Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.

Gestart door jodelo zondag 10 februari 2019, 16:01:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.

Hallo allemaal:


Bijgevoegd het baanplan waarmee ik momenteel bezig ben in Wintrack 10
Heb nu een baan op zolder maar deze gaat verhuizen naar een etage lager wegens de hitte in de zomer en de kou in de winter.
Dit houdt wel in dat mijn baan een stuk minder groot zal worden dan hij nu is.
Daarom wil ik met 3 niveaus gaan werken zodat ik toch nog wat meters kan maken tijdens het rijden.
De getoonde maten zijn de absolute plaats die ik heb om de baan te realiseren.
Er staat nu nog een kast in de kamer die gaat verdwijnen en aan de rechterzijde loopt het dak schuin af waardoor je ook weer plaats mist.
Het is de bedoeling dat het bovenste niveau op ongeveer 110 cm hoogte komt waardoor er ruimte is voor de onderliggende niveaus en je iets gemakkelijker onder de baan kunt komen.


Graag zou ik jullie mening betreffende het plan en eventuele verbeteringen enzovoort willen horen.
Ik gebruik Marklin c rail in combinatie met Intellibox, iTrain en digikeijs terugmelders en wisselbediening.


Groetjes Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
als het gaat om de ruimte en meters rails , is er dan geen optie om de zolder te verwarmen.
en ja de zomerhitte daar heb je zowat overal last van

groet, Ruud
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hoi Ruud:


De zolder is niet alleen onbewoonbaar in de zomer, maar de baan ligt op bureauhoogte, aangezien ik niet de jongste meer ben (64) kost het me steeds meer moeite om onder de baan te komen.
Door ze op een slaapkamer hoger te plaatsen ben ik dat probleem al kwijt.
Op de slaapkamer is tevens verwarming en voor de zomer voorzien van een zonwering.


Dus eigenlijk, op de plaats na, een win win situatie.
Groeten Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Jo,


ik snap het.  :)

alleen is het voor mij niet duidelijk wat de 3 afzonderlijke niveau's en hoe het een geheel is.
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
De 3 kleuren zijn ook de verschillende niveaus.
Grijs de hoofdbaan, bovenste niveau 1
Blauw een tussenniveau met keerlus niveau 2
en Geel het schaduwstation niveau 3

Hier de 2 niveaus onder de hoofdbaan.
In het baanplan kun je precies zien hoe het ingedeeld is.


Groeten Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
het schaduwstation lijkt mij qua sporen klein , is niet goed te zien.
m'n op- en aanmerkingen zijn natuurlijk goed bedoeld.
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Begrijp ik, mijn bedoeling is om hier zowel goede als minder goede kritiek te krijgen.
Had inmiddels een screenshot geplaatst van het schaduwstation.


gr. Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
waarom niet gelijk van de keerlus de opstelsporen zo lang mogelijk maken?
dat opstelspoor naar links heeft niet veel nut...toch ??
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Ruud, ik weet niet precies wat je bedoeld met ( van de keerlus de opstelsporen zo lang mogelijk maken)
Het opstelspoor dient om een korte pendelloc te stallen die ik van daar uit naar het station kan brengen om een rondje te maken.

gr Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Jo,

ik bedoel het schaduwstation, normaliter maak je daar de opstelsporen zo lang mogelijk

Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Ja dat is ook zo, maar door de beperkte ruimte wil ik graag de keerlus in het schaduwstation behouden.
Dit houdt natuurlijk in dat de opstelsporen korter worden.
Weet niet hoe ik dit zo snel opgelost krijgt, of heb jij ideeën ??


gr. Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Jo, als je de sporen in het schaduwstation langer maakt en laat samenkomen aan de linkerbovenzijde met een wisselstraat, die overgaat in de keerlus is het probleem van te korte opstelsporen opgelost. En als je dan van het onderste spoor van de bundel opstelsporen een kopspoor maakt, kun je ook daar met je pendeltrein keren.

Ik zou aan de rechterzijde nog wel een overloopwissel leggen zodat de pendeltrein weer op het rechterspoor naar boven kan komen.

