Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen

Gestart door AnalogDriver zaterdag 01 oktober 2011, 17:51:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen

Voor mijn nog te bouwen foto-spoordijk, wil ik extra mooie rail gebruiken.

Zouden volgens zeggen Tillig, of Peko moeten zijn, immers is niet bedoeld om 3rail te rijden, maar als etalage en fotostuk.


Alleen ben ik zelf niet thuis in de railhoogtes met dat Code 100, 83 en 75.
Wie wel hier?


Kort gezegt komt mijn vraag neer op:

Als ik er Märklin loks en wagons met 3rail wielen op zet, wil ik niet dat ze door de flenshoogte op hun flensen staan, maar gewoon netjes met het loopvlakop de rails.

Welke Code rails moet ik dan minimaal aanschaffen?


Gr., Hajo
Re:Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen
Hier staat een tabelletje van de diverse railhoogtes Hajo.

klik

Mvg. Leo
Re:Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen
Alles lager dan code 90 (=c-rail) zal een probleem zijn.

Ik heb Tillig code 83 en daar raken de 3rail wielen de bielzen.

Gr, Ben.
Re:Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen
Maar als je de wielen tussen de bielsen zet gaat het net goed. (voor een foto dan)
Ik heb nog wel een paar lengtes Tillig Elite over,omdat het dus net niet goed gaat met rijden.
Had als proef een doos met 6 besteld.
Al je ze over wil nemen stuur maar een Pb tje
Peco 83 heeft uiteraard hetzelfde probleem.

Zet je er nog wel puco strips van Weinert tussen? Het is wel mooi als de verlichting gewoon kan branden. Die puntjes tussen het ballast zie je veel minder als de puco's op de biels.

Groeten Robin
Re:Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen


En als je een lange stoomlok hebt, dan zullen niet alle wielen net tussen de bielzen vallen.

Zie je ze dan 'zweven' als ie net op een biels staat met een flens?
(Code 83)


Ik heb het idee dat het verschil tussen een code 100 en code 83 van 0,4 mm best nog wel opvalt, is te zien.
Dus als het niet rijdend stationair net te doen is, code 83 ook met een flens op een biels, dan ga ik daarvoor.


Weinert puco's ken ik nog niet. Ik dacht eerder aan een heel fijn koperdraadje op een klein stukje.
Puco's in de bedding ipv op de bielzen, klinkt goed.

Ja, idee is dus wel ergens iets van stroomaanvoer te maken t.b.v. verlichting.
Voor het geval er een losse digi trafo en aansturing is if ik hem in de buurt van mijn testbaan zet.

Re:Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen
De Camera ligt aan de lader dus met een half uur is het antwoord zichtbaar.
Ik heb alleen geen grote stoomloc. :-( Dus zul je het met een Br 86 moeten doen,sorry.

Robin
Re:Code 100, 83 en 75 rails en 'Märklin' 3 rail wielen
Accu Was vol genoeg om even iets uit de losse pols te schieten.Hoewel het bijna niet toonbaar te krijgen was.

Het eventuele zweven van wielen valt weg tegen het feit dat de wielen over de spoorstaaf naar buiten steken.
Ik kan op zowel peco code 83 als op tillig elite(=code 83) geen zwevende wielen zien.
Rechterwiel staat op een biels
De info voor die puco strips vind je bij conrad op de site. Is flexrail patroon met omhoog staande metalen pinnetjes.

Robin

Foto met peco flex83 En Tillig 83 eronder.