Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

benodigheden wisselaandrijving C-rail

Gestart door Kawa dinsdag 20 september 2011, 10:27:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
benodigheden wisselaandrijving C-rail
Ik heb een vraagje m.b.t. de aandrijving van wissels. Ik heb gelezen dat het niet noodzakelijk (wel duurder)is om dit digitaal te doen. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de analoge manier.
Ik begrijp dat ik dan de de wisselaandrijving 74490 nodig heb en een schakelbord 72710. Op één schakelbord kan ik dan volgens mij 4 wisselaandrijvingen aansluiten. Ik heb ook begrepen dat ik dan nog het schakelbord zal moeten voorzien van stroom...kan ik daar mijn Marklin Systems Delta rijconsole incl.18 VDC Trafo 66191 uit de startset 29852 (als booster) voor gebruiken of kan ik beter een andere aanschaffen ivm het wat beperkte voltage.
Dan ga ik er voor het gemak van uit dat ik alle benodigde draden nog eens apart moet aanschaffen.
Dan lees ik tevens dat er naast Marklin nog andere, goedkopere alternatieven zijn zoals Viessman. Is dat een goed alternatief of niet zo.
Ik ben sinds kort weer begonnen met modelspoorbouw en alle "electronische"aandrijvingen zijn nieuw voor me. Ik wil ook nog met seinen en blokrijden gaan werken maar de wisselaandrijving leek me leuk en leerzaam om maar eens mee te beginnen en een goede start om me in deze materie te verdiepen.
Ik hoor het graag,
vriendelijke groet,
Paul
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
Paul,

Natuurlijk kun je de wissels analoog doen. Digitaal is eigenlijk pas een noodzaak als je de computer de baan wilt laten besturen.

Je hebt een aantal combinaties die mogelijk zijn

Alles analoog, dus wissels, seinen en treinen.

Wissels en seinen digitaal, treinen analoog. Hiermee kan je ook automatisch rijden, echter moeten er echt spanningsloze delen in de baan zijn. En je hebt een meld systeem nodig (schakelrails, contactrails, andere vormen van detectie). Daarbij haal je niet alles qua mogelijkheden uit je digitale locs (die met de juiste decoder gewoon analoog kunnen rijden)

Wissels en seinen analoog, treinen digitaal. Automatisch rijden kan niet, wel haal je alles uit digitale loc-decoders, met name de decoders met extra functies.

Als laatste natuurlijk alles digitaal. Spreekt voor zich wat je kan. En je kan nog steeds handmatig rijden.

Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
inmiddels heb ik 4 wisselaandrijvingen ( 74490), 10 meter blauw/geel draad en een scjhakelpaneel ( 72210) aangeschaft.
Blijf ik met de vraag zitten of de in mijn eerste bericht genoemde trafo geschikt is om dit spul van stroom te voorzien.
Ik hoor graag,
vriendelijke groet,
Paul
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
Zelf gebruik ik gewoon een transfo voor 12V halogeen lampen...


groeten Dylan
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
Normaal gesproken is een trafo van 16 Volt AC de basis van alles bij M* dus ook bij de wissels.
Een 12 Volt trafo is geen goed advies hier maar een hogere spanning b.v. 18 Volt is geen probleem.

De voeding zoals omschreven zit, zit aan de elektronica en mag niet ook nog voor de wissels gebruikt worden.

Een trafo zoals de M* 6647 zal prima voldoen voor de wissels.
Deze trafo's kan je al voor 10 a 20 Euro op de kop tikken.
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
de omschreven trafo heb ik over, deze is dus niet in gebruik. Ik heb een andere trafo en een  mobile station voor de besturing.
Kan ik hem dan inderdaad voor de aandrijving van 4 wissels gebruiken?
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
ehm...tja...duh...als ik eerste even goed de genoemde trafo had bekeken had ik geweten dat het niet zou kunnen, kan namelijk geen stekkertjes kwijt in dit setje...tja, electronica op de modelspoorbaan is nog redelijk nieuw voor me...maar bedankt weer voor de adviezen...
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
huub,

waarom zou je de transfo niet mogen gebruiken voor de electronica en de wissels?

De digitale/delta besturing op de sporen gebeurd via de bruine en rode draad.
Voor de wissels gebruik je de gele en de bruine draad.

Zo doe ik het toch thuis en momenteel geen problemen (treinen rijden digitaal, wissels en remsecties zijn analoog).

Mvg,
Philippe 
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
persoonlijk zie ik er ook geen graten in om het zo te doen vanaf dezelfde trafo.

