Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Led probleem - 12 x loc

Gestart door Aliebengalie zaterdag 08 oktober 2011, 14:34:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Led probleem - 12 x loc
Aliebengalie
gast

Led probleem - 12 x loc
Hallo , ik ben voor een mede forummer zijn decoder aan het solderen geweest waar een draadje van afgebroken was.
Nu dit prima gelukt is loop ik tegen het volgend probleem op.
Die 12 x loc (type no kank ff niet vinden) is voorzien van een klein motortje - gelijkstroom.
En was eerst een delta loc.
Hij heeft deze decoder zelf netjes verwijderd,en ook netjes de draadjes van de led prints afgeknipt.
En hij had hier gelukkig gelezen dat er straks een weerstand rond de 1k - 1.5 k in moet.

Nu heb ik de lok aan de praat en aan 1 zijde ook de verlichting zowel aan een zijde de kop en sluitlichten prima werkend.

Maar nu.
Het is een esu v4 decoder.
Als ik de print aan de andere kant aansluit gaat de verlichting aan de goede kant uit.
Bv lok gaat rechtsom,front verlichting brand.
Als ik nu de print aan de andere kant aansluit , gaat aan de voorzijde de leds uit.
Ik zie hel even dat ze allemaal branden ,maar dan gaan de gele leds uit.

Heb alles nagekeken,de printplaatjes inclusief de leds zijn beiden hetzelfde.
Zou ik ergens een diode of id tussen moeten zetten,omdat de weerstand tussen de front en sluitverlichting anders is??
Met gloei lampjes heb je dit probleem niet,maar die leds.......

Heb ook al een andere decoder geprobeerd met het zelfde resultaat.
heb de bedrading los gemaakt en echt van alles geprobeerd zonder een goed resultaat.
Op het lichtprintje zitten 3 draden Oranje - geel - grijs.
De blauwe draad van de decoder komt op oranje (+)
En de andere 2 kleuren op de andere draden (esu wit en geel).
De weerstand tussen de blauwe + draad is 1.2k

Ik zit heel even met mijn handen in het haar,heb dit nog niet eerder meegemaakt.
Zeker dat allebei de prints heel zijn.

Hoop dat iemand weet wat er veranderd moet worden.

Mvg: Alex
Re:Led probleem - 12 x loc
Lid sinds: 2007

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Alex, ik heb het nou drie keer doorgelezen, maar ik snap niet wat er gebeurt. Ik meen te begrijpen dat als je één lichtprintje op de functiedraden blauw, wit en geel aansluit, dat dat printje dan goed werkt. Het gaat kennelijk mis als je het tweede printje aansluit. Maar wat er nou precies misgaat en hoe je de boel aansluit blijft me duister.
Werkt het eerste printje dan ook niet meer en wat doet het dan?
Wat doet het tweede printje?
Heb je voor ieder printje een aparte weerstand?
Re:Led probleem - 12 x loc
Aliebengalie
gast

Re:Led probleem - 12 x loc
Nee henk ,ik gebruik maar 1 weesrtand in de blauwe voedingsdraad van de decoder.
Op print 1 sluit ik dus de 3 draden aan,en alles werkt prima vooruit en achteruit verlichting zoals het hoort.

Maar nu wil ik de print 2 er bij aansluiten (voor de andere kant v/d lok) en zoals je normaal altijd doet wissel je bij de 2e print de 2 (-) draden om.
Dit doe je om dat de ene front en de andere rear verlichting moet voeren.
Als ik nu de 2 e print aansluit gaat de 1 print de front verlichting uit,en brand van de 2e print de rear (sluit verlichting).
Maak ik dit draadje nu los dan brand van print 1 de front verlichting weer.(zonder oiets te veranderen aan de bedrading van print 1).

Hoop dat het nu begrijpelijker word.
Mvg: Alex
Re:Led probleem - 12 x loc
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Hoi Alex,
Ik heb deze lok's ook,
zowel delta als digitaal.

Deze grote printen zijn voorzien van een gelijkrichter
tbv aansturen van de led's.

Normaal is oranje de plus van de decoder,
daar kan je door de gelijkrichter op de prints niks van terug vinden.

Het beste kan je de ledprints apart testen met een gelijkspanning
en een weerstand, dan zie je snel wat de plus en de min is...

