Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Conrad ledstrips

Gestart door RRvdBeek vrijdag 07 oktober 2011, 07:32:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Conrad ledstrips
RRvdBeek
gast

Conrad ledstrips
Met aandacht heb ik het hele verhaal van Treinsmurf gelezen over de zelfbouw. Maar dat is helaas niet mijn terrein en daar ga ik mij ook niet wagen. Nou heeft Conrad al diverse malen ledstrips in de aanbieding gehad onder Bestnr.: 187777 - 89.
Nou, twee draadjes solderen lukt mij nog wel, maar er staat expliciet bij niet voor wisselstroom en de voedingsspanning is 12 V. Is dit op een simpele manier toch te gebruiken als binnenverlichting voor mij wagons of blijf ik overgeleverd aan de dure merkproducten?

met vriendelijke groet, René
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2007

offline
Re:Conrad ledstrips
Dit is niet zo heel moeilijk.
Gewoon een gelijkrichtertje en een weerstand doen de truc.

Ik persoonlijk zou het echter niet doen. Er zitten maar 3 leds op zo'n (voordelige) strip en ik vraag me af of dit een mooi resultaat geeft.

EDIT: ik zie net dat er 8 leds op zitten :oops: mijn fout :oops:

Ik persoonlijk gebruik graag de viessmann interieur verlichting. Die is €18, deelbaar in kleine stukken, dimbaar via een regelaar op de print, met sluitseinen en er zitten ook kibri reizigers bij...

Dennis
Re:Conrad ledstrips
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Conrad ledstrips
Ik had deze strip nog nooit gezien.

Heb de link maar meteen toegevoegd bij mijn favorieten om hem later even te bestellen.  :D

Citaat van: minirailz op vrijdag 07 oktober 2011, 09:09:38
Ik persoonlijk gebruik graag de viessmann interieur verlichting. Die is ?18, deelbaar in kleine stukken, dimbaar via een regelaar op de print, met sluitseinen en er zitten ook kibri reizigers bij...
Deze strip van Conrad is ook deelbaar in 2,4 en 6 LED's, ook is hij dimbaar.  ;)


Groet, Lesley
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Conrad ledstrips
ze staan weer in reklame vanaf 3,59 euro
Re:Conrad ledstrips
voor het 12V gelijkstroom probleem heb je 4 componentjes nodig :

1 x een gelijkrichterbrugje
1 x een 12V spanningsregelaar    (LM7812)
1x 33 nF condensatortje
1x100 nF condensatortje

kostprijs om en bij de 3 euro samen, maar je moet wel wat handig zijn met de soldeerbout om het allemaal in elkaar te solderen en als je er zo enkele moet maken, kost het toch ook al weer wat natuurlijk.

Indien interessa kan ik het schemaatje wel es posten !

Dani
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2010

offline
Re:Conrad ledstrips
Natuurlijk is er interesse. Posten maar dat scema.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,
Robin
Re:Conrad ledstrips
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: dani op vrijdag 07 oktober 2011, 14:47:33
voor het 12V gelijkstroom probleem heb je 4 componentjes nodig :

1 x een gelijkrichterbrugje
1 x een 12V spanningsregelaar    (LM7812)
1x 33 nF condensatortje
1x100 nF condensatortje

Waarom heb je die condensatoren nodig?
Als je deze LED-strip aansluit op 12V wisselstroom, dan kan je er toch zo'n gelijkrichterbrugje tussen zetten.

Ik heb anders ook wel interesse in dat schemaatje!  ;)


Groet, Lesley
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Conrad ledstrips
Gelijkrichter heb je zowieso nodig.
Maar als je er dan geen LM7812 tussen zet, gaan je LEDS héél kortstondig en héél fel branden :-)
Dat lijkt me niet de bedoeling ...
En die condensators zitten er dan bij om de boel netjes af te vlakken. (anders gaat die LM7812 wel héél warm worden)

Persoonlijk vind ik ze wel nogal aan de dure kant.
3,59 euro per 33 cm, da's meer dan 10 euro per meter !
Voor net geen 10 euro, heb je op Ebay 5 meter warm-witte LED strip, inclusief verzending !
(objectnr 120767701392 bevoorbeeld)

Die zijn per 3 LEDs "doorknipbaar", en zijn ook nog eens flexibel, en voorzien van kleefband aan de achterkant.
per 5 cm heb je 3 LEDs, voldoende licht dus :-)
En deze zijn ook op 12V, dus de voorwaarde van die LM7812 en toebehoren blijft geldig !


