Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Piko Hondekop Benelux

Gestart door Spoorman woensdag 28 september 2011, 18:23:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Piko Hondekop Benelux
Spoorman
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Citaat van: Rbs op maandag 24 oktober 2011, 13:09:46

Ik heb het idee dat de wielen dichter bij elkaar staan dan bij de marklin loks, kan dit zo zijn?

Ik merk ook weinig van een lastregeling want bij een helling waar al mijn marklin loks probleemloos tegen op komen, vertraagd de PIKO duidelijk en houdt dus de snelheid niet vast.


De wielmaat moet 14 mm zijn en die kun je opmeten met een schuifmaat.

Mijn HK's hebben geen moeite met een normale helling. Staat de lastregeling van de decoder wel AAN?

Gr, Ben.
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Citaat van: Rbs op maandag 24 oktober 2011, 13:09:46
Hallo allen,

Wat ik gemerkt heb is dat wanneer de trein duwend rijdt, sleper aan voor zijde, hij gevoeliger is voor ontsporen. Dit gebeurde regelmatig op een bocht wissel waar hij trekkend geen problemen mee had.

Dag Lelslie
Ik had hezelfde probleem, treinstel omgeruild bij dealer (zonder probleem) + wielstellen vervangen door wisselstroomwielen (verkeerd woord, maar gangbaar) daarna rijdt ie prima zowel trekkend als duwend door de wisselstraten R1 bochten heeft ie wel wat moeite.

Stijgend heb ik nog niet uit kunnen proberen, ik heb nu alleen nog een proefbaan.
Re:Piko Hondekop Benelux
Spoorman en K de B,

Bedankt voor jullie reactie, Ik ga deze zaken controleren en waar nodig actie ondernemen.

Regards
Leslie
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2008

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Hallo Leslie,

Ik heb vandaag op Eurospoor deze set ook gekocht. Hij ziet er strak uit

Helaas merk ik net als jij dat hij met sleper voorop, regelmatig op een bochtwissel blijft hangen.

Re:Piko Hondekop Benelux
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Hallo,

Erik ik heb nog een paar andere hondekopjes thuis en die rijden beide kanten op prima, echt even naar de sleper kijken denk ik.
Ik rijd overigens M-rail, miksschien scheelt dat ook.

Ga zondag eens proberen twee tweetjes (Groen en Blauw) gekoppeld met de philotrain koppelingen aan elkaar in de rondte naar Roosendaal te sturen! Daar koppelden en ontkoppelden deze setjes elkaar immers in het verleden!

Heb ik met twee andere op hetzelfde adres en een 6021 goed door wisselstraten weten te loodsen, beetje snelheid temperen en het gaat best!!

Gr. Fred.
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Meegebogen wissels ontsporen ze geloof ik. Op c-rail tenminste. Laatst bij iemand getest en daar kregen we het zaakje niet lekker door een meegebogen wissel :(
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Citaat van: Wijbe op vrijdag 28 oktober 2011, 22:48:18
Meegebogen wissels ontsporen ze geloof ik. Op c-rail tenminste. Laatst bij iemand getest en daar kregen we het zaakje niet lekker door een meegebogen wissel :(

Zeker weten, meegebogen wissel vind ie niet tof, werd er wel droevig van vandaag, de sleper glijdt van de puko's af waarna ontsporing volgt. Ook bij gewone wissels maar minder frequent. Best jammer.

Citaat van: KdeB op maandag 24 oktober 2011, 18:11:09
Citaat van: Rbs op maandag 24 oktober 2011, 13:09:46
Hallo allen,

Wat ik gemerkt heb is dat wanneer de trein duwend rijdt, sleper aan voor zijde, hij gevoeliger is voor ontsporen. Dit gebeurde regelmatig op een bocht wissel waar hij trekkend geen problemen mee had.

treinstel omgeruild bij dealer (zonder probleem) + wielstellen vervangen door wisselstroomwielen (verkeerd woord, maar gangbaar) daarna rijdt ie prima zowel trekkend als duwend door de wisselstraten R1 bochten heeft ie wel wat moeite.

