Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko Hondekop Benelux

Gestart door Spoorman woensdag 28 september 2011, 18:23:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Piko Hondekop Benelux
Okidokie  :thumbup:
Re: Piko Hondekop Benelux
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Chris,

Ik heb even een beeldje geplaatst, mijn onbewuste vooruitziende blik heeft blijkbaar gezegd dat ik bij terugleggen in de verpakking niet alles weer dicht moest schroeven. Ik had er kennelijk geen goed gevoel over en dat helpt me nu net met openmaken zeer, want alles was binnen 5 minuten open.

Op de foto zie je een printje waarin ook plek is voor de decoder. Tot zover OK. Vanuit het printje wordt alles bestuurd en is een andere decoder plaatsen geen probleem. Dit was bij de eerste versies van de hondekop ook geen punt.

Op het printje van de benelux zitten weerstandjes gecombineerd met verlichting. Die ronde items, geen idee wat dat zijn, ik ben analoog opgevoed en moet alles weer leren op zo'n moment. Bij de verlichtings Led's zitten nog een keer weerstanden.

Kunnen de verlichtings Led's nu direct op de decoderspanning worden aangesloten?
Bij de eerste versies hondekop kan dit namelijk.

Gr. Fred.

Re: Piko Hondekop Benelux
Ik ben niet zeker want goed kan ik het zien, maar volgens mij zijn het 2 condesators.
Waarschijnlijk om de verlichting te 'bufferen' knipperen tegen te gaan dus =)


groeten Dylan
Re: Piko Hondekop Benelux
Het zullen geen buffercondensatoren zijn, eerder smoorspoelen en motor condensatoren. Een duidelijke foto zal helpen.

Gr, Ben.
Re: Piko Hondekop Benelux
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Citaat van: Spoorman op dinsdag 24 juli 2012, 18:28:44
Het zullen geen buffercondensatoren zijn, eerder smoorspoelen en motor condensatoren. Een duidelijke foto zal helpen.

Gr, Ben.

Ben, nu je het zegt, smoorspoelen is denk ik inderdaad het antwoord, zitten in de oude versie direct aan de motor. Nu die smd weerstandjes nog, zitten in het verlichtingscircuit volgens mij. Vraag is echter, zijn die nodig, er zitten bij de sluitlichten ook led's gemonteerd op de print.

Heb jij van de frontseinen ooit wel eens zo'n "bakje" open gehad dat in de neus zit?

Open breken kan altijd, maar is zonde als het niet hoeft.

Gr. Fred.
Re: Piko Hondekop Benelux
Fred,

Van de oude Hondekop weet ik dat het printje van de frontseinen voorzien is van weerstanden. Mag aannemen dat dat bij de Benelux ook zo is, temeer daar je bij de sluitseinen de weerstanden ook op het printje zie zitten. Ik zie geen reden waarom er meer weerstanden opgenomen zouden zijn in de kring.

Maar dan nog even de vraag: wat wil je precies nog gaan veranderen aan de seinen? Of heeft je vraag te maken met eventuele binnen verlichting?

Gr, Ben.
Re: Piko Hondekop Benelux
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Hi Ben,

Ik heb ongeveer een lichtjesfobie krijg ik wel eens te horen.

Ik heb iets uitgedoktert, kun je met twee functietoetsen van een ESU decoder bijna 100% van de seinbeelden er in prakken met een klein printje. Tenminste in de eerste versie is veel plek, de benelux heeft minder ruimte over.
Vandaar dat ik van die print af wil. Zit dan ook binnen verlichting in.

Gr. Fred.
Re: Piko Hondekop Benelux
Ik zou zeggen sloop de decoder print eruit. De led's zullen niet doorpiepen als je de printjes direct aan stuurt.

Er zit denk ik een bedradingsschema bij het treinstel?

Gr, Ben.
Re: Piko Hondekop Benelux
Deze week m'n 2 stellen ontvangen, ben blij. :)

Maar dat ging vanavond snel over. Stel 1 ontspoort op de wissels. Blijkt een as op ruim 15mm te staan. De boel weer uit elkaar dus (helemaal) want een draaistelraam van de aandrijving wip je niet zo maar los. :(

En passant een krom stroom afnemertje wat compleet naast het wiel loopt geconstateerd en gerepareerd, de aandrijving en cardan van wat vet voorzien (crisis bij Piko?) en 2 soldeerverbindingen op het printje verbeterd, meneer Piko stript zijn draadjes wel erg lang en slordig.

Incident? Misschien. We zullen zien komende dagen als stel 2 gaat rijden.

Gr, Ben.
Re: Piko Hondekop Benelux
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Citaat van: Spoorman op woensdag 25 juli 2012, 06:58:40
Ik zou zeggen sloop de decoder print eruit. De led's zullen niet doorpiepen als je de printjes direct aan stuurt.

Er zit denk ik een bedradingsschema bij het treinstel?

Gr, Ben.
Heb op Eurospoor even met de technische kenner op de piko stand staan praten.

Het printje bij de motor bevat de inderdaad de smoorspoelen en wat weerstanden voor ontstoring.
Ledjes en weerstandjes is dus niks aan veranderd. Weten we dat ook weer.

IK moet nog even zoeken, Ben waar zijn de beneluxjes echt goedkoop??

Gr. Fred.
Re: Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Lippe ;)
Re: Piko Hondekop Benelux
Citaat van: Spoorman op donderdag 25 oktober 2012, 21:15:46

Incident? Misschien. We zullen zien komende dagen als stel 2 gaat rijden.


Stel 2 rijdt inmiddels ook rondjes. Naast het eerder genoemde soldeerwerk hier een geneusd draadje van een motoraansluiting. Dit ook maar vervangen. :( Verder (maar dat was bekend) mis ik stroomafname in de motorloze bak dus geen detectie in Koploper. Gaat opgelost worden met extra stroomafnemertjes.

Als eerder gezegd: 2 mooie stellen voor Hobby prijzen, ik ben er blij mee. :thumbup:

Gr, Ben.