succes,
Kris
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Conrad ledstrips
die spanningsregelaar kan je gewoon vervangen door een simpele weerstand.Strip heeft volgens conrad leds van 45 mA dus reken om safe te zijn een baanspanning van 20 V - 12 V = 8 V.Dit gedeelt door de 45 mA geeft een weerstand van 177 ohm en vermogen 0,36 W.Neem dus een waarde die iets hoger (220) of lager ligt en 1/2 watt.
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: sn00zerman op vrijdag 07 oktober 2011, 17:05:54
Gelijkrichter heb je zowieso nodig.
Maar als je er dan geen LM7812 tussen zet, gaan je LEDS héél kortstondig en héél fel branden :-)
Dat lijkt me niet de bedoeling ...
En die condensators zitten er dan bij om de boel netjes af te vlakken. (anders gaat die LM7812 wel héél warm worden)

Persoonlijk vind ik ze wel nogal aan de dure kant.
3,59 euro per 33 cm, da's meer dan 10 euro per meter !
Voor net geen 10 euro, heb je op Ebay 5 meter warm-witte LED strip, inclusief verzending !
(objectnr 120767701392 bevoorbeeld)

Die zijn per 3 LEDs "doorknipbaar", en zijn ook nog eens flexibel, en voorzien van kleefband aan de achterkant.
per 5 cm heb je 3 LEDs, voldoende licht dus :-)
En deze zijn ook op 12V, dus de voorwaarde van die LM7812 en toebehoren blijft geldig !


succes,
Kris

Er staan erop Ebay voor al 8,62 euro direct kopen.


groeten Dylan
Re:Conrad ledstrips
Ik heb het schema even vlug uitgeschetst.  Op figuur hier zie je de componenten, de verbinding en dan ook hoe het fysisch kan opgebouwd en met wat warm-lijm gemonteerd worden. 
De condensatoren zijn een belangrijk onderdeeltje voor het beschermen van de in- en uitgangen van de spanningsregelaar....

Met de in het schema vermelde componenten kan je tot maximaal 3 ampère  gelijkrichten en stabiliseren als de LM tor voldoende kan afkoelen.  Dus voor enkele LEDs moet het zeker voldoende zijn.  En btw,  er zijn ook andere waarden  (LM7803, 05, 06, 09, 15, ....) maar dat hoef ik jullie wslk niet te vertellen.

Als iemand met de soldeerbout aan de slag gaat : succes met de bouw !  Het is vrij simpel en werkt goed.  In 5 minuutjes maak je der zo eentje.

Re:Conrad ledstrips
Remie
gast

Re:Conrad ledstrips
Ik gebruik de ledstrips van Conrad. De leds hebben een grote hoek die ze verlichten. Ze zijn mooi geprijsd en je kan ze goed in de wagonnen gebruiken. Je moet er wel 2 leds afhalen, maar die kan je later weer gebruiken. Voor foto's etc kan je in mijn topic ( zie me onderschrift) kijken.

Succes.
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: bellejt op vrijdag 07 oktober 2011, 17:22:38
die spanningsregelaar kan je gewoon vervangen door een simpele weerstand.Strip heeft volgens conrad leds van 45 mA dus reken om safe te zijn een baanspanning van 20 V - 12 V = 8 V.Dit gedeelt door de 45 mA geeft een weerstand van 177 ohm en vermogen 0,36 W.Neem dus een waarde die iets hoger (220) of lager ligt en 1/2 watt.

Als je een gelijkrichter er voor zitten hebt, dan zit je ruim boven die 20V hoor :-)
(en doe er echt een gelijkrichter tussen, want je werkt namelijk met wisselstroom, en LEDs kunnen wel tegen een beetje "tegengestelde" stroom, maar heus niet zoveel als de meeste denken. (je verkort m.a.w. dus enorm hun levensduur)
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: sn00zerman op vrijdag 07 oktober 2011, 17:05:54
Voor net geen 10 euro, heb je op Ebay 5 meter warm-witte LED strip, inclusief verzending !
(objectnr 120767701392 bevoorbeeld)

Een GOUDEN tip, Kris, ik heb er net een rolletje van 5 meter van besteld.   TOP spul en idd om de 5 cm te splitsen.  (3 LEDs = 5cm )
Re:Conrad ledstrips
RRvdBeek
gast

Re:Conrad ledstrips
Prachtig gelijk zo'n discussie. Ik zie alleen twee kanten nu; een simpel weerstandje kan voldoen, of er moet een brugcel/gelijkrichter tussen (het is duidelijk dat ik hier geen snars van af weet). Een weerstandje solderen lukt mij nog wel, maar vanuit een schema zoiets bouwen is meer voer voor de elektronicahobbyisten onder ons.
Ik wacht de uitkomst dus nog even af.
Wanneer dat is opgelost kom ik nog met een ander probleem; mijn Viessmann koppelingen zijn wat de spanningsdoorgifte betreft niet echt betrouwbaar. Maar dat hoort in een ander topic thuis!