Zou het echt? Kan het zijn dat de fabrikant geen wisselstroomwielmaatvoering (galgjewoord? :)) hanteert bij het produceren van modellen voor 3 rail?

Groetjes Michel
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Ik haalde dit model gisteren op bij mijn lokale dealer (na bestelling).

Vandaag op de rails en meteen problemen met de sleper.

Omdat de verpakking geen uitsparing heeft voor de sleper (komt ook bij M. lok verpakkingen voor), levert dit regelmatig problemen op met de *correcte stand* van de sleper (verbogen, enz.). De sleper is minder robuust dan de M. slepers en dus snel *uit de vorm* wanneer het in- of uitpakken niet voorzichtig gebeurt.

Het ware m.i. ook beter geweest wanneer de sleper (en motor trouwens ook) op één van de middenste  i.p.v. de voorste draaistellen was geïnstalleerd. Dan kwamen ontsporingen wellicht wat minder voor (alhoewel...). Er is ook te weinig druk van het voorste draaistel met sleper op de rails; extra gewicht zou dit kunnen verhelpen.

De sleper heeft ook een verhoging met gat in het midden om bij de schroef te kunnen. Dit soort slepers zijn notoire *lawaaimakers* heb ik mij laten vertellen...

Ik heb de kappen er nog niet afgehaald. Weet iemand wat voor merk decoder er onder de kap zit? Het ingestelde rijgedrag van fabriekswege is niet denderend...


Willy
Re:Piko Hondekop Benelux
veldkamp
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
 Echt jammer dat het niet lekker loopt de benelux hondekop.
Heb zelf uit een eerdere serie de groene met gele snor.  
Ben met dit treinstel mijn baan in aanbouw aan het testen 3% stijging gaat goed echter het beste klimt ze als de moter aandrijving voor zit.

Ik heb ook gebogenwissels in mijn baan nog, niet gemerkt dat deze problemen geven.
Nogmaals jammer, want het is zo'n mooi stel .
Als het problemen blijft geven gewoon contact opnemen met de importeur,
in tegenstelling van M* luistert deze wel naar zijn klanten.

gr erik
Re:Piko Hondekop Benelux
Spoorman
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Willy,

In Piko lok's zit doorgaans een Uhlenbrock decoder. Een 76320 of een 76420, dat ben ik even kwijt.

Gr, Ben.
Re:Piko Hondekop Benelux
JohnGeorge
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Medespoorders,

Ik ben ook in het bezit van de Hondekop Benelux, ik heb een vraag over de verlichting van dit treinstel is deze te dimmen :idea:? In vergelijking met andere Hondekoppen die ik heb is de verlichting veel te fel. 8)


mvg,
John
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Kijk even bij het boekwerk welke cv waarden aan te passen zijn, het kan volgens mij wel.
Re:Piko Hondekop Benelux
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Hallo,

Heb gisteravond de kap er eens afgehaald en de printplaat waar de decoder met zijn stekker op zit is totaal anders dan bij de gele en groene versies.

Groene en gele hondekoppen hebben de led's hun voorschakelweerstandjes direct in de buurt zitten. Je kunt dus bij deze direct op de blauwe en gele/witte draad spanning zetten zonder dat de leds worden opgeblazen.

Iemand al uitgevonden hoe dit in de benelux zit geschakeld/ontworpen? De Rail Hobby van november geeft een verslag, laat een foto zien maar niets te vinden hoe een en ander is geschakeld.

Ik heb nu de indruk dat alle weerstandjes op dit printplaatje zitten en de leds de voorschakelweerstanden niet op hun eigen printplaatsje hebben zitten.

Kortom ik ben benieuwd, ga zelf dit weekend als ik tijd heb nog even verder zoeken.

