Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Goede dingen van Märklin

Gestart door RMW zondag 25 september 2011, 14:29:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: 44er op dinsdag 04 oktober 2011, 13:08:25
Hallo Aldert,

Lijkt mn eigen schuld, als ik niet door dit Forum op andere gedachten was gekomen had ik mn baan
niet afgebroken om een andere op te gaan bouwen en waren de C-rail nog in bedrijf in de oude situatie,
Dus eigen schuld dikke bult, Kan het niet meer terugdraaien.

Gr, Jan

Jan dat is de wereld op z'n kop. Als M* geen fabricagefout had gemaakt had jij toch je baan gewoon af kunnen breken en weer opbouwen, zonder extra kosten. Zoals jij het stelt is het net zoiets als dat je van het trottoir wordt gereden en degene die je aanrijdt zegt dat je er dan maar niet had moeten lopen.

Citaat van: EgMaf op dinsdag 04 oktober 2011, 13:10:44
Citaat van: mozzi54 op dinsdag 04 oktober 2011, 12:23:22
Als M* erkent dat het (in het geval van slechte C rail) om een fabricagefout gaat dan vind ik dat ze ook na 15 jaar nog 100% moeten vergoeden, omdat bij normaal gebruik die rails nooit vervangen had hoeven worden als zij geen fabricagefout hadden gemaakt. Het kan toch niet zo zijn dat je als klant naast alle ergernis die er sowieso al is ook nog eens fors extra moet betalen, omdat zij een fout gemaakt hebben.

Märklin heeft jarenlang die C Rails gratis vervangen. Pas toen ze dreigden falliet te gaan, is dat veranderd en moet je zelf de helft betalen. Bovendien blijven die slechte C Rails in een opgebouwde baan ook prima werken. Het risico op afbreken van stukjes plastic heb je alleen bij het afbreken en opbouwen. Eenmaal ingebouwd maakt het geen verschil.

Maar nogmaal, je kunt vinden wat je wilt, maar na 15 jaar heb je echt geen recht op gratis vervanging. Officieel is het nog steeds speelgoed.

Speelgoed heeft in mijn ogen een ander prijsniveau en trouwens M* zelf beweert dat ze geen speelgoed maken........


Met vriendelijke groet,

Aldert

Re:Goede dingen van Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: mozzi54 op dinsdag 04 oktober 2011, 13:29:07
Speelgoed heeft in mijn ogen een ander prijsniveau en trouwens M* zelf beweert dat ze geen speelgoed maken........
Aldert
Je moet niet alles geloven wat M* zegt of schrijft.
Re:Goede dingen van Märklin
 Volgens mij heb jij meer boekje dan treintjes lijkt mij  zo. Dus doelt M* op  een onbeperkte garantie  >:-D
Of is het boekje ook al 15 jaar oud  :-(

gr erik
Re:Goede dingen van Märklin
Key west, leuk reclameverhaaltje van M*.

Hoezo complexe sporenplannen leggen? Dan moet je geen engelse wissels nodig hebben, want die zijn er niet (in het C-rail programma).

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Goede dingen van Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Ach,.. het is slechts een detail dat er geen slanke engelse wissels zijn. ('normale' engelse wissels zijn er natuurlijk wel.) :)

Groeten,
Herman
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: Herman05 op dinsdag 04 oktober 2011, 18:10:22
Ach,.. het is slechts een detail dat er geen slanke engelse wissels zijn. ('normale' engelse wissels zijn er natuurlijk wel.) :)

Groeten,
Herman

Beste Herman, die normale engelse wissel die jij bedoelt is:

a. Geen engelse wissel maar een bäseler wissel (hij heeft buitenliggende tongen, de bogen liggen tegen elkaar aan i.p.v. over elkaar heen).

b. Totaal ongeschikt om in hoofdlijnen te leggen i.v.m. de veel te krappe wisselhoek. Het is toch geen gezicht als je daar een trein met 1:100 of 1:87 rijtuigen overheen laat rijden (tenzij die rechtdoor rijdt).

