Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Artitec Plan E kortkoppelen?

Gestart door 1200Blauw donderdag 06 oktober 2011, 13:40:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec Plan E kortkoppelen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Artitec Plan E kortkoppelen?
Ik vraag me af of het mogelijk is de Artitec Plan E's kort te koppelen, bijvoorbeeld met de Roco kortkoppelingen. Die geven bij LS Models een schitterend effect heb ik gezien, balgen tegen elkaar en zelfs door R1, maar is dat met de Plan E's van Artitec ook mogelijk? Heeft iemand hiermee zelf ervaring? Wat kan wel en wat niet?
Re:Artitec Plan E kortkoppelen?
Bij de buren is hiervoor een topic gestart: ==>> ARTITEC.

Grt, Ronald.
Re:Artitec Plan E kortkoppelen?
Artitec plan E heb je wat dat betreft in twee smaken: met te korte koppelbomen (eerste lichting, kreeg je een verlengstukje bij om kortkoppelingen te kunnen toepassen) en te lange koppelbomen (de rest) zodat er niet echt balg aan balg wordt gekoppeld. Boogstraal maakt dan niet meer uit. De langere koppelboom bleef ook gemakkelijk achter een bevestigingslipje van het interieur haken. Het ontwerp van het geleidingsmechanisme in de bodem is gewoon niet goed genoeg.
Met wat prutsen kun je daar wel wat aan doen, zoals op Beneluxspoor is te lezen, maar de plan E waarmee Bernd daar bezig is, heeft hij van mij overgenomen. Ik had er genoeg van.

Bij LSmodels wil het overigens ook nogal verschillen. ICR koppelt prachtig kort en heeft verende buisbalgen, zodat ook op flauwe bogen (Rocoline slanke wissels) het treinverband optisch nog in stand blijft. Maar bijvoorbeeld plan W koppelt ook niet echt balg aan balg, zodat de verende buisbalgen nutteloos zijn.