Gr. Fred.

Re:Piko Hondekop Benelux
Spoorman
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Citaat van: Marklindak op woensdag 30 november 2011, 21:09:52

Iemand al uitgevonden hoe dit in de benelux zit geschakeld/ontworpen? De Rail Hobby van november geeft een verslag, laat een foto zien maar niets te vinden hoe een en ander is geschakeld.


De voorschakelweerstanden zitten op de lichtprintjes.

Gr, Ben.
Re:Piko Hondekop Benelux
Hallo allen,

De problemen die ik had zijn volgens mij opgelost, de leverancier heeft de sleper veren verbogen zodat hij niet zo zwaar op de puko's drukt. Hij vond zelf ook dat de afstand te groot was. Bij de belgische uitvoering heb ik dat zelf gedaan.
Het trekken, motor aan voorzijde, is beter dan duwend. Maar die ervaring heb ik, zoals gelezen, niet alleen. Zou, als mogelijk, extra gewicht in het motor gedeelte aanbrengen een beter gedrag geven bij duwend rijden?
Ik heb nu iets anders ervaren en weet niet of dit een PIKO probleem is.
Ik kreeg met een wagon kortsluiting waarna de bijde BNL treinen spontaan begonnen te rijden en niet makkelijk te stoppen waren.
Is dit een meer voorkomend probleem en kan dit ook bij een Marklin loc gebeuren. Zo ja, is er een oplossing voor?
Overigens bleven alle Marklin locs die op de baan stonden gewoon staan.
Algemeen vindt ik de uitvoering, niet gepimpt, zeer aanvaardbaar.

Regards
Leslie
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Leslie,

Dat de lok weggeschiet bij een kortsluiting komt doordat de decoder in de analoge modus springt. Heb dit zelf ook een paar keer gehad met de uhlenbrock decoders die Piko gebruikt.
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Beste Leslie,

Voor het verhogen van het gewicht zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33271.0

Decoders: kun je bij die decoders de analoog herkenning niet uit (laten) zetten?

Groet, Anne W
Re:Piko Hondekop Benelux
Wijbe en Anne W,

Bedankt voor jullie reacties zover, Ik zal wat dat analoge uitschakelen betreft, navraag doen bij de leverancier.
Wat het gewicht aangaat moet ik kijken wat de mogelijkheden zijn.

Regards
Leslie
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2008

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Om van al dit soort sores af te zijn komt er bij mijn exemplaar een ESU in.
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2009

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Een week geleden ook overstag gegaan de piko Hondekop Benelux nr 57371 besteld.
Vandaag binnen gekregen ik had al 3 varianten.
De benelux kwam na het uit de doos halen, bij zijn eerste rit wat traag over .
Ik heb de wielen en tandwielen een drup olie gegeven de sleper wat dichter tussen de wielen gezet .
Rijd nu als een zonnetje rijd ook goed over de wissels.
De indeling is toch wel heel anders dan bij zijn voorgangers het is gewoon een geheel ander treinstel. :thumbup:

mvgr ger
Re:Piko Hondekop Benelux
Aliebengalie
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Citaat van: Wijbe op dinsdag 06 december 2011, 13:51:35
Leslie,

Dat de lok weggeschiet bij een kortsluiting komt doordat de decoder in de analoge modus springt. Heb dit zelf ook een paar keer gehad met de uhlenbrock decoders die Piko gebruikt.

Ik heb dit euvel nog nooit en te nimmer mee gemaakt,en ik heb uiteraard wat uhlenbrock decoders.
(hoop dit ook niet mee te maken).
Want dan word het ook korte metten,en een ESU erin.
Ik heb er nu een esu in me Mak met / voor de aansturing van de 2 zwaailampjes,maar kwa rij eigenschappen werkte de uhlenbrock decoder toch het fijnst in deze loc.
En dat terwijl ik toch ook liever er ESU in heb zitten.