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Goede dingen van Märklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: mozzi54 op dinsdag 04 oktober 2011, 18:19:37
Citaat van: Herman05 op dinsdag 04 oktober 2011, 18:10:22
Ach,.. het is slechts een detail dat er geen slanke engelse wissels zijn. ('normale' engelse wissels zijn er natuurlijk wel.) :)

Groeten,
Herman

Beste Herman, die normale engelse wissel die jij bedoelt is:

a. Geen engelse wissel maar een bäseler wissel (hij heeft buitenliggende tongen, de bogen liggen tegen elkaar aan i.p.v. over elkaar heen).


Ik mag dan geen Herman heten, maar heb even gekeken en het wissel (C-rail) heeft binnenliggende tongen, en is gewoon een Engels wissel.

Groet,

Ronald
Re:Goede dingen van Märklin
O,O. >:-D
Re:Goede dingen van Märklin
Kunnen we het weer gezellig over goede dingen van Märklin hebben in dit topic?
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: Ronald op dinsdag 04 oktober 2011, 19:20:03
Citaat van: mozzi54 op dinsdag 04 oktober 2011, 18:19:37
Citaat van: Herman05 op dinsdag 04 oktober 2011, 18:10:22
Ach,.. het is slechts een detail dat er geen slanke engelse wissels zijn. ('normale' engelse wissels zijn er natuurlijk wel.) :)

Groeten,
Herman

Beste Herman, die normale engelse wissel die jij bedoelt is:

a. Geen engelse wissel maar een bäseler wissel (hij heeft buitenliggende tongen, de bogen liggen tegen elkaar aan i.p.v. over elkaar heen).


Ik mag dan geen Herman heten, maar heb even gekeken en het wissel (C-rail) heeft binnenliggende tongen, en is gewoon een Engels wissel.

Groet,

Ronald

OK ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een paar plaatjes,

Hier een plaatje van het engelse wissel uit het k-rail programma,


en hier de bäseler wissel uit het C-rail programma


Bij het bovenste plaatje liggen de bogen over elkaar heen en de tongen binnen de over elkaar liggende bogen. Bij het onderste plaatje zie je dat de bogen elkaar net raken en er vier buitenliggende wisseltongen zijn. De bediening van zo'n wissel is ook anders. Als het verschil in beide wissels duidelijk is, moet je nog even hier
http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnweiche kijken bij Kreuzungsweiche en dan lijkt het me duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Goede dingen van Märklin
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: EgMaf op dinsdag 04 oktober 2011, 19:50:52
Kunnen we het weer gezellig over goede dingen van Märklin hebben in dit topic?
Als ik het heb over goede :thumbup: of niet goede :thumbdown:, dan heb ik het toch over goede ! >:-D
Re:Goede dingen van Märklin
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: Ronald op dinsdag 04 oktober 2011, 19:20:03

Ik mag dan geen Herman heten, maar heb even gekeken en het wissel (C-rail) heeft binnenliggende tongen, en is gewoon een Engels wissel.

Groet,

Ronald

Ai, ai, ai, Ronald. Ben bang, dat je toch weer een cursus nodig hebt.  >:-D

Gr.  Charlie
Re:Goede dingen van Märklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Hoi Aldert,

Aan de hand van de plaatjes begrijp ik wat je bedoelde met "binnenliggende tongen" en bogen. De bogen lopen bij het K-rail Engelsman over de zgn. "kruisstukken", en bij C zit er middenin iets "provosorisch' in gemaakt  :).

Bedankt voor de opheldering  :D

Citaat van: Charlie op dinsdag 04 oktober 2011, 21:48:10
Citaat van: Ronald op dinsdag 04 oktober 2011, 19:20:03

Ik mag dan geen Herman heten, maar heb even gekeken en het wissel (C-rail) heeft binnenliggende tongen, en is gewoon een Engels wissel.

