Artitec plan E heb je wat dat betreft in twee smaken: met te korte koppelbomen (eerste lichting, kreeg je een verlengstukje bij om kortkoppelingen te kunnen toepassen) en te lange koppelbomen (de rest) zodat er niet echt balg aan balg wordt gekoppeld. Boogstraal maakt dan niet meer uit. De langere koppelboom bleef ook gemakkelijk achter een bevestigingslipje van het interieur haken. Het ontwerp van het geleidingsmechanisme in de bodem is gewoon niet goed genoeg.
Met wat prutsen kun je daar wel wat aan doen, zoals op Beneluxspoor is te lezen, maar de plan E waarmee Bernd daar bezig is, heeft hij van mij overgenomen. Ik had er genoeg van.
Bij LSmodels wil het overigens ook nogal verschillen. ICR koppelt prachtig kort en heeft verende buisbalgen, zodat ook op flauwe bogen (Rocoline slanke wissels) het treinverband optisch nog in stand blijft. Maar bijvoorbeeld plan W koppelt ook niet echt balg aan balg, zodat de verende buisbalgen nutteloos zijn.