Zo kan je voor een kant op, bijv. vooruit,
de rode sluitlichten en de gele frontlichten doorverbinden.

M* heeft eea zo geconstrueerd ,
zodat de led's niet gaan knipperen, bij digitaal/delta gebruik.

Sukses

Re:Led probleem - 12 x loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Alex, als ik het goed begrijp, heb je één weerstand in de blauwe draad gesoldeerd en van daar uit voed je alle led's.
Dat is niet zoals het moet.
Doordat de stroom van de drie frontsein led's en die van de twee sluitsein led's door dezelfde weerstand moet, stijgt de spanning over de weestand en blijft er minder over voor de led's.
Waarschijnlijk zakt de spanning over de led's zover dat deze nog net genoeg is om de twee sluitsein led's te laten branden, maar te laag voor de witte frontsein led's.

Je moet per led groep een weerstand in serie met deze ledgroep solderen.
Voor de drie witte led's neem je een weerstand van 680 ohm, één voor de voorkant en één voor de achterkant.
Voor de twee rode led's neem je een weerstand van 820 ohm, ook weer één voor en één achter.
Re:Led probleem - 12 x loc
hoy, zijn die led's parallel geschakeld zonder weerstand? Ik vermoed dat iedere led een aparte weerstand moet hebben, of heb ik het verkeerd voor?
groetjes,

Alain
Re:Led probleem - 12 x loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Citaat van: Northlander op zaterdag 08 oktober 2011, 16:53:21
hoy, zijn die led's parallel geschakeld zonder weerstand? Ik vermoed dat iedere led een aparte weerstand moet hebben, of heb ik het verkeerd voor?
groetjes,

Alain, lees:

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 08 oktober 2011, 15:13:46
Nee henk ,ik gebruik maar 1 weesrtand in de blauwe voedingsdraad van de decoder.
Re:Led probleem - 12 x loc
Lid sinds: 2007

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Je kunt met die ledprintjes natuurlijk niet zomaar overal weerstanden voorschakelen.
Alex, kijk eerst eens wat er gebeurt als je voor ieder printje een aparte weerstand gebruikt. Dus in de oranje draad van iedere printje een weerstand schakelen.
Zit er trouwens op die printjes geen enkele weerstand?
Re:Led probleem - 12 x loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Citaat van: henkv op zaterdag 08 oktober 2011, 21:18:26
Je kunt met die ledprintjes natuurlijk niet zomaar overal weerstanden voorschakelen.
Ik zou niet weten waarom niet.
Op die printjes zitten geen voorschakelweerstanden, die zitten op de decoder.
Kijk ook maar eens hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10323.msg162626#msg162626
Als je op onderstaande foto van de decoder kijkt zie je twee weerstanden helemaal linksonderaan en nog eens twee onderaan in het midden zitten.

bron: http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_maedel_dec_so-3438x.htm
Je kunt die weerstandwaarden overnemen.
Re:Led probleem - 12 x loc
Lid sinds: 2007

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Alain had het over een weerstand per led en dat zal toch zomaar niet meevallen. Al helemaal oniet als de leds in serie staan.
Maar Alex snapt nu wel wat hij zou kunnen proberen.
Re:Led probleem - 12 x loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Dat had ik niet zo gelezen Henk, daar heb je gelijk in.
Per led een weerstand is natuurlijk onzin, de leds op de printjes staan overigens in serie geschakeld.
Alex moet de weerstanden in de gele en grijze (of geel en wit voor ESU kleuren) draad opnemen, zo zaten ze ook op de decoder.
Re:Led probleem - 12 x loc
Aliebengalie
gast

Re:Led probleem - 12 x loc
Sorry jongens voor de laate reactie,maar heb het lek nu wel droog geloof ik.
Ik heb dus de fout gemaakt door maar 1 weerstand ( tussen de blauwe en de oranje (is correct))
Dit had al heel lang in mijn achterhoofd gespeeld dat dat misschien wel de oorzaak kan zijn.
Zal vanmiddag na F1 race er 2 weerstanden tussen de blauwe en de 2 oranje draden maken.
Jullie allemaal hartelijk bedankt voor de reactie's.

