Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan

Gestart door Alves woensdag 05 oktober 2011, 18:56:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Ik zet altijd de wissels aan 3 kanten op hoogte en laat de rest van het traject dan berekenen.
Zal vast handiger kunnen maar hoe ?

Robin
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Onderstaande tekst is overgenomen uit een ander topic:

Oke, ik neem aan,dat je alles in 2 lagen getekend hebt? (layers). Linksonderaan staan deze lagen aangegeven. Rechts daarnaast staat een logo van 3 lagen met een vraagteken. Als je daarop klikt, krijg je een overzicht van de lagen. Iedere laag heeft een naam en hoogte. Bij de hoogte dien je de hoogte van die hele laag in te voeren. (dus bijvoorbeeld laag 1=schaduwstation=0mm, laag 2 =maaiveld=100mm etc etc.

Eigenlijk moet je het dus zien als verschillende vellen papier op elkaar. Je onderste vel, daarop staat je schaduwstation getekend. het vel daarbovenop is je hoofdbaan. Nog een vel daarboven is bijvoorbeeld je paradestuk.

je dient daarna goed op te letten. Dat alle rails in je schaduwstation, ook getekend staan in de laag schaduwstation. Dus als je gaat tekenen, moet je linksonder het laagnummer aanklikken, en tegenlijk shift ingedrukt houden. In het vakje met het laagnummer, verschijnt een vierkant zwart vakje. Dat betekend, dat dat je actuele laag is. (je bent dus in die laag aan het tekenen)

Je kunt rails die al getekend is, ook in een laag plaatsen. Daarvoor selecteer je de rails, en kies je (rechtermuisknop)voor "display". In dat scherm staat vervolgens in het midden ongeveer, in welke laag die rails getekend is.

Je kunt ook meerdere rails tegenlijk selecteren, door een "window" te trekken. (ergens klikken, muis vasthouden en verslepen. Alle rails en toebehoren in het rechthoekje wat je tekend, worden geselecteerd.). Daarna ook weer kiezen voor "display" en laag aanpassen.

Als je dit gedaan hebt, ga je terug naar je lagenscherm (dus blaadjes met vraagteken). Dan ga je staan op laag "hoofdbaan", en kies je dan voor "set height". Hiermee zet wintrack alle rails in die laag, op de opgegeven hoogte. Dus als je later bijvoorbeeld je hoofdbaan wilt verzetten van +100 naar +120mm, kan dat met die functie. Alleen aanpassen van de hoogte achter je laagnummer, heeft dus geen effect!

Stel dat je op je hoofdbaan ook een helling hebt, met een brug. Dan kun je de brugdelen (mits die vlak liggen) ook een hoogte geven. Je hoeft daarvoor geen apparte laag te maken.

Je selecteert deze stukken, en kiest voor "display". Dan vul je in het tabblad 3D voor "height" je hoogte in, bijvoorbeeld 50(mm). Voor hellingen doe je hetzelfde, maar dan met "upgrade".
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dat werkt dus niet bij mij..

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Maar je hebt nu toch al 3 plekken (2x station en paradespoor)?
Je zou nog een extra (berg)stationnetje bij kunnen doen.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: lukas op vrijdag 11 november 2011, 19:37:23
Maar je hebt nu toch al 3 plekken (2x station en paradespoor)?
Je zou nog een extra (berg)stationnetje bij kunnen doen.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Ik heb maar 2 plekken voor mijn doorgaande treinen, namelijk het station en het paradespoor(tje). Het bergstation is voor stoptreintjes en goederentreintjes. Nog een bergstation is geen optie, omdat ik dan nog steeds mijn doorgaande treinen niet zie.

En zo wie zo ik heb geen ruimte voor een extra bergstation.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: Alves op vrijdag 11 november 2011, 19:24:44
Dat werkt dus niet bij mij..

