Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden

Gestart door Rutger vrijdag 23 september 2011, 16:45:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Sinds ik in Arnhem bij ProRail VL werk heb ik nogal eens een plaatje geschoten van de verbouwing van het station. Nu de verbouwing op z'n eind loopt wilde ik de foto's graag met jullie delen. Veel foto's zijn gemaakt vanuit de seinzaal.

Vandaag deel 1

Dit is de situatie op 12 april. Sporen 10 en 11 zijn er nog niet en de door velen vervloekte voetgangersbrug staat nog fier overeind.



27 april.

Sommige wissels leiden nergens meer naar toe. Uiteindelijk zal alles vervangen worden.



Spoor 9 is heel lang een kopspoor geweest, waar vaak de Syntus vandaan vertrok richting de Achterhoek.



Spoor 9 de andere kant op (zonder bovenleiding). 10 en 11 liggen er nog niet.



De nieuwe passerelle is al in aanbouw.



De nieuwe kap van de perrons krijgt al vorm. De kap van het 2e perroneiland (met de asbest platen) is nog niet vervangen.



De oude passerelle van binnen.



Spoor 7 richting Arnhem Berg.



De trap van de oude passerelle (Sonsbeekzijde).



Een ICMm met op de voorgrond de bak van de dive-under.



Aan de perrontunnel wordt nog hard gewerkt.



23 juni.

De oude overkapping is nu voor het grootste deel al weggehaald.



5 juli.

De perrontunnel is eindelijk open. Het eerste stukje van de loopbrug is er al uit.



Daarmee is het tijdelijke station ook meteen niet meer in gebruik, op het GWK na.



De laatste spullen worden uit de winkels gehaald.



Het eerste deel van de brug is ook al direct weggehaald.





Hak... breek... zaag... :D





6 juli.



31 juli.

En weg is de brug!



Er werd in deze tijd (tot begin september)  met een beperkte dienstregeling gereden, aangezien de helft van het emplacement buitendienst was.

6 augustus.

De nieuwe overkapping is nog niet helemaal af, dus als het hard regent komt er wel eens wat water de  nieuwe tunnel in...





Binnenkort het vervolg!

Groetjes,

Rutger
Re:Verbouwing station Arnhem
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
Bedankt voor het plaatsen Rutger.
Het geeft me een goed beeld van wat er nou allemaal gebeurd in Arnhem.
In augustus ben ik er langs gelopen om de pendelbus te nemen richting station Velperpoort...
Station Arnhem heeft idd al een paar keer onder water gestaan door de vele regenval.

Is het ook de bedoeling dat er straks meer treinen-(series) zullen gaan starten / stoppen in Arnhem?

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten van Jarno
Re:Verbouwing station Arnhem
Leuk!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbouwing station Arnhem
Bedankt voor het plaatsen van deel 1 van deze fotoreportage. Ik wacht met aangepaste spanning op de volgende delen.

PS, ik mis wel een klein zwart locje :mrgreen:.
Re:Verbouwing station Arnhem
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
wat ik wel lelijk vind is dat ze alles nieuw maken en er dan meters aan bekabeling aanleggen voor de cta-bak, terwijl er in het rest van het land nieuwe (draadloze) worden opgehangen. dan denk ik, hang dan meteen nieuwe op ipv 1 jaar de oude te laten hangen, flink investeerd aan de bekabeling en man-uren nog niet meegerekend  :thumbdown:

maar het ziet er nu wel mooi uit  B) :P
Re:Verbouwing station Arnhem
Mooi beeldverslag Rutger, vooral doorgaan. Ik passeer Arnhem wel eens, per oto dan, dus ik kom er nooit. Wat er in mijn beeld hangt aan oude gebouwen is dus allemaal weg. Gaan ze ook nog wat doen aan het gillen van de wielen bij het uitrijden richting velp op spoor 1? Boogje wijzigen ofzo? Of wordt er nog meer verbouwd behalve de westzijde?

grt, JW
Re:Verbouwing station Arnhem
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
Spoor 1 is er al een paar decennia niet meer, maar ik snap wat je bedoelt. Het antwoord is ja, alles is vernieuwd en aangezien men nu van aan elkaar gelaste spoorstaven gebruik maakt heb je veel minder overgangen tussen die spoorstaven (minder kedeng kedeng). Verder zitten overal dempers op. Maandag gaat alles weer in dienst en dan gaan we het wel merken hoe stil het geworden is.

Citaat van: Gerard op vrijdag 23 september 2011, 23:03:45
PS, ik mis wel een klein zwart locje :mrgreen:.

Ik zal 'm weer meenemen als het wat meer af is buiten. ;)

Citaat van: vriend op vrijdag 23 september 2011, 21:04:39
Is het ook de bedoeling dat er straks meer treinen-(series) zullen gaan starten / stoppen in Arnhem?

