Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)

Gestart door gerrit zaterdag 08 oktober 2011, 16:27:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
De komende tijd wil ik een Oostblok diorama maken.
Het wordt een kleine diorama met drie objecten die je bijv. in Polen kunt aantreffen.

Hier een paar foto's van de originele versies:

Een Trabantje:





Een verroeste loc:



En een minihuisje:





Maandag probeer ik een Marklin 3029 verroest te hebben en een Trabantje in vervallen staat te hebben.
Ik heb zoiets nog nooit gedaan, verwacht er niet veel van, maar ik ga het zeker proberen.

Mvg, Vince




Re:Oostblok diorama (het begin)
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Oostblok diorama (het begin)
Klinkt als een interessant project.
Succes, ik volg!  :)
Re:Oostblok diorama (het begin)
Ik kijk benieuwd mee
Re:Oostblok diorama (het begin)
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Oostblok diorama (het begin)
Ik ben ook erg benieuwd, succes alvast :thumbup:.

Gr, Myron
Re:Oostblok diorama (het begin)
Ben benieuwd!
Re:Oostblok diorama (het begin)
Bedankt voor de leuke reacties :thumbup:
Re:Oostblok diorama (het begin)
Ha, lijkt me een leuk project!

ik ben ook bezig een stoomloc te verroesten. Resultaat kan ik over een week ofzo wel hier zetten (als je dat wil als voorbeeld misschien??)
Re:Oostblok diorama (het begin)
Zou wel leuk zijn, maar ik ben al een beetje bezig geweest vandaag en ik heb ook al een beetje rond gekeken op het forum, ik zag o.a. een Belgische loc (erg mooi), maar de juiste spullen en ervaring heb ik niet echt, maar wel het idee.
Ik plaats morgen wel wat foto's en misschien dat ik de loc later nog wel verbeter.

Re:Oostblok diorama (het begin)
kijk al uit naar de eerste foto's
Succes en veel plezier met het maken van je diorama

mvg niKo
Re:Oostblok diorama (het begin)
Citaat van: niko op zondag 09 oktober 2011, 20:30:14
kijk al uit naar de eerste foto's
Succes en veel plezier met het maken van je diorama
bedankt voor de leuke reactie :thumbup:

De loc en het Trabantje zijn inmiddels in oude/verlate staat.
Het Trabantje vind ik wel goed gelukt, maar de loc wat minder (vooral het voorste deel vind ik te rood), deze zal ik later nog een keer deels overdoen (ik zal dus graag het voorbeeld willen, MarklinKoen).














Het volgende wat ik wil gaan maken is het huisje. Vanavond ga ik de juiste spullen proberen te zoeken (ook spullen van oude huisjes afhalen). Tips zijn altijd welkom.

Gr, Vince

Re:Oostblok diorama (het begin)
Goed gedaan hoor, Vince
De Trabant is tot nu toe het beste gelukt zoals je zelf aangaf.
De 3029 zou ik zeker lichtjes overdoen en daarbij de lampen afplakken of niet meespuiten (glas roest niet)
Wat je extra bij zou kunnen doen is de binnenkant van de cabine met plastic folie beplakken en dan met een stanleymes inkrassen/snijden.(kapotte ruit effect)

Robin
Re:Oostblok diorama (het begin)
ik wil de pret niet drukken maar een trabant roest niet is gemaakt van poliester[?]verder is het een leuk idee groetjes peter
Re:Oostblok diorama (het begin)
Bedankt voor de reactie's en tips :thumbup:

Het autootje laat ik zo, omdat het gewoon is geworden naar mijn verwachting.

De 3029 ga ik sowieso (later een keer) overdoen, met het idee van de ruiten erbij (leuk idee).

Gr, Vince


Re:Oostblok diorama (het begin)
mooi idee zo'n Ostaligie diorama ( Ostaligie is een echt woord , betekend dat het verlangen naar "vroeguh" in de Ost )

Een trabi is van Duroplast ( katoen en phenolhars ) 
Re:Oostblok diorama (het begin)
Bedankt voor de leuke reactie ;) zonder de uitleg had ik het niet gesnapt :o)
Re:Oostblok diorama (het begin)
Citaat van: scherrenberg op maandag 10 oktober 2011, 17:35:47
ik wil de pret niet drukken maar een trabant roest niet is gemaakt van poliester[?]verder is het een leuk idee groetjes peter

Verkleuren misschien? hoewel hij wellicht altijd in de garage heeft gestaan....

Robin
Re:Oostblok diorama (het begin)
gewoon buiten laten staan in weer en wind en hij wordt mos-groen in plaats van roest-bruin.
Re:Oostblok diorama (het begin)
Hoi Dani,

Doe jij dat ook met je verzameling autootjes ? (het is maar een vraag ?) :D

groeten, Willem.
Re:Oostblok diorama (het begin)
Citaat van: wilsma op dinsdag 11 oktober 2011, 03:09:46
Doe jij dat ook met je verzameling autootjes ? (het is maar een vraag ?) :D

Wel ja , eigenlijk wel, Willem.

