Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip

Gestart door Herminator donderdag 01 maart 2007, 17:08:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Dag allemaal,

Vandaag mijn mP 3020 maar eens opgewaardeerd van 3389 naar 3689 met een setje 60760. Vooral het aanpassen van de printjes met de ledjes was lekker friemelwerk: spoortjes doorsnijden en weer andere dichtsolderen. Normaal gebeurt dat dichtsolderen altijd waneer ik het niet wil en indien het wel moet wil het niet. Maar goed, het is allemaal gelukt en de mP 3020 rijdt weer als een (digitale) trein mét correct werkende front- en sluitlichten.

Verder heb ik nog een idee om een sleperwip 'anders' uit te voeren. Het wordt wel een flink stuk duurder dan zo'n plastic nokje maar, het is minder zichtbaar, minder lawaaiig en misschien veiliger of betrouwbaarder. In de figuur hieronder zie je hoe ik dat bedacht heb. Misschien is het ooit al eens bedacht maar ik volg ook niet alles.

Twee aan eengesloten gescheiden baanvakken B1 en B2 worden digitaal gevoed uit V1 en V2 bijvoorbeeld één vak direct met een 6021 en één vak uit een 6604(5) als booster. Gangbaar schijnt het dan te zijn om op het scheidingspunt een isolator aan te brengen met daar bovenop een sleperwip. Nu dacht ik die sleperwip te vervangen door in het verlengde van B1 en B2 twee stukjes baanvak (90 mm lang) te maken B'1 en B'2 die met een diode in sperrichting worden gevoed uit de bijbehorende hoofdbaanvakken. Die twee stukjes baanvak worden aan beide zijden geisoleerd. (Eigenlijk hetzelfde principe zoals bij het inrijstukje voor een stopsectie.) Zo kunnen de negatieve pulsen uit bijvoorbeeld B'1 nooit terecht komen in B2 omdat D2 deze niet doorlaat. Ze komen echter wel in B'2 maar daar zijn ook alleen negatieve pulsen. Kortsluiting zal deze constructie dus nooit opleveren. Hoe een locomotief op het mengsel van negatieve pulsen reageert op het moment dat B'1 en B'2 door de sleper worden verbonden weet ik niet. Ik moet het allemaal nog uitproberen!

Het was een fijne dag  :D

Herman
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Alles zou gewoon door moeten rijden. Immers, de seinmodules werken ook volgens dit principe: in het eerste stukje negative pulsen maken en vervolgens, in de stopsectie, van deze negatieve pulsen een constante negatieve gelijkspanning maken. Op deze negatieve gelijkspanning remt een loco met hoogvermogensaandrijving langzaam af maar een delta loco staat meteen stil. Met C80 decoders heb ik geen ervaring. Dat stukje met negatieve pulsen is nodig om geen kortsluiting te veroorzaken tussen volledig digitaal signaal en constante negatieve afremspanning.

Ik heb het ook nog even uitgeprobeerd met een delta loco en deze rijdt inderdaad gewoon door op negatieve pulsen (gehalveerd digitaal signaal).

Groet,
Herman
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Er moet ook geen constante negatieve spanning in. Het is namelijk geen afremsectie maar een overgangssectie van de ene digitale voeding naar de andere digitale voeding.
De lengte van de stukjes B'1 en B'2 is lang genoeg om een sleper in zijn geheel te kunnen bevatten. De stukjes mogen best langer zijn, bijvoorbeeld 18 cm. Dat scheelt weer in de aanschaf van 9 cm stukjes. Maar de snelheid neemt toch iets af omdat maar de halve voedingsspanning aanwezig is. Dus hoe korter hoe minder je er van merkt.


Herman
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Citaat van: Herminator op donderdag 01 maart 2007, 17:08:20
Dag allemaal,

Vandaag mijn mP 3020 maar eens opgewaardeerd van 3389 naar 3689 met een setje 60760. Vooral het aanpassen van de printjes met de ledjes was lekker friemelwerk: spoortjes doorsnijden en weer andere dichtsolderen. Normaal gebeurt dat dichtsolderen altijd waneer ik het niet wil en indien het wel moet wil het niet. Maar goed, het is allemaal gelukt en de mP 3020 rijdt weer als een (digitale) trein mét correct werkende front- en sluitlichten.

Verder heb ik nog een idee om een sleperwip 'anders' uit te voeren. Het wordt wel een flink stuk duurder dan zo'n plastic nokje maar, het is minder zichtbaar, minder lawaaiig en misschien veiliger of betrouwbaarder. In de figuur hieronder zie je hoe ik dat bedacht heb. Misschien is het ooit al eens bedacht maar ik volg ook niet alles.

