Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuwe wisselaandrijving marklin

Gestart door marklinman maandag 19 september 2011, 18:54:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe wisselaandrijving marklin
Geachte forumleden.
Heeft iemand van jullie al ervaringen met de nieuwe wisselaandrijvingen van Marklin?

Ik heb er twee ingebouwd in mijn meegebogen wissels.
Maar ze schakelen maar een kant weer op.
Als je schakelt (in dit geval met een K83  ) wil hij wel om maar ik moet hem helpen door met de hand de handel te bedienen.
Als ik hem maar even aanraakt gaat hij wel over.
Het lijkt wel of hij plakt of ergens tegen aan loopt.
Ik heb volgens mij alles geprobeerd maar hij gaat niet om.
Wie heeft nog tips voor mij.
Groeten Marklinman met een hopeloos geval.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Nou begint al goed, Marklin Marklin waar ben je toch mee bezig  :(

Marklinman heb je ook een foto van de nieuwe aandrijving?

Mvg, Johan
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Ik denk dat Marklin toch langzaam de afgrond gaat inglijden. Zou heel erg zijn als het gebeurd maar niet tegen te houden ben ik bang. Als Marklin toch over de kop gaat is het ook beetje mijn schuld want ik koop helaas geen enkel marklin loc/rijtuig meer. Ben volledig overgestapt naar piko, roco i.v.m de betaalbaarheid van het materieel. Wat ik nog wel aanschaf van Marklin is de c-rails maar is allemaal 2de hands dus heeft Marklin ook weinig aan.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Nee,
hier worden we vrolijk van... :(
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Nee niet echt, maar helaas wel harde realiteit!
Als ik naar mijzelf kijk zie ik hetzelfde.
Veel spullen worden op de beurs gekocht of via Marktplaats en Ebay.
De spullen die ik al nieuw koop zijn zijn dan niet van M maar van b.v. Roco.
Groet,
Erwin
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Dat had ik met de oude soms ook.
Meestal waren ze niet goed ingebouwd.

Kijk eens op ze soepel werken buiten de wissel ;)
Evt. Kun je ook de schakeltijd van de k83 vergroten.

Dennis
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Ik ben ook niet zo merkentrouw meer, M was en is natuurlijk een groot merk maar innoveren niet of nauwelijks. Dit in tegenstelling tot Roco Brawa of anderen. Je maakt mij niet wijs dat de klachten over onwillige wisselaandrijvingen en koppelingen de fabrikant niet bereikt hebben. Toch doen ze er niets mee. Dom dom dom, want de nieuwe consument is kritisch kan alles op het internet vinden. Goodwill is maar een keer te koop.

Aad K.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Maar daarom is het nog niet te laat om de boel eindelijk eens te verbeteren. ;)

Ondanks dat de hoop hierop al even weg is :(

Dennis
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: minirailz op maandag 19 september 2011, 19:57:27
Maar daarom is het nog niet te laat om de boel eindelijk eens te verbeteren. ;)

