Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

M Rails H0

Gestart door Kevin_S vrijdag 14 oktober 2011, 16:32:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M Rails H0
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
M Rails H0
Hallo iedereen
na wat gezien te hebben hier op het forum weet niet meer precies wat, wil ik mijn M rails samen met mijn C rails gaan gebruiken, ik was vergeten dat ik een groot deel aan mijn oom had gegeven maar ik kwam nog een rondje tegen! maar het probleem is dat de ijzers waar de trein over rijdt verroest zijn, de middengeleider is nog goed, geen roest! maar alleen de ijzers zijn verroest waar de trein overheen moet gaan rijden! ik wil graag een overgang rail van C naar M rails of andersom halen maar ik zou het zonde vinden als door die roest de trein er niet meer kan rijden! mijn vraag: kan ik over roest rijden met mijn treinen?

Gr marklingek
Re:M Rails H0
dani
gast

Re:M Rails H0
hangt er een beetje van af hoe erg die roest is denk ik.
Als het wat  "vliegroest" is dan denk ik dat je het er nog wel vanaf krijgt.  (misschien met wat hele fijne staalwol ?)

Succes
Dani
Re:M Rails H0
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:M Rails H0
Citeer(misschien met wat hele fijne staalwol ?)

Liever niet met schuurmiddelen, dus ook niet met staalwol.
Gebruik een Railgum van bijv. Roco.
Dan beschadigd de railstaaf niet.

John
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2008

offline
Re:M Rails H0
met een railsgum van bijvoorbeeld Roco  (nooit met staalwol, schuurpapier oid!!!!) kan je de rails misschien weer schoon krijgen, je kan zelf uitrekenen voor hoevel geld je aan M rails hebt en of het de moeite waard is daar nog in te investeren (overgangsrail M naar C kost rond de 5 euro?)

Voor digitaal rijden laat M rails helaas toch zo nu en dan iets te wensen over.
Re:M Rails H0
dani
gast

Re:M Rails H0
ok, bij deze gecorrigeerd.  GEEN staalwol, dus.

Dani
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re:M Rails H0
en met een wetsteen? kan ik dan de roest wegkrijgen? ik heb nog een wetsteen liggen namelijk!
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2008

offline
Re:M Rails H0
als je maar geen krassen maakt in de rails.
Re:M Rails H0
dani
gast

Re:M Rails H0
een wetsteen is nog "abrasiever" dan staalwol vrees ik.   Dat is toch wat je gebruikt om messen mee te slijpen, dus stel je voor wat het met die fragiele rails zou gaan doen .

Nu ja, aan de andere kant zijn ze toch al verroest, dus veel verlies ga je der niet aan hebben als je het eens probeert, ga voor de railgum zou ik zeggen.
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:M Rails H0
ook een wetsteen is een  te agressief middel, moet je eigenlijk met snijolie gebruiken.
Heb je geen railgum kun je een nylon gummetje gebruiken of een "antiek" oost-indisch inkt gum. werd vroeger gebruikt bij tekenen op een kalkpapier.
Cees
Re:M Rails H0
efl045
gast

Re:M Rails H0
Meer dan 2 jaar geleden heb ik eens een partijtje M-rails gevonden in een doos die al een tijdje op straat stond...En of ze geroest waren :-)
Voor de aardigheid heb ik die toch opgekuist met een Roco gom en er voor mijn kleinzoon een baantje mee gebouwd op een droge zolder.
Op vandaag rijden de treinen er nog steeds zo goed over als over C-rails.
Hier zie je voor-na, onnodig te zeggen waar de Roco gom er al over is geweest.

Groeten,

Franky
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2010

Nederlands testbaantje

offline
Re:M Rails H0
Marklingek,

Een railgummetje werkt perfect.
Met een wetsteen haal je veel te snel teveel materiaal weg.

Ik zou zeggen gewoon proberen, een gummetje zijn de kosten niet.

Groeten Martin
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re:M Rails H0
Oke ik zal zo'n gummetje halen, zijn deze nog van een bepaald merk het beste of maakt dat niet uit?

gr
marklingek
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2008

offline
Re:M Rails H0
Roco        (pas 2 keer hiervoor genoemd     ;) )
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re:M Rails H0
die haal ik dan wel..

bedankt voor de reacties
Re:M Rails H0
Lid sinds: 2006

offline
Re:M Rails H0
@ Foto van Franky !

De wisseltongen en het scharnierpunt v/d tongen kun je met staalwol schoonmaken,
of met een dremel met klein koper borsteltje op niet te veel toeren.

Daarne met wattestaafje met olie inwrijven en een druppeltje olie op de scharnier punten.

Mvg Gert
Re:M Rails H0
efl045
gast

Re:M Rails H0
Dag Gert,

De foto werd destijds gemaakt om aan te tonen wat enkele veegjes met een Roco gom kunnen uithalen.
Nadien is alles verder opgekuist en als nieuw geworden. 'k Heb geen staalwol gebruikt, maar wel een messing borsteltje op een Dremel op laag toerental.
Omdat alle mekaniek muurvast zat is alles ingespoten met WD40 en nadien perfect schoon geblazen met perslucht.
In totaal zijn zo een 10-tal wissels opgepoetst en een 100-tal rails.
Alles werkt op vandaag nog perfect.

Groeten,

Franky