René
Re:Conrad ledstrips
Voeg gewoon een diode toe en het werkt ook maar dan is het wel geen "nette" DC spanning maar het brandt wel.


groeten Dylan
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Conrad ledstrips
Als je het zonder die gelijkrichtersbrug, 7812 en condensators doet, dan kan je verlichting wel eens "flikkeren".
Er staat immers niet constant dezelfde spanning op je baan, dit is eerder afhankelijk van de belasting en van welk digitaal commando er op dat moment door je centrale verzonden wordt. (met meer "dalen" of meer "pieken" in je spanning)

Geloof me, ik ben ooit héél lang geleden ook begonnen met die simpelste oplossing, gevolg is nu dat ik nog 3 complete treinsets terug moet ombouwen, omdat in nu wel beter weet, en m'n recent omgebouwde rijtuigen me gewoon doen inzien dat ik die andere terug opnieuw moet doen.
Ik heb zelfs héél klein printjes ontworpen. (1,5 cm x 1,5 cm) waarop zo'n 7812,bruggelijkrichter en condensators past, ik heb me er zo enkele tientallen gemaakt, ik heb ze dus altijd op voorraad liggen, en is op die manier even simpel als een gewone weerstand of diode in te bouwen :-)


groeten,
Kris
Re:Conrad ledstrips
RRvdBeek
gast

Re:Conrad ledstrips
Kris,

Heb je dan voor elk rijtuig (led-strip) apart een printje nodig, of kun je die al in de loc inbouwen waarna alles wordt doorgelust?

groeten,  René
Re:Conrad ledstrips
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Conrad ledstrips
Is er eigenlijk een "kleine" oplossing om de uitgangsspanning regelbaar te maken?
Re:Conrad ledstrips
@René : je kan er eentje per trein stel gebruiken en doorlussen (de gelijkrichters en spanningsregelaars kunnen wel flink wat LEDjes sturen) of je kan er eentje per rijtuig (dat zijn eigen sleper of stroomopname heeft) zetten, zoals je zelf wil.

@Kris : ik heb wel interesse in dat print-design, zou het super cool vinden als ik dat es kon krijgen ipv het zelf te liggen "heruitvinden".

@Olav : dat kan, als je met een trimmertje (regelbare weerstand) en een transistor werkt.  Daar zal wel hier of daar een schema voor bestaan.

Groeten
Dani
Re:Conrad ledstrips
RRvdBeek
gast

Re:Conrad ledstrips
Ha Kris,

Gezien het antwoord van Danny zou dat dan een prima oplossing zijn. De printjes die jij hebt liggen zijn die afgebouwd, of moet daar nog het een en ander op gesoldeerd worden?

groeten René
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

offline
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: Olav op donderdag 13 oktober 2011, 08:29:14
Is er eigenlijk een "kleine" oplossing om de uitgangsspanning regelbaar te maken?

Wat je eigenlijk moet doen is de stroom regelbaar maken.
De spanning blijft redelijk gelijk over een LED bij veranderende stroom.

Er zijn ICtjes die dit mooi voor je kunnen regelen, maar dit is misschien een brug te ver voor de gemiddelde modelspoorder ?

Vergeet niet een wisselspanning eerst gelijk te richten, LEDs kunnen niet erg goed tegen spanningen die hoger zijn dan 5 Volt reverse (verkeerd-om-spanning, waarbij hij uit is).
Dit geldt bij alle M*banen, analoog EN digitaal !
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Conrad ledstrips
Mijn USB-stick met schema's op enzo, ligt nog op m'n werk.
Maandag zal ik eens het schema en een foto van zo'n PCB posten.

