Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

decoder stroomloos zetten

Gestart door gerrie maandag 17 oktober 2011, 18:01:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder stroomloos zetten
Lid sinds: 2009

offline
decoder stroomloos zetten
Hoi lezers hier een vraag, ik heb op mijn baan een gedeelte stroomloos gemaakt als er nu een andere trein aankomt zet deze via de wielen op dat gedeelte weer stroom.
Dus de trein rijd nu weg van het voorheen stroomloos gedeelte.
Dit blijft zich herhalen, dit is bij een station ,nu mijn vraag kan dit kwaad dat de decoders steeds zonder stroom vallen en dan weer stroom hebben.
Op langer termijn.
mvgr Ger
Re:decoder stroomloos zetten
Neen maar sommige oude decoder verliezen hun rijrichting...


groeten Dylan
Re:decoder stroomloos zetten
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:decoder stroomloos zetten
Ger,
Rij jij 2 rail? omdat je met de wielen een stroomloosdeel van spanning gaat voorzien.
Of bedoel je de sleper? In dat geval zou je op het scheidingsstuk een sleperwip kunnen plaatsen.
Decoders kunnen wel sneuvelen indien in de stroomvoorziening van die decoder veel vonkvorming optreed.
b.v te zwakke sleper druk of versleten sleper.
Deze vonkjes geven spanning pieken en vooral de wat oudere typen decoders zijn hier gevoelig voor.
Cees
Re:decoder stroomloos zetten
Lid sinds: 2009

offline
Re:decoder stroomloos zetten
Hoi Cees ik rij gewoon wisselstroom in dit geval wordt het meest 3 treinstellen van de piko de mat 54 gebruikt op dit stuk spoor.
Met de standaard decoder die hier in zit.
Een zijde van de rails (railstaaf) is stroomloos gemaakt ,daar de wielen de stroom door geleiden als er een wiel over
dit stuk rails rijd  krijg je een soort schakeling die kunt gebruiken om ergens anders een stuk spoor wat stroomloos is ,even onder stroom te zetten.
Dit is dan net voldoende om het treinstel van het stroomloos stuk rails weg te laten rijden.
Tot slot er treed geen vonkvorming ophet werkt perfect.

Mvgr ger
Re:decoder stroomloos zetten
Lid sinds: 2009

offline
Re:decoder stroomloos zetten
Hallo Dylan de rij richting blijft goed behouden.

mvgr Ger
Re:decoder stroomloos zetten
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:decoder stroomloos zetten
Ger,
Normaal voor 3 rail rijden zijn beide spoorstaven massa.
Bij massa bezetmelding wordt een spoorstaafgedeelte geïsoleerd en benut voor detectie.

De door jou geschetste werking is mij niet direct bekend in deze lay-out, een tijdelijke massa verbinding gebruiken om op een ander deel rijstroom te verzorgen.  

Het digitaal rijden gaat niet onder gewoon wisselstroom, de negatieve sinus wordt naar positief omgeklapt met gevolg dat je een niet rimpelvrije gelijkstroom hebt.

Cees
Re:decoder stroomloos zetten
Lid sinds: 2009

offline
Re:decoder stroomloos zetten
Hallo Cees ik bedoele inderdaad stroomloos foutje.(heb het veranderd)
Op de baan staat digitalen stroom.
Mvgr Ger
Re:decoder stroomloos zetten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:decoder stroomloos zetten
als je ooit een MFX loc hebt dan heb je gegarandeerd stukken.Hij zal zich opnieuw proberen aan te melden terwijl de anderen doorgaan.Dit kan je toch gewoon oplossen met een relaisschakeling.En een weerstandje van 1,5 K over het stroomloze gedeelte.
Re:decoder stroomloos zetten
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:decoder stroomloos zetten
Ger, maar hoe ziet het er schematisch uit, het massa contact gebruiken voor rijstroom activatie.
Cees