Geef even aan in welke versie je werkt. Als deze overeenkomst met die van mij (en je het tra bestand wil delen) kan ik wellicht een poging wagen de hoogtes er in te verwerken.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: linuxer op zaterdag 12 november 2011, 08:56:39
Geef even aan in welke versie je werkt. Als deze overeenkomst met die van mij (en je het tra bestand wil delen) kan ik wellicht een poging wagen de hoogtes er in te verwerken.

Ik werk in Wintrack 8.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Leg je station eens van de linkerbovenhoek scheef naar rechts. Dan krijg je aan de rand van de bovenste tafel je spoor richting het schaduwstation. Krijg je een hele andere indeling, en je station ligt scheef en is groot?
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: Wijbe op zaterdag 12 november 2011, 11:20:47
Leg je station eens van de linkerbovenhoek scheef naar rechts. Dan krijg je aan de rand van de bovenste tafel je spoor richting het schaduwstation. Krijg je een hele andere indeling, en je station ligt scheef en is groot?

Wat bedoel je? Zou je dat even in paint willen tekenen?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Maak morgen wel even wat ;-)
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Wat naar rechts gaat, een paradebaan richting een schaduwstation.

Wat scheef ligt het station. Op deze manier kun je je station scheef leggen, en kan die behoorlijk groot worden ;)

Probeer eens op deze manier een plan te maken? :)
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dat gaat denk ik niet lukken, want dan moet ik een deel van de helling in het zicht leggen en dat wil ik liever niet. Ook gaat er door die helling aardig wat ruimte verloren. Ik zal het proberen. Morgen komt er waarschijnlijk nog een tekening aan. Toch bedankt Wijbe.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Je helling kan toch onder een berg ofzo?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
dan zit je met dat station want dan zou het station achter een berg verdwijnen.. Snap je me nog een beetje?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: Alves op zaterdag 12 november 2011, 22:10:21
dan zit je met dat station want dan zou het station achter een berg verdwijnen.. Snap je me nog een beetje?

Gr Dewey

Een beetje... ;)
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Ik ben weer met mijn plan bezig geweest. Ik heb nu ook het 2e schaduwstation getekend en het hele plan is nu, op enkele wijzigingen na, helemaal af.

Het station diagonaal leggen zal ik vanmiddag even proberen.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Wow!
Eigenlijk best wel een indrukwekkend plan...
Alle dingen die je wilt zijn nu toch gelukt (zoals 3 stukken in het zicht)?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Haha, bedankt. Ja (bijna) alle dingen die ik wou zijn gelukt. Eigenlijk kan ik de tafel nog één meter langer maken, maar dan wordt het plan nog groter (en duurder). Ik zal waarschijnlijk in het voorjaar beginnen, maar eerst moet de zolder nog geïsoleerd worden.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dewey,

Ik ben toch echt heel benieuwd hoe je dit gaat doen? Eerst maar 1 schaduwstation bouwen? Open Constructie?

Anders zie ik niet hoe je het achterste schaduwstation kan bereiken (orange sporen). Hou ook voldoende ruimte tussen schaduwstation en het niveau waar het station op ligt. Toch wel 20-25 cm minimaal.

Ik vind het persoonlijk een mooi plan, maar heb toch een paar puntjes persoonlijkekritiek:
Hier al vaker aangehaald, ik zou het station scheef leggen. Een helling in het zicht, zoals wat ik aangaf moet geen probleem zijn. Dat is in elk landschap te verwerken.
Een mooi locdepot. Als je een mooie grote baan gaat bouwen, moet je wel ergens je locomotieven kunnen showen.
Het kleine stationnetje. Het is te klein, en licht veel te dicht bij de paradebruggen?
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Ik ga inderdaad (proberen) te werken met een open constructie en ook zal er eerst maar één schaduwstation komen, namelijk het blauwe schaduwstation. De ruimte tussen het station en het schaduw station is 18 cm, maar ik kan er van alle kanten behalve de rechterkant bij.

