Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Niemand enig idee?

Gestart door Buster dinsdag 04 oktober 2011, 14:38:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Niemand enig idee?
Buster
gast

Niemand enig idee?
Hallo Allemaal,

Ik heb een kleine baan waar het Faller Car System op rijdt. Nu wil ik het gaan digitaliseren, maar ik loop tegen een hoop problemen op die ik vooraf allemaal duidelijk wil hebben.
Ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen.
Tegen deze dingen loop ik allemaal op:

:arrow: 1.
Om het Faller car system te automatiseren (met de computer in te stellen) zijn er verschillende methoden. Ik wil een pc-zender gaan gebruiken. Daarvoor heb ik dus een laptop nodig met windigipet en infraroodledjes en de pc-zender. Nu wil ik het ook zo maken dat je op je computer kan zien waar de auto's rijden, ik heb vernomen dat dit door middel van terugmelding gaat. Die terugmelding doe je dan met reedcontacten. Maar waarop sluit je die reedcontacten dan aan, en op welke afstand moeten deze van elkaar vandaan zitten? En moeten de reedcontacten direct onder de rijdraad, of er naast. En wat nu als ik twee rijdraden op één centimeter afstand naast elkaar heb liggen?

:arrow: 2.
En als ik dat dan heb geregeld, hoe ziet het er dan uit op de computer? Zie je de auto heel soepel en gelijkmatig over de weg rijden op de computer, of gaat het heel schokkerig, dus echt per reedcontact.

:arrow: 3.
En als ook dat voor elkaar is, hoe stel je dan alles in op windigipet? Kan je dan gewoon een tijdlijn invullen ofzo? Dat je zegt van: na 3 seconden rijden op stand 22, ga je langzamer rijden, gaat je rechter richtingaanwijzer aan en gaan je remlichten branden en sta je stil?
Hoe stel je dat in?

:arrow: 4.
Hoe weet de computer welke auto waar is? Als je bijvoorbeeld twee auto's tegelijkertijd neerzet op de baan, hoe weet de computer dan welke auto welke auto is, en waar die dan is? En hoe weet de computer welke kant de auto oprijdt?

:arrow: 5.
En dan is er nog een probleem. Want in de auto zelf moet een ir-ontvanger komen. Maar kan die gewoon in de auto? Of moet deze er op zitten, aan de buitenkant?

Dit zijn mijn probleempunten.

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven of het mij kan laten zien. Als iemand één van de antwoorden weet is dat natuurlijk ook goed!

Gr, Buster
Re:Faller Car System automatiseren - Weet iemand iets?
Heb je ook gekeken naar de mogelijkheden van MCC, het andere systeem, geen idee misschien is dat makkelijker?

Kijk zo iezo even op http://perlovan.home.xs4all.nl/mcc.htm daar staat een hoop op.
ik ben het ook allemaal aan het uitzoeken en wil het ook graag weten dus mensen mogen mij ook corrigeren ;)



Citeer2.
En als ik dat dan heb geregeld, hoe ziet het er dan uit op de computer? Zie je de auto heel soepel en gelijkmatig over de weg rijden op de computer, of gaat het heel schokkerig, dus echt per reedcontact.

ik denk het tweede, tenzij de software de snelheid berekend tussen de twee vorige punten en de afstand weet naar de volgende reedcontact en de positie interpoleert.

Citeer4.
Hoe weet de computer welke auto waar is? Als je bijvoorbeeld twee auto's tegelijkertijd neerzet op de baan, hoe weet de computer dan welke auto welke auto is, en waar die dan is? En hoe weet de computer welke kant de auto oprijdt?

De computer weet dat dmv terugmelding van de auto bij de reedcontacten. Volgens mij moet je per reed aangeven waar ie zich bevind op je plattegrond. Als je er twee neerzet dan kunnen de ir leds het decoder adres op vangen denk ik, dat wil ik ook wel eens weten :)

Citeer5.
En dan is er nog een probleem. Want in de auto zelf moet een ir-ontvanger komen. Maar kan die gewoon in de auto? Of moet deze er op zitten, aan de buitenkant?

