Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

welke loc is dit?

Gestart door Northlander vrijdag 26 oktober 2012, 08:53:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke loc is dit?
Lid sinds: 2010

offline
welke loc is dit?
Hallo, ook nog gevonden op zolder: een Zwitsers lokje met 2 dito houten wagons. Welk soort spanning is onbekend, ik vermoed gelijkspanning gezien er geen relais aanwezig is; Stroomopname geschiedt via de rails (1 geleider) en via de panthograaf (2de geleider); De borstels ontbreken zodat ik het niet kan testen, maar de motor draait als ik er een gelijkspanning, via 2 koperen draadjes tegen het anker hou.
Binnenin de loc zie ik vaag iets staan van INCA of INGA, er staat op de flank van de loc MADE IN SWITSERLAND, schaal ziet er iets kleiner uit dan H0, maar de loc + wagons passen precies op de H0 rails.
Iemand enig idee?

mvg,

Alain
Re: welke loc is dit?
Lid sinds: 2008

offline
Re: welke loc is dit?
Ze lijken me wel aardig oud zo te zien.

Tony
Re: welke loc is dit?
Lid sinds: 2010

offline
Re: welke loc is dit?
ja, nog houten wagons, wel mooie mechaniek via wormwiel,
Re: welke loc is dit?
Lid sinds: 2007

offline
Re: welke loc is dit?
Wesa Bahn.
Volgens deze site zijn de houten modellen tot pakweg 1947 gefabriceerd. Je hebt wel wat bijzonders.
http://www.schweizerische-spielzeugeisenbahnen.ch/97/Wesa.html
Re: welke loc is dit?
Lid sinds: 2010

offline
Re: welke loc is dit?
bedankt Henk, ik zie nu ook dat de rails geen 16 mm zijn, maar 13 mm, de massa sleepcontacten onder de wielen steken wel zijdelings verder uit. Alleen jammer van de borstels, die zijn spoorloos.
Ik denk dat dit eerder een tram zou zijn dan een trein, zat in een doos met andere trammetjes,
mvg,

Alain
Re: welke loc is dit?
Lid sinds: 2007

offline
Re: welke loc is dit?
Het moest toch wel een Zwitserse personentrein voorstellen, compleet met bagagewagen en postwagen. Er zal in Zwitserland vast wel een clubje enthousiasten zijn die je aan onderdelen (wat bedoel je eigenlijk met borstels) kunnen helpen, maar daar moet je maar zin in hebben.
Re: welke loc is dit?
Lid sinds: 2010

offline
Re: welke loc is dit?
borstels, waarschijnlijk een kool en een koperen gaas borstel, die maken contact op het anker, heb eens geken op Ebay, staat zeer weing Wesa in
Re: welke loc is dit?
Lid sinds: 2007

offline
Re: welke loc is dit?
Ah ja, ik denk dat deze mijnheer je wel kan adviseren.
http://www.wesa-trains.ch/wesa/

Ik las ook ergens dat deze modellen op wisselstroom liepen en dat Wesa later op gelijkstroom is overgestapt. Wisselstroom kan ook gezien de veldspoelmotor. Van rijrichting veranderen zal dan wel handmatig zijn gegaan of gewoon niet.
Re: welke loc is dit?
Citaat van: Northlander op vrijdag 26 oktober 2012, 08:58:50
mooie mechaniek via wormwiel,
Waar is dat wormwiel ?