Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

polystyreen als grondplaat?

Gestart door spoorsnor zondag 25 september 2011, 20:10:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
polystyreen als grondplaat?
Is het een rare gedachte om polystyreen als grondplaat te gebruiken? Licht, goedkoop, geluiddempend, (enigszins) buigbaar. Of zijn er ook bezwaren?

Ad
Re:polystyreen als grondplaat?
Lid sinds: 2011

offline
Re:polystyreen als grondplaat?
Hoi Ad,

Deze kwestie is op dit forum al eens eerder aan de orde geweest, herinner ik mij. Polystureen is prima bouwmateriaal. Het lastige is wel dat je er niet zomaar van alles op kunt bevestigen (erin schroeven bijvoorbeeld) en het is ook vrij kwetsbaar. Beide problemen zijn te ondervangen door er iets op en liefst ook onder te lijmen; stevig karton, balsa, triplex e.d. Op deze manier maak je een plaat die erg stevig is, maar wel wat extra werk. Het is vooral voor grotere oppervlakken van toepassing. Maak je bijvoorbeeld een dioarama met bescheiden afmetingen dan is er niets op tegen om alleen met 'piepschuim' te werken, hoewel ik er zelf toch altijd het liefst een plaatje triplex (3-4 mm) onder lijm met bijvoorbeeld witte houtlijm of de lijmen voor polystyreen. Voorkomt ellende bij stoten. Daarnaast moet je erg oppassen welke lijm je gebruikt tijdens de bouw. Gewone plasticlijm vreet het schuim weg, net als diverse oplosmiddelen.
Voordeel is dat het materiaal 'overal'  te vinden is, en vaak gratis (verpakkingen). Let wel op de kwaliteit: niet elk stuk polystyreen heeft dezelfde dichtheid en dat maakt dat het soms lastig te snijden is.

Veel succes!

groet,

Marco
Re:polystyreen als grondplaat?
Dag Ad,

Waarom piepschuim (polystireen) en niet roofmate. Dit is ook isolatie plaat alleen blauw of lichtgroen en bestaat uit hele kleine luchtbellen. Het is sterker dan piepschuim in ik gebruik het al jaren voor mijn maquettes. Gewoon lijmen met witte houtlijm, gras struikjes en bomen kun je er gewoon insteken. Ook is er natuurlijk een "maar" en dat zijn de oplosmiddelen van de lijmsoorten, verf en lakken. Maar daar zo veel positieve elementen zoals licht materiaal, makkelijk te snijden en te schuren. Ik zou zeggen, loop eens langs een nieuwbouw ga bij de opzichter vragen of je een plaatje (20 mm dik) mag hebben en proberen maar. Je meeste bouwmarkten hebben dit niet in hun assortiment van daar de voorgaande hint.

Groet, Hans
Re:polystyreen als grondplaat?
Hoi Ad,

Heb goeie ervaringen met piepschuim. In onze wiki vind je onder scenery een artikel "werken met piepschuim" misschien helpt je dat op weg.

succes

Jos
Re:polystyreen als grondplaat?
Mensen,

dank voor de tips, geeft weer volop inspiratie.

Ad
Re:polystyreen als grondplaat?
@Hans
Wat jij bedoeld, is dat het zelfde als styrodur?
Zo ja, prima materiaal om mee te werken.

Is er in verschillende diktes te krijgen even als kleuren, blauw, groen en paars/roze.
Wij/ik gebruik(en) het voor ondergrond, spoor bedding, gebouwen, ...

Het is zeer makkelijk te bewerken. patroon in stansen, vijlen, raspen snijden, ...
Erg prettig om mee te werken dus. :thumbup:

Mvg,

Romar
Re:polystyreen als grondplaat?
@ Romar,

Je hebt gelijk Roofmate is een merknaam maar het is het zelfde materiaal.

Hans
Re:polystyreen als grondplaat?
Ik rij al geruime tijd op piepschuim  onderplaten en mij rails zijn gefixeerd met  stukjes kaas prikkers gewoon een uitkomst.
het idee heb ik van Tummy "geleend" :D :D

gr erik