Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen

Gestart door JackP vrijdag 14 oktober 2011, 13:41:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Weet iemand hoe je de geluiden van een mfx decoder ( NS Koploper Märklin 37421) herstellen kunt?
Na het terugzetten van de decoder naar de serie-instellingen (register 08 ) doet het geluid van de signaalhoorn
en de stationsomroep ( meer geluiden heeft hij niet ), het niet meer.
vr groeten,
JackP
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
een mede spoorder heeft hetzetlfde probleem, trein ligt al 3! maanden bij marklin, deze geeft de schuld aan de(stroomgeleidende) koppelingen tussen de rijtuigen(zijn dezelfde als piko) m geeft aan dat er problemen zijn met de leverancier van de koppelingen.
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Die koppelingen gaan toch niet kapot van een decoderreset?
Klinkt sowieso als een flauwe smoes. Het geluidprintje is direct op de decoder aangesloten, zit geen koppeling tussen.
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
JackP
Jouw doe handeling was CV 08 0p de waarde reset zetten, gevolg geluid weg?
Gebruikte je een spoortje apart, programmeerspoor?
Actie herhalen  op een programmeerspoor Cv 08 nogmaals resetten.
Cees
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen

Cees, ik heb een apart programmeerspoor gebruikt voor het resetten.

Morgen ga ik de actie herhalen en nogmaals resetten.
Vriendelijk dank dusver.
Jack
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Jack,

Die is helaas kapot.

In de koploper zit een geluidsmodule, een apart printje, deze wordt aangestuurd door een decoder. Helaas gaan deze geluidsmodules erg snel kapot.

De geluidsmodule is te bestellen bij Keuterman, maar ze gaan zo weer kapot. Bij mijn beide koplopers ging die stuk.

Mijn advies:
Spaar lekker door, en wil je toch geluid in je koploper. Bouw er dan een esu sound in. Kost rond de 110 euro, maar dan heb je ook wat meer dan een omroep en toeter.
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Wijbe,

Ik denk dat je gelijk hebt.

De reset nogmaals gereset doch zonder resultaat.

Overweeg om de torren te vervangen, de ene is een
LM 317 LK voltage regulator maar van de andere kan ik niet
goed het opschrift lezen. Weet jij dat toevallig?
gr.
Jack
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen

Correctie;

In de 3-de regel van het laatste bericht moet staan:

De reset nogmaals uitgevoerd.

Jack
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Jack,

Dat begrijp ik helaas niet. Waar zitten deze torren? Op de geluidsmodule?

Plaats anders eens een foto'tje van die dingen? Als het vervangen van die torren de oplossing is...... Gaat er een wereld voor ons open....
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Eens met Wijbe, eruit die handel en mits de portmonnaie het toelaat : ESU Locsound en klaar................... :D

Mvg Gert
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
flauwe kul of niet?

ik heb vandaag in de winkel waar de treinset gekocht is nogmaals gevraagd wat het probleem is. het antwoord is NIET veranderd, de koppelingen krijgen de schuld!!! de  winkelier is een gerenomeerd bedrijf in een hele grote stad in het westen, die zal je toch niet in de maling nemen mag ik hopen. ben ik nou gek zei de gek ? of hoe zit het nou. wie het weet mag het zeggen.
groeten
jan
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Als je de printplaat (met de leds)aan de onderkant bekijkt (ik kan helaas
geen foto's plaatsen) , zie je twee printjes. Het printje waarvan de twee uitgangen
naar de speaker gaan bevatten de twee bedoelde transistoren.

Verder weet ik niet of vervanging hiervan de oplossing zou zijn

Ik ben ( wellicht foute veronderstelling!!) ervan uit gegaan dat je dit printje bedoelde
Het geluidsmodule zit hiervoor en daarop valt niets te vervangen.

Overigins ben ik het ook met je eens, 'n ESU Loksound .. maar dan moet ik nog
wat geduld hebben

vr.gr
Jack

Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Jan,

De koppelingen breken inderdaad zomaar af, en zijn bijna niet na te leveren.

Verder is een ander probleeem dat de geluidsmodule's snel stuk gaan.

Jack,

Ik wil morgen wel even proberen wat foto's van de binnenkant te plaatsen. Hopelijk komen we er dan uit wat jij bedoeld.
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Ja, en dat zijn twee verschillende problemen.