Mvg: Alex
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2008

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Zoals eerder beschreven, ontspoorde mijn Beneluxstel op de bocht wissels van mijn Crails.

Na overleg met de importeur, Scaletrading, het treinstel opgestuurd. Vandaag weer terug ontvangen, en hij rijdt als een zonnetje, ook over alle wissels heen, zowel voor als achteruit.

De importeur heeft het volgende aangepast: de modificatie; het aanbrengen van een originele Märklin sleper nr. 7164. Van deze sleper moet het pertinax bevestigingplaatje in de breedte iets smaller gemaakt worden om in de uitsparing van het PIKO draaistel te passen.

Ik geniet weer van dit geslaagde model. Het is mijn eerste Piko, maar er zullen er vast meer volgen.

gr

Erik
Re:Piko Hondekop Benelux
Aliebengalie
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Vervelend Erik dat je je mooie treinstel hebt moeten inleveren...maar inmiddels naar alle tevredenheid opgelost.

Hoop dat je hier nog heel lang plezier aan mag beleven.

Mvg: Alex
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2011

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
Hallo,
ik heb onlangs ook de Benelux hondekop van Piko aangeschaft. Prachtig treinstel dat mooi rijdt. Maar ik heb een ander probleempje.

De lichten aan de ene kant (waar geen sleper zit) flikkeren een beetje. Ze branden niet constant en fel zoals aan de andere kant, zowel de witte als de rode lampjes. Ik heb helemaal niet technisch. Heeft iemand hier een verklaring voor? Misschien is het simpel te verhelpen. Ik wil wel zsm terug naar de winkel ermee, maar dat is niet direct naast de deur.
Bedankt voor de reacties.
Willem
Re:Piko Hondekop Benelux
Goed in laten rijden.
De wielen zijn gezwart en dat zorgt voor een verstoorde stroomafname.
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2011

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
bedankt Chris. Kan ik proberen.
Maar waarom doen ze het aan de andere kant dan wel goed? Omdat die dichter bij de sleper zitten?

mvg Willem
Re:Piko Hondekop Benelux
Geen idee, maar ik heb het bewuste fenomeen inderdaad altijd bij de motorloze wagen gezien.
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2011

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
het is helaas niet gelukt. na flink lang rijden blijven ze flikkeren.
Nu wil ik het treinstel ontkoppelen, maar hoe doe je dat veilig zonder iets te forceren? Weet iemand daar een oplossing voor?
Re:Piko Hondekop Benelux
Spoorman
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Recht uit elkaar trekken terwijl je tegelijk met de duimen de koppeling ondersteunt. :)

Gr, Ben.
Re:Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2011

offline
Re:Piko Hondekop Benelux
dankjewel Ben. Heel snel!
Ik heb het zo gedaan en het lukte. Maar prettig vond ik het niet ;)
Re:Piko Hondekop Benelux
En ze was echt stuk. Hij heeft een nieuwe  :D
Re:Piko Hondekop Benelux
Aliebengalie
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Das pas SERVICE ..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re:Piko Hondekop Benelux
Als je er nog een wilt, ik had mazzel bij ebay.de, nog geen 125 euro,s!  :D
Re:Piko Hondekop Benelux
Aliebengalie
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
Citaat van: wibi op dinsdag 17 april 2012, 16:06:14
Als je er nog een wilt, ik had mazzel bij ebay.de, nog geen 125 euro,s!  :D

Je hebt ook altijd mensen die mazzel hebben niet waar.
Ik kom dat nou nooit tegen.

Mijn vrouw wel,die had wel mazzel.............................................met mij natuurlijk... :D
Wel met nadruk op had....dan he...vroeger heel vroeger zegt ze....das nu weer iets minder.