Groet,

Ronald

Ai, ai, ai, Ronald. Ben bang, dat je toch weer een cursus nodig hebt.  >:-D

Gr.  Charlie
Ik denk dat ik maar bij 't 1:1-spoor moet blijven  :D
Re:Goede dingen van Märklin
O,Oh.  >:-D

Wanneer wordt de engels man toegepast en in welk geval de bäseler wissel?
mijn inziens beoogen ze het zelfde doel! Aldert geef eens een schot voor de boeg, komt er toch nog iets goed uit en zijn we on topic bezig ([HIEP,HIEP)   >:-D]

gr erik
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: veldkamp op woensdag 05 oktober 2011, 10:41:50
O,Oh.  >:-D

Wanneer wordt de engels man toegepast en in welk geval de bäseler wissel?
mijn inziens beoogen ze het zelfde doel! Aldert geef eens een schot voor de boeg, komt er toch nog iets goed uit en zijn we on topic bezig ([HIEP,HIEP)   >:-D]

gr erik

Zowel engelse als bäseler wissels worden zo weinig mogelijk toegepast. Dit omdat ze technisch gecompliceerd zijn en daar door meer onderhoud nodig hebben en omdat ze slechts met beperkte snelheid te berijden zijn. Dat laatste geldt nog meer voor de engelse als voor de bäseler wissel. Als het even kan zullen dus twee normale wissels worden toegepast. Omdat men bij het grootspoor ook wel eens ruimteproblemen heeft ontkomt men (met name op emplacementen) niet aan engelse of bäseler wissels. Van beide soorten bestaan trouwens ook nog halve exemplaren (waarbij men aan één kant alleen de mogelijkheid tot kruisen heeft). De bäseler constructie is de kostbaarste van de twee i.v.m. de gecompliceerde hartstukken. Deze neemt in de breedte de meeste ruimte in. In de lengte hangt dat af van de radius van de bogen. De bäseler maakt evt. wel een grotere radius mogelijk als de engelse wissel en kan i.c.m. een grote radius daardoor wat sneller worden bereden. De engelse wissel wordt zo genoemd omdat het een engelse ontwikkeling is. De bäseler wissel is een Duitse ontwikkeling, al schijnt de eerste in Oostenrijk te zijn gelegd. Tegenwoordig zijn er niet zoveel meer. Een aantal jaren terug was ik eens in Freudenstadt en daar lag er toen nog één op het enplacement. Of ze ook in Nederland zijn toegepast is mij niet bekend. Ik weet er hier geeneen te liggen. Wellicht is dat bij een ander forumlid bekend.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Goede dingen van Märklin
Lid sinds: 2007

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Niet meer denk ik en altijd zeldzaam geweest. Op pagina 32 van het Praktijkboek Modelspoorwegen staat een plaatje van een Bäseler nabij Aalsmeer, in de voormalige Haarlemmermeerspoorlijnen dus.

Re:Goede dingen van Märklin
Zo  Aldert, nu heeft indirect  M* toch nog bijgedragen aan mijn algemene ontwikkeling
welliswaar via een omweg maar ik moet het erkennen  het is richting mij een GOED DING VAN M*.  ;) ;)

gr erik

Re:Goede dingen van Märklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Het valt me op dat Märklin de laatste tijd erg goede verpakkingen gebruikt voor de wagons. Bij mijn laatste nieuwe aankopen ligt de wagon steeds in zo'n doorzichtig plastic "bakje" waar weer een groot "dekselbakje" over heen valt. Samen met de folie die om de wagon heen zit, is het zo goed verpakt en tegelijkertijd makkelijk uit het kartonnen doosje te halen. :)
Met de vorige verpakkingsvariant - ook van doorzichtig plastic maar dan met die klepjes aan de zijkanten om de wagon vast te klemmen - had ik steeds ruzie. De wagons waren alleen met wat moeite uit de doosje te krijgen, omdat die klepjes bleven haken in het doosje.