Citaat van: janstuif op zaterdag 15 oktober 2011, 21:58:36
flauwe kul of niet?

ik heb vandaag in de winkel waar de treinset gekocht is nogmaals gevraagd wat het probleem is. het antwoord is NIET veranderd, de koppelingen krijgen de schuld!!! de  winkelier is een gerenomeerd bedrijf in een hele grote stad in het westen, die zal je toch niet in de maling nemen mag ik hopen. ben ik nou gek zei de gek ? of hoe zit het nou. wie het weet mag het zeggen.
groeten
jan

Jan, als je de decoder en het geluidprintje plus luidspreker eruit haalt en op de digitale spanning aansluit, dan werkt het ook nog (vooropgesteld dat het printje niet defect is). De koppelingen hebben daar helemaal niets mee maken. Zowel koppelingen als geluidprintje zijn kwetsbaar gebleken en kunnen natuurlijk gelijktijdig kapot zijn, maar het een heeft niets met het ander te maken. Gerenomeerd of niet, maar kennis van digitale zaken is in alle winkels schaars.
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Jack,

Het printje wat jij bedoeld is de gehele geluidsmodule. De geluiden zitten ook op dat printje neem ik aan. Op de print met de leds erop zit geen chip voor de geluiden.

Hierbij even even 2 foto's van het printje:

De onderzijde:


De bovenzijde:


Op de bovenzijde zitten dus de 2 transistoren.



Beide transistoren even een nummer gegeven, plus opschrift:
1:
UTC
2SA684L
ULB6
2:
UTC
LM317LK
ULF


Hopelijk kan je wat met deze informatie. Ik vraag me verder ook af wat er kapot kan gaan op deze print. Het proberen vervangen van deze transistoren lijkt me de moeite waard. Werkt het, en kost het weinig is het een super goeie oplossing, omdat deze prints heel vaak kapot gaan.
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen

Wijbe bedankt voor de genomen moeite.

Het hele printje lijkt een vermogensversterkertje en de
transistor  2SA 684 L is een 1Watt vermogens transistor.
Hij kan 1 Amp hebben dus zo gauw stuk zal die niet gaan.

Het printje dient voor het versterken van de laagfrequent geluiden die het
van de trap ervoor krijgt

Die andere LM 317 is een kwestie van dubbeltjes en kortsluitvast
en dat betekent dat de kans dat hij stuk is, niet groot is.
Enfin, we zullen het even aanzien
vr.gr.
Jack
PS. Ben ook bedankt voor de informatie.
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Jack,

Dat zegt mij helaas niks. Ik heb alle geluiden voorbij zien komen die op het printje zaten. Vervolgens deed  hij niks meer.

Zou eventueel die gele dingen ook kapot kunnen zijn?
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
De 2SA684 kun je doormeten maar vrijwel zeker is de chip defect.

Gr, Ben.
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Ben,

Kun je uitleggen hoe je dit kan doormeten?


En welke is de chip?
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Ben,

Dat gaat helaas mijn petje al te boven, dan wordt er gesporken over de diode stand op de multimeter. Ik neem aan dat dat het pijljte met het stokje is? -l<-

Verder zie ik weer dingen voorbijkomen als NPN en PNP transistoren. Wat mij nog niet veel zegt. Oftewel niet echt een uitleg waar ik de zwarte draad tegen aan moet drukken en de rode :(
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Wijbe,

Bij een NPN zet je de rode draad op de basis (b) en de zwarte draad op de emitter(e), of de collector(c).
Bij de 2SA684 is de indeling als volgt:

Bij een goede transistor meet je ongeveer 600mVolt over basis-emitter en over basis-collector overgang.
Keer je pennen om, dan hoor je niets te meten, omdat je dan in de sperrichting meet..
Je dient de transistor wel eerst los te solderen, omdat je dan de andere componenten op de print mee meet.
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Na meer dan een jaar even dit topic weer uit de kast getrokken.
Ik was erg benieuwd hoe het is met de oplossingen rondom dit thema.
Een bewoner van onze woonvoorziening heeft dezelfde problemen.
Was lekker aan het rijden met geluid en ... poefff weg geluid.

Ik begrijp dat printjes vervangen niet altijd helpt.
Zijn er mensen die een loksound van ESU er in hebben gedaan of een marklin MSD , en hoe is die dan gemonteerd?