Ondanks dat de hoop hierop al even weg is :(

Dennis

Hoe lang bestaan de slanke K-rail wissels al niet? Ik denk zo rond de dertig jaar. Toen begon ik zo ongeveer met mijn eerste baan in mijn eerste eigen huis en heb toen gelijk die wissels gebruikt. Even zo lang is M* er niet in geslaagd om een goed werkende betrouwbare wisselaandrijving voor die wissels te fabriceren. Na dertig jaar wisselellende ben ik het vertrouwen in dit zgn. kwaliteitsmerk kwijt en geloof ik echt niet dat dit probleem nog eens de wereld uit wordt geholpen. Ik koop alleen nog M* artikelen als het niet anders kan (voor rails en wissels zijn er helaas weinig alternatieven). Wisselaandrijvingen koop ik tegenwoordig low budget van Conrad, rollend materieel van Piko, Roco, Brawa, Liliput enz. Bijna nooit problemen mee, rijdt schitterend en is onderhoudsarm.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
precies, Ik heb ook eens een keertje een roco locje gekocht en sinds die tijd geen enkele Marklin meer gekocht. Wat ook een voordeel is van Roco die brengen 4 of 5 verschillende 18 loccen uit (nummers) doet marklin niet. Ik heb laatst die nieuwe Brawa loc zien rijden van Railpro en ook zal er op mijn baan Brawa gaan verschijnen rijd ook super mooi. Dus bij mij is Marklin kwa rollend materieel helemaal verleden tijd tenzij ik een tweede hands locje zie voor een mooie prijs dan wil ik miss nog wel tot koop overgaan maar nieuwe Marklin loccen zijn bij mij verleden tijd.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Hier Marklinman weer.
Ik heb de wissel met de aandrijving nog eens goed bekeken en het lijkt wel of de schuif welke heen en weer beweegt tegen de zijkant van de wissel loopt.
daardoor komt hij vast te zitten.
Je kan n.l een lichte afdruk zien op de plek waar hij vast loopt.
Als je de aandrijving zonder montage gebruikt doet hij het wel goed.
Ik denk dat ik de gaatjes van de schroefjes iets groter maakt zodat de aandrijving iets kan verschuiven in de wissel en dat de schuif vrij komt te liggen.
Wens me maar sucses met de operatie en ik hou jullie op de hoogte.
Hoop dat het euvel dan is verholpen.
Groeten Marklinman.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Hier ben ik weer.
Na een grondige test van de aandrijving tot de conclusie gekomen dat de schuif vast loopt als hij naar binnen wordt getrokken .
Lijkt wel of de switsch de schuif vast houd achterin de aandrijving.
Ik gaat hem even opmaken en eens kijken wat de oorzaak hiervan is.
Wat ik nog kan proberen is de aandrijving analoog aan te sluiten.
Misschien is de stroomstoot van de MS2 te laag.
Anders wordt het Weet het nog niet.
Groeten marklinman (JAN)
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Jan,

Inderdaad kijken of dat het probleem is. De stroomstoot is niet te laag hoor.

Als het niet het probleem is kun je de eindschakelingen overbruggen.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Even aansluiten op een transfo met schakelkastje weet je of het aan je ms2 ligt..
Verder voor de andere mensen die geen M* meer kopen, ik wel en ik ben er blij mee. nog geen problemen gehad met decoders of iets dergelijks werkt goed en altijd.
Ik heb overigens ook geen enkele roco of piko lok op mijn baan staan.
Wagons overigens wel paar piko en redelijk wat roco en redelijk veel marklin en het rijdt allemaal mooi, hoewel bij roco soms de marklin kortkoppelingen vaak problemen geven(bij piko alleen de containerwagons).

Mvg,

Mathijs
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: mathii72409 op woensdag 21 september 2011, 18:50:19
hoewel bij roco soms de marklin kortkoppelingen vaak problemen geven(bij piko alleen de containerwagons).

Soms vaak.....................  :D

Algemeen bekent dat je geen Marklin koppelingen aan een Roco wagon zet. De koppelingen komen in de bogen tegen de onderkant van de buffers en drukken de wagon uit de rails.
Is vele malen al over geschreven op dit forum.

Mvg, Johan
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Ik heb een tijd geleden ook veel last gehad van niet werkende wisselaandrijvingen ,eerst ging het een poosje goed hierna begon het haperen.
Aandrijvingen eronder uit gehaalt gesmeert alles oke' daarna begon het weer met regelmaat werkte er een af en toe niet.
En na een poos helemaal niet meer.
Weer alles eronder uit gehaalt de eindschakelaartjes overbrugt intussen 5 nieuwe wisselaandrijvingen bij gekocht met het nieuwe systeem.
Deze ook maar overbrugt zoveel vertrouwen in deze ontwikkeling van marklin.
Nu werkt alles oke' geen probleem onder de zon met de aandrijving van marklin.
Mits aangepast.

mvgr ger
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 21 september 2011, 18:59:35
Citaat van: mathii72409 op woensdag 21 september 2011, 18:50:19
hoewel bij roco soms de marklin kortkoppelingen vaak problemen geven(bij piko alleen de containerwagons).