De print meet ongeveer 2 cm x 2 cm, steek je dus best in een bagage-rijtuig ofzo.
(exact weet ik de maten niet meer, maar het past in elk geval prima in elk soort rijtuig)
(met SMD componenten zou ik het nog kleiner krijgen, maar ik heb momenteel zoveel projecten lopen,
dat dit nog wel enige tijd kan duren alvorens ik aan SMD begin)
Die printjes, daar moeten de componenten nog op, maar ook die heb ik huis.
Er zit op (zo uit het blote hoofd):
- 2 condensators
- 1 bruggelijkrichter
- 1 7808 (ik laat m'n LEDstrips op 8V werken, 12V is echt wel fel in een rijtuig)
  Hier kan je naar keuze zelf een 7812 (12V), 7810 (10V), 7809 (9V) of 7808 (8V) plaatsen,
  afhankelijk hoe fel je je LEDstrips wil laten oplichten
- een piepklein mini-relais
- 1 diode
- 1 weerstand

- Er zijn 2 contacten die naar een functie-uitgang van je decoder lopen.
- Er zijn 2 contacten voor stroomafname (die moet je dus op de wielen en sleper aansluiten)
- En dan zijn er natuurlijk nog 2 contacten waar de LEDstrip aan komt.

Je kan perfect met stroomvoerende koppelingen, meerdere LEDstrips na mekaar aansluiten.
Die relais zorgt ervoor dat je echt wel een berg rijtuigen kan aansluiten, zonder angst te moeten hebben
dat je je decoder-uitgang opblaast.

Ik heb ook nog een versie met ingebouwde decoder, die gebruik ik het meest.
Zodoende kan ik verlichting schakelen, zonder dat er persé een loc voor de rijtuigen hoeft te hangen.
Zo'n decoder werkt zowel met DCC als Motorola, en heeft 4 functie-uitgangen,
ik gebruik er meestal 3:
- eentje voor binnenverlichting van m'n rijtuigen
- eentje voor binnenverlichting van bagage-rijtuig
- eentje voor de sluitlichten

Zo'n printje past wederom perfect in een bagage-rijtuig. (is wel 3x zo lang als dat andere kleine printje)

Door tijdsgebrek en nog vele beloftes die ik moet nakomen met m'n CNC machientje,
(zat meer dan een half jaar zonder die machine, was dus eigenlijk "hulpeloos")
kan ik momenteel niet zelf instaan voor een "batch" van die printjes.
Wel kan ik schema, PCB-layout, (en indien decoder, ook de hex-file voor de microcontroller), belangeloos
aanleveren, misschien is er wel iemand die een printjes-batch wil opstarten hiervoor ?


groeten,
Kris



groeten,
Kris
Re:Conrad ledstrips
RRvdBeek
gast

Re:Conrad ledstrips
Zeker voor degenen die minder bedreven zijn met een soldeerbout zou het fantastisch zijn wanneer iemand die printjes zou willen maken en leveren (uiteraard tegen een schappelijke vergoeding).

René
Re:Conrad ledstrips
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: huub op donderdag 13 oktober 2011, 16:58:24
Citaat van: Olav op donderdag 13 oktober 2011, 08:29:14
Is er eigenlijk een "kleine" oplossing om de uitgangsspanning regelbaar te maken?

Wat je eigenlijk moet doen is de stroom regelbaar maken.
De spanning blijft redelijk gelijk over een LED bij veranderende stroom.

Er zijn ICtjes die dit mooi voor je kunnen regelen, maar dit is misschien een brug te ver voor de gemiddelde modelspoorder ?

Vergeet niet een wisselspanning eerst gelijk te richten, LEDs kunnen niet erg goed tegen spanningen die hoger zijn dan 5 Volt reverse (verkeerd-om-spanning, waarbij hij uit is).
Dit geldt bij alle M*banen, analoog EN digitaal !


Dat is voor mij geen probleem. Heb je toevallig wat meer info hierover?
Re:Conrad ledstrips
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: sn00zerman op donderdag 13 oktober 2011, 01:41:43
Als je het zonder die gelijkrichtersbrug, 7812 en condensators doet, dan kan je verlichting wel eens "flikkeren".
[...]
Ik heb zelfs héél klein printjes ontworpen. (1,5 cm x 1,5 cm) waarop zo'n 7812,bruggelijkrichter en condensators past, ik heb me er zo enkele tientallen gemaakt, ik heb ze dus altijd op voorraad liggen, en is op die manier even simpel als een gewone weerstand of diode in te bouwen :-)

Hallo Kris,

Zou je dit schema misschien even op het forum kunnen posten?
Dan kan ik hem ook maken, het is altijd makkelijker op zo'n printje.  :D


Groet, Lesley
Re:Conrad ledstrips
Zou je het misschien ook op deze manier kunnen doen?
Re:Conrad ledstrips
@bord : "in principe" zou het inderdaad ook zo kunnen, maar je kan en mag even goed de weerstand aan de rechterkant zetten,bij de LED strip.  Let wel op dat het een weerstand is die het juiste vermogen aan kan   (1/4 watt weerstandjes kunnen bvb geen 20 LEDs aan)

Dani
Re:Conrad ledstrips
Oke, van hoeveel baanspanning zou je uit moeten gaan om de weerstand te berekenen?
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2009

offline
Re:Conrad ledstrips
als je uit gaat van 20volt dan zit je veilig
Re:Conrad ledstrips
@janvis : inderdaad, maar dan kan het zijn dat je LEDs maar "flauw" branden met de berekende weerstand.