De verbouwing was hard nodig om de huidige dienstregeling aan te kunnen, maar er komt voor zover ik weet in ieder geval één treinserie bij. Dit wordt de 30500 en die gaat rijden tussen Arnhem en Zevenaar.

Groetjes,

Rutger
Re:Verbouwing station Arnhem
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
Leuke reportage.
Ik weet niet wanneer onderstaande foto is gemaakt, maar t lijkt alsof ik er ook op sta (de linker persoon in hesje  :D)
Citaat van: Rutger op vrijdag 23 september 2011, 16:45:25
De trap van de oude passerelle (Sonsbeekzijde).




Groet,

Ronald
Re:Verbouwing station Arnhem
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
Direct deel 2 er maar achteraan. Deze foto's zijn gemaakt op 7 augustus.

Even een plaatje van waar ik werk (en waar vandaan dus een aantal foto's zijn gemaakt). Het 3e perroneiland is al ver af.



Loes? Wie is Loes? ;)



Sporen 9 en 10 zijn nu tijdelijk kopspoor.



Aan de passerelle wordt nog hard gewerkt.





Blik vanaf de brug aan de westzijde richting oost. Spoor 7 en 8 zijn tijdelijk compleet verdwenen.



En richting het westen.





Het tweede en het eerste perroneiland vanuit het westen gezien. Spoor 5 (middelste spoor tussen de eilanden) zal op dit stuk later verdwijnen. Vanuit Utrecht waren tijdens deze periode alleen spoor 2, 3 en 4 beschikbaar.





De passerelle van de zijkant:



Van de oude kap is nog één portaaltje blijven staan voor de CTA's. Uiteraard wordt dit ook weggehaald als daar de nieuwe kap klaar is.



Het tijdelijke stationsgebouw staat er nog steeds. Dit wordt als het goed is halverwege december gesloopt.



Binnenkort weer verder!

Groetjes,

Rutger
Re:Verbouwing station Arnhem
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
Citaat van: Rutger op zaterdag 24 september 2011, 17:46:41
Even een plaatje van waar ik werk

Op die plek zit je ook eerste klas...
Kom graag een keer een bakkie halen. :)
Foto's zijn duidelijk, geeft een goed beeld van wat er allemaal gebeurd.
Kleurrijk gebouw, eerste station in NL wat er zo uit gaat zien volgens mij.

Groeten van Jarno
Re:Verbouwing station Arnhem
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
Citaat van: vriend op zaterdag 24 september 2011, 20:26:15
Kleurrijk gebouw, eerste station in NL wat er zo uit gaat zien volgens mij.

Bedoel je die laatste foto? Dat is het tijdelijke station, dat sinds half juli niet meer in gebruik is. Kleurrijk is 't wel ja. :D
Re:Verbouwing station Arnhem
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
en nu weer een grijze kist weer terug  :D

ik vind het er nu wel mooi en futurisisch (wat een woord) uitzien
Re:Verbouwing station Arnhem
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
Klopt Rutger, jammer dat dit niet de definitieve kleur word.
Het spreekt veel meer zo'n kleurrijk gebouw.

Groeten van Jarno
Re:Verbouwing station Arnhem
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Verbouwing station Arnhem
En verder maar weer.

10 augustus

De sporen het dichtst bij de post moeten nog vernieuwd worden; van spoor 7 liggen de nieuwe dwarsliggers er al.



11 augustus

En ineens ligt er rails bij spoor 7.



16 augustus

Weer eens een rondje langs de werkzaamheden. Hier is de nieuwe perronoverkapping in aanbouw.





5 september

Je knippert even met je ogen en ineens ligt overal nieuwe rails. 8o



Er ligt ook genoeg ballast...



De passerelle schiet al lekker op.



Hier is het nu nog een beetje een puinhoop, maar je ziet het per dag mooier worden.





Dat was 'm weer even. De volgende keer heb ik wat foto's van de werkzaamheden 's nachts. ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Verbouwing station Arnhem
"Bedankt voor die foto's" (met dank aan iemand in Rome). Een duidelijke reportage.

Citaat van: Rutger op maandag 26 september 2011, 21:58:26
De volgende keer heb ik wat foto's van de werkzaamheden 's nachts. ;)
Dan is het donker, dan kunnen we niks zien :O ;).
Re:Verbouwing station Arnhem
Mooie plaatjes, geeft wel een goeie indruk van de verschillen aan de oostzijde. Ben benieuwd naar de nachtelijke werkzaamheden.
Re:Verbouwing station Arnhem - Nachtfoto's van de werkzaamheden
Tijdens een van de nachtdiensten vorige week ben ik samen met een andere treindienstleider eventjes buiten gaan kijken. Erg leuk om te zien dat echt overal gewerkt werd. De LWB en de Bouwmanager hebben ons een paar plekjes laten zien. Uiteraard heb ik om schrikreacties te voorkomen niet geflitst, dus sommige zijn net wat donkerder dan gewenst.

