Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen Koploper

Gestart door Aad donderdag 01 maart 2007, 22:32:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Koploper
Hallo allemaal,

hier een paar vragen van een leek.
Ik wil mijn 3 gelijkstroom Koplopers ombouwen naar wisselstroom digitaal.

Kan ik dit alleen doormiddel van een decoder???
Zoja, welke decoder heeft dan bij de kenners een voorkeur?

Ik hoor u allen graag voor een reactie
Re: Ombouwen Koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouwen Koploper
Citaat van: Aad op donderdag 01 maart 2007, 22:32:31Kan ik dit alleen doormiddel van een decoder???
Heey,

Je hebt ook minimaal een sleper nodig om dus stroom van de baan af te halen ! Anders kom je niet ver ;).

Marcel
Re: Ombouwen Koploper
Ik heb het al omgebouwd, bij mij was hij al wisselstroom, analoog. Ik heb er een 60760 decoder tussengezet.
Re: Ombouwen Koploper
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: Ombouwen Koploper
Mijn koploper rijdt op een decoder van 'handelaar' Kroko-4 uit Papendrecht. Hans v.d. Voort-v.d. Kleij dus.
Hij was al omgebouwd met sleper en assen.
Re: Ombouwen Koploper
Herminator
gast

Re: Ombouwen Koploper
Ik heb een Märklin decoder ingebouwd. De decoder heb ik uit de verpakking gesloopt om de besturing voor een bistabiel relais te kunnen gebruiken omdat ik aan beide uiteinden van mijn koploper een sleper heb gemonteerd.



Maar, ik heb gelezen (ergens op ons forum?) dat een Märklin decoder niet 'blij' is met een 3-polige motor en dat je beter een loksound decoder gebruikt. Verder is wel handig om de maximale uitgangsspanning op een decoder op 12V in te kunnen stellen. Met mijn Mä decoder, waarop de regelaar voor de maximale snelheid op minimum staat ingesteld, spuit de Koploper nog de baan over wanneer de 6021 op maximaal staat.

succes,
Herman
Re: Ombouwen Koploper
NSmarklin
gast

Re: Ombouwen Koploper
Voor 30 euries zet je er meteen een modeltorque motortje in. Dat is simpel een kwestie van de oude uit het moptorhuis schroeven en de nieuwe erin. Loopt je Koploper meteen een stuk mooier!

Jeroen
Re: Ombouwen Koploper
Herminator
gast

Re: Ombouwen Koploper
dankuwelzeerbeleefd voor deze tip

Herman
Re: Ombouwen Koploper
hondekoppie
gast

Re: Ombouwen Koploper
Je kan er het beste een decoder van Esu inzetten. Deze is er goed geschikt voor, een zogenaamde loc pilot. Als je er ok een modeltorque motor inzet zijn ze prima op elkaar af te regelen.

Succes!
Re: Ombouwen Koploper
NSmarklin
gast

Re: Ombouwen Koploper
Wel even laten weten hoe het gaat hoor met de ombouw! Vinden we namelijk erg interessant!

Jeroen