Groeten,
Roel
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hallo Roel:


Zeer interessant voorstel. Moet ik eens goed bestuderen en eventuele wijzigingen doorvoeren.
Als ik eventueel de zaak ga wijzigen zal ik het nieuwe plan hier weer plaatsen.
Bedankt voor je idee. Ik ga er naar kijken.


gr. Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hoi Roel:


Ik heb jou voorstel proberen uit te werken en tot op de wissel is dit () gelukt. Zoals je zult zien sluiten de sporen niet meer geheel op elkaar aan, maar dit is bij de bouw geen probleem.
Er is n.l. nog een baanstuk dat niet in Wintrack vermeld is waarmee dit kan worden opgelost.
Neem aan dat dit was wat jij bedoelde ??

De wissel is een ander verhaal, hij past n.l. nergens in de baan zonder weer grote wijzigingen aan te brengen.



gr. Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hallo Jo,

Dat is snel! Ja, dat bedoelde ik met de verschuiving van de wisselstraat.

Nog een ideetje bij dit plan: kun je het kopspoor aan de linkerzijde verbinden met de keerlus? Bijvoorbeeld door die rechte rails helemaal links te vervangen door een wissel? Zo ja, dan kan een trein, die je op het kopspoor rechts laat keren via deze lus gelijk goed op de baan terugkomen. Dan is rechts geen wisselstraat meer nodig.

Groeten,
Roel
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hallo Jo,

Ik kan de afbeelding niet openen in paint, dus probeer ik het zo  :P
Het gaat om het onderste stuk baan, voor mijn gevoel een stuk paradebaan.
Daar zie je de trein mooi en in volle glorie rijden.
Ik zou daar ook geen aftakking maken alleen een lus. Vrij zicht op de baan.

Ff getekend voor je  ;)

Grtz Tony

Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Met slim plannen kunnen je sporen van het schaduwstation meer lengte krijgen. Ik heb even  geen gelegenheid om te tekenen,  maar ik denk dat er wel ruimte is.
Als ik de rest op mij in laat werken, vraag ik mij af wat het nut van die lichtblauwe lus is. Het is alleen maar een snelle terugkeer. Wat voegt deze optie toe aan de al bestaande grijze lus? Misschien is het nuttiger dit spoor terug te leiden tot je schaduwstation. Sommige treinen volgen het grijze spoor en andere verdwijnen een langere tijd uit beeld. Lijkt mij een aantrekkelijker optie.

Groet,

Peter


Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hallo Roel:


Het rechte stuk is helaas niet door een wissel te vervangen vanwege de maat.
Het rechte stuk is 229 mm en een wissel 187 mm.
Er zijn geen opvulstukken voor deze maat, en anders zou ik de hele bocht moeten wijzigen. Ik zal er eens naar kijken.


gr. Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hoi Tony:


R2 is misschien mogelijk maar R3 zeker niet.
Als ik de bocht wijzig naar R2 zal ik ook de rest weer allemaal moeten aanpassen. Uiteraard nu nog alleen tekenen.
Trouwens de bocht is al voor de helft R2.
De R2 is verder ook moeilijker samen te brengen op de juiste breedte, zodat het aansluit op de 2 omlaag komende sporen.


Ik ben in hoogte ook gebonden omdat aan de rechterzijde de kamer schuin afloopt.


m.vr.gr. Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Citaat van: jodelo op maandag 11 februari 2019, 19:44:11
Hallo Roel:


Het rechte stuk is helaas niet door een wissel te vervangen vanwege de maat.
Het rechte stuk is 229 mm en een wissel 187 mm.
Er zijn geen opvulstukken voor deze maat, en anders zou ik de hele bocht moeten wijzigen. Ik zal er eens naar kijken.


gr. Jo

Hallo Jo,

Ik ben niet echt thuis in C-Rails (meer met M-rails), maar wellicht dat er iemand anders op het forum je kan helpen. Ik zie vaak oplossingen voor wisselverbindingen voorbijkomen.