En neh , in de print van deze loc zitten alleen maar de ledjes , totaal verder niets.
Voor elk ledje een weerstand plaatsen kan hier dus nooit.

1 printje werkte prima,maar de front verlichting gaat dan uit , als het 2e printje met sluitverlichting word aangesloten.
Dit komt dan zoals kappa zegt door het verschil van de leds.

Ga straks dit gelijk aanpassen,want dit moet het zijn.
Alle prints zijn namelijk heel en werken afzonderlijk prima.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie's.

Vanmiddag gaan we het zien.

Mvg: Alex
Re:Led probleem - 12 x loc
Aliebengalie
gast

Re:Led probleem - 12 x loc
Dat was het dus,je moet wel de boel splitsen.
Helaas heb ik geen weerstand lager dan 1k ,maar mag de pret niet drukken.
De eigenaar weet straks welke weerstand er tussen moet.
Filmpje is even bezig met uploaden.
Zie ook dat er aan een zijde 2 en aan de andere zijde 3 front lampjes branden.
Hier kan ik niets aan doen,was reeds zoals ik hem aangeboden heb gekregen.
Misschien straks de mogelijkheid om de 2 modulles te wissellen.


Mvg: Alex
Re:Led probleem - 12 x loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Misschien DE gelegenheid om de ledjes op de printje te vervangen door warm witte exemplaren?
Re:Led probleem - 12 x loc
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Alex,
Jou laatste opmerking,Zie ook dat er aan een zijde 2 en aan de andere zijde 3 front lampjes branden. begrijp ik niet helemaal.
De frontverlichting led's staan in serie, is er een kapot doen ze het alle drie niet.
Is er in het verleden i.p.v 3 serie led om gesoldeerd naar 2 serie? Of stond deze geschakeld dat rangeerbeeld getoond kon worden?

Heb je niet overwogen om de sluitverlichting onder de 2 functies te zetten F1 F2.

Cees
Re:Led probleem - 12 x loc
Aliebengalie
gast

Re:Led probleem - 12 x loc
Citaat van: Cees B op zondag 09 oktober 2011, 14:24:53
Alex,
Jou laatste opmerking,Zie ook dat er aan een zijde 2 en aan de andere zijde 3 front lampjes branden. begrijp ik niet helemaal.
De frontverlichting led's staan in serie, is er een kapot doen ze het alle drie niet.
Is er in het verleden i.p.v 3 serie led om gesoldeerd naar 2 serie? Of stond deze geschakeld dat rangeerbeeld getoond kon worden?

Heb je niet overwogen om de sluitverlichting onder de 2 functies te zetten F1 F2.

Cees

Cees.
Deze loc is niet van mij ,maar van een medeforummer.
Hij had problemen met wat draden die niet meer goed gemonteerd op de V4 decoder zaten.
Dit heb ik verholpen,en daar ik toch bezig was ,maar even verder gekeken.
Toch loop ik tegen dit euvel op Cees.
Het enigste wat ik nu nog kan bedenken is dat de weerstand te groot is,en dat er daarom maar aan 1 zijde er 2 en aan de andere zijde echt 3 branden.

Filmpje is net klaar:


Straks als hij er andere kleinere weerstanden in gezet heeft zal er aan beiden zijde 3 branden.
vermoed ik. Nu is de weerstand te groot.

Heb er aan inderdaad aan gedacht om sluit verlichting via F1 onder te brengen.
Heb hier nog geen ervaring mee,maar valt in de toekomst zeker te doen.
Ga toch steeds meer over naar esu decoders,en met die programmer is het heerlijk werken.


Mvg: Alex
Re:Led probleem - 12 x loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Alex, het kan heel goed zijn dat door de te grote weerstand één led het maar heel zwak doet.
Hij maakt wel een herrie zeg, heb je de aanstuurfrequentie wel hoog staan?
Re:Led probleem - 12 x loc
Aliebengalie
gast

Re:Led probleem - 12 x loc
Citaat van: Kappa op zondag 09 oktober 2011, 16:09:33
Alex, het kan heel goed zijn dat door de te grote weerstand één led het maar heel zwak doet.
Hij maakt wel een herrie zeg, heb je de aanstuurfrequentie wel hoog staan?

