Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De bouw van een verdwenen kasteel

Gestart door h0ogovens zondag 02 oktober 2011, 22:12:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De bouw van een verdwenen kasteel

Tja... je bent



of je bent 't niet... B)

Na mijn vorige kasteelprojectje, al weer lang geleden Klik maar eens

nu eens iets historisch verantwoord. Ik kan er niet teveel over zeggen (kan ik natuurlijk wel maar ik doe het niet), maar het gaat om een echt bestaand, maar totaal verdwenen kasteel (15de eeuw) waarvan ook geen afbeeldingen bekend zijn. Wel een paar prenten van de ruine, daar kom ik later op terug. Een archeologisch onderzoek halverwege de vorige eeuw bracht wel de funderingen aan het licht. De uitwerking van die opgraving ziet er zo uit:



Ik wil gaan proberen te reconstrueren hoe dat kasteel er in zijn geheel uit kan hebben gezien. Op de originele veldtekening vond ik keurig netjes alle maten ingetekend en heb ze omgerekend naar schaal 1:87. Uiteraard blijft dat beperkt tot de oppervlaktematen en afstanden van/tussen muren.

Ik heb ze eerst netjes overgetekend op schaal en alle 'muurverzakkingen' wat rechtgetrokken om de tekening als fundering te kunnen gebruiken:



De hoofdtoren en de bijgebouwen heb ik nog niet ingetekend.

Er zijn natuurlijk wat problemen. Hoe hoog wordt bijvoorbeeld de weermuur? Welnu aan de hand van de stiep afstand (de T-vormige funderingen) op de opgravingsplattegrond kon ik i.i.g. berekenen hoe hoog de muur moest worden. Als voorbeeld diende de muur van kasteel Doornenburg. De maten tussen haakjes zijn de omgerekende maten die ik gebruik.

Muurhoogte wordt 6.11 meter.



Het geheel zal ik in basis opbouwen uit Balsahout, plankjes 8mm en 4mm.



verder benodigd als latere huidje: Auhagen daklei-platen, Auhagen middeleeuwsebaksteen-platen, en Auhagen houtplaten.



De gereedschapjes klaar gelegd op de achtertuinzonnetafel, figuurzaag kwam na de koffie!



Hier zijn al wat muren gerommeld:



Even kijken of dat klopt.... ja hoor, 6.11 meter (h0-lineaal -> erg handig)



Vijlen, schuren, weer vijlen en even passen op grondplan; het past.





Wat is een weermuur zonder weergang? Een ordinaire muur, en dat is niet correct... Muurdikte 1 meter... ow, okay ik plakte de 8 en 4 mm dus op elkaar. Op maat zagen en zie hier, een aanzetje tot de weergang op pijlers.



Tevoren al wel rekening gehouden met de 1mm plaatdikte (baksteen) die een aantal malen terugkomt, in de lengte van deze muurdelen. Let op hoe mooi de pijlers corresponderen met de stiepen op de tekening.



De figuurzaag er weer in en het eerste stukje is een feit, dat ziet er al goed uit!



Onder de meest linkse boog komt de toegang tot het kasteel via een klein bruggetje, rechtsboven een uitkragend torentje waar ik later op terugkom.

Het volgende muurdeel is al weer getekend,



maar dat komt een volgende keer ...

:)
Michel



Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Ik zeg alleen maar "TOPPIE", het ziet er verschrikkelijk mooi uit.

Succes met de verdere bouw van dit weer teruggevonden kasteel.
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Hallo Michel,

Dat belooft een heel mooi project te worden !!
Ik ga dit ook zeker volgen, benieuwd naar het uiteindelijke resultaat...alhoewel je het nooit 100% goed krijgt, omdat er téveel onbekend is.  Maar dat maakt het ook wel spannend voor het eindresultaat!  :thumbup:

groeten, Willem.
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Hallo Michel (of wordt het straks ridder Michael),

Welk een fraai staaltje historisch verantwoord modelbouwwerk is dat. Zelfs zonder treinbaan is dat een leuk item, vooral omdat je er op basis van de fundatie alleen, een behoorlijke hoeveelheid maten uit hebt kunnen afleiden.

Neem je het resultaat mee naar de landschapsbouwdag zodat we allemaal met open mond kunnen toekijken???

Groet,
Ronald
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Citaat van: Gerard op zondag 02 oktober 2011, 23:28:18
Ik zeg alleen maar "TOPPIE", het ziet er verschrikkelijk mooi uit.

Succes met de verdere bouw van dit weer teruggevonden kasteel.

Ah dat doet goed, komende van onze zelfbouwkoning! ;)


Citaat van: wilsma op maandag 03 oktober 2011, 00:26:08
Hallo Michel,

Dat belooft een heel mooi project te worden !!
Ik ga dit ook zeker volgen, benieuwd naar het uiteindelijke resultaat...alhoewel je het nooit 100% goed krijgt, omdat er téveel onbekend is.  Maar dat maakt het ook wel spannend voor het eindresultaat!  :thumbup:

groeten, Willem.


