Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan

Gestart door Alves woensdag 05 oktober 2011, 18:56:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Ik krijg daar alleen wintrack files.. Of is dat wat ik moet hebben?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
jahoor.Je krijgt dan keuze uit verschillende versies wintrack files.Kies daar V7.0 en dan stuur ik terug onder versie 7.0. Onze verschillende versies kunnen dan zo met elkaar communiceren.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Ik hoop dat het gelukt is. Ik kreeg geen keuze uit wintrack versies..

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
geprobeerd je te helpen maar kan het wel laden in demoversie 9.0 maar niet opslaan of afdrukken.In versie 9 heb ik wel de keuze om het op een lagere versie op te slaan.Maar de demo doet dat niet hé.Ik had je locloods meer naar links in de beneden hoek gebracht en bediend door 2 wissels.Dus van 3 naar 1 spoor en dan via een kruiswissel zo verder naar een rangeergedeelte onderaan het station.Zou kon je het station wat schuiner leggen (een klein gebogen spoortje na de bocht links) en bleef alles weg van je paradetraject.Rechts moet je dan na je station gebruik maken van 2 flexrails in de bocht.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op vrijdag 02 december 2011, 16:28:49
geprobeerd je te helpen maar kan het wel laden in demoversie 9.0 maar niet opslaan of afdrukken.In versie 9 heb ik wel de keuze om het op een lagere versie op te slaan.Maar de demo doet dat niet hé.Ik had je locloods meer naar links in de beneden hoek gebracht en bediend door 2 wissels.Dus van 3 naar 1 spoor en dan via een kruiswissel zo verder naar een rangeergedeelte onderaan het station.Zou kon je het station wat schuiner leggen (een klein gebogen spoortje na de bocht links) en bleef alles weg van je paradetraject.Rechts moet je dan na je station gebruik maken van 2 flexrails in de bocht.

Kan je daar geen plaatje van laten zien?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
helaas niet.Ik heb alleen wintrack 7.0 volledig werkend.In de demo van V 9.  zie ik dat je kan opslaans als bestanden van een lagere versie.En dan kan ik 7.0 lezen en saven en plaatsen.
Fijne uitleg wat ik juist doe : links in de bocht naar het station moet je dan Links in je bochten  een 24094 tussenplaatsen. Onderaan de bocht dan 2 kleine bochtjes zoals 24106 en 24107 extra naar boven wijzend.De drie sporen van je locloods op 1 spoor brengen : wel met slanke wissels werken om de juiste afstand tussen je rails te bewaren.Je laatste spoor vanuit je locloods eindigd dan in je wisselstraat op een engelse wissel. Vandaaruit kan je dan eventueel evrder gaan met een wisselstraat naar onder voor je rangeerterrein.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op vrijdag 02 december 2011, 18:17:41
helaas niet.Ik heb alleen wintrack 7.0 volledig werkend.In de demo van V 9.  zie ik dat je kan opslaans als bestanden van een lagere versie.En dan kan ik 7.0 lezen en saven en plaatsen.
Fijne uitleg wat ik juist doe : links in de bocht naar het station moet je dan Links in je bochten  een 24094 tussenplaatsen. Onderaan de bocht dan 2 kleine bochtjes zoals 24106 en 24107 extra naar boven wijzend.De drie sporen van je locloods op 1 spoor brengen : wel met slanke wissels werken om de juiste afstand tussen je rails te bewaren.Je laatste spoor vanuit je locloods eindigd dan in je wisselstraat op een engelse wissel. Vandaaruit kan je dan eventueel evrder gaan met een wisselstraat naar onder voor je rangeerterrein.

Ctrl+alt+print screen of het knipprogramma gebruiken...  :D
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Voor de zoveelste keer verander ik weer van idee. Het vorige plan zal ik pas over 2/3 jaar voor de helft kunnen leggen. En ik wil toch al snel van mijn baan kunnen genieten en dus ga ik wat kleiner werken. Het plan waar ik nu aan werk word 400 bij 350 centimeter. Een heel groot gedeelte kan ik gelijk al leggen en kan ik in het voorjaar waarschijnlijk al wel beginnen.

Wat dingen die in het plan komen.

- Enkel en dubbelsporige paradesporen
- 2 schaduwstation met elk 3 sporen van 1,90+
- Een driesporig station met sporen waar mijn langste personen trein (1,80 cm) kan stoppen.
- Het station gelegd in K - rail, het overige gedeelte zal gelegd worden in C - rail.
- De onderbouw moet uitbreidbaar zijn, zodat ik later uit kan breiden naar een tafel van 5,50 of meer.


Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Hier is het plan.

Blauw ligt op 50 cm hoogte.
Groen ligt op 65 cm hoogte.
Oranje ligt op 80 cm hoogte.

De paradebaan tussen het station en het blauwe schaduwstation stijgt/daalt van 50 cm naar 80 cm en andersom.