Het station schuin leggen is ook wel een van mijn wensen maar dan krijg ik de wens om het station aan de voorkant van de tafel te hebben niet volbracht. Dus het wordt afwegen en experimenteren in het plan.

Het locdepot zal ik nog verder uitwerken/breiden.

Het middelste spoor van het bergstation is een gedeeld goederen/personen spoor aan de station kant zal een klein eilandperron komen en aan de andere kant een losweg met kleine loods. Het spoor dat het dichts bij het perron licht zal gebruikt worden voor het omlopen van locomotieven en voor treinstellen. Ook zou het station opzich nog een paar centimeter naar achter kunnen waardoor het niet meer zo dicht op de bruggen ligt.

Gr Dewey

Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo allemaal,

Ik ben laatst op de beurs in Veendam geweest en heb daar met een aantal mensen gepraat. De meeste van deze mensen zijn erg bekend in modelspoorland en hebben mij gewaarschuwd voor een groot probleem waar veel mensen tegen aan lopen. Namelijk dat je baan te groot is om af te krijgen, nou voelde ik mij hier bij aangesproken. Natuurlijk is mijn baan er nog niet, maar ik wil deze fout alvast voorkomen. Daarom schuif ik dit plan gedeeltelijk in de prullenbak. De opzet zal het zelfde blijven alleen aardig wat kleiner. Zo zal het een L-vormige baan worden inplaatst van de U vorm die ik eerst in gedachten had.

Ik twijfel ook nog steeds een beetje tussen een gehele baan in C - Rail en een baan met het station in K - rail en het overige met C - rail.

Hieronder staat nog een plaatje waardoor ik nog meer van dit plan af ga wijken. In het rode vierkant staat precies waarom.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Tsja, dit kon je vantevoren toch ook al bedenken lijkt me? Je plan behoorlijk groot en druk opgezet, met alles erop en eraan. Dat kost natuurlijk een lieve duit, en is ook veel werk om te maken.

Als je het betaalbaar wilt houden, heb je 2 keuzes. Inderdaad je plannen aanpassen, of overstappen op m-rails, die redelijk goedkoop te krijgen is.

Maar bedenk ook, dat je niet alle rails de eerste bouwdag al nodig hebt. Je bent alles bij elkaar een hele poos bezig. En als je iedere keer wát koopt, lijkt het minder duur ;)

Roy
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: RoWi op dinsdag 22 november 2011, 18:52:42
Tsja, dit kon je vantevoren toch ook al bedenken lijkt me? Je plan behoorlijk groot en druk opgezet, met alles erop en eraan. Dat kost natuurlijk een lieve duit, en is ook veel werk om te maken.

Als je het betaalbaar wilt houden, heb je 2 keuzes. Inderdaad je plannen aanpassen, of overstappen op m-rails, die redelijk goedkoop te krijgen is.

Maar bedenk ook, dat je niet alle rails de eerste bouwdag al nodig hebt. Je bent alles bij elkaar een hele poos bezig. En als je iedere keer wát koopt, lijkt het minder duur ;)

Roy

Inderdaad had ik dit kunnen zien aankomen, mijn enthousiasme nam het even (tijdje dan) over van mijn gezonde verstand. Ik heb al aardig wat rails, maar nog niet genoeg om zo'n megaplan te maken.

Ik denk dat er vandaag nog wel een gedeelte van mijn nieuwe plan aan zal komen, ik kan waarschijnlijk het schaduwstation wat ik in gedachten heb op enkele rechte stukken na al helemaal neer leggen.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Het heeft even geduurd maar ik heb alweer een plan. Ik heb in dit plan een aantal tips die ik gekregen heb verwerkt. Bij het stationsgebied zou ik graag een klein industrie terrein willen hebben, maar ik zou niet weten wat voor soort bedrijven er allemaal op zo'n terrein moeten staan en welke gebouwen en andere dingen erbij moeten.