Ik weet niet precies wat de beste instelingen zijn,maar de loc maakt inderdaad erg veel herrie.
Ik weet niet hoe hij eerst reed,daar ik de "oude delta "er niet zelf uit heb gehaald.

Ik zou wat met de programmer wat moeten expi , maar weet niet de juiste instellingen voor dit type motortje.

Ik heb nog wel lagere weerstanden  hoo9r van 680 geloof ik,maar zijn van die dikke blauwe weerstanden.
Heb er toen is een paar van gekocht bij conrad,maar die krengen zijn zeker 2 tot 3 x zo dik.
Heb wel ruimte zat in die loc dat is het niet.

Mvg: Alex
Re:Led probleem - 12 x loc
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Alex,
Op het filmpje doet de led het niet, geeft toch te denken dat deze ge by-passed is of in een rangeer seinbeeld is opgenomen geweest.
Zelf heb ik een renende koe loc uit dezelfde serie, delta met het Zwitsers seinbeeld.
De spanningsval over rode leds is iets anders als over witte of over gele, met een te grote weerstand doen de led's het met de grootste spanningsval niet terwijl ze nog wel geleidend blijven.
In jou start topic heb je het over dat alles het perfect deed, Nu heb ik de lok aan de praat en aan 1 zijde ook de verlichting zowel aan een zijde de kop en sluitlichten prima werkend.
Zelf zou ik de verlichting splitsen waarbij de de sluitverlichting voor / achter onder functie 1 / 2 staan.
Cees
Re:Led probleem - 12 x loc
Aliebengalie
gast

Re:Led probleem - 12 x loc
Cees,eerlijk gezegd heb ik er niet goed opgelet in het begin of ze het allemaal (3x) aan beide zijden goed deden.
Ik zie hem wel zachtjes opgloeien in het midden,heb nu weer een andere weerstand van 680 ohm geplaatst , maar zonder verder suc6.
Ik denk ook dat het raadzamer is om alles te schijden.
Maar moeten we wel de juiste waardes van de weerstanden bestellen.
Dus komt wel tzt als hij het heeft aangeschaft.

Heb inmiddels wat motor aanpassingen gedaan volgens v4 esu instellingen Vinkje geplaatst en juiste kleine M motor geselecteerd (afkorting weet ik ff niet meer zo uitme hooft zoals het er staat)... :D
Motor maakt nu aanzienlijk minder herrie.
Het valt me wel op dat er heel veel ruimte op het anker horizontaal gezien is.
Als ik er met me vinger tegen de as aanduwd bij de koolborstels,maakt de motor aanzienlijk minder geluid.
Hier zouden bv kleine ringetjes op het anker tussen anker en motorschild wonderen verrichten.



Mvg: Alex
Re:Led probleem - 12 x loc
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Citaat van: Aliebengalie op zondag 09 oktober 2011, 19:06:59
Het valt me wel op dat er heel veel ruimte op het anker horizontaal gezien is.
Als ik er met me vinger tegen de as aanduwd bij de koolborstels,maakt de motor aanzienlijk minder geluid.
Hier zouden bv kleine ringetjes op het anker tussen anker en motorschild wonderen verrichten.



Mvg: Alex


Zeker weten !
Re:Led probleem - 12 x loc
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Led probleem - 12 x loc
Alex,
In principe moet het anker "In het veld getrokken" worden.
Bij de combinate delta / elektrisch veld werkt dat ook goed.
Bij de combinatie anker / magneet en lagere last als vollast, dus vrijwel altijd is dit minder aanwezig. Een ring werkend als axiaal lager is dan de oplossing.

ledjes kun je afzonderlijk testen met een 1,5 volt batterij hier twee draadjes aan verbonden en middels de goede polariteit direct op het ledje prikken.
draad einden eventueel iets vertind voor meer stevigheid.

Cees
Re:Led probleem - 12 x loc
Aliebengalie
gast

Re:Led probleem - 12 x loc
Gaan we vast en zeker proberen,het valt namelijk erg op dat er zo veel ruimte op het anker zit.
Dit komt bij andere motoren niet zo voor,althans ik heb zo veel speling nog niet gezien.

Maar we gaan opzoek naar ringetjes voor het anker.

Mvg: Alex