Mvg: Alex
Re:Piko Hondekop Benelux
theo kersten
gast

Re:Piko Hondekop Benelux
he het is me wat met de vrouwtjes he alex,weet er alles van O:-D
gr.theo
Re: Piko Hondekop Benelux
De nieuwe Hk's zijn uit. :thumbup:


Foto: MCH

Gr, Ben.
Re: Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Nu al?
Re: Piko Hondekop Benelux
Twee maand te vroeg. Wil er twee bestellen maar heb nog geen budget. :(
Re: Piko Hondekop Benelux
Aliebengalie
gast

Re: Piko Hondekop Benelux
Jammer platzak......zit al de schillen te eten van vorige week.... :D

Mvg: Alex
Re: Piko Hondekop Benelux
Effe weer sparen Alex. :)

Lippe heeft een scherpe prijs, ?157 voor de 3-railer en ?140 voor de 2-railer.

Gr, Ben.
Re: Piko Hondekop Benelux
Aliebengalie
gast

Re: Piko Hondekop Benelux
Ben .... ik ben net klaar met nog een paar extra opstel sporen.....nu liggen ze haast bij me in me slaap kamer en eindigen straks in mijn  matras als ik niet stop ...waar motte we pitten straks Ben.....
Maar ik ga proberen ze zo gek te krijgen....maar weet het nog niet zeker .....
Met Mak Strukton zijn ze ook al aan het opbouwen voor me.... :D

Maar het is wel een schitterend mooi treinstel.

Mvg: Alex
Re: Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Hoe makkelijk zou de 2-railer om zijn te bouwen? Wielen even op afstand zetten + paar draden + sleper solderen?
Re: Piko Hondekop Benelux
That's it. :)

Het bodemplaatje #37 waar de sleper op komt is voor 2 en 3rail gelijk. En je hebt vrije decoder keuze. :thumbup:  :)

http://www.piko-shop.de/is.php?id=8384

Gr, Ben.
Re: Piko Hondekop Benelux
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Dat dacht ik al, beetje zuinig aandoen op vakantie. En dan hou ik hopelijk wel wat geld over ;). Dan moet hij nog wel gekoppeld worden met de onderstaande, en er moet wat verlichting in. Moet te doen zijn dacht ik. :mrgreen:

Re: Piko Hondekop Benelux
Op Groterdam is de bespreking van de nieuwe Benelux Hondekop online: klik, met dank aan Chris. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Piko Hondekop Benelux
Graag gedaan en bedankt voor het plaatsen van de link  :thumbup:
Re: Piko Hondekop Benelux
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Prachtige beschrijving en ik moet een Benelux stel krijgen.  :thumbup:
Wat een machtig treinstel is het! :D

Groetjes,

Antal
Re: Piko Hondekop Benelux
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Chris,
bedankt voor je verslag. In de eerste serie zit in de wisselstroomversie naast de gewone print een los extra printje waar dient die voor? Zit vlak bij de decoder. Ik heb me hier nog niet in verdiept, maar als ik mijn lampjes (leds in deze) fobie ga uitvoeren dan weet ik niet of we zonder die print kunnen.


Ben het hartgrondig met je eens over een hondekop 4-tje!
Je weet dat Wim Wolters er ook een fan van is, laten maar hopen op een 766!
Die zal bij de mat54 donateurs wel in de smaak vallen.

Gr. Fred.
Re: Piko Hondekop Benelux
CiteerIn de eerste serie zit in de wisselstroomversie naast de gewone print een los extra printje waar dient die voor?

Hoi Fred

Ik heb echt geen idee.
Ik heb net even gekeken in de eerste serie gelijkstroom, maar kan zo snel niks vinden.
Ik heb zelf geen wisselstroom, dus ik heb geen idee.

Groeten
Chris
Re: Piko Hondekop Benelux
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Hondekop Benelux
Chris,

Ik zal als ik tijd heb (ding moet uit een doos komen en open worden gemaakt) een foto plaatsen!
Ga ik zo snel mogelijk proberen.

gr. Fred.