Hieronder staat het plan.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Niemand die er wat op aan te merken heeft? Behalve dan dat het alweer groot is en ja ik weet dat ik kleiner wou, maar ik hoef op de eerste bouwdag nog niet alles te hebben. Dus het is alweer groot.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Als je het vraagt mss volgende:

-Links begin schaduwstation geen meegebogen wissel maar een rechtse.Zal je wisselstraat veel vlotter naar boven en rechter lopen ipv die rare knik.

-Station nog wat schuiner naar beneden leggen links dan kan je grotere radius gebruiken en kan je het spoor boven je paradevak laten komen.

-ook je S-bocht rechts zo groot mogelijke radius want weet uit ervaring dat directe S-bochten uit den boze zijn.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op zondag 27 november 2011, 17:47:57
Als je het vraagt mss volgende:

-Links begin schaduwstation geen meegebogen wissel maar een rechtse.Zal je wisselstraat veel vlotter naar boven en rechter lopen ipv die rare knik.

-Station nog wat schuiner naar beneden leggen links dan kan je grotere radius gebruiken en kan je het spoor boven je paradevak laten komen.

-ook je S-bocht rechts zo groot mogelijke radius want weet uit ervaring dat directe S-bochten uit den boze zijn.

Ik zal kijken wat ik aan het schaduwstation kan veranderen.

Als ik het station verder naar onderen leg raak ik ruimte kwijt aan de rechterkant en komt het depot boven mijn paradevak te liggen en dat wil ik juist niet.

De S - bocht was ik zelf ook niet erg tevreden over en ik zal daar ook naar gaan kijken, maar ik denk niet dat ik daar veel aan kan veranderen. Het past nu net en dan zal het helemaal niet passen. Ik heb er ook nog een recht stuk tussen zitten zal dat geen verschil maken? Of helpt dat niet.

Edit: Ik heb het schaduwstation gelijk aangepast. Het koste me nu wel een extra wissel die ik nog moet kopen, maar het scheelt wel wat pas stukjes en enkele rechte stukken. Wat er wel voor zorgt dat de sporen 18 cm korter zijn.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
is al beter maar begin je schaduwstation met ipv een gebogen rail een wissel (rechts).Dan zal het nog vloeiender zijn.Je hoefde ook het doorloopspoor er niet tussenuit te halen hoor.
Kan je in de S-bocht niet omgekeerd werken ? Ik bedoel dus eerst uit het schaduw rechtdoor en vervolgens pas naar de brug ?
PS: kijk eens hoe ik het heb opgelost (geel deel in mijn plan).Ook slanke wissels als het kan.Je hebt ruimte zat.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op zondag 27 november 2011, 18:30:18
is al beter maar begin je schaduwstation met ipv een gebogen rail een wissel (rechts).Dan zal het nog vloeiender zijn.Je hoefde ook het doorloopspoor er niet tussenuit te halen hoor.
Kan je in de S-bocht niet omgekeerd werken ? Ik bedoel dus eerst uit het schaduw rechtdoor en vervolgens pas naar de brug ?
PS: kijk eens hoe ik het heb opgelost (geel deel in mijn plan).Ook slanke wissels als het kan.Je hebt ruimte zat.