Jan
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Helaas ben ik ook getroffen door een wel erg stille Koploper van Märklin. Vind het toch wel erg jammer, want toen ik 'm kocht heb ik een tijdje van de geluiden mogen genieten. Een zoektocht op het Forum bracht mij bij dit topic, maar ik heb nog niet alle antwoorden.

Wat ik wel weet:

- waarschijnlijk is het printje kapot in mijn Koploper
- dat schijnt (veel) vaker te gebeuren. Nieuwe bestellen bij de importeur kan, maar is geen duurzame oplossing
- loksound van Esu inbouwen is het advies.

Wat ik nog niet weet:

- zou het ook aan mijn centrale kunnen liggen? Ik gebruik een ecos2
- welke loksound moet ik dan kopen?
- hoe krijg ik dan het originele geluid weer terug? M.n het stationsgeluid vind ik leuk.
- is het lastig om die decoder zelf in te bouwen.

Zowaar veel vragen, maar als iemand mij, en wellicht anderen, verder zou kunnen helpen dan graag

Groet, Bert
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Hallo Cybert,
Nadat mijn koploper het geluid definitief uit deed produceerde hij eerst nog een ventilatorruis (staat ergens op y tube).
Ondertussen heb ik er een loksound ingezet.
Dit werkt erg goed. Zeker als je een lokprogrammer hebt. Hiermee kan je de geluiden goed aanpassen en vervangen.

MAAR,

1e een loksound om zelf te configureren kost 110?
2e Er is nog geen goed geluidsproject van een koploper te downloaden.(Wellicht wel als de koploper met sound door Marklin wordt uitgegeven) maar je kan een alternatief geluidsproject nemen.
(Ik heb een poging gedaan om een project te maken van geluiden welke van y tube heb geplukt,echter leek het meer op een krolse kat op het moment dat deze wordt aangereden).

Toch ben ik blij met het alternatieve geluid al is het geen koploper geluid, het geeft de koploper meer karakter.
Mijn koploper praat nu Frans, Duits en Nederlands. De geluiden terugkrijgen is dus niet zo een probleem.
Of het aan jouw centrale kan liggen, gezien het aantal defecte printjes die gemeld zijn verwacht ik het niet.

m.v.g.
Paul



Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Dag Paul,

Dank voor je reactie. Wordt erg gewaardeerd. Ik ben erg benieuwd naar die kroolse kat op je baan. 8o

Dat wordt inderdaad nog wel een dure aangelegenheid dan als ik een configureerbare Loksound wil ga inbouwen. Is dat een lastig karwei eigenlijk? Moet ik alleen de print omwisselen?Welk typenr. Moet ik dan hebben, weet je dat zo? Anders ga ik wel es ff neuzen op de Esu site.

Maar als ik jouw mail goed begrijp, heb je nu ook motorgeluid bij je Koploper, al is het dan niet het origineel. Heb je die dan gedownload?

Ik hoor het graag van je.

Groet, Bert
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Hallo Bert,
Het inbouwen is een makkelijk karweitje, De Marklin decoder eruit, het geluidsprintje er ook uit.
Ik had hier last van omdat de nieuwe decoder zich niet melden in mijn lokprogrammer.
Ik gebruik de ESU 64499 (een M4 met 21 aansluitingen). Ik heb de originele speaker van koploper gebruikt.
Via de ESU site zijn een heleboel geluidsprojecten te downloaden. Maar je heb wel een lokprogrammer van ESU nodig  http://www.esu.eu/en/products/lokprogrammer/
De ?kat?heb ik verwijderd een ander bestaand  project gebruikt.
Omdat ik  Koploper gebruik om mijn baan aan te sturen, kan ik de geluiden goed aansturen.
Als je wil, wil ik wel een video plaatsen.

m.v.g.
Paul
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Paul,

Hoe zeker ben je ervan dat de speaker de juiste is in combinatie met je decoder?

Dit is erg BELANGRIJK want het kan je decoder vernielen.
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Dag Paul,

Nou een videootje zou wel een geweldige service zijn. Geen haast want het is een klusje wat ik nog even voor mij uitschuif. Ik ben druk bezig mijn schaduwstation te voorzien van voeding, servo's en bezetmelders. En eerlijk gezegd vind ik ook het wel een spannend klusje waar ik mij wel wat comfortabel bij moet voelen. Maar goede informatie en de kunst afkijken bij een ander helpt natuurlijk wel.

