Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  gevaren ballasteren c-rail
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: gevaren ballasteren c-rail  (gelezen 1043 keer)

perk

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
gevaren ballasteren c-rail
« Gepost op: woensdag 27 oktober 2021, 10:07:16 »

ik ben aan het twijfelen of ik mijn c-rails zou ballasteren en indien zo, of ik ook het midden zou meedoen.

Het is wel een werkje maar het oogt veel mooier.   De winkel waarschuwde me ooit eens voor ballaststeenjes in de locs als ik het midden ook zou doen.
Wat is jullie ervaring hiermee?  Loop je echt veel risico op schade aan de locs?

Indien ik het midden niet meepak, is het wel niet makkelijk de kleur daar aan te passen naar de bruine ballast aan de zijkant.
Airbrush ben ik niet zo goed in.

Patrick
Gelogd

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 oktober 2021, 10:46:25 »

Voor C-rails hebben diverse fabrikanten ballast in de goede kleur zwart-grijs. Zelf zou ik tussen de rails nooit ballasten, zeker niet met steenachtige materialen. Met kurk-achtig materiaal durf ik het nog wel aan.
Ook kun je wellicht beter aan de slag gaan met verf (en/of airbrush) wanneer je de kleur "te zwart" vindt.
Ook dat zou ik voor de ballast pas doen na het ballasten.

Je moet er ook rekening mee houden dat je het geballaste deel (bijv. bij wissels, schakelrails) mogelijk nog eens los moet nemen. Sommige mensen maken hoervoor toegangluikjes in de plaat aan de onderzijde.

John (VT601)
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+

Youtube: https://www.youtube.com/user/vt601

ramdani

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 27 oktober 2021, 17:16:56 »

ik heb c-rail geballast, ook in het midden,
het is lastiger dan bij andere rails, en je moet veel proefrijden voor je de boel vastlijmt om te zien of de stroomvoorziening in orde is;
en heel fijne ballast gebruiken;


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Dirk59

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 27 oktober 2021, 18:25:03 »

Ik ben ook bezig met C-rails ballasten. Je moet er wel de tijd voornemen en wat Michel schrijft fijn ballast gebruiken. Maar het toont dan wel veel mooier. Hier onder een foto van mijn proefstukje.



Is nog niet van kleur voorzien, alleen de railstaven.

Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

perk

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 27 oktober 2021, 19:32:11 »

ik heb al eens een teststukje voor een diarama gemaakt, met fijn grind (4 soorten), drybrush en elke bils geschilderd met de hand.
Het is een werkje maar wel heel mooi.

Echter op een diarama moet er niets rijden, ik ben benieuwd naar mensen hun ervaringen met grind dat kan loskomen en locs beschadigen.

Patrick
Gelogd

Dirk59

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 27 oktober 2021, 20:11:21 »

Hoi Patrick,

een stuk dubbel spoor van ruim een meter (foto) is bij mij voorzien van ballast. Hier rijden nu al negen weken de treinen zonder problemen overheen. Wel al je ballast nakijken of er geen steentjes aan de binnenzijde van de rails vastgelijmd zijn door het ballasten, hierop ontsporen heel makkelijk wagons en ook wel de loc's. En wat Michel al aangaf eerst goed de rails en puko's schoonmaken voor de stroomvoorziening.
Als je dat hebt gedaan en alle ballast goed vastgelijmd zit kun je zonder problemen rijden  :).


« Laatst bewerkt op: woensdag 27 oktober 2021, 20:14:55 door Dirk59 »
Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 28 oktober 2021, 02:33:30 »

Wanneer je de ballast goed indruppelt met latexlijm en dan rustig laten drogen komt er niet veel meer los. Na het drogen met de stofzuiger er over en alle losse rommel is weg. Geen probleem voor de locs en/of tandwielen. Let wel op dat je latexlijm gebruikt en geen houtlijm. Het ziet er precies hetzelfde uit maar dat is het lang niet. Latexlijm is op rubberbasis en blijft enigzins elastisch. Houtlijm is op basis van beendermeel en wordt snoeihard. Daar breekt gemakkelijker wat vanaf. Houtlijm, de naam zegt het al, is goed om hout te lijmen en verder niks, latexlijm is voor veel meer materialen inzetbaar.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 28 oktober 2021, 09:07:29 »

Ik heb ook geen last van losse steentjes. Maar ik denk dat C-rail wel verschilt van "gewone" rail. Bij het laatste hechten de steentjes vooral aan elkaar en niet zo zeer op de ondergrond.

Beendermeel is niet meer van toepassing, het zijn allemaal polyvinylacetaat-lijmen, zo ook latexlijm en de boekbinderslijm wat ik gebruik. Ik verzuip de ballast in de lijm en na droging is het taai elastisch.

Gr, Ben.
Gelogd

perk

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 28 oktober 2021, 10:32:42 »

ik heb tot nu toe deze gebruikt : https://www.sceneryworkshop.nl/scenic-cement-473ml-s191.html
Wel geen idee op welke basis deze lijm is.   Het werkt wel heel makkelijk
Gelogd

Silco_88

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 28 oktober 2021, 11:12:38 »

Ik heb al meerdere lange stukken c-rail geballast. Ballast is van minitec ingedruppeld met hun hoog flexibele lijm.
Het is wel zaak om tussen de railstaven de ballast goed tussen de bielzen te leggen en zorgen dat deze niet te hoog komt. Ik heb dit een keer gehad en zorgt voor ontsporing van je loc. Zie ook mijn resultaat.

perk

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 29 oktober 2021, 09:40:57 »

bedankt voor de tips.   Ik moet er eens over nadenken. 
Langs de ene kant is het zeer mooi maar aan de andere kant kost zo een loc toch veel om te laten ontsporen of erger.

Dirk59 - zeer mooi gedaan op die detailfoto.  Ik vermoed dat je de spoorbilzen ook geschilderd hebt.

Patrick
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 29 oktober 2021, 11:45:37 »


Langs de ene kant is het zeer mooi maar aan de andere kant kost zo een loc toch veel om te laten ontsporen of erger.


Welnee joh, een lok ontspoort helemaal niet door een steentje ballast wat los ligt. Bakerpraatjes noemen we dat......  ;)

Gr, Ben.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 29 oktober 2021, 15:55:06 »

Hoe zwaar zijn die losliggende steentjes bij jou?

Meer dan een kilo per stuk?
Dan loopt een HAG-loc daarop wel vast, hoor!
Die weegt maar 600 gram.  :D
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 29 oktober 2021, 16:57:33 »

Maar ik snap wel, dat het misgaat als een te dikke laag op de nepballast tussen de bielzen is geplakt en als het te dicht bij de spoorstaven is gekomen. Dan kan een wielflens even omhoog wippen en misschien uit de rails lopen.
Daar heb je met railmateriaal met losse bielsmat minder last van; je hoeft niet precies tot aan de bovenkant van de biels te storten, iets minder mag ook.

Groet,

Peter
Gelogd

ramdani

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: gevaren ballasteren c-rail
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 29 oktober 2021, 17:23:22 »

allemaal zorgen om niets vind ik, gewoon zorgvuldig werken;


mvg,
Michel
Gelogd
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.422 seconden met 31 queries.