Groet, Marc
     
Re:Goede dingen van Märklin
Aliebengalie
gast

Re:Goede dingen van Märklin
Ze hebben weer een mooie Alex trein,met van die dubbel dekkers wagons.
Eindelijk hebben ze toch nog iets goeds...... :D :D :D
Uiteraard alleen die naam al he.... :D :D :D

Mvg: Alex
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: Aliebengalie op maandag 17 oktober 2011, 06:03:29
Ze hebben weer een mooie Alex trein,met van die dubbel dekkers wagons.
Eindelijk hebben ze toch nog iets goeds...... :D :D :D
Uiteraard alleen die naam al he.... :D :D :D

Mvg: Alex

Wel geinig natuurlijk dat ze een trein van je eigen spoorwegmaatschappij aanbieden. Alleen die lok, daar klopt het e.e.a. niet aan. Het is een Siemens lok, maar hij staat op het onderstel van een Traxx van concurrent Bombardier. Althans bij mijn Hercules (EVB uitvoering) is dat het geval.

Met vriendelijke groet,

Aldert 
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: mozzi54 op maandag 17 oktober 2011, 14:01:15
Citaat van: Aliebengalie op maandag 17 oktober 2011, 06:03:29
Ze hebben weer een mooie Alex trein,met van die dubbel dekkers wagons.
Eindelijk hebben ze toch nog iets goeds...... :D :D :D
Uiteraard alleen die naam al he.... :D :D :D

Mvg: Alex

Wel geinig natuurlijk dat ze een trein van je eigen spoorwegmaatschappij aanbieden. Alleen die lok, daar klopt het e.e.a. niet aan. Het is een Siemens lok, maar hij staat op het onderstel van een Traxx van concurrent Bombardier. Althans bij mijn Hercules (EVB uitvoering) is dat het geval.

Met vriendelijke groet,

Aldert 

De Alex set is een Hobby uitvoering. En daar is de prijs ook naar!
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: EgMaf op maandag 17 oktober 2011, 14:02:16
Citaat van: mozzi54 op maandag 17 oktober 2011, 14:01:15
Citaat van: Aliebengalie op maandag 17 oktober 2011, 06:03:29
Ze hebben weer een mooie Alex trein,met van die dubbel dekkers wagons.
Eindelijk hebben ze toch nog iets goeds...... :D :D :D
Uiteraard alleen die naam al he.... :D :D :D

Mvg: Alex

Wel geinig natuurlijk dat ze een trein van je eigen spoorwegmaatschappij aanbieden. Alleen die lok, daar klopt het e.e.a. niet aan. Het is een Siemens lok, maar hij staat op het onderstel van een Traxx van concurrent Bombardier. Althans bij mijn Hercules (EVB uitvoering) is dat het geval.

Met vriendelijke groet,

Aldert 

De Alex set is een Hobby uitvoering. En daar is de prijs ook naar!

Jaja, ik weet het. Geen fout van M*, maar een bewust compromis..........
Re:Goede dingen van Märklin
Aliebengalie
gast

Re:Goede dingen van Märklin
Koop daarom ook liever die "Hobby uitvoering" dan die mooie Thalys.
Hier blijven de wielen wel op zitten , daar benk van overtuigt.

Mvg: Alex
Re:Goede dingen van Märklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Goede dingen van Märklin
Ik heb er anders ook al de wielen onderuit gekregen. Gebroken as zelfs... ;) :P
Re:Goede dingen van Märklin
Aliebengalie
gast

Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: Laurent op maandag 17 oktober 2011, 20:23:08
Ik heb er anders ook al de wielen onderuit gekregen. Gebroken as zelfs... ;) :P

Ik snap jou niet hoor,het is geen loc waar je op mot kenne zitten....domdomdom.
Dat zijn veel grotere modellen man.
Vind je het gek dat ze dan breken.
Zelf Marklin kan daar niets aan doen.... :D

Mvg: Alex
Re:Goede dingen van Märklin
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Goede dingen van Märklin
hm, ze hebben de modeltrein uitgevonden  :thumbup:
Re:Goede dingen van Märklin
mathijs-spoor3
gast