Hi Willem, nou je zegt het! Het is heel bijzonder om dit zo te zien ontstaan en tot leven te wekken. Wat bekend is daar hou ik me aan en voor het overige zal ik moeten afkijken naar voorbeelden van tijdgenoten. Die zijn er genoeg :)

Citaat van: rorail op maandag 03 oktober 2011, 01:42:08
Hallo Michel (of wordt het straks ridder Michael),

Welk een fraai staaltje historisch verantwoord modelbouwwerk is dat. Zelfs zonder treinbaan is dat een leuk item, vooral omdat je er op basis van de fundatie alleen, een behoorlijke hoeveelheid maten uit hebt kunnen afleiden.

Neem je het resultaat mee naar de landschapsbouwdag zodat we allemaal met open mond kunnen toekijken???

Groet,
Ronald


Hoi Ronald, geen ridder hoor, gewoon Michel  :D

Meenemen naar de landschapbouwdag... ik denk het niet, ik schiet nu lekker op maar dit is het grove werk, de komende weken verwacht ik niet al te veel tijd te hebben voor modelbouw, maar wie weet. Als het enigszins toonbaar is...  ;)


Goed, het werd toch nog laat.. Hier komt een traptorentje at toegang geeft tot de weergang. De verdere afwerking doe ik zodra de muurplaatjes aan de beurt zijn.



Een vreemd hoekje in de plattegrond doet een toegang via een torentrapje verraden.



De pijlers en bogen zijn in de basis klaar:



Ik heb er een putje bij gezet om de verhoudingen een beetje duidelijk op de foto te krijgen:)



In de bovenstaande foto zie je een stukje muur zonder boog. Daar stuitte ik namelijk op een probleem. De stiepen liggen hier verder uit elkaar dan elders.
Dat betekent een bijna dubbel zo brede boog, maar ik vraag me af of die er geweest is en zo ja, waarom dan zo breed? Daar komt bij dat er een fundering gevonden is pal naast de muur en de toren.



Het onderzoeksrapport erop nageslagen en... men weet het niet. Men houdt het op:

1) een constructie voor een toegang tot de weermuur op deze plek.
2) Een restant van een eerdere bouwfase (13de eeuw) waarbij gedacht kan worden aan een barbacane (uitbouw) t.b.v. een toegang tot het kasteel.

Omdat ik de 15de eeuwse welstand reconstrueer, zal ik denk ik net als de bouwmeester in de 15de eeuw gebruik maken van het restant muur - het ligt er toch al- om er een muur t.b.v. een toegang tot de weergang op te funderen.


maar dat komt een volgende keer ...

:)

Michel



Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Mooi kasteel Michel, maaaaaar eeehhhh, hoe kom je binnen??? Hoogspringen met je harnas aan lijkt me wat lastig....
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Is die "toren" (als ik het zo even mag noemen) de enige ruimte waarin geleefd / gewoond werd? Of komen er nog meer gebouwen binnen de muren te staan?
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Hoi Michel,

geheel toevallig kwam ik zaterdag langs de Eenigenburg, is dit het kasteel dat je aan het bouwen bent?

Zie http://www.dwangburcht-nuwendoorn.nl/

Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Dag Michel.

Erg interessant projekt waar je aan begonnen bent. Vooral omdat er zo weinig
over bekend is natuurlijk. Daar in tegen geeft je dat ook enige bouw 'vrijheid'.
Ben met name benieuwd hoe de afwerking van het kasteel wordt, aangezien
ik nog niet zo lang geleden een poort heb gebouwd en daarmee nog wel even
aan het stoeien was om de juiste afwerking te krijgen.

Citaat van: h0ogovens op maandag 03 oktober 2011, 16:37:02
...In de bovenstaande foto zie je een stukje muur zonder boog. Daar stuitte ik namelijk op een probleem. De stiepen liggen hier verder uit elkaar dan elders.
Dat betekent een bijna dubbel zo brede boog, maar ik vraag me af of die er geweest is en zo ja, waarom dan zo breed? Daar komt bij dat er een fundering gevonden is pal naast de muur en de toren.

Het onderzoeksrapport erop nageslagen en... men weet het niet. Men houdt het op:

1) een constructie voor een toegang tot de weermuur op deze plek.
2) Een restant van een eerdere bouwfase (13de eeuw) waarbij gedacht kan worden aan een barbacane (uitbouw) t.b.v. een toegang tot het kasteel.

...

'T is maar een idee: maar i.p.v. een dubbel zo brede boog, waarom niet twee kleinere
bogen, wellicht als toegangspoorten o.i.d. waarbij men gelijk door kon gaan naar het
hoofdgebouw dat binnen de muren staat kon?

Groeten,

Erik.
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Ziet er goed uit!
Ik ben benieuwd naar de volgende update!
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:De bouw van een verdwenen kasteel
Ziet er goed uit.
Ga ik dit zeker volgen.

Groetjes Dennis