Soms vaak.....................  :D

Algemeen bekent dat je geen Marklin koppelingen aan een Roco wagon zet. De koppelingen komen in de bogen tegen de onderkant van de buffers en drukken de wagon uit de rails.
Is vele malen al over geschreven op dit forum.

Mvg, Johan
het is al laat he:P maar het gebeurt idd vaak, daarom gebruik ik tussen de roco wagons fleischmann koppelingen en tussen de lok en de wagons gewoon Marklin. geen enkel probleem:)

mvg,

Mathijs
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Fleischmann profi koppellingen voor de piko container wagens werken prima.

Andere koppelingen alleen maar problemen met ontsporen op de gekste plekken.

Na het plaatsen van de fleischmann koppelingen rijden er minimaal 10 (meer heb ik er nog niet) als een zonnetje achter elkaar.

Heb nog een berg oude wissel aandrijvingen liggen,en voorlopig werken ze nog prima....(nog wel)... :D :D :D

Mvg: Alex
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 21 september 2011, 19:40:02
Fleischmann profi koppellingen voor de piko container wagens werken prima.

Andere koppelingen alleen maar problemen met ontsporen op de gekste plekken.

Na het plaatsen van de fleischmann koppelingen rijden er minimaal 10 (meer heb ik er nog niet) als een zonnetje achter elkaar.


Ik heb er slechts 4 achter elkaar:P achter m'n 1200 acts van tante M* en het rijdt perfect! koppeling tussen eerste wagon en loc gewoon marklin kortkoppeling en erachter ook en geen problemen met ontsporen oid!

Mvg,

Mathijs
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Even een berichtje uit Noordwijk.
Ik heb de wissels aangesloten met het bekende witte kastje,Zelfs 2 stuks op een bediening.
Beide wisels schakelen perfect gelijktijdig en (hoera) zonder haperen.
Denk toch dat er een lagere stroomstoot naar de aandrijvingen gaat met de MS2 naar de wissels toe.
Ben weer gelukkig en blijft de aandrijvinge analoog besturen.
Alle weer erg bedankt voor het meeleven met mij.
Groeten marklinman
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
moet je beide eindschakelingen door verbinden ?? dat werd me niet helemaal duidelijk in wiki.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
yep.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Bij de nieuwste aandrijving ook al? dat is toch niet de bedoeling  8o

Mvg, Johan
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: marklinman op donderdag 22 september 2011, 17:43:14
Even een berichtje uit Noordwijk.
Ik heb de wissels aangesloten met het bekende witte kastje,Zelfs 2 stuks op een bediening.
Beide wisels schakelen perfect gelijktijdig en (hoera) zonder haperen.
Denk toch dat er een lagere stroomstoot naar de aandrijvingen gaat met de MS2 naar de wissels toe.
Ben weer gelukkig en blijft de aandrijvinge analoog besturen.
Alle weer erg bedankt voor het meeleven met mij.
Groeten marklinman

dat zijn leuke berichten!:) staat er toevallig ook een baan op het forum waar we naar kunnen kijken?:)

Mvg,

Mathijs
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: marklinman op donderdag 22 september 2011, 17:43:14

Denk toch dat er een lagere stroomstoot naar de aandrijvingen gaat met de MS2 naar de wissels toe.


De MS geeft geen stroomstoot. Dat doet de wisseldecoder en die heeft als het goed is een aparte voeding.

Mooi dat het weer werkt.

Gr, Ben.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Ha Mathijs

Nee er staan geen fotoos op de Site van mijn baan.
Als ik eens echt niks te doen heb wil ik dat wel eens doen maar ik weet echt niet hoe dat te doen.
Ik zal daar mij eens in gaan verdiepen over de mogelijkheden .
Groeten Jan
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Hallo Jan,

In het mapje modelbaanbouw een nieuw linkje aanmaken en daarin je baan showen:)
of in foto van modelbanen:)

Mvg,

Mathijs
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Hey,

ik heb hierover eens een bericht naar mä gestuurd. Hoe het toch kan, dat ze in die 25 jaar nog steeds geen betrouwbare wisselaandrijvingen hebben gemaakt

Antwoord (vertaald):

"we hebben in 2010 de aandrijvingen van zowel de k- als c-rails veranderd. Daarmee is de betrouwbaarheid duidelijk verbeterd!".