Re:Goede dingen van Märklin
en bovendien begeven de oudste h0 44ers (3027) het pas na 40 jaar intensief gebruik! dus er zijn genoeg goede dingen, maar we noemen alleen de slechte op!

gr
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: robert39 op maandag 03 oktober 2011, 20:41:01

maar waarom zitten we dan allemaal op dit mooie forum ??! juist !! MARKLIN


Volgens mij heet het forum : forum.3rail......
Er is veel meer dan alleen Märklin als het om 3-rail gaat.
Mijn verzameling 3-rail wisselstroom materieel bestaat grotendeels uit niet-Märklin .... :D
Re:Goede dingen van Märklin
Ik heb goede en slechte ervaringen met marklin.
Erg jammar dat ik niet eerder dit forum heb ontdekt i.v.m met mijn c rails waar ik een vermogen aan heb uit gegeven waar alles van afgebroken was.
Een blunder vind ik dat van het merk marklin. :-( :-(
Had ik het geweten dat ik ze om kon ruilen had ik dat gedaan maar ja zo gezegd toen had ik dit forum nog niet ontdekt.
Ik ben toen weer overgeschakeld op m rails en daar ben ik zeer tevreden over.
Verder de oudere modellen ben ik zeer tevreden over het kan altijd gerepareerd worden of onderdelen vervangen. :thumbup:
Dat kan van andere merken niet gezegd worden.
Ik heb gelukkig het meeste oudere modellen deze zijn toch sterker. :thumbup:
Heb de laatste jaren wel wat nieuwere modellen gekocht maar te vaak was er wat mee. :(
En ik vind dat dat niet mag voor een merk als marklin,het gaat niet om modellen van enige tientallen euri maar van ongeveer 300a400 euro.
Als daar iets mee aan de hand is dan wil ik een nieuw exemplaar.
En geen reparatie waar ik soms een half jaar op moet wachten.
Dat heb ik wel eens mee gemaakt
Maar dat ligt mischien ook aan de dealer.
Gelukkig krijg ik daar altijd een nieuw exemplaar of het aankoop bedrag terug.
Wat ik erg goed vond dit jaar was de my worold serie.
En eerlijk is eerlijk er zitten tegenwoordig zoveel funckties op de nieuwe loks daar kan natuurlijk eerder iets mis mee zijn als de oudere .
Verder blijf ik het een uniek merk vinden waar ik dagelijks veel plezier aan beleef.
Om nog even op de slechte c rails terug te komen,de meeste exemplaren heb ik aan mijn neefjes gegeven en deze hebben alle nokje eraf gehaald en ze blijven toch nog  in elkaar passen en  ze rijden er nog steeds mee.

Tony  :thumbup: :thumbup: :thumbup: ;) ;)



Re:Goede dingen van Märklin
Om de kosten te besparen,heb ik onlangs van alle gebroken railsstukken gemaakt op lengte van ongeveer 80 cm (van  ****188) Ik heb nu 4 stukken van 80 cm  door ze te verlijmen met hete lijm en allen elec. door te verbinden.
Het zelfde gedaan met afgebroken R1 deze ook bij elkaar gestoken   en zo halve circels gemaakt. Dit geld ook voor de R2.
Daarnaast heb ik ook van sommige railzen ,de zijkanten er weer in geplakt en geweathert.

Het GOEDE van deze M* rails is dat je door de bras van M* op deze wijze weer een hobby binnen een hobby is ontstaan van het repareren en herstellen van de  wanprodukten die zij hebben afgeleverd.

gr erik
Re:Goede dingen van Märklin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Goede dingen van Märklin
ik vind de nadelen van marklin redelijk beperkt. grootste obstakels vind ik de prijs en de kwaliteit van startsets.
wil je iets goeds dan betaal je veel  :-(. ik heb een loc met soft-drive en die werkt perfect, kost alleen wat :warning:.

kijk mijn draaikraantje van de brandweer werkt ook voor geen meter, een portaalkraan wel. zie de prijs...  :arrow:
Re:Goede dingen van Märklin
Ja Erik zo heb je er weer een hobby bij leuk.
:-) :-)

Tony
Re:Goede dingen van Märklin
Heren, er is maar een oplossing als je niet tevreden bent moet je klagen bij Marklin en met een oplossing komen.
Ik kan ook klagen over het feit dat in het C-rails bestand geen kortere rechte rails te krijgen is van bijv 2 cm.
Ik kan ook klagen over het feit dat er geen slanke meegebogen wissel is voor de 23450 en 23550 serie rails.