Dat spoor was eigenlijk geen doorloop spoor, het was gewoon een spoor dat iets langer was. Ik heb het nu aangepast zoals u denk ik bedoelde, zie hieronder. Hoe bedoelt u de S bocht andersom leggen? Slanke wissels in het schaduwstation? Dat vind ik zonde en het dat zal veel meer extra geld kan kosten, omdat ik dan al mijn normale wissels zal moeten vervangen.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
wist niet dat je de wissels al had.De s-bocht bedoel ik dat je de schuin geplaatste brug andersom berijdt: van onder naar boven.Je komt dan uit je dubbelspoor van de bocht rechtdoor ipv naar de brug.Dan ben je de korte S-bocht kwijt.Mss kan je dan ook een grotere radius gebruiken en je brug wat minder "plat" leggen (onder een schuinere hoek)
Als je nou de rechte van je depot wat verder laat lopen of op 2 sporen vertrekt en via een wissel naar 3 brengt  dan kan je station iets schuiner en kan je de loods meer naar links leggen.Dan ben je dat grote gat links ook kwijt.Hangt ervan af wat je daar wil zetten aan landschap of huizen natuurlijk.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op zondag 27 november 2011, 19:12:21
wist niet dat je de wissels al had.De s-bocht bedoel ik dat je de schuin geplaatste brug andersom berijdt: van onder naar boven.Je komt dan uit je dubbelspoor van de bocht rechtdoor ipv naar de brug.Dan ben je de korte S-bocht kwijt.Mss kan je dan ook een grotere radius gebruiken en je brug wat minder "plat" leggen (onder een schuinere hoek)
Als je nou de rechte van je depot wat verder laat lopen of op 2 sporen vertrekt en via een wissel naar 3 brengt  dan kan je station iets schuiner en kan je de loods meer naar links leggen.Dan ben je dat grote gat links ook kwijt.Hangt ervan af wat je daar wil zetten aan landschap of huizen natuurlijk.

Zou je dat wat je bedoelt met die s - bocht misschien willen tekenen, want ik snap er nog steeds niet heel veel van. Links onderin zal voor een groot gedeelte een berg komen met daarvoor een rommelplaats van de werkplaats. Maar nog niets is zeker dus ik zal er even naar kijken.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
wat bedoel ik :
je komt NU van links op je dubbelspoor en gaat onmiddelijk met een bocht naar je schuine brug.Ipv dit ga je gewoon rechtdoor naar beneden en dan pas naar je brug.Je bereidt ze dus in omgekeerde richting : van onder naar boven en gaat dan naar je tweede zichtbare brug aan de linker zijde.Zou vermoedelijk dan ook veel vloeiender kunnen want na je schuine brug heb je dan meer plaats (bovenaan) om een grotere radius te gebruiken.Ik weet alleen niet hoeveel tussenruimte je tussen de lagen hebt om de sporen boven elkaar te leggen.Het zit vermoedelijk toch allemaal in je landschap verscholen.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op zondag 27 november 2011, 19:24:51
wat bedoel ik :
je komt NU van links op je dubbelspoor en gaat onmiddelijk met een bocht naar je schuine brug.Ipv dit ga je gewoon rechtdoor naar beneden en dan pas naar je brug.Je bereidt ze dus in omgekeerde richting : van onder naar boven en gaat dan naar je tweede zichtbare brug aan de linker zijde.Zou vermoedelijk dan ook veel vloeiender kunnen want na je schuine brug heb je dan meer plaats (bovenaan) om een grotere radius te gebruiken.Ik weet alleen niet hoeveel tussenruimte je tussen de lagen hebt om de sporen boven elkaar te leggen.Het zit vermoedelijk toch allemaal in je landschap verscholen.

Ik denk dat ik eerst even moet vertellen dat het gehele paradetraject rechts van 50 centimeter hoogte naar 80 centimeter hoogte stijgt. Dit lijkt veel maar het is in totaal ruim tien(!) meter spoor. De brug in de bocht ligt lager dan het grijze stuk ervoor dus het zal uiteindelijk uitkomen op het grijze gedeelte. Andersom leggen wil niet zonder dat ik het complete stuk aan moet passen.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
dat wordt dan moeilijk.Wat je mss wel nog zou kunnen is het laatste deel van je paradevak aan de rechterkant (2 rails) flauw naar boven laten draaien.Dan kan je de brug wat meer rechtop laten komen en zo de scherpe S-bocht wat langzamer laten verlopen.Je tunnelingang zal dan ook leuker komen te liggen en je kan hem mooi uitwerken binnenin (met zichtbare tunnelmuurtjes).Daar heb je volgens mij toch ruimte genoeg.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op zondag 27 november 2011, 19:41:55
dat wordt dan moeilijk.Wat je mss wel nog zou kunnen is het laatste deel van je paradevak aan de rechterkant (2 rails) flauw naar boven laten draaien.Dan kan je de brug wat meer rechtop laten komen en zo de scherpe S-bocht wat langzamer laten verlopen.Je tunnelingang zal dan ook leuker komen te liggen en je kan hem mooi uitwerken binnenin (met zichtbare tunnelmuurtjes).Daar heb je volgens mij toch ruimte genoeg.