Roy
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: RoWi op vrijdag 23 september 2011, 12:38:39
"we hebben in 2010 de aandrijvingen van zowel de k- als c-rails veranderd. Daarmee is de betrouwbaarheid duidelijk verbeterd!".

:thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
De nieuwere aandrijvingen hebben een rond doorzichtig plakkertje erop zitten. Mijn ervaringen hiermee zijn duidelijk positiever dan bij de oudere aandrijvingen.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
"we hebben in 2010 de aandrijvingen van zowel de k- als c-rails veranderd. Daarmee is de betrouwbaarheid duidelijk verbeterd!".

Verbeterd is duidelijk nog niet goed genoeg. Maak ze gewoon goed, betrouwbaar, dat mag toch wel voor dat bedrag!

Aad K.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Ik was vandaag in santpoort bij de modelzaak, deze man heeft een treinbaan in een vitrine die toen marklin digital net uitkwam bij marklin is gemaakt. Deze baan heeft electrische wissels etc. origineel marklin heeft jaren gereden en doet dat nu nog. De wisselmotortjes zijn nog nooit vervangen alleen de locs zo nu en dan wat onderhoud/oliebeurt.

Geen idee hoe het bij hem wel lukt en de meeste niet..

Mvg,

Mathijs
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Ik heb maar 1 woord voor de Marklin wisselaandrijvingen en dat is TROEP!!!!
Ik be een heel groot Marklin liefhebber maar ik snap niet dat ze dat verkopen.


groeten Martin.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Toch apart, ik heb meerdere oude en nieuwe wisselmotoren en decoders in gebruik.
werkt allemaal super goed. Ik heb dus geen problemen met het spul.

groetjes Dennis
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: dennisreij op zondag 25 september 2011, 15:30:34
Toch apart, ik heb meerdere oude en nieuwe wisselmotoren en decoders in gebruik.
werkt allemaal super goed. Ik heb dus geen problemen met het spul.

Same for me, maak mij door alle berichten wel zorgen, maar zelf nog geen problemen gehad

Rene
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: RenevKl op zondag 25 september 2011, 19:19:53
Citaat van: dennisreij op zondag 25 september 2011, 15:30:34
Toch apart, ik heb meerdere oude en nieuwe wisselmotoren en decoders in gebruik.
werkt allemaal super goed. Ik heb dus geen problemen met het spul.

Same for me, maak mij door alle berichten wel zorgen, maar zelf nog geen problemen gehad

Rene

Nog niet ;-) via drukknopjes of digitaal?
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Citaat van: Wijbe op zondag 25 september 2011, 19:36:08
Nog niet ;-) via drukknopjes of digitaal?

Voor mij digitaal aangestuurd door ESU SwitchPilot´s aangesloten op een externe voeding 14v AC.

Rene
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Bij mij is alles digitaal aangesloten. of via een k83 of via de c-rails decoders.
aangestuurd door een Ecos 2 zonder extra booster.

Groetjes Dennis
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
een klein beetje grafiet poeder op/in de bewegende delen doet bij mij wonderen..
maar als er een kapot gaat ( en dat gebeurd ook nog wel eens) worden ze vervangen door de moters van ome conrad.
Re:Nieuwe wisselaandrijving marklin
Welke fabrikant maakt tegenwoordig spullen die lang mee gaan.BV Apple philips miele Hp, deze spullen gaan ook vaak bij mij stuk

Ik heb de tijdsduur van van de wisselpuls van de CS2 verhoogd van 200 ms naar 400ms en daardoor gaat er van de wissel decoder een langere stroom puls naar de wissel motor en dus nu geen problemen met deze wissel motoren