Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

bouwset FS wagen Italeri; nu ook de wagen met remhuisje

Gestart door Kroko14253 dinsdag 11 oktober 2011, 20:13:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouwset FS wagen Italeri; nu ook de wagen met remhuisje
Hallo mensen,

Een tijdje geleden heb ik een bouwset van Italeri gekocht, van een FS koelwagen.



Ik was geïnteresseerd, hoe deze wagen te bouwen is. Het is een eenvoudige bouwset, maar om er een bedrijfsvaardig exemplaar ervan te maken, moet je wel een paar dingen aanpassen.
Ik heb de wagen tot zover in elkaar gezet, d.w.z. onderstel en bovenbouw.



De bovenbouw is zonder extra werk in elkaar te bouwen. Hier geen bijzonderheden.
De bijgevoegde wielen zijn kunststof wielen en dus niet geschikt voor modelbedrijf. Voor Märklin-bedrijf voldoen de wisselstroomwielen 700150. Deze wielen passen zonder problemen. Bij de set zijn kortkoppelingsvoeringen bijgevoegd. Deze zijn zonder aanpassingen te gebruiken. Alleen heb de springveren niet gebruikt. Ik heb er gewone veren ingezet. Daarvoor moet er wel in de bodem een stukje uitgefreesd worden. De koppelingshouders zijn verstelbaar, dus je hoeft de voering niet geheel tot aan de rand te zetten. Er zitten geen delen bij voor een remwerk, alleen remblokken zitten erbij.
Ik heb dus van een Roco sloopwagen een remwerk geleend en eronder gelijmd. Deze groepen zullen eerst geschilderd worden, voordat de wagen definitief wordt samengebouwd.



Aan de bovenkant van het onderstel heb ik 2 gewichten gelijmd, om de wagen gewicht mee te geven.
Bij wijze van proef heb ik de bovenbouw even op het onderstel gezet:



Hij ziet er nu al fraai uit, moet ik zeggen. Nu de wagen nog schilderen: bovenbouw zilvergrijs; onderstel zwart. En dan moeten de transfers nog worden aangebracht.

Er is nog een 2e wagen, een gewone gesloten wagen met remhuisje. Ik denk, dat ik die maar eens bestel bij mijn handelaar.

Groetjes

Harry
Re:bouwset FS wagen Italeri
Dennis1984
gast

Re:bouwset FS wagen Italeri
Een leuk wagonnetje Harry! Maar dit is qua niveau toch eigenlijk veel te simpel voor jou? ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:bouwset FS wagen Italeri
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:bouwset FS wagen Italeri
Hallo Harry,

Toch best wel een leuk wagentje hoor. Begrijp ik het goed dat je er straks gewoon koppelingen aan kan maken en dat de wagen dus met de rest van de treinen mee kan rijden? Dat maakt het wel extra leuk natuurlijk.

Groetjes,

Rutger
Re:bouwset FS wagen Italeri
Kroko14253
gast

Re:bouwset FS wagen Italeri
Citaat van: Dennis1984 op dinsdag 11 oktober 2011, 20:45:55
Een leuk wagonnetje Harry! Maar dit is qua niveau toch eigenlijk veel te simpel voor jou? ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ja, eigenlijk wel. Maar ik zag hem liggen, en wilde wel eens zien, of het iets was. Zoals ik schreef, kun je wel het èèn en ander nog toevoegen. Kortom, leuke basis voor degenen, die zelf bouwen willen uitproberen.

Citaat van: Rutger op woensdag 12 oktober 2011, 10:09:29
Hallo Harry,

Toch best wel een leuk wagentje hoor. Begrijp ik het goed dat je er straks gewoon koppelingen aan kan maken en dat de wagen dus met de rest van de treinen mee kan rijden? Dat maakt het wel extra leuk natuurlijk.

Groetjes,

Rutger

Er zitten koppelingsvoeringen bij, dus je kunt er zo een koppeling inschuiven, en dan kan hij in een trein. Ik zou wel eerst de koppeling uitgebreid testen op goed functioneren tussen diverse wagens. Op mijn diorama is dat wat beperkt, maar ik zal zeker mijn ervaringen met jullie delen.

Groetjes

Harry
Re:bouwset FS wagen Italeri
Kroko14253
gast

Re:bouwset FS wagen Italeri
Hallo mensen,

Het wagentje is nu af:



Vòòrdat ik de bovenbouw op het onderstel heb gelijmd, haeb ik eerst de diverse transfers aangebracht. Voor de hoekmarkeringen wordt aanbevolen, om de transfer met een beetje weekmaker, slap te maken, zodat het om de hoek kan. (ik gebruik Micro-set en Micro-sol; flesjes met rode en blauwe tekst). Als de transfers voldoende gedroogd zijn (1 dag) heb ik de wagen nog een matte verflakje gegeven.
Omdat de onderkant nogal "leeg" was, heb ik hier een remmechaniek van een beschadigde goederenwagen gelijmd. Hier kun je ook goed de constructie van de koppelingsgeleider zien. Ik heb een kleine test gedaan met een lange goederenwagen (2-asser) en de koppelingsschacht beweegt naar behoren mee. Ik hoef geen problemen te verwachten.
Kortom, een leuk projectje, waaruit best een fraaie wagen te bouwen is.

Groetjes

Harry
Re:bouwset FS wagen Italeri; nu de wagen met remhuisje
Hallo,

Enkele weken geleden heb ik de wagen met remhuisje kunnen bemachtigen. Het wagentje is in principe op de zelfde manier als de koelwagen gebouwd. Het betreft hier een normale gesloten wagen. De wagen is roodbruin geschilderd (zelf gemengd).



Ook deze wagen staat op de eerder genoemde Märklin wielen.

Groetjes

Harry