En vergeet niet de correctiefactor voor de gelijkrichtercel mee te tellen.
"Als je gelijkricht nemen we voor de afgevlakte gelijkspanning een waarde van wortel 2 maal de wisselspanning", dus eigenlijk ruwweg x 1,4
(bron: http://www.circuitsonline.net/forum/view/33113/1/spanning+gelijkrichten) <<<<<< een hele interessante discussie trouwens !!!

Dat betekent als je een wisselspanning van 20V beschouwt, je aan een gelijkgerichte spanning van om en bij de 28 Volt gaat uitkomen.

Bereken dan eens voor een LED van 3Volt, 20 mA:

28V - 3V = 25 Volt over je weerstand

U=I x R      dus  25 V =  0,020 A x R

dat wil dan zeggen dat de weerstand in dat geval   25 V / 0,02 A  wordt of    1250  Ohm.



dus als je een "algemene formule "  zoekt :


Wisselspanning :=   U(W)
Gelijkspanning  :=   U(G)
LEDspanning    :=   U(L)
LEDstroom       :=   I(L)     (in mA of milli amperes)
Weerstand        := R

dan wordt dat

U(G) = U(W) * 1.4
R =  (U(G) - U(L)) /  I(L)    * 1000      (de factor 1000 omdat we in milli-amperes rekenen.)

uiteindelijk

R =   (U(W) * 1,4  - U(L) ) /  I(L) * 1000

ons voorbeeld :

R =  (20*1,4 - 3) / 20 * 1000  =  (28-3) / 20 * 1000   =  25/20 * 1000 = 1250 Ohm

ander voorbeeldje :

25 mA aan 2,8 V bij  16V wisselspanning

R = ((16*1.4)-2,8 )/25*1000 =  784 ohm  (820 in de "normreeks")



Re:Conrad ledstrips
dus als je zou zorgen dat de wisselspanning 8.5 volt is, dan zou je V2*8.5=12.02V gelijkstroom krijgen toch?

En als de I 0.08A zou zijn dan zou je toch zo de weerstand uit kunnen rekenen:
U=20-8.5=11.5V
R=U/I dus R=11.5/0.08=143.78
en dan zou je een 147ohm weerstand krijgen
en als je die dan voor de gelijkrichter zet zou het toch goed moeten gaan? Of doe ik iets verkeerd?
Re:Conrad ledstrips
dat zou best wel es kunnen werken.
En hoeveel vermogen moet die weerstand dan disspieren ?

147 ohm met 11,5 Volt
P=UxI  en U=IxR  geeft dan I=U/R    dus    P=U²/R  = 11.5x11.5 / 147 = 0,9 Watt    (standaard koolstoffilm weerstandjes zijn 0,25 Watt)
Dus je zou al voor een weerstand met 1 Watt vermogen moeten gaan, dis is flink groter en een beetje duurder maar nog doenbaar.
Kontrole of je vermogens berekening correct is  :  als je I:0,08A  ->  P=U.I = 11.5 x 0.08 = 0,9 Watt (dat klopt dus)

Sowieso zou ik de weerstand toch achter de gelijkrichterbrug zetten. 
In jouw voorbeeld :  0,08 A met dezelfde 28V van eerder :   U=IxR =>   R = U/I = (28-12)/0.08 =  200 Ohm 

Ik ben alleen niet zo zeker of de berekening in wisselstroom evenzeer op dezelfde manier toepasbaar is.
Daarvoor zit die kennis al vrij ver weg moet ik zeggen.  Er zullen hier vast mensen zijn die het nog beter weten !  Dus mannen, shoot !

Re:Conrad ledstrips
Oke, mij leek het juist handiger de weerstand ervoor te zetten, want dan kun je hem in het draad doen en dan de gelijkricher op de ledstrip en de elco op de + en - daarvan, en dan heb je ook geen printplaat nodig
Re:Conrad ledstrips
da's wel waar, zo kan je evt wat ruimte uitsparen.