Tientallen spoor/wegvoertuigen zijn er de afgelopen tijd ingezet. Het spoor leek af en toe wel een parkeerplaats. Hier wordt aan de bovenleiding gewerkt.



De passerelle aan de westkant.



Op de achtergrond worden spoorstaven naar elkaar toe getrokken en gelast. Rechtsvoor is men bezig met het aansluiten van kabels.





Deze krol haalt alvast wat rommel op van de perrons (zoals nog wat oude bielzen die er nog lagen). De oplevering zou 5 dagen na deze foto al zijn namelijk.







Met deze machines wordt de kraagbouten precies goed aangedraaid.





Ook hier lijkt men nog met bekabeling bezig te zijn, mogelijk van het sein.



Nogmaals de passerelle.





De bovenleiding gaat er vlak onderlangs.



Aan de andere kant van het perron werd ook nog druk gewerkt. Deze roltrap is hier nog een bouwpakket. De tunnel daaronder is al wel een tijdje open.



Nieuwe seinen. Tegenwoordig zitten de "lampen" weer in het sein zelf. Vroeger werd dat met glasvezel gedaan en zat de lamp in een kastje naast het spoor (da's wat handiger met vervangen). Maar zowel het sein als de cijferbak zijn nu voorzien van LED's en die zouden een jaar of 40 mee moeten gaan.



En weer naar binnen. Maar ook aan de andere kant van de post is met nog druk aan het werk:



Misschien is het sommigen van jullie opgevallen dat de lage seinen (dwergseinen) in Arnhem zijn verdwenen en zijn vervangen door hoge seinen. Samen met het wat ruimer maken van de boogstralen van het spoor en de wissels zorgt dit er voor dat er nu harder gereden kan worden op het emplacement. Dat is uiteraard erg fijn voor de doorstroming.

Ik heb woensdag nog wat foto's gemaakt van hoe het er nu (na de oplevering) bij ligt, dus die zal ik binnenkort ook nog plaatsen.

Groetjes,

Rutger
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Bedankt (alweer :lol:) voor deze reportage.
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Rudger mooi foto reportage  B) Gaaf  :thumbup:
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Erg leuk Rutger inderdaad! En wat een werk is het toch allemaal weer, maar hoe prettig is het als het klaar is!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
mooie foto's

en mocht je de dwergseinen missen, mijn dwergsein komt van daar.
binnenkort kun je ook langskomen voor de glasvezelseinen  :D

ik vind 't wel knap gedaan dat 't niet zo bewogen is, had je een standaard  mee of zette je de camera ergens op of heb je gewoon een vaste hand  :help:
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Hoi Rutger,

bedankt voor de reportage.

groetjes Dennis
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Hoi Rutger.

Mooi plaatjes heb je daR ook de frima mvo groen wit gezien deze hadden ook daar een groot werk.

Groetjes bas
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Is me niet direct opgevallen tussen al het andere werk. Waar waren ze bezig?
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Leuke reportage  :thumbup:. Er wordt echt al een hele tijd gewerkt rondom het station, volgens mij al een jaar of vijftien als ik me niet vergis. Men was er al bezig toen ik daar regelmatig op de Korenmarkt rondzwierf op zaterdagavond... Het wordt zo te zien dan wel erg mooi.

Groet,

Tom
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Bedankt voor de reportage Rutger, erg leuk om zo een beetje op de hoogte te worden gehouden van dit project.
Ik zie dat er een tunnel onder de sporen is gemaakt, maar ook weer een een loopbrug.
Ik snap niet waarom dan niet alles is ondertunneld, of zie ik dat verkeerd.
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Dat komt door het hoogteverschil. Het station ligt stiekem best wel op een berg. De loopbrug sluit aan de noordwest-kant op het straatniveau aan, maar de tunnel sluit aan de zuidoost-kant óók op het straatniveau aan.

Groetjes,

Rutger

Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Als ik zo vrij mag zijn een paar fotootjes te plaatsen van toen ik nog stage liep bij de proces-aannemer aldaar.





Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Mooi hoor, dat glimmende nieuwe spoor. Het ligt er inmiddels erg netjes bij.
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Ja, inderdaad. Kom er nog af en toe overheen als ik naar m'n ouders ga  :P

Heb er nog een paar gevonden, voor de liefhebbers:

Krol met seinbak in de haak:


En daar ligt een andere nog op 't perron:


Blik in relaishuis 30:


Zo, nu krijg je je draadje weer terug Rutger  >:-D >:-D
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Hoeft niet hoor, je mag best meer plaatsen als je er nog hebt. :D :thumbup:

Het is zo te zien alweer even geleden dat je daar bezig was; die vervloekte loopbrug is er nog op de foto's. ;)
Re:Verbouwing station Arnhem - Update: Nachtfoto's van de werkzaamheden
Mooie nachtopname's Rutger, heb je netjes gedaan. Zag dat je wel tot 3200 ISO was gegaan, zat er nog veel ruis in nadien? (meestal niet te zien op het schermpje van het toestel)

grt, JW