Twee aan eengesloten gescheiden baanvakken B1 en B2 worden digitaal gevoed uit V1 en V2 bijvoorbeeld één vak direct met een 6021 en één vak uit een 6604(5) als booster. Gangbaar schijnt het dan te zijn om op het scheidingspunt een isolator aan te brengen met daar bovenop een sleperwip. Nu dacht ik die sleperwip te vervangen door in het verlengde van B1 en B2 twee stukjes baanvak (90 mm lang) te maken B'1 en B'2 die met een diode in sperrichting worden gevoed uit de bijbehorende hoofdbaanvakken. Die twee stukjes baanvak worden aan beide zijden geisoleerd. (Eigenlijk hetzelfde principe zoals bij het inrijstukje voor een stopsectie.) Zo kunnen de negatieve pulsen uit bijvoorbeeld B'1 nooit terecht komen in B2 omdat D2 deze niet doorlaat. Ze komen echter wel in B'2 maar daar zijn ook alleen negatieve pulsen. Kortsluiting zal deze constructie dus nooit opleveren. Hoe een locomotief op het mengsel van negatieve pulsen reageert op het moment dat B'1 en B'2 door de sleper worden verbonden weet ik niet. Ik moet het allemaal nog uitproberen!

Het was een fijne dag  :D

Herman
strikvraag, als je de steker in het stopcontakt omdraait moet je dan ook de diodes omdraaien, het is een vorm van wisselspanning he
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Tsja, als er wisselspanning uit jouw 6021 of 6604(5) komt dan is er toch iets ernstig mis.   :)

Herman
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
als je er een analoge wisselstroom lokje opzet rijd hij, zet je er een gelijkstroomlokkie op zet moet je duwen dus vul in
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
 :shock:
Even ter verduidelijking: het gaat hier om digitaal aangestuurde locomotieven.

Voor analoog met wisselspanning lijkt mij een middenrail-isolator voldoende. Ik heb in ieder geval nog nooit iets anders gezien. Wel even checken of de fase in orde is: de pré-historische truc met het lampje.
Indien je gelijkspanning blokkeert met een diode dan moet je inderdaad duwen.

Okee?

Herman
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
hap hap hap maar je geeft het zelf al aan ff checken of de fase in orde zijn, dus als je nu beide fase omdraaid......
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Herman
Ik heb eigenlijk meer belangstelling in het ombouwen van de motorpost. Ik heb er twee die nog analoog zijn en iedereen die ik spreek zegt dat ik het beter niet zelf kan doen. Omdat ik ook nog geen tijd heb gehad staan ze nu al een flinke tijd in de vitrine maar ik wil ze ook in kunnen zetten op mijn baan. Heb jij misschien foto's of tekeningen van hoe je alles hebt gedaan. Een decoder inbouwen heb ik al vaker zonder problemen gedaan maar vooral de verlichting schijnt een probleem te zijn. Ben zeer nieuwsgierig naar jouw oplossing.
groetjes Gerard
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Gerard,
Het is best wel zelf te doen als je beschikt over een scherp hobbymesje en een soldeerbout (18 W) met een fijne punt. Ik heb van mijn Marklinverkoper een kopie meegekregen waarop staat hoe de printjes met de verlichting aangepast moeten worden. Ik zal het vanavond inscannen en hier neerzetten.

groet,
Herman
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Herman
Vast bedankt voor de moeite. Moet heel eerlijk bekennen dat ik zelf nog niet eens heb gekeken naar de binnenzijde van de MP's omdat iedereen maar bleef volhouden dat het zo'n #%$!.censuur! werk zou zijn. Daarom heb ik eerst andere modellen voorrang gegeven met ombouwen maar ik hou me aanbevolen.

groetjes Gerard
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Citaat van: Magna op donderdag 01 maart 2007, 22:50:06
Herman
Ik heb eigenlijk meer belangstelling in het ombouwen van de motorpost. Ik heb er twee die nog analoog zijn en iedereen die ik spreek zegt dat ik het beter niet zelf kan doen. Omdat ik ook nog geen tijd heb gehad staan ze nu al een flinke tijd in de vitrine maar ik wil ze ook in kunnen zetten op mijn baan. Heb jij misschien foto's of tekeningen van hoe je alles hebt gedaan. Een decoder inbouwen heb ik al vaker zonder problemen gedaan maar vooral de verlichting schijnt een probleem te zijn. Ben zeer nieuwsgierig naar jouw oplossing.
groetjes Gerard


Gerard,

Hieronder het printje zoals het moet worden. Indien je het vergelijkt met het standaard printje dan zie je meteen de verschillen. Het printje haal je eruit door het cabine-interieur te verwijderen. Snij waar nodig de printsporen door met een scherp hobbymesje en klodder waar nodig de vorkvormige soldeerpunten dicht met een soldeerbout met fijne punt. Controleer wel met een multimeter of de sporen goed zijn doorgesneden en of de soldeerpunten goed zijn dichtgelopen met soldeer.



