alles herzien, weet nu hoe het moet. Als het niet lukt ga ik gewoon verder op dit topic.

Groetjes, Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Beste mensen, ik heb jullie adviezen opgevolgd en de led's in serie gezet, en inderdaad bleek dat ik de led's verkeerd om had aangesloten. Dankzij jullie antwoorden en via pb van Impulsief, werkt het nu prima.

Ik heb wel grotere weerstanden geplaatst (voor plm. 1350 ohm en achter plm 1000 ohm) om de felheid van de led's te dimmen maar ondanks dit zijn ze voor nog vrij fel, kan dit kwaad die grotere weerstanden?

Nogmaals hartelijk dank, waar zou ik zijn zonder forum.  :) :thumbup:

Groetjes, Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
fijn dat het werkt.Heb je de lopi ingesteld dat er Leds aanhangen en geen lampjes ?

Dimmen leds : 

Je kan de lichten dimmen door de volgende CV's te wijzigen:

C V - Waarde
113 - 0 t/m 15: Verlichting voor: 0-zwak en 15-fel
114 - 0 t/m 15: Verlichting achter: 0-zwak en 15-fel
115 - 0 t/m 15: Verlichting AUX1: 0-zwak en 15-fel
116 - 0 t/m 15: Verlichting AUX2: 0-zwak en 15-fel

Default waarde voor al deze CV's is 15, dus fel.
Informatie komt uit de handleiding van de Lokpilot V3.0.
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Citaat van: Ad48 op vrijdag 21 oktober 2011, 13:42:26
Beste mensen, ik heb jullie adviezen opgevolgd en de led's in serie gezet, en inderdaad bleek dat ik de led's verkeerd om had aangesloten. Dankzij jullie antwoorden en via pb van Impulsief, werkt het nu prima.

Ik heb wel grotere weerstanden geplaatst (voor plm. 1350 ohm en achter plm 1000 ohm) om de felheid van de led's te dimmen maar ondanks dit zijn ze voor nog vrij fel, kan dit kwaad die grotere weerstanden?

Nogmaals hartelijk dank, waar zou ik zijn zonder forum.  :) :thumbup:

Groetjes, Ad

Mooi dat het werkt.... overigens, een led is niet makkelijk te dimmen met een weerstand, het is geen gewoon lampje. dimmen met de lopi werkt met pulsjes, meer pulsjes is meer licht. Grotere weerstand kan absoluut geen kwaad, beter dan te lage weerstand
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Heren bedankt voor de uitleg, maar of de lopi in te stellen is met een ms 1 weet ik niet. Ik zou niet weten hoe. En ik heb alleen maar een ms.

Groetjes, Ad
Re:verlichting aangebracht loc 3029/werkt niet
Citaat van: Ad48 op vrijdag 21 oktober 2011, 16:55:59
Heren bedankt voor de uitleg, maar of de lopi in te stellen is met een ms 1 weet ik niet. Ik zou niet weten hoe. En ik heb alleen maar een ms.

Groetjes, Ad

Kijk eens hier of je er iets mee kan ?

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18640.msg306648#msg306648