Succes!
Roel
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Als het kopspoortje in het schaduwstation met een wissel verbonden wordt met de keerlus, is het toch geen kopspoortje meer, maar gewoon een van de opstelsporen van het schaduwstation? Niet dat daar iets mis mee is, lijkt me zelfs een verbetering, maar misschien begrijp ik het doel van het kopspoortje niet goed.
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Het kopspoortje is eigenlijk alleen maar bedoeld als extra opstelruimte.
Misschien zie ik dit verkeerd, maar verbinden met een wissel is een hele uitdaging met deze geometrie.
En begrijp me overigens niet verkeerd, ik vindt alle geplaatste opmerkingen alleen maar nuttig. Zet aan tot nadenken.


gr. Jo

Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hallo Peter:


De gedachte achter de blauwe lus is dat de trein dan tijdelijk uit het zicht verdwijnt en dan terugkomt op de hoofdbaan.
Jou optie is ook een mogelijkheid maar lijdt tot fikse veranderingen. Zal er echter naar kijken.
Bedankt.


gr. Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
 @citaat  @citaat
Volgens mij begrijpen we elkaar prima. Morgen heb ik wel wat tijd om iets te ontwerpen. Voordat ik daaraan begin, heb ik echter nog wel een niet onbelangrijke vraag: hoe zit het met de bereikbaarheid? Ik heb twee punten van zorg:

Zijn de buitengrenzen van de baan muren, of kun je er aan alle kanten bij? Zo niet, dan voorzie ik problemen met de bereikbaarheid van het schaduwstation.

Hoeveel hoogteverschil is er tussen de verschillende niveau's? Ik heb nog niets ingevoerd in WinTrack, maar op het eerste gezicht lijkt het me erg krap. Met de blauwe sporen onder de bovenbaan valt waarschijnlijk nog wel te werken, bijvoorbeeld als je ze 'ophangt' aan diezelfde bovenbaan, zodat je van onderen overal toegang hebt. Maar met het schaduwstation gaat dat niet, bij het ontwerp moet je daar voldoende werkruimte zien te krijgen.

Zelf denk ik aan een enkelspoors helix. Dat wil zeggen, vanaf de bovenbaan verdwijnen er twee sporen in een tunnel, om de illusie van dubbelspoor te wekken, maar in de tunnel komen ze snel samen. Als je echter een dubbelspoor helix wilt, wel, met R2/R3 zou dat mooi zijn, maar als ik de maten goed heb begrepen, is daar niet genoeg ruimte voor dus dan moeten er ook een paar rails R1 gebruikt worden. Kies maar, dan hou ik daar rekening mee bij het ontwerpen.

Edit: hieronder heb ik een dubbelspoor helix getekend die volgens mij nog net zou moeten passen.
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hoi Jo,

Ik zie dat je al goede hulp krijgt hier  :thumbup:
Ik kijk altijd vooral naar hoe mooi iets er uitziet, vandaar mijn suggestie.
Een trein die over R1 bochten rijdt, ziet er aan de "buitenkant" niet zo fraai uit. Zeker met rijtuigen. Dan zie je grote openingen tussen de wagens en steken ze uit.
Daarom had ik ook de R1 bochten naar de muur verplaatst, van de binnenzijde gezien, is het bovenstaande niet aan de orde.

Grtz Tony

Het leuke van C-rails is trouwens ook, dat je door het combineren van lange (24188) en de iets kortere (24172) rechte stukken ( resp. 172 en 188 mm) raillengtes makkelijk kunt variëren  ;)
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hallo Rob:
Inderdaad de buitengrenzen boven en rechts zijn de muren. Hiervan is de rechtermuur schuin ivm dakkapel.
Over het hoogteverschil ben ik aan het twijfelen, maar het kan niet al te veel verschil zijn.
Een Helix had ik ook al aan gedacht maar hoe dit te implementeren op dit oppervlak weet ik ook niet echt.


Een dubbele helix zou natuurlijk helemaal prachtig zijn, ik wacht wel even af op jou ontwerp.
Moet nu helaas naar bed om 6 uur gaat de wekker en heb toch mijn slaap nodig, anders valt er niets meer te bouwen.
Bedankt en ik zie het wel.


Groeten Jo
p.s sorry dat ik zo laat reageer maar ik was een tijdje niet thuis.

Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 11 februari 2019, 11:07:44
Met slim plannen kunnen je sporen van het schaduwstation meer lengte krijgen.
Misschien is er een mogelijkheid om de sporen schuin te leggen van rechtsboven naar linksonder. Zo heb ik het in mijn plan ook gedaan.
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Ik ben ook met een baanplan bezig op een vergelijkbare oppervlakte en vorm/dak beperking. Zal vanavond (als ik het niet vergeet) eens een screenshot van mn railplan tot nu toe maken. Ik zal ook wat links plaatsen naar bronnen die ik als inspiratie heb gebruikt. Ik ben zelf bezig met een schuin lopend station boven waar je het schaduwstation hebt, dit om zo lang mogelijke treinen kwijt te kunnen. Een apart schaduwstation laat ik zelf denk ik achterwege. De kleinste radius die ik gebruik is R2, buitenbochten R3 als minimum.

edit: In m'n eigen topic inmiddels wat info toegevoegt:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=26634.msg1286164;topicseen#msg1286164
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Ik heb een iets groter schaduwstation bedacht, maar, en dat is veel belangrijker, het is nu goed bereikbaar. Dat komt omdat het nu vlak bij de rand van de baan ligt en doordat, door de veel langere stijg-/daalsporen, het schaduwstation zo'n 25 cm lager kan liggen dan de bovenbaan, bij een maximaal stijgingspercentage van 3%. Een helix bleek niet eens nodig, met een veel langere verbinding tussen bovenbaan en schaduwstation lukte het al.

De bovenbaan heb ik hier en daar wat aangepast. Slechts één van de wijzigingen is belangrijk voor de verbinding met het schaduwstation: de oranje rails. Dit heb ik gedaan omdat de verbindingssporen daardoor langer worden, waarmee een iets groter hoogteverschil bereikt wordt zonder het stijgingspercentage aan te passen. Ten tweede had ik de indruk dat de verticale afstand tussen de gele en blauwe sporen relatief klein was en door de extra lengte van de verbindingssporen wordt dat iets groter. En ten derde zouden de verbindingssporen vlak bij de rand enigszins ten koste gaan van de bereikbaarheid van het schaduwstation.

De overige aanpassingen aan de bovenbaan staan los van het schaduwstation, maar heb ik gemaakt om je een idee te geven van wat alternatieve mogelijkheden. De grootste wijziging is in de keerlus linksvoor, deze gebruikt nu geen rails 24130 meer (maar in het zijspoortje heb ik ze laten liggen). Die krappe bochten heb ik trouwens op meer plaatsen vervangen door wat ruimere.

De blauwe keerlus is onveranderd, dat leek me in deze fase van het ontwerp niet zo belangrijk.

Kijk er maar eens naar.
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hallo Rob:


Flink gesleuteld zie ik, indrukwekkend, ik zal jou idee eens gaan intekenen en zien hoe ik hier mee uit de voeten kan.
Er zullen wel aardig wat baanstukken bij moeten komen, maar dat zien we later wel weer.
Heb de komende dagen niet heel veel tijd wegens werkzaamheden maar zodra ik de baan heb ingetekend zal ik me weer melden.


Bedankt voor je prachtige ontwerp, dat zeker beter is dan het mijne.  :-) :-)
Je hoort van mij.


groeten Jo
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Ik heb een paar vragen, en ze maar even in paint gezet, met pijltjes erbij enzo.
Wellicht zijn er begrijpelijke redenen voor ...
Re: Graag beoordeling baanplan 3 niveaus.
Hallo Jan Willem:


Het plan is niet definitief. Ik ben nog volop bezig met aanpassingen en ik wil misschien gebruik gaan maken van een dubbele Helix om naar mijn schaduwstation te gaan.
Er is dus nog een hoop om over na te denken. De twee sporen met de stootblokken zouden eigenlijk een soort goederenopslag moeten worden waar ik 2 goederentreinen zou kunnen afstellen.
Het is natuurlijk geen moet en jou voorstel om deze te verbinden zou natuurlijk gaan.


m.vr.gr.
Jo