Aangezien IR licht is (wat niet zichtbaar is), zou het neem ik aan aan de buitenkant moeten. Misschien kun je dit oplossen door een IR SMD led te nemen en die redelijk onzichtbaar aan de achterkant of voorkant te plaatsen?


Hoop dat iemand ook mij de rest van de antwoorden kan geven, misschien zijn er dan twee nieuwe digitale rijders bij! :D

Edit, ga je ook naar de beurs zaterdag, daar staan ze met een kraam dan kun je ze het zelf vragen :D
Re:Faller Car System automatiseren - Weet iemand iets?
Wautah, heel erg bedankt! :thumbup:
Dit geeft al weer een klein beetje meer info!
Nu maar hopen dat er nog meer mensen reageren! :)

(En ik heb op het moment veel te veel huiswerk om zaterdag naar Houten te kunnen :()

Gr, Buster
Re:Faller Car System automatiseren - Wie weet het antwoord?
Beste Buster,

Een klein beetje hulp met je vragen.

1)
Als je gebruik maakt van de stuurmagneet moeten de reedcontacten zo dicht mogelijk tegen de rijdraad zitten. Een onderlinge afstand van 1 cm tussen reedcontacten lijkt me geen probleem om ze afzonderlijk juist te activeren. Maar ik heb hier geen ervaring mee.

2)
Vergelijk met treinen ziet het programma in welk wegdeel(blok) de auto rijdt. Dit verspringt per wegdeel.

3)
Hoewel ik geen ervaring heb met dit programma lijkt me dat je acties mogelijk moeten zijn.

4)
Ik heb geen ervaring met dit systeem maar even vanuit de logica. Er is geen communicatie vanuit de auto naar de computer. De software moet dus bij de start weten waar welke auto aanwezig is. Als hij deze vervolgens gaat besturen en terugkoppeling krijgt van de reedcontacten kan hij de auto's blijven volgen. Je moet dit natuurlijk niet verstoren door auto's met de hand te wisselen ...

5) Zoals door wautah91 aangegeven gaat de communicatie naar de auot met IR-licht. Er moet dus een 'zichtlijn' tussen de IR-zender en IR-ontvanger. Op de site van miniatuura.nl staat een ombouw van een vrachtwaten beschreven (zie http://www.miniatuura.nl/phpBB/blog.php/?p=304).
Citaat van een ander deel van deze site: "Iedere DC-Car auto is standaard voorzien van IR fototransistoren aan de voorzijde om te kunnen bepalen of er een auto voor hem rijdt. Door deze ontvangers is het echter ook mogelijk om van de rand van de straat ook commando?s te sturen."

Groet, Martin.
Re:Faller Car System automatiseren - Wie weet het antwoord?
Citaat in Citaat in Citaat :D
CiteerCitaat van een ander deel van deze site: "Iedere DC-Car auto is standaard voorzien van IR fototransistoren aan de voorzijde om te kunnen bepalen of er een auto voor hem rijdt. Door deze ontvangers is het echter ook mogelijk om van de rand van de straat ook commando?s te sturen."

Daar kun je deze voor gebruiken!
http://www.miniatuura.nl/prestashop/product.php?id_product=420

Ik zit me nu te bedenken dat het voor mij niet opgaat trouwens, omdat ik eigenlijk m'n wegen niet meer wil openbreken... helaas
Re:Faller Car System automatiseren - Wie weet het antwoord?
Thanks Wautah!

Is er verder echt niemand die één van de antwoorden weet?

Gr, Buster
Re:Niemand enig idee?
wautah91
gast

Re:Niemand enig idee?
Heey Buster

Ja ik ben afgelopen zaterdag naar de beurs geweest en heb een lang gesprek gehad met de eigenaar van miniatuura.

