Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wie helpt mij met seinen

Gestart door Guringo woensdag 15 februari 2012, 16:34:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie helpt mij met seinen
Ik ben bezig met een baanplan voor Marklin M rails, maar heb nog niet veel kaas gegeten van seinen en seinplannen. Wie kan mij aan de hand van bijgevoegde tekening laten zien hoe dat werkt, en waar ik op moet letten, en hoe ik de baan het beste kan indelen?

Re:Wie helpt mij met seinen
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Wie helpt mij met seinen
voordat er hulp geboden kan worden zal je wat meer informatie moeten verstrekken:

*Hoeveel treinen wil je laten rijden
*Rij je analoog of digitaal
*Wil je de seinen handmatig bedienen, of via schakelrails, of volledig digitaal

Op basis van alleen een baanplan (wat er goed uitziet  :thumbup:) kan er weinig hulp worden geboden.

Gr, Hans

Re:Wie helpt mij met seinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Wie helpt mij met seinen
- welke richting rij je : links (Belgisch) of rechts (Duits) ?
- in welke blokken rij je enkele of dubbele richting ?
- besturingssysteem ?
- besturingsprogramma ?
Re:Wie helpt mij met seinen
Ok, dan staan je seinen ook rechts van het spoor in de rijrichting. Normaal heb je blokseinen, inrijseinen en uitrij seinen. Een bloksein staat langs de vrije baan, en regelt de toegang tot het blok wat erachter ligt. Een blok is gewoon een stuk rails van minimaal ruim de lengte van je langste trein. In het echt is dat meer, maar dat maakt hier niet uit. Inrijseinen staan voor de wisselstraat die toegang geeft tot het station, uitrijseinen staan aan de uitgang van het station, weer voor de wissels.

Re:Wie helpt mij met seinen
Hey Wasmi!

Bedankt voor je reactie! Je ziet in mijn tekening allerlei kleuren. Kan ik dat zo gebruiken als blokindeling? En hoe zit het met rangeersporen? Zoals rechts onder, heb ik alle sporen een apart blok (kleur) gegeven. Is het beter om er 1 blok van de maken?

Groeten,

Wouter