Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Schaduwstation

Gestart door Spijkertje vrijdag 07 oktober 2011, 17:07:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation
Spijkertje
gast

Schaduwstation
Beste spoorwerkers,

Ik ben een beginner en nieuw op dit forum,heb me eigen reeds voorgesteld in het voorstelhoekje en dacht laat ik maar vast wat op het forum beginnen.
Ik ben al een aantal weken aan het lezen op het forum en heb verschillende plannen gezien en veel geleerd.  8o

De bedoeling is om met de m-rail verder te gaan, omdat ik hier als kleine jongen ook mee gespeeld heb,
het tijdperk zal waarschijnlijk 2 worden, ook alles analoog( dit om nog veel te leren)
Het oppervlak wat ik tot mijn beschikking heb is niet zo heel groot nl. 2,65mtr X 1,5mtr.

Ik heb wintrack gedownload, wat zitten stoeien met railsen en heb een start gemaakt met het schaduwstation(viel niet mee :?)
Maar heb uiteindelijk toch 3 ontwerpen kunnen maken dankzij dit forum en google.
Maar ik kan nog altijd wel wat advies gebruiken zowel negatief als positief :D

gr.Mikael
Re:Schaduwstation
Lid sinds: 2011

online
Re:Schaduwstation
dag mikael,

welkom op het forum!
het lijkt mij dat je baanplan nummer 1 het beste kunt nemen, en dan vooral op het oog met bereikbaarheid!

mvg stephan
Re:Schaduwstation
Spijkertje
gast

Re:Schaduwstation
Hallo Stephan,

bedankt, vond ik zelf ook de mooiste alleen waren de opstel sporen vrij kort.

Gr Mikael
Re:Schaduwstation
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Schaduwstation
Ik zou voor optie 3 gaan, lekker lange sporen ;)
Re:Schaduwstation
GHN-Marklin
gast

Re:Schaduwstation
Ik zou ook voor optie 3 gaan. Lange sporen zijn belangrijk. Je bent namelijk al sowieso 2 een volle rechte lengte kwijt voor de stopsectie. Spoorplan 1 valt dan sowieso af. Van spoorplan 2 ontgaat mij het nut om van SS1 naar SS2 te kunnen rijden over een relatief korte lengte. Dit kost ook nog eens een keer onnodig  veel wissels.
Re:Schaduwstation
Spijkertje
gast

Re:Schaduwstation
Citaat van: Marklin5 op vrijdag 07 oktober 2011, 19:38:45
Ik zou voor optie 3 gaan, lekker lange sporen ;)

Bedankt marklin5
Re:Schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Schaduwstation
Dag Mikael.

Optie 3 heeft inderdaad lange opstelsporen, echter de vraag is of
je die nodig hebt. Persoonlijk heb ik de lengte van de opstelsporen
afgestemd op de stationssporen.

Groeten,

Erik.
Re:Schaduwstation
Spijkertje
gast

Re:Schaduwstation
Citaat van: GHN-Marklin op zaterdag 08 oktober 2011, 19:35:13
Ik zou ook voor optie 3 gaan. Lange sporen zijn belangrijk. Je bent namelijk al sowieso 2 een volle rechte lengte kwijt voor de stopsectie. Spoorplan 1 valt dan sowieso af. Van spoorplan 2 ontgaat mij het nut om van SS1 naar SS2 te kunnen rijden over een relatief korte lengte. Dit kost ook nog eens een keer onnodig  veel wissels.


Bedankt, ik denk ook inderdaad dat schaduwstation 3 het beste naar voren komt bij plan 2 kreeg ik de railsen ook niet mooi bij elkaar te liggen waardoor ik extra sporen in de bocht bijgemaakt heb,nadeel is dan dat je 2 banen niet kunt gebruiken om te stoppen.
alleen is het probleem in plan 3 het stijgingpercentage van 4% naar de klimspiraal,vraag me af of dit problemen gaat opleveren.

Mvgr Mikael
Re:Schaduwstation
Spijkertje
gast

Re:Schaduwstation
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 08 oktober 2011, 20:13:36
Dag Mikael.

Optie 3 heeft inderdaad lange opstelsporen, echter de vraag is of
je die nodig hebt. Persoonlijk heb ik de lengte van de opstelsporen
afgestemd op de stationssporen.

Groeten,

Erik.
hallo erik,

daar is ook iets over te zeggen natuurlijk.
Wat heeft het voor zin om een trein van 1,5mtr op te stellen als je maar 1mtr kwijt kunt.
geeft stof om over na te denken :D
Bedankt

mvgr mikael
Re:Schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Schaduwstation
Citaat van: Spijkertje op zaterdag 08 oktober 2011, 20:18:04
...alleen is het probleem in plan 3 het stijgingpercentage van 4% naar de klimspiraal,vraag me af of dit problemen gaat opleveren.

Mikael, als je rechts gaat rijden is het inrijspoor naar beneden het kortst:
hiermee hebben analoge locjes geen probleem. Het uitrijspoor is een stuk
langer dus kan daarbij het stijgingspercentage minder als bij het inrijspoor.

Groeten,

Erik.
Re:Schaduwstation
Spijkertje
gast

Re:Schaduwstation
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 08 oktober 2011, 20:29:22

Mikael, als je rechts gaat rijden is het inrijspoor naar beneden het kortst:
hiermee hebben analoge locjes geen probleem. Het uitrijspoor is een stuk
langer dus kan daarbij het stijgingspercentage minder als bij het inrijspoor.

Groeten,

Erik.

je bedoelt eigenlijk de twee wissels boven in verwijderen waardoor je 2 aparte sporen krijgt, waardoor het klimspoor 1 keer zo lang wordt en daarmee het stijgingpercetage terugbreng naar laat zeggen 2 tot 2,5%.
is een goed idee :D

mvgr mikael