Het zit zo:

Er zijn 2 systemen van miniatuura: autonoom en pc gestuurd rijden

Autonoom:
Eigenlijk het mooiste systeem zei hij, hiermee rijden de auto's helemaal afhankelijk van elkaar, jou en pc. Er is niets voor nodig, alleen een decoder in de auto. Het werkt dus ook met een bestaand systeem (dus ook voor mij :D )
Het werkt vanaf 1 auto, maar bij twee auto zie je het effect pas echt. De decoders zien de auto voor zich rijden omdat er een smd ir led aan de voor en achterkant zit van de auto. Als de auto voor langzamer rijd dan de auto achter dan gaan de remlichten aan en past de auto achter zich aan de snelheid aan. (het Anti Botsings Systeem).

Je kunt auto's een bepaald programma geven bijvoorbeeld bus of brandweer. Dmv magneetjes kun je aangeven welke actie er uitgevoerd moet worden. Als het reed contact een magneetje voelt kan de decoder de knipperlichten aan doen of stoppen en dan gaan uiteraard de remlichten aan.

We hebben het werkend gezien op de beurs en het is prachtig :D

Dus niks reedcontacten inbouwen en moeilijk doen, gewoon lekker zo laten rijden. Het ABS werkt trouwens niet meer met de pc, dan werkt het via reedcontacten net als op het spoor.

Kosten:
?47,50 Alleen een decoder en zelf leds inbouwen (voor mij een optie)

en ? 84 voor een bedrade decoder incl. leds. (voor nieuwe auto's)

Te bestellen via de webshop

Ik denk er weer overna!

Wouter

EDIT: je kunt ook het systeem altijd uitbreiden met bijv verkeerslichten, je hoeft dan geen stopspoelen in te bouwen! Gewoon zo'n magneetje en programmeren dat hij dan stopt! De meneer adviseerde trouwens altijd een decoder met update connector aan te schaffen.
Re:Niemand enig idee?
Buster
gast

Re:Niemand enig idee?
Dit is mooie info!
Citaat van: wautah91 op maandag 10 oktober 2011, 10:28:35
Dus niks reedcontacten inbouwen en moeilijk doen, gewoon lekker zo laten rijden. Het ABS werkt trouwens niet meer met de pc, dan werkt het via reedcontacten net als op het spoor.
Alleen wat is ABS?

Heel erg bedankt voor de informatie, dat is erg nuttig!

Toch wil ik het liever via de pc, maar dat is mijn mening.
Gr, Buster
Re:Niemand enig idee?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Niemand enig idee?
Citaat van: Buster op maandag 10 oktober 2011, 14:30:58
Dit is mooie info!
Citaat van: wautah91 op maandag 10 oktober 2011, 10:28:35
Dus niks reedcontacten inbouwen en moeilijk doen, gewoon lekker zo laten rijden. Het ABS werkt trouwens niet meer met de pc, dan werkt het via reedcontacten net als op het spoor.
Alleen wat is ABS?
Anti Botsings Systeem
Re:Niemand enig idee?
wautah91
gast

Re:Niemand enig idee?
Citaat van: Buster op maandag 10 oktober 2011, 14:30:58
Toch wil ik het liever via de pc, maar dat is mijn mening.

Ja dat kan, alleen dan werkt het ABS (Anti Botsings Systeem) niet meer. Nu is dat niet zo erg maar wat de man vertelde is dat via de pc rijden toch minder realistisch is. Omdat de voertuigen dan in blokken komen te rijden. Als een blok niet vrij is, stopt de auto bij het laatste reedcontact om niet te botsen tegen de ander. Dat kan rare gezichten opleveren omdat er dan midden in de straat ineens een auto stilstaat, maar je kunt het oplossen door kruisingen te maken misschien met zijstraatjes zodat de auto's daar wachten totdat ze een volgende blok in mogen.