Je bedoelt de laatste twee railsen van het blauwe paradevak?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
juist
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op zondag 27 november 2011, 20:43:23
juist


Dat is inderdaad een optie en dat ga ik waarschijnlijk ook doen. Alleen het spoor waar treinen op gaan dalen is al ruim 10 meter lang dus ik zou op het stijgende spoor nog een lager stijgingspercentage kunnen handhaven dan 3%. Zou de S - bocht dan nog een probleem vormen?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
ik zou proberen om die S-bocht zo lang mogelijk te maken.Als je het dubbelspoor door 2 gebogen rails wat naar boven kan halen en dan de bocht naar je brug in een hoek van 45 graden zou kunnen brengen dan zal je heel wat winnen.Je hebt dan eigenlijk geen S meer maar een langerekte S.Ik zie nu vermoedelijk toch problemen voor wagons op de juiste schaal.Je tunnelingang komt onmiddelijk aan de brug te liggen en dat geeft problmen met draaicirkels.In mijn topic zie je dat ik op mijn eerste plans ook zo'n S-bocht had (linker zijde).Ik heb hem er moeten uithalen want de wagons op schaal ontspoorden steeds. In mijn plan is dat het groene gedeelte aan de kant van de blauwe rails.De stijging geeft daar meestal geen problemen ,wel het feit dat de koppelingen van de wagons nagenoeg onmiddelijk de andere richting op moeten.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Ik gebruik zelf ook 1:87 wagons dus het leek me erg slim om de s-bocht toch proberen te veranderen. Dat is me een soort van gelukt. Zou het zo goed zijn?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Ik moet zeggen dit ziet er een stuk betrouwbaarder uit.
Ook is dat opgepropte beeld verdwenen doordat je nu gewoon een rechte brug kan gebruiken.

Wil je geen speelse kronkel in je blauwe paradebaan?  De rails zo vlak naast de tafelrand ogen wat onnatuurlijk.Ik besef echter dat de variatie daar ruzie gaat geven met je grijze schaduwstation.

Robin
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: Hero op maandag 28 november 2011, 15:32:15
Ik moet zeggen dit ziet er een stuk betrouwbaarder uit.
Ook is dat opgepropte beeld verdwenen doordat je nu gewoon een rechte brug kan gebruiken.

Wil je geen speelse kronkel in je blauwe paradebaan?  De rails zo vlak naast de tafelrand ogen wat onnatuurlijk.Ik besef echter dat de variatie daar ruzie gaat geven met je grijze schaduwstation.

Robin

Er zou een kleine kronkel in kunnen, maar waarschijnlijk is dat niet mogelijk met C-rail. Het grijze schaduwstation ligt hoger dan het blauwe stuk dus ik moet daar rekening mee houden. Ik zou het kunnen proberen in wintrack.


Edit: Die kronkel gaat niet lukken, waarschijnlijk als er ooit in de toekomst nog een tafel aan de onderkant bij komt zal daar wel een flauwe boog komen.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Heb je al overwogen om je grijze schaduwstation diagonaal te plaatsen ?

Dan krijg je de ruimte wel.