Tips en opmerkingen zijn welkom.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dat ziet er goed uit. Lijkt steeds meer op mijn plan.
Ik zou zelf het paradespoor wat na je station komt, denk ik al eerder zichtbaar maken. En van k-rails maken. Je kunt het dan iets gebogen leggen. Het is nu zo recht stuk. Ik heb zelf alle zichtbare delen van k-rails. Alles ligt wat gebogen. Vind zo'n traject kaarsrecht niet zo mooi. Maar dat is mijn smaak.


Maikel
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: vanb op dinsdag 06 december 2011, 19:59:06

Maikel


Hallo,

Ik heb het groene paradespoor weggehaald, want de wisselstraats aan de rechterkant van het groene schaduwstation was niet mooi vloeiend en om problemen te voorkomen heb ik dat weggehaald. Ik heb nu de grijze paradebrug al veranderd in K - rails, omdat dat ook mooier uitkomt op een brug.  Het oranje gedeelte ben ik nu mee bezig maar ik denk niet dat dat lukt. Ik zal ook eens naar jou plan gaan kijken.

Edit: Ik heb het toch voor elkaar gekregen. Ietsjes boven het tunnelportaal zal de echte tunnel beginnen, want ik wil nog ruimte aan de bovenkant overhouden voor een later te bouwen neven lijntje.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Ik het plan alweer even aangepast. Ik heb het stukje groene paradespoor weggehaald. In het station zou ik graag nog wel wat omloop mogelijkheden willen voor een later te bouwen nevenlijntje.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dit begint er al meer op te lijken. Ook iets meer haalbaarder kwa rails.Maar waarom die meegebogenwissel linksboven? Hou het dubbelspoor daar. Anders krijg je een bottleneck.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Ik heb het station nog wat aangepast. Het gehele traject is nu dubbelspoor en ook ligt het station een beetje in een flauwe boog.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Als je het hele plan bekijkt, dan vind ik dat je te weinig spoor ziet? Het groene spoor zou je dubbelsporig en als paradetraject moeten aanleggen. Eventueel ook in k-rail, met een flauwe bocht?
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo Wijbe,

Ik ben gelijk weer aan de slag gegaan, want ik ben toch ziek en begon me te vervelen. Bedoelde u dit? Bijkomend voordeel, omdat ik Zwitsers en Duits rijdt kunnen op het groene paradespoor die treinen elkaar passeren.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hoi Dewey,

Ik vind het veel mooier zo met flexrails. Is toch prachtig als een trein door t landschap kronkelt. Ik vind het realistischer dan een plaat vol met rails waar nauwelijks scenery gebouwd kan worden.

Maikel
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo Maikel,

Inderdaad ik vind het zelf ook erg mooi zo. Kijk er alleen wel een beetje tegen aan om voor het eerst met flexrails te werken, maar dat zal allemaal wel lukken.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
als je nou rechts vanuit je station met een enkelspoortje zou vertrekken langs de rechter zijde naast je dubbelspoor dan kon je nog een mooi zijlijntje met in het station 2 spoortjes erbij leggen.Dan heb je linksonder nog een klein bergdorpje erbij.Dan wordt die berg niet zo eentonig.Dat stationetje kan dan onderaan het lege deel komen.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: bellejt op donderdag 08 december 2011, 19:18:41
als je nou rechts vanuit je station met een enkelspoortje zou vertrekken langs de rechter zijde naast je dubbelspoor dan kon je nog een mooi zijlijntje met in het station 2 spoortjes erbij leggen.Dan heb je linksonder nog een klein bergdorpje erbij.Dan wordt die berg niet zo eentonig.Dat stationetje kan dan onderaan het lege deel komen.

Daar had ik zelf ookal aan gedacht. Alleen ik twijfel of ik voor de zijlijn C of K rail moet gebruiken, omdat ik voor het stationtje eigenlijk C - rail wil gebruiken.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Ik heb een begintje gemaakt voor het zijlijntje. Op de foto hieronder is het begintje te zien, maar ik twijfel of ik na de brug over het station verder moet gaan met C of K rail. Ik heb nog 40 24130 die ik voor het nevenlijntje kan gebruiken, maar steeds wisselen tussen c en k lijkt me ook niet geweldig.. Wat zouden jullie doen? En hoe zouden jullie het spoor verder laten lopen, want het eindstation komt rechtsonder te liggen.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
vertrekken rechtsboven ipv de 2294 , onmiddelijk in een bocht rond je dubbelspoor ,naar beneden lopende..Je bovenste spoor is dan voor je hoofd en zijlijn beschikbaar.Je kan dan zelfs een stelletje na het stoppen in het hoofdstation laten verder rijden naar het opstelspoor links.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Bedoelt u dit?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
inderdaad.Vergt wel terug een kleine aanpasiing in je bocht rechts maar zou een mooie aanvulling zijn.Als je in het stationnetje van de zijlijn dan ook 2 sporen hebt kan je met verschillende stelletjes pendelen.Kijk eens naar mijn zijlijnstationnetje.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo Bellejt,

Ik ben er mee bezig geweest en heb ook gelijk maar weer het station aangepast. Dit is de komende paar jaren het hoofdstation, maar later zal er een groot station aan de onderkant komen. Dat is pas als dit gedeelte klaar is.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
zijlijn is goed hoor.Maar waarom verander je het hoofdstation nou ? Voorzie het zoals gepland en schaf dan de rails later aan om bij te leggen.Je hebt nu tal van mogelijkheden minder.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dewey,

Ik vind die zij lijn een beetje te veel van het goede.
Het wordt gelijk zo opgepropt.
Het lijkt me mooier (realistischer) na de rechtertunnel bij de brug af te takken.