Weet iemand wellicht of die geluiden dan met een ECOS2 ook goed aan te sturen zijn? Ik neem aan van wel gezien het feit dat ze van dezelfde fabrikant zijn, maar in deze hobby moet je je ook weer nergens over verbazen 8o.

Groet, Bert

 
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Hallo Cybert,
Ik zal van het weekend een video plaatsen.

Wijbe,

De koploper rijdt een 3 maanden rond zonder problemen.
Het speakertje van koploper is 20 ohm en geeft een goed geluid.
De originele speaker is 4 ohm. De versterker van de decoder moet hier dus geen problemen mee hebben.

m.v.g.
Paul
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Dag Paul,

Fijn, dat ga ik eens even op m'n gemak bekijken. Ben beneiuwd ook hoe het klinkt bij jou.

Groet, Bert
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Hallo Cybert hier is de video.


Ik weet dat het niet het juiste geluid is maar dit is voorlopig mijn alternatief.
Ik het van de ESU site het project 56404-LSV 4.0 ELOC SBB ICN-R1 gebruikt. En hier wat kleine aanpassingen aan gedaan.
Het inbouwen van de decoder is zoals gezegd goed te doen, echter moet je wel een draadje kunnen solderen.

In werkelijkheid heeft de trein ook meerder motoren, daarom heb ook een 2e speaker in de andere kopbak ingebouwd, hiermee maakt de trein aan twee kanten hetzelfde geluid.

m.v.g.
Paul
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Hoi Paul,

Netjes gedaan hoor, maar ik vind het geluid van de, in dit geval incorrecte draaistroom installatie, veel te hard staan.
Normaal hoor je deze niet tijdens kruis snelheid en wordt door het wiel-rail contact geluid overstemt.
Ook geluiden uit het machinistencabine zijn niet buiten de trein hoorbaar.

Hoe heb je de tweede speaker aangesloten?
Via vrije polen op de connectoren, of een extra draad tussen de bakken?
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Hallo Kappa,
Geluid van een E loc blijft lastig, en alternatieven heb ik nog niet gevonden. Zelf maken is lastig, dat heb ik al ondervonden
Overigens is ook in het geluidsproject heel wat af te stellen, maar dit kost  veel tijd en geduld en een handleiding van de lokprogrammer is niet aanwezig.
Marklin gaat ook een koploper met geluid http://www.marklin.nl/nieuws/koploper-in-geluid/ maken en ik hoop dat hier een spin-off voor ESU komt.

Wat betreft de herrie,
Het geluidsniveau is in te stellen.
De videocamera heeft een automatische volumeregelaar waardoor het harder lijkt te klinken dan de werkelijkheid.

De 2e speaker
Ik heb maar één sleper nodig (ik rij met massadetectie) dus deze aansluiting gebruik ik plus de al aanwezige vrije aansluiting.

Voor de tweede speaker heb ik dezelfde als de bestaande in de koploper bestelt.

m.v.g.
Paul

Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Hallo Paul,

Het geluid van je koploper is misschien niet het originele maar ik vind het prima klinken.
Ik vraag me af of Marklin straks de file vrij geeft als de nieuwe koploper er is, tot op heden is het geluid van de 1700 serie ook nog niet beschikbaar voor de MSD decoders.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Ik vind het geluid behoorlijk realistisch,
alleen vraag ik mij af,
moet je die geluiden allemaal in een trein bouwen ?

Ik ben bij iemand geweest die had een flinke luidspreker onder de treinentafel...
dat klonk zo goed,
daar kan geen enkele lok aan tippen  :)
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Wim,

Dat kan natuurlijk ook maar het geluid beweegt dan niet mee. voor stationsgeluiden of een vast object vind ik dit zeker een goede optie.

Degeluidsman,

Ik weet het ook niet of het geluidsproject beschikbaar ik merk het wel. Ik zie op de ESU site dat er wel een geluidsproject voor een 1600 is.

m.v.g.
Paul
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Decoder Koploper NS geen geluid na terugzetten naar serie-instellingen
Hoi Paul,

Ik wist dat Esu een 1600 geluid had, maar het ging mij in dit geval over de MSD decoders van Marklin, die willen ze graag verkopen en hebben het geluid voorhanden.
Ik snap dan niet dat dit geluid nog niet beschikbaar is?


Mvg,

Peter Degeluidsman.