Robin
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
ziet er stukken beter uit en zal veel vlotter rijden.Mss ook nog een halve rail toevoegen in het gedeelte bovenaan je blauwe brug die vertikaal staat.Dan komen je wagons weer rechter uit de tunnel en op de brug gereden.
Voor je schaduwstation gewoon voldoende plaats houden tussen je lagen en zien dat je er overal makkelijk bijkan.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: Hero op maandag 28 november 2011, 15:42:54
Heb je al overwogen om je grijze schaduwstation diagonaal te plaatsen ?

Dan krijg je de ruimte wel.

Robin

Dan worden de sporen in mijn schaduwstation wel erg kort.. Of ik zou met slanke wissels moeten gaan werken, maar ik heb al aardig wat wissels en die ga ik niet buiten dienst stellen. Zou u weten wat ik met mijn industrie terrein zou moeten doen?

Citaat van: bellejt op maandag 28 november 2011, 15:54:04
ziet er stukken beter uit en zal veel vlotter rijden.Mss ook nog een halve rail toevoegen in het gedeelte bovenaan je blauwe brug die vertikaal staat.Dan komen je wagons weer rechter uit de tunnel en op de brug gereden.
Voor je schaduwstation gewoon voldoende plaats houden tussen je lagen en zien dat je er overal makkelijk bijkan.

Ik zou de tunnel ook gewoon een halve rail langer kunnen maken. Of bedoelde u dat? Tussen de schaduwstations en het volgende niveau ligt minimaal 15 cm is dat genoeg?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
nee,tunnel laten zoals hij is maar aan de bovenkant van de brug nog een halve (of volledige) rechte ertussen (in de tunnel dus).Dan heb je meer ruimte in je ingang.Nu komt je wagon nagenoeg in de bocht uit de tunnelopening.

Voor een industrie zou je ergens moeten aanduiden waar je die wil.Ik heb op mijn baan op weinig plaats 2 industrieen nl een brouwerij en kopermijn.Allebei op mijn zijlijn.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op maandag 28 november 2011, 16:27:08
nee,tunnel laten zoals hij is maar aan de bovenkant van de brug nog een halve (of volledige) rechte ertussen (in de tunnel dus).Dan heb je meer ruimte in je ingang.Nu komt je wagon nagenoeg in de bocht uit de tunnelopening.

Voor een industrie zou je ergens moeten aanduiden waar je die wil.Ik heb op mijn baan op weinig plaats 2 industrieen nl een brouwerij en kopermijn.Allebei op mijn zijlijn.

Graag rechtsonder mijn station, daar is nog erg veel ruimte. Ik kan niet veel veranderen aan de bovenkant bij de tunnel dan past het niet meer.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dewey,

Het begint er steeds beter uit te zien. Alleen zou ik de locloods verwijderen, en ergens op een opstelterein zetten. Niet aan het station vast.

Hoe ga je trouwens de boel besturen?
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Ik wil voor jou wel wat hertekenen maar dan zou je de file moeten saven onder wintrack 7.0 en ze naar mij sturen.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: Wijbe op donderdag 01 december 2011, 15:32:12
Dewey,

Het begint er steeds beter uit te zien. Alleen zou ik de locloods verwijderen, en ergens op een opstelterein zetten. Niet aan het station vast.

Hoe ga je trouwens de boel besturen?

Ik heb geen ruimte voor een opstelterrein.. Dus eigenlijk kan ik niet anders dan het depot bij het station neer zetten. Ik wil alles waarschijnlijk met koploper gaan besturen. In het begin blijf ik mijn MS1 gebruiken, ik weet nog wat ik daarna wil gaan gebruiken. Wat raden jullie aan?

Citaat van: bellejt op donderdag 01 december 2011, 15:41:27
Ik wil voor jou wel wat hertekenen maar dan zou je de file moeten saven onder wintrack 7.0 en ze naar mij sturen.

Hoe zou ik dat moeten opslaan als Wintrack 7?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
linksboven : opslaan : dan opent een venster en daar : opslaan als (onderste vak).Je krijgt de keuze van alle voorgaande wintrackversies.