Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?

Gestart door KdeB zondag 18 september 2011, 16:17:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Dag Allemaal

Voor mijn modelbaan heb ik +/- 25 platen (1.22*2.44) nodig, nu zegt de een gebruik MDF de ander zegt neem Multiplex ook de diktes 12, 15 of 18 mm, het prijsverschil is enorm tot max 750 euri's.
Mijn vraag is wat gebruiken julle, spijt van je keuze, welke voor-nadelen enz.
Daarna wil het met kurkrol 4 mm bekleden, of is vinyl 3,5 mm ook een goed alternatief.
Benieuwd naar jullie ervaringen of suggesties, alvast dank.
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Als je bij secnery gaat knoeien met vocht MFD zuigt vocht op en gaat dan vervormen.
Houdt je het droog dan is er niks aan de hand.

Heb zelf multiplex van 12 mm

Ik kan je niet in de portomonee kijken dus zelf uitvinden wat voor jou het best toepasbaar is.

Mvg, Johan
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Ik gebruik 12 mm Mulitplex voor de opstaande delen en 6 mm voor de gedeelten, waar huisjes, wegen en rails komen te staan/liggen. Dit is ook goed genoeg voor de overige scenery. De opstaande delen moeten dan wel maximaal 40 cm uitelkaar staan.

Groet,
Bert
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Hallo Koos,

Zelf gebruik ik overal 12mm MDF en ben er al jaren zeer tevreden mee.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
als je het toch met 4 mm kurk gaat bekleden neem dan MDF 12 mm.Heb ik hier ook en werkt prima.Als je er geen tonnen water op gooit bij het leggen van de grasmat of modelbouwplaaster dan is er geen probleem.Voor de onderbouw gebruik ik geschaafde latten/planken.Om muren te steunen gewoon geschaaft hout of dezelfde mdf.Weegt ook een stuk minder dan multiplex.Ik heb enkel multiplex 10 mm onder het hoofdstation.Dit omdat ik de plaat al had en het stabieler is.Is wel berkenplex ( 30 euro/plaat).Een ander voordeel van MDF is dat het makkelijk bewerkbaar is en goed te lijmen met een lijmpistool.
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Dag KdeB ??????

Zelf heb ik MDF echter op het moment geen ervaring met aanleg van scenery.
Hoe MDF reageert met water weet ik wel en dat is niet al te best. De plaat wordt "dik".
Niet echt bevorderlijk voor een mooie baan.

Maar 25 platen van 144 x 122 wordt een behoorlijk oppervlak.  Ben erg benieuwd wat je daar allemaal op kwijt wil.

Groet Niels
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Hoi allemaal

Bedankt voor jullie reacties

Even een algemeen antwoord hierop

De modeltafel is toch een noodzakelijk kwaad, ik wil hierop niet bezuinigen maar overdrijven hoeft ook weer niet eventuele besparing geef ik liever uit aan de hobby zelf.
de aantal platen die nodig zijn is wel het bruto formaat moet nog op maat gezaagd worden
waar ik nog geen antwoord op heb is het gebruik van vinyl ipv kurk mij lijkt het ook een behoorlijke demping te hebben en vocht zuigt het niet op.

Citaat van: neesse op maandag 19 september 2011, 16:48:39

Maar 25 platen van 144 x 122 wordt een behoorlijk oppervlak.  Ben erg benieuwd wat je daar allemaal op kwijt wil.

Niels zie mijn voorlopig plan op
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30743.msg543694#msg543694
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Hoi koos,

Mdf en multiplex zijn beide goed te gebruiken.
Ik werk zelf liever met multieplex. Daar is wat makkelijker in te schroeven zonder dat het splijt.
Mdf heeft ook iets meer ondersteuning nodig.
Ik zou gaan voor de 15 of 18 mm.

Wat voor vinyl heb je? Ik heb een stevig soort schuim gebruikt onder mijn railtrace. ( ondervloer voor laminaat)

Robin
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Ik heb zowel kurk als floormate gebruikt en merk weinig verschil in geluid.
Rails zijn gelijmd met houtlijm en kurk/floormate met speciale lijm hiervoor.

Groet,
Bert
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Wat voor plaatmateriaal voor een vlakke tafel gebruiken?
Voor m'n treintafel gebruik ik 4mm multiplex, met een frame van vuren balken (50x22mm). Als je het raster van balkjes klein genoeg maakt is 4mm dikte genoeg. Het voordeel is dat je seinen door de tafel heen kunt steken met de grote grijze spoelenkast onder de tafel en dat er maar een klein stukje van de seilpaal verdwijnt.

kurk gebruik ik ook, maar alleen onder de sporen. Ik maak er dijkjes van, van zo'n 35mm breed. onder K-rails ziet dat er goed uit. Met vinyl heb ik geen ervaring (behalve dan met van die ronde schijven onder een naald).

Groetjes,

Rutger