Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aansluiten spoorwegovergang

Gestart door Tijdperk VI woensdag 21 september 2011, 17:22:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten spoorwegovergang
Beste Märklinisten,

Voor mijn toekomstige baan zou ik graag gebruik willen maken van een spoorwegovergang.
Wat ik nu zou willen weten is of het mogelijk is om met de CS2 de spoorwegovergang te genbruiken. Tijdens mijn onderzoekje naar het aansluiten ervan lijkt het erop dat dit alleen mogelijk is met booster 60173 of 60174 afhankelijk van het type CS2 (60513 of 60514). Klopt dat inderdaad of zijn er eenvoudigere oplossingen? Om nu een booster van ?200,- aan te schaffen voor (nu) alleen de spoorwegovergang gaat een beetje ver.

Verder blijkt er zowel een oud (7592) als een opvolger (74920) voor de  spoorwegovergang te zijn. Is aan te geven wat de verschillen en/of de beste keuze zou zijn? Ik heb hier nog niets over kunnen vinden.

Alvast dank voor de reacties!


Groet,
Martin

Re:Aansluiten spoorwegovergang
het lijkt mij dat je een spoorweg overgang gewoon via een cs 2 kunt aansturen, ik zou niet weten wat het probleem zou moeten zijn.

als eventuele booster zou je ook een standaard travo kunnen gebruiken.

even snel uit mijn hoofd is de 24920 voor c rail en de andere voor m rail.

succes!

mvg stephan
Re:Aansluiten spoorwegovergang
Lid sinds: 2008

offline
Re:Aansluiten spoorwegovergang

Een spoorwegovergang sluit je gewoon via een trafo aan waarbij speciale rails voor het contact zorgen.

Kijk eerst eens hier:
http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/930Spoorwegovergang.pdf

Verdere vragen zijn uiteraard welkom  ;)


grv Huub
Re:Aansluiten spoorwegovergang
Beste Stephan en Huub, dank voor jullie reactie!

De handleiding had ik op mijn speurtocht eerder op deze plek gevonden en gelezen. Vervolgens kwam ik onderstaande tekst tegen op http://www.marklinstore-amsterdam.nl/cs-ii-tips.html waar de oorzaak van twijfel is ontstaan.  :?

Citaat:

Wat nu als u een overweg heeft of een oude wissel waarvan de verlichting is ingebouwd?

Als u deze wissel met verlichting aansluit op het digitale circuit wordt niet alleen het lampje te heet, waardoor het sneller doorbrandt, maar ook wordt het digitale circuit al gauw te zwaar belast (digitale stroom is duur). Een lampje flikkert bovendien als dit op digitale stroom wordt aangesloten. U kunt heel simpel het lampje verwijderen uit de wissel en daarmee is het probleem opgelost. Als u het lampje toch wilt blijven gebruiken in de wissellantaarn dan zult u een afzonderlijke toevoerdraad moeten monteren, die het lampje van stroom voorziet over een afzonderlijke transformator. Meet wel even door of de gele toevoerdraad absoluut niet in verbinding staat met de rails, want dit kan fataal zijn. Desnoods extra isolatiemateriaal gebruiken. De massastroom blijft echter over de rails lopen bij deze oude wissels, maar dat is niet erg. U mag nu wel onder voorwaarden een massadraad aanleggen tussen de extra transformator voor het lampje en de railaansluiting van de booster (dus niet doorverbinden met de transformator van de booster). Deze extra (licht-) transformator mag dan weer niet zijn doorverbonden (bruin) met andere transformatoren. Het is dus eigenlijk een hulptransformator voor alleen dat ene digitale circuit. Heeft u een wissellantaarn in een ander boostercircuit, dan dient ook dit circuit zo?n hulptransformator te hebben als u de lampjes wilt blijven gebruiken.

Ditzelfde systeem past u toe als u een overweg bezit met een gele draad voor de stroomtoevoer, terwijl de massa over de rails loopt. Ook bij de draaischijf zijn soortgelijke oplossingen te bedenken.


Het is mij nog niet compleet duidelijk wat er staat maar ik maak eruit op dat een booster noodzakelijk is. Begrijp ik het verkeerd  :help:


Groet,
Martin



Re:Aansluiten spoorwegovergang
Lid sinds: 2008

offline
Re:Aansluiten spoorwegovergang
Ja, dat is allemaal moeilijk te volgen. Verwarring zaaien misschien ?

Het zit zo: men neme 1 stuks aparte trafo van een geschikt voltage (16 Volt).
Deze trafo sluit men aan op de aansluitingen van de overweg,
waarbij ik vermeld dat de overweg een GEZAMELIJKE massa-aansluiting heeft:
De massa ofwel de bruine draad (die aan de railstaven zit, dus)

1 verbinding is toegestaan want hiermee ontstaat geen gesloten circuit.

Blijft de gele aansluiting van de nieuwe trafo en die leggen we aan de (voeding van de) overweg-schakeling.

Dat is alles.


Ik hoop dat het iets duidelijker is ?
Re:Aansluiten spoorwegovergang
Dit is compleet duidelijk Huub. Zeer bedankt!
Ik begrijp dan inderdaad niet waarom het citaat van hierboven zo onduidelijk moet zijn als het zo eenvoudig is...

Ik zal op zoek gaan naar een 60052 transformer. Deze geeft 16V wisselspanning. Of is er een slimmere keuze? Van de 60052 moet denk het stekkertje afgeknipt worden om op de overgang aan te kunnen sluiten.




Groet,
Martin
Re:Aansluiten spoorwegovergang
Lid sinds: 2008

offline
Re:Aansluiten spoorwegovergang
De M*trafo is prima geschikt voor dit doel en hij is al veilig ingebouwd.
Maar er zijn altijd goedkopere oplossingen te bedenken: de bekende regeltrafo van M* is 32VA en dat is ook voldoende.
Met een beetje geluk vor 15 a 20 Euro verkrijgbaar, bijvoorbeeld.
Van die dingen zijn er massa's in omloop.
Re:Aansluiten spoorwegovergang
Dankjewel voor je hulp Huub. Dit gaat nu goed komen!