Allemaal lekker belangrijk. Ik geniet gewoon van de spullen die ik heb en van de service die ik van de verkoper krijg als ik een probleem heb.
Ook reageert Marklin snel en prettig op mijn vragen.

Ik denk dat wat Marklin fout doet bij een ander misschien beter geregeld is maar die heeft dan wel weer andere punten waarop Marklin weer goed is.
Gewoon lekker genieten van je treinbaan en gewoon doorgaan.
Ik ben al 49 jaar een Marklin fan en dat zal wel zo blijven.

En de FINAL SOLUTION is : verkoop al je Marklin spul en begin met een ander merk bijv. Trix (oeps is ook van Marklin)  >:-D :P :D
Re:Goede dingen van Märklin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Goede dingen van Märklin
tuurlijk, maar juist omdat wij ook fan zijn zouden we marklin NOG beter vinden als ze dat ook allemaal hadden,
dat gunnen we ze  :P

nou je t zegt: gelukkig bestaan domme vragen niet, maar wat is nu t verschil tussen marklin en trix, hoe zit dat precies?
Re:Goede dingen van Märklin
mathijs-spoor3
gast

Re:Goede dingen van Märklin
trix was eerst zelfstandig en is overgenomen door marklin dacht ik. waarna het programma loks enzo veel op elkaar ging lijken. tenminste, zoiets dacht ik.

gr
Re:Goede dingen van Märklin
Citaat van: Simon v.d. Tang op woensdag 18 januari 2012, 22:03:06

....., maar wat is nu t verschil tussen marklin en trix, hoe zit dat precies?


Het verschil is 2rail en 3rail. :)

Sinds 1963 is Marklin ook actief op de 2rail markt aanvankelijk door overname van Hamo uit Neurenberg. In 1997 is Trix overgenomen, producent van h0 modellen in 2rail en Minitrix in N-spoor. Daarmee stopte men tevens met Hamo en sinds die tijd brengt Marklin haar modellen in 3rail onder de naam Marklin en 2rail onder de naam Trix uit.

Gr, Ben.
Re:Goede dingen van Märklin
In aanvulling op Ben's uiteenzetting:
Vroegah: Trix express: Drie rail gelijkstroom, met afwijkende wielmaat en koppelingen.   
                                 (Héél vroegah, ook wisselstroom).
              Trix international: Twee rail gelijkstoom naar NEM norm.
Re:Goede dingen van Märklin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Goede dingen van Märklin
oke bedankt.
maar dan zou het toch mogelijk zijn om van trix locs eenvoudig om te bouwen naar marklin :help:
alleen de sleper moet er dan bij...
Re:Goede dingen van Märklin
Ik heb nog nooit gemeld dat Märklin mijn kapotte en verzonden M* soldeerstation gertourneerd heeft. Het was kapot doordat ik de punt eens goed wilde schoonmaken ... met koud water. Enfin... opgestuurd met 19,50 verzendkosten tezamen met begeleidende brief en kijken wat er gebeurt. Het was jong maar ik kon geen beroep op garantie doen want ik heb geen nota. Het kwam terug met de melding "klacht niet opgetreden" kosten ? 0,-
Ik ben uiteraard stom verbaasd en meteen proberen. Werkt perfect maar ik signaleerde wel een zeer zwarte (nieuwe) kabel van station naar bout  :D   Toch wel iets veranderd..

Goede service dus

groet,
Michiel
Re:Goede dingen van Märklin
Eindelijk in 2012 heeft Marklin nog wat leuke uitgaves van rijtuigen voor NMBS gedaan :)


groeten Dylan