Zo, eens een verslagje van mijn modulebaantje posten.
De tramlijn Arnhem - Doetinchem - Isselburg-Anholt was een stoomtramlijn van het Velperplein in Arnhem via Velp, Dieren, Doesburg, Doetinchem, Terborg, Ulft en Gendringen naar Isselburg-Anholt in Duitsland. Het eerste deel van de lijn, Doetinchem ? Doesburg ? Dieren, is geopend op 25 juni 1881. Hiermee was de Geldersche Stoomtramweg Maatschappij (GSM) een van de pioniers van de stoomtram in Nederland. De eerste stoomtramlijn in Nederland was namelijk twee jaar eerder geopend tussen Den Haag en Scheveningen.
In de jaren rond 1920 lag de grote bloeiperiode van de stoomtram. Het is jarenlang een zeer goed renderende lijn geweest met aansluiting op het tramwegnet van Arnhem, een haven aan de IJssel in Doesburg, aansluitingen naar de ijzergieterijen langs de Oude IJssel, vervoer naar de veemarkt in Doetinchem en een aansluiting op het Duitse spoorwegnet in Isselburg. Dagelijks reed er een groot aantal stop- en sneltrams in de reizigersdienst. Ten behoeve van de goederendienst reden voor het wagenladingenvervoer de normale goederentrams, aangevuld met snelgoederentrams voor het stukgoederenvervoer. In de jaren daarna ontstond er veel concurrentie van het opkomende wegvervoer. De trammaatschappij ging deze concurrentie aan door vanaf 1923 zelf ook vrachtauto's en autobussen in te zetten. De laatste reizigerstrams reden op 15 mei 1949.
Het trambedrijf werd echter steeds verder ingekrompen, zodat in 1954 slechts het traject Doetinchem - Doesburg haven en twee aansluitende lijnen naar Wijnbergen en Hummelo over waren gebleven. In 1956 en in 1957 heeft in de zomermaanden nog een historische tram gereden tussen Doetinchem en Doesburg, maar na 2 september 1957 was het afgelopen met de tram in de Achterhoek.
Op mijn modulebaantje wordt de situatie in de jaren '80/'90 weergegeven, wanneer de tramlijn Doetinchem-Doesburg werd omgeturnd naar NS-spoorlijn, dus met aansluiting vanaf Doetinchem. Station Doesburg is dus een kopstation, waar ik een (verouderde) stamlijn heb aangelegd naar de haven. Op mijn baantje is deze stamlijn net buitendienst gesteld, alle goederen worden overgeslagen op een klein goederenemplacementje. Tevens is er een inzetplaats voor een krol (Kraan op lorries) aanwezig, voor onderhoud aan het emplacementje.
Belangrijkste goederen zijn: kalk en steenslag voor de (ondertussen voormalige) betoncentrale, hogeboordwagens voor bieten, wagens voor de ijzergieterij en wagens voor het vervoer van trailers. Dit laatste dus omdat het bekende transportbedrijf Rotra oorspronkelijk uit Doesburg komt.
Het personenvervoer (uurdienst) wordt verzorgd door 2x NS 2200, 1x energiewagen en 1x Plan E.
Maargoed, alvast de foto's voor de stand van zaken tot nu toe.
Het stationsgebouw, wat nog dateert uit de glorie-tijden:
Zicht op de sporen en het enige perron:
De dwergseinen (dus baanvaksnelheid 40 km/h) en het spoor richting Doetinchem:
De dienstdoende loks (buiten de foto: een kraansik en nog een 2200):
Vanaf de richting Doetinchem gezien (parallel een overwoekerd opstelspoortje):
Inzetplaats:
Tips en reacties zijn altijd welkom!