Dani
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2010

offline
Re:Conrad ledstrips
De beste plaats voor die weerstand is de plek waar je het minste vermogen verstookt.
Dus reken ze.  :D

Robin
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Conrad ledstrips
weerstand na gelijkrichter is steeds beter voor vermogensbesparing.Reken maar uit.
eigenlijk 12V met 20 mA = 0,24 W.Is dan een goedkoop weerstandje van 0,25 W.Je zou ook via stroomvoerende koppelingen verschillende wagons na elkaar in serie kunnen zetten.
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: bellejt op donderdag 03 november 2011, 11:06:37
weerstand na gelijkrichter is steeds beter voor vermogensbesparing.Reken maar uit.
eigenlijk 12V met 20 mA = 0,24 W.Is dan een goedkoop weerstandje van 0,25 W.Je zou ook via stroomvoerende koppelingen verschillende wagons na elkaar in serie kunnen zetten.

Maar volgens mij staan die leds in die strip waar Kris het over had per 3 in serie (weet ik niet zeker) maar je kunt ze in stukken van 3 leds delen.

Dus dat is 20 mA per 3 leds/5cm en als je dan een strip zou hebben van 20 cm heb je 4*20mA=80mA=0.08A

en dan P=11.50*0.08=0.92W voor de gelijkrichter
en        P=19.78*0.08=1.58W na de gelijkrichter volgens mij, of niet?


Groeten Rob
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Conrad ledstrips
de leds staan met 8 en per 2 op 1 deelbare plaat.Conrad zegt 45 ma verbruik per strip.Is echter heel onduidelijk hoe ze op de strip staan : in serie per 2 of gegroepeerd.Dat zou moeten nagekeken worden of iemand zou een schema moeten maken.Door het verbuik maak ik op dat ze in groepen van 2 stuks per twee in serie en dan in parallel staan.Maw 2 groepjes van 2 leds in serie en dan de groepjes in parallel.Zou moeten uitgemeten worden met een multimeter.
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: bellejt op donderdag 03 november 2011, 18:30:22
de leds staan met 8 en per 2 op 1 deelbare plaat.Conrad zegt 45 ma verbruik per strip.Is echter heel onduidelijk hoe ze op de strip staan : in serie per 2 of gegroepeerd.Dat zou moeten nagekeken worden of iemand zou een schema moeten maken.Door het verbuik maak ik op dat ze in groepen van 2 stuks per twee in serie en dan in parallel staan.Maw 2 groepjes van 2 leds in serie en dan de groepjes in parallel.Zou moeten uitgemeten worden met een multimeter.

Maar ik had het over die ledstrips van ebay waar Kris het over had en die zijn per 3 leds deelbaar dus dacht ik dat ze per 3 in serie staan, en op ebay staat ook dat ze per meter 0,35 tot 0,40A verbruiken, dus als je dan een strip hebt van 20cm is het ongeveer 0,4/5=0,08A maximaal dacht ik

groeten rob
Re:Conrad ledstrips
ik heb ook zo'n strip gekocht en ze staan idd per 3 in serie met 1 weerstandje nog er aan (ook in serie).  als je rekent aan 60 LEDs (20 groepjes dus) per meter kom je aan  400mA  (0,4 A/m) gedeeld door 20 units = 20 mA per groepje van 3 LEDs.  Dus ook inderdaad 20 cm = 4 groepjes = 80 mA  dus je berekening klopt helemaal.
Re:Conrad ledstrips
Citaat van: dani op vrijdag 04 november 2011, 00:36:00
ik heb ook zo'n strip gekocht en ze staan idd per 3 in serie met 1 weerstandje nog er aan (ook in serie).  als je rekent aan 60 LEDs (20 groepjes dus) per meter kom je aan  400mA  (0,4 A/m) gedeeld door 20 units = 20 mA per groepje van 3 LEDs.  Dus ook inderdaad 20 cm = 4 groepjes = 80 mA  dus je berekening klopt helemaal.

Mooi, maar zou dan de weerstand voor de gelijkrichter het minste vermogen verstoken?(weet niet of die berekening ook goed was)
Re:Conrad ledstrips
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Conrad ledstrips
mooi om weten.Als je de verbindingen tussen je groepjes van 3 verwijderd moet je die toch ook in serie kunnen zetten ? Dan verbruiken ze maar 20 mA en kan je weerstandje ook kleiner worden van waarde en vermogen.