Het is maar een idee :-)

Trouwens, zoek je nog leds, miniatuura heeft ze ook, formaat 0402, 4 voor ?7 excl verzending (1,75/stuk). Op ebay (als je het aandurft) kun je er 10 krijgen voor ?9 incl verzending  (60cent/stuk)  (http://www.ebay.nl/itm/10x-LED-0402-superflach-ROT-ultraflexible-MICROLITZE-/320772126184?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4aaf8235e8#ht_2650wt_1139)
Re:Niemand enig idee?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Niemand enig idee?
ABS = Anti Blokkeer Systeem

Gr, Jan
Re:Niemand enig idee?
wautah91
gast

Re:Niemand enig idee?
Citaat van: 44er op dinsdag 11 oktober 2011, 12:16:35
ABS = Anti Blokkeer Systeem

Gr, Jan

Ja dat is bij echte auto's....
Re:Niemand enig idee?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Niemand enig idee?
Citaat van: wautah91 op dinsdag 11 oktober 2011, 12:12:01
Citaat van: Buster op maandag 10 oktober 2011, 14:30:58
Toch wil ik het liever via de pc, maar dat is mijn mening.


Trouwens, zoek je nog leds, miniatuura heeft ze ook, formaat 0402, 4 voor ?7 excl verzending (1,75/stuk). Op ebay (als je het aandurft) kun je er 10 krijgen voor ?9 incl verzending  (60cent/stuk)  (http://www.ebay.nl/itm/10x-LED-0402-superflach-ROT-ultraflexible-MICROLITZE-/320772126184?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4aaf8235e8#ht_2650wt_1139)

Bij Conrad zijn ze ook te bestellen.
Al vanaf ? 0.19 p/st

Grt Rieske
Re:Niemand enig idee?
Buster
gast

Re:Niemand enig idee?
Dank jullie allemaal! :)
Ik wordt steeds een beetje wijzer! :D
Hopelijk komen ook de laatste antwoorden nog binnen! :)

Gr, Buster
Re:Niemand enig idee?
wautah91
gast

Re:Niemand enig idee?



Bij Conrad zijn ze ook te bestellen.
Al vanaf ? 0.19 p/st

[/quote]

Ik zie het ja, ik had ze daar niet gevonden denk ik omdat ik ze met draadje eraan zocht ;)

Buster, welke vragen moeten er nog verder beantwoord worden ;-)
Re:Niemand enig idee?
Buster
gast

Re:Niemand enig idee?
Bijvoorbeeld: Waar moet je de reedcontacten op aansluiten?

Gr, Buster
Re:Niemand enig idee?
veldkamp
gast

Re:Niemand enig idee?
Buster ik zie net bij Conrad het volgende

H0 FM-set compleet met vrachtwagen
Bestnr.: 247071 - 89
Nummer fabrikant:
KSETFM

FM compleet pakket met Rietze H0 (1:87) vrachtwagen

Dit pakket vormt de makkelijke start in de wereld van de H0 (1:87) modelbouw. Stap voor stap vindt de opbouw van het model plaats. Ook beginners kunnen hier goed mee uit de voeten.
In het pakket zitten alle onderdelen die nodig zijn voor het gebruik van het voertuig: FM-ontvanger, rijregelaar ER600, servo, besturing, messing aandrijving 1:90, Li-poly accu en lader, kabels, schakelaar, aansluitingen, banden en veel meer. De geleverde ontvanger biedt de mogelijkheid om het voertuig later uit te voeren met alle lichtfuncties


Zeker als je detailfotos kijkt zeg ik  Niet slecht volgens mij kun je alles in bouwen in ieder truk of bus naar voor keur ik weet niet of er losse sets zijn zonder vrachtwagen sucses er mee.


gr erik



Re:Niemand enig idee?
Buster
gast

Re:Niemand enig idee?
Dank u voor de reactie! Dat is zeker iets om over na te denken!
Dan kan ik dat als basis gebruiken! :thumbup:

Gr, Buster