Hoewel bij mijn baan (nog in opbouw) zal het besturen van de treinen via Delta (de "oude" digitale techniek) gebeuren, terwijl bediening van de wissels zal worden gestuurd door de computer.   Dit zal echter niet worden verwezenlijkt met een conncetie tussen de PC en een digitale controlemodule, maar met  2 USB  DI-DO kaartjes  (Digital In - Digital Out) waarvoor ik zelf het programma aan het ontwikkelen ben in Visual Basic) met een grafische user interface en met een zelf te maken schakelconsole met daarop een paar knopjes, selectieschakelaars en ander spul.

Specifiek de wisselbedieningen  zullen dus hun stroom krijgen via een relais, dat op zijn beurt is aangestuurd door de DI-DO kaart.   Het relais zelf heeft 12V= (gelijkstroom)  nodig, terwijl voor het effectief schakelen van de wissels ik een oude  M* trafo zal inzetten, dus een continue 16V wisselstroom.

Schematisch ziet dat er zo ongeveer uit : (ik hoop dat het wat verstaanbaar  is)



PC                           =>  DI-DO Kaart  =>    Relais      =>   Wisselbediening
(Interne voeding)             (5V= van PC)         (12V=)                  (16V AC)
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
Dani,

ga je gebruik maken van de USB-kaarten van Velleman (K8055) om dit te realiseren?

Ik heb ook reeds zo'n kaart aangekocht en zou mijn schaduwstation (in de toekomst) zo willen besturen.
Dan kan er randomized een trein vertrekken en ondertussen kan ik mij bezig houden met het rangeren op een ander spoortje (en blijft er dus steeds bewiging op de baan).

mvg,
Philippe
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
Citaat van: philippe_007 op donderdag 29 september 2011, 11:03:42
Dani,

ga je gebruik maken van de USB-kaarten van Velleman (K8055) om dit te realiseren?
mvg,
Philippe

Inderdaad Philippe, ik ga zo een 2-tal van die kaarten gebruiken voor de besturing van de wissels en andere elementen, alsook voor het  "lezen" van bedieningsknopjes en dergelijke .

Als je interesse hebt, wil ik altijd es verder doorbomen met jou over dit onderwerp.

Ik heb trouwens als extra ook nog een kaartje met 8 relais van KEMO  dat je bedient via de parallel poort (printerpoort) en dat zou ik willen inzetten voor het bedienen van mijn baanverlichting .

Je mag me altijd es een berichtje droppen als je  dat wil, of je kan me zelfs mailen (homer.simpson (at) telenet.be, en dit is GEEN grap)
Groetjes
Dani

Edit Herman05: E-mailadres veranderd.
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
Dani,

ik heb jou een mail gestuurd.

mvg,
Philippe
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
Citaat van: philippe_007 op donderdag 29 september 2011, 09:46:17
huub,

waarom zou je de transfo niet mogen gebruiken voor de electronica en de wissels?

De digitale/delta besturing op de sporen gebeurd via de bruine en rode draad.
Voor de wissels gebruik je de gele en de bruine draad.

Zo doe ik het toch thuis en momenteel geen problemen (treinen rijden digitaal, wissels en remsecties zijn analoog).

Mvg,
Philippe 

Een losse trafo mag je natuurlijk wel gebruiken.

Moet die trafo al een MS of CS voeden, dan zou ik het niet doen omdat de bruine draad van MS/CS naar de rails geen massa meer is.
Een fout is gauw gemaakt ......

Verder kan het bedienen van een wissel even behoorlijk wat energie uit de trafo trekken en is het goed mogelijk dat de elektronica op tilt gaat door de spanningsdip.
Andersom kan ook de wisselaandrijving gaan haperen al de voeding niet stabiel genoeg is.

Het hangt natuurlijk af van de grootte van de trafo en wat die voeden moet.

grv Huub
Re:benodigheden wisselaandrijving C-rail
=>  Philippe : ik heb je mailtje ontvangen en heb er als alles goed gaat ook al op gereageerd.

En dan even off topic, ik vraag me af waarom mijn mail adres in mijn vorige post is aangepast ?    Is dat een forumregel waar ik in mijn jeugdig (?) enthousiasme had over ge-keken ?  zo ja, SORRY.


Back on track :   
=>  Huub: ik geef idd ook de voorkeur aan een aparte trafo voor wissels en dergelijke  (zeker omdat ze eigenlijk nog gewoon analoog gestuurd zijn).   Ik meende hogerop al te hebben gelezen dat je goedkoop trafo'tjes vindt hier of daar, dat klopt als een zwerende vinger.   Ik heb een heel ouwe  10VA trafo gekocht voor 5 eurootjes en een 30VA voor 15 eurootjes (incl verzendkost)  dus daar word je nou niet meteen arm van, als je vergelijkt met de prijzen van  nieuw materiaal.