Verder goed kijken hoe de elektronische rijrichtingschakelaar is aangesloten op het verdeelprintje (dat printje onderin met keuzeschakelaar naast de rijrichtingprint): op diezelfde aansluitpunten wordt ook de decoder aangesloten. Er schijnt een versie te zijn waarbij de oranje draad van de decoder niet wordt aangesloten maar waarbij de bruine draad wordt door verbonden met het 'oranje' aansluitpunt op het verdeelprintje. Dit heb ik níet gedaan, ik heb de oranje draad van de decoder wél aangesloten. En het werkt evengoed.

Ik geef natuurlijk geen garantie op deze ombouwactie.  :)

Met dank aan de meest symphatieke Marklinverkoper in de Noordkop voor het verstrekken van de betreffende informatie.

Succes,
Herman
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Herman bedankt voor het voorbeeld. Ik het even opgeslagen en zal het eens gaan proberen. Voorlopig nog zoveel andere projecten dat het nog wel even gaat duren maar ik denk dat het wel zal lukken. Ik heb al aardig wat modellen omgebouwd, ook van gelijkstroom naar Marklin digitaal dat ik niet echt probleem verwacht. Blijft het alleen nog een raadsel dat zelfs leden van onze club die echt electronica expert zijn dit niet aandurfden?
Nogmaals bedankt.
Groetjes Gerard
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Blijkbaar is het ombouwen van een Delta- Mp stukken eenvoudiger. Ik heb in ieder geval geen printbanen doorgesneden of iets dergelijks. Ik heb de delta-decoder vervangen door een 60760, en dat heb ik draadje voor draadje gedaan, dus rode draad van de delta los, rode draad van de nieuwe decoder op dezelfde plaats solderen, op het printje met de weerstanden, enz. Alleen de groene en blauwe draad nu natuurlijk op het nieuwe motorschild. Lichtwisseling werkt perfect, zoals voorheen. Alleen de binnenverlichting vervangen door een Led, ipv het lampje.

groeten, martin
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Martin,
Waar is die binnenverlichting op aangesloten ?
Zelf wil ik nl hetzelfde gaan doen bij een MP met nu nog een decoder en veldspoelen aan de motor, Delta of digitaal ??
Deze gaat ook een 60760 metamorfose meemaken en dan wilde ik de F3 gaan gebruiken voor de binnenverlichting. En natuurlijk de Antialzheimer schakeling toepassen.

Hoe is het overigens met de stroomafname gesteld van je MP3000?
Daar lees je ook soms wisselende verhalen over.
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
robkop,

ik heb de binnenverlichting aangesloten op de sleper en massa. Dus die brand constant zoda de Mp op de rails staat (en de 6021 aan staat natuurlijk). Een 60760 heeft verder geen functies, alleen hoofverlichting aan/uit. Ik weet wel dat er nog functies verborgen zitten in een 60760, maar dan moet je op de decoder zelf iets veranderen. Maar omdat ik het lampje door een Ledje vervangen heb vind ik het geen probleem dat hij constant brand. (deed het lampje vroeger ook al) Overdag zie je bijna niet dat het brand, en 's-avonds geeft het een sfeervol geel licht in de Mp.

Met de stroomafname heb ik geen problemen, ondanks de ge-bruinde wielen. De hoogvermogen motor is een duidelijke verbetering t.o.v. de originele.

groeten, Martin
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

online
Re: mP 3020 opgewaardeerd, 'digitale' sleperwip
Martin,

De 60760 kun je met één extra draadje uitbreiden met een extra functie, heb ik ook gedaan met zo'n decoder in de kruidvat DHG 700, die heeft een rode 3 mm knipperled gekregen ipv het originele gele knipperlicht. dat wordt geschakeld met F3.
ook heb ik die loc voorzien van de zgn antialzheimer schakeling zodat een kleine stroomonderbreking geen effect heeft op de rij-eigenschappen.

De Mp zal z'n oude decoder doneren aan één van m'n oudere loc's met schijfcollector motor, dan heb ik 'm toch digitaal en kost het verder niets.