Robin
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Bedoelde u zo? Ik had het vanmiddag zelf al aangepast.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Komt veel minder volgepropt over. :thumbup:
Misschien kun je het dubbel spoor nog iets naar voren trekken.Zodat er iets meer afstand tussen de lijnen komt op de splitsing.
Dan ga je zeg maar haaks over de rivier heen.
Robin
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Mooi.Mss je zijlijn meer naar de bovenkant van je tafeldeel brengen dan kan je er nog een stadje met huisjes achterbouwen (en kleine industrie).En je station terugzetten zoals voorheen.Kijk eens hoe mooi het staat als er huisjes achter je stationnetje staan in mijn topics.
PS:nu eindigt je zijlijn in het hoofdtstion op je doorgaande en hoofdsporen.Dit is waarom ik het beter vond met je eerder stationsplan.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Ik ben bezig om het aan te passen. In het station ga ik slankewissels met normale wissels vermengen.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Dit is er uitgekomen. Ik ben hier nog niet helemaal tevreden mee. De linkerwisselstraat vind ik erg saai en niet mooi. Ook worden mijn sporen veel korter. Het station is wel het gedeelte waar ik heel erg mee aan het stoeien ben..

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
gewoon het station behouden zoals in post 122 + je nieuwe zijlijn.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo Bellejt (en anderen),

Ik vond dat zelf ook wel een mooi station. En ik heb het nog wat aangepast zodat alles net wat mooier en vloeiender oogt. Het station heeft nu ook een omloop spoor, de wisselstraten zijn aangepast en het zijlijntje is veranderd.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hoi Dewey,

ik zou proberen om het kopstation via een aparte rail te koppelen aan het doorgangsstation. Zo bv:



Die verbinding aan de rechterkant tussen het hoofdspoor en de zijlijn moet je dan natuurlijk laten vervallen.

Hiermee krijg je een veel betere doorstroom van je treinen en biedt het ook nog eens meer mogelijkheden betreffende scenery.

Groetjes, John
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo John,

Bedankt voor het meedenken, maar dan kunnen goederentreinen niet meer mijn zijlijn op.. Dat zou wel kunnen als de aansluiting bij de brug blijft en het aparte spoor en de aansluiting later bij elkaar komen. Maar ik denk dat dat iets teveel van het goede is.

Edit: Dit is wat ik nog wel heb uitgekregen, zo heeft de zijlijn toch een apart spoor en kunnen er ook goederentreinen naar het kopstation.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Hallo,

Ik zal binnenkort zorgen dat ik een plaat van 3,5 bij 130 krijg en dat ik de overige benodigdheden voor het blauwe schaduwstation koop. Alleen weet ik nog niet van welk materiaal de plaat moet zijn. Hout natuurlijk, maar welk soort hout.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Je kan triplex gebruiken, dat heb ik ook gebruikt (of was het nou multiplex dat ik heb gebruikt).
Als tip aan je baanplan zou je bij je allerlaatste baanplan nog tussen het groene en oranje gedeelte een wisselmogelijkheid (in de tunnel) kunnen plaatsen.
Dan lijkt het of de trein bijvoorbeeld de zijlijn op gaat, maar dan gaat hij alsnog de gewone brug over van de hoofdlijn.
Zo krijg je wat afwisselender treinverkeer.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Citaat van: Alves op zondag 11 december 2011, 11:38:04

maar dan kunnen goederentreinen niet meer mijn zijlijn op.


Dewey,

als je het grote station spiegelt zou het misschien wel kunnen.

Groetjes, John
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
MDF
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Is multiplex misschien niet beter? Want dat hoor ik erg veel mensen gebruiken. Ik ben bezig met het station te veranderen, Aldert (mozzi) heeft mij erop gewezen wat ik zou kunnen verbeteren en dat doe ik dus ook.

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
De meeste onderbouwen die ik zie, gebruiken mdf. Bekijk eens een aantal banen op dit forum, en let vooral eens op de onderbouwen.
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Dus het beste gebruik ik voor het frame mdf en voor de plaat waar mijn rails op komt tri/multi-plex?

Gr Dewey
Re:Nieuwe baanplan - baan 553 X 350 - Nieuw plan
Ik zou het andersom doen.

Constructie met multiplex en platte platen MDF.
Ik heb zelf alles met multiplex gedaan. Is net iets steviger om haaks in te schroeven,splijt dus minder snel.Maar daar zijn de meningen ook over verdeeld.
Een laag grondverf tegen vocht en stof is bij beide nodig.

Robin