Ik heb dat ooit (noodgedwongen bij gebrek aan voldoende garages om mijn 4 auto's in te stallen) gedaan met mijn "echte" kever.  Die was fraai en stoer gespoten in Hammerite structuurlak.  Dat was lekker mat grijs met een soort schuurpapier effect.  Maar afwassen lukte niet meer en inderdaad na een dik jaar in weer en wind begon hij mos-plekjes te vertonen.  Dus hij is intussen helemaal afgeschuurd en overgespoten in echte autolak.  Weg mos :-)   Momenteel staat enkel mijn T2 busje nog buiten.

SORRY mensen, voor dit off topic intermezzo.   En nu  "revenons à nos moutons..."  Letterlijk:   "terug naar onze schapen", ofte :  we zetten deze draad terug ON topic.


Met mijn miniatuurtjes doe ik dat niet, wel heb ik er enkele die bewerkt zijn met  "roest uit het flesje".   Dat is zo'n spul dat je in de beter hobbywinkel kan kopen.   Eerste flesje is een metaalbasis-lak, tweede flesje is roestvormer.  Werkt prima en geeft echt roest effect.
Re:Oostblok diorama (het begin)
Bedankt voor de tips en reactie's, maar ik laat hem zo....
Ik ga nu eerst bezig met het huisje.
Re:Oostblok diorama (het begin)
over welke tijd gaat het
Re:Oostblok diorama (het begin)
Ik moet even kijken of ik die foto nog kan vinden.. Zal kijken of ie op deze laptop staat, of die nu naar sony is om gerepareerd te worden..
Re:Oostblok diorama (het begin)
Inmiddels is het huisje gebouwd, alleen nog wat dingen (zoals wat verf, misschien een huisnummer, lijmrestjes verwijderen en als ik het heb, een dakgoot ed.).
Opzich is het wel geworden zoals ik wil, vooral omdat het de eerste keer is.

Hier wat foto's:

Wat van de gebruikte spullen, uiteindelijk niet alles gebruikt.


Een bevroren raampje voor boven.


En dan het gebouw zelf (nog niet af dus).






Gr, Vince

Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Heei Vince.

t ziet er goed uit hoor! complimenten ervoor! :-)
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Leuk idee, en knap gedaan naamgenoot ;), als je tenminste geen Vince heet :D

Loc vind ik prima gelukt, niks meer aan doen, geeft mooi het troosteloze aan van de voormalige DDR :thumbup:

Mvg Ger(ri)t
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Hoi Gerrit.
Bijzonder leuk onderwerp om het oude Oost-Duitsland in model te gaan bouwen.
De eerste probeersels zijn al prima geslaagd en hoe meer je maakt, des te mooier worden de resultaten.

Veel succes met de bouw van dit bijzondere onderwerp.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Oostblok diorama (het begin)
Citaat van: marklin1992 op woensdag 12 oktober 2011, 16:56:59
over welke tijd gaat het

Ja welke tijd?
DDR of daarna? Als het DDR is zul je nooit zo'n auto daar tegen gekomen zijn. De mensen moesten daar namelijk vaak jaren wachten op hun auto en die koesterden ze dan ook erg als ze hem voor de deur hadden staan ipv te verwaarlozen. Na het vallen van het gordijn (muur) was er ineens toegang tot de westerse merken en vielen er veel oost europeese auto's ten deel aan de natuur.

Mfg,

Wilhelm 2
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Bedankt voor alle leuke reactie's :)
Eerst dus nag wat dingen doen aan het huisje (kleine dingen) en daarna ga ik er een diorama van maken.

Gr, Vince
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Ziet er leuk uit .
ik ben benieuwd als alles samen staat in op het diorama

mvg niKo
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
ik kijk ook al vol spanning uit naar het eindresultaat.  De aparte elementjes zien er toch al goed uit, dus als die leuk samen gebouwd worden heb je een mooi stukje scenery voor je baan !

Succes met de opbouw
Dani
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Bedankt voor de complimenten :) ben alleen nog niet bezig geweest...
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Heb net even foto's gemaakt.
Het effect is bereikt door plakaatverf...

...en zout. Eerst water op het treinstel, dan zout strooien (zeezout/keukenzout) en dan verven. Kwast gaat wel naar ze grootje, maar oke, dat had ik er voor over:


Groet,
Koen
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Inmiddels is dus de verf (zoals je kan zien) flink afgebladderd en op sommige plekken zie je gewoon de normale kleurstelling nog. Maar het is al 3 jaar geleden dat ik het heb geschilderd.
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Dat afbladeren maakt het effect alleen maar groter. Fantastisch gewoon
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Thnx!!
Re:Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Ziet er realistisch uit, erg mooi en inderdaad: dat afbladeren maakt het nog realistischer en mooier ;)
Re: Oostblok diorama (alle 3 de kenmerken bijna af)
Mijn stukje DDR, omgeving Dresden/Elbe. Wel kort na de wende, dan kan er namelijk ook een DB lok bij.