Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma

Gestart door robinpk donderdag 15 september 2011, 21:25:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Citaat van: robinpk op donderdag 06 oktober 2011, 21:10:57
Sinds 2 october is er een nieuwe update geplaatst met de 7186 draaischijf en kleine modificaties.

Nog steeds geen antwoord op kleuren en buigen.....

Robin

Als ik me niet vergis, is alleen de 7186 beschikbaar en niet de nieuwste?
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
De 7286 is er ook , maar staat onder K-rails.
Ik weet niet of je die bedoelde .

Mvg. Leo
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Iemand enig idee waarom ik een 3D plot niet binnen het programma kan exporteren?
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Dit kan echter wel door middel van op het camera'tje te drukken in de 3D modus.
kies de gewenste camera hoek en klik dan op het camera'tje, opslaan als en u afbeelding is gereed voor gebruik.

zie kiekje van mijn baan
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Zover was ik ook, maar dan krijg ik een lege witte afbeelding...
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik krijg een melding over foto staat op beneluxspoor.
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Pfff concurenten?
Ja klopt ik hoor ook niet thuis hier met 2rail systeem, maar neemt niet weg dat je elkaar niks kan leren.

Wat de afbeelding betreft, helaas werkt het niet altijd. Vermoed een nieuwere pc.
staat in een ander draadje ook iemand met het zelfde probleem

Het simpelste is dan prt screen knopje te drukke. Paint openen en plakken.
Opslaan als u het niet erg vind om de taakbalk te zien. Anders deze stappen volgen.
selectie maken om afbeelding ( stippelig vierkantje onder het woord bestand) ctrl v,nieuw blad openen en plakken en opslaan als JEPG OF JEPEG!

Zie wel of het gelukt is succes!
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Het simpelste is dan printscreen knopje te drukke. Paint openen en plakken.
Opslaan als u het niet erg vind om de taakbalk te zien. Anders deze stappen volgen.
selectie maken om afbeelding (stippelig vierkantje onder het woord bestand) ctrl x, nieuw blad openen en plakken en opslaan als .png!
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
hoihoi allemaal
eff nog een tip:
een van onze members is zelf online software aan het ontwikkelen: trax
dus er zijn ook goede programmas hierbinnen.

ik ben benieuwd, heb scarm met gedownload...
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Simon"heb scarm met gedownload" gedownload met wat ? iets nieuws of iets extra?
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
hoops sorry spelfoutje
t moet zijn: heb scarm NET gedownload, verleden tijd  :D
had het nog niet  :oops:
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hoe kan ik nou makkelijk een stuk rails omdraaien, dat is mij niet duidelijk. Iemand wel?

Vincent
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
als je een stuk wilt in voegen, kan je daarvoor kiezen. alle mogelijkheden verschijnen na 1 klik.
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ohw? ik sleep een stuk bocht naar het start punt en dan wordt de rails daar geplaatst, maar ik zie geen optie als ie gedraaid moet worden.
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
maar dan ik weer: ik kan helemaal niet slepen, alleen klikken, als ik een startpunt heb, in de raillijst
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Zojuist contact gehad met scarm.
Eind van de maand proberen ze een update te maken met de nederlandse vertaling er in.
Zodat we niet meer met een andere taal zitten te klooien :D.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hoi,
Omdraaien van hele stukken rails gaat heel eenvoudig. Stel dat je een stuk spoor 180 graden wilt draaien en dat dit spoor boven naar beneden loopt (situatie 1). Selecteer dit stuk spoor (situatie 2). Verplaats dit stuk spoor zo dat het onderste driehoekje aan een naar beneden wijzend driehoekje gekoppeld wordt (situatie 3). Het hele stuk spoor wordt nu 180 graden gedraaid (situatie 4).

Helaas ontbreekt nog een optie om te spiegelen.

Succes,
Albert.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Optie op te spiegelen?
Gaan we even vragen in mijn beste engels!

We hebben het gevraagt en niet in deze update maar in 1 van de eerstvolgende erna komt het er aan!


Daan
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Al met al is Scarm een aardig alternatief voor de niet-gratis spoorontwerpsoftware.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
ben blij dat je nu gwn kunt slepen met ctrl.
werkt opzich goed, maar heb vaak ruzie met het landschap...
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Zelf ben ik na de overstap van 2-Rail naar Marklin, medio vorig jaar, direct begonnen met het zoeken naar een (gratis) ontwerpprogramma en vrij snel ook op SCARM uitgekomen.

Super eenvoudig om snel je eenvoudige baantje vorm te geven. De 3D spreekt zeker tot de verbeelding.

Maar toch mis ik iets:
- Zou graag eerst het werkgebied (tafel) willen definiëren (i.p.v. telkens met de liniaal te controleren of ik niet 'in de lucht' rijdt.
- Wat zou ik graag een 'demo' optie willen zien dat een trein daadwerkelijk even een rondje kan rijden (wellicht iemand anders die hiervoor een alternatief kent?).
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Citaat van: i_m_johny op woensdag 27 juni 2012, 13:07:25
Zelf ben ik na de overstap van 2-Rail naar Marklin, medio vorig jaar, direct begonnen met het zoeken naar een (gratis) ontwerpprogramma en vrij snel ook op SCARM uitgekomen.

Super eenvoudig om snel je eenvoudige baantje vorm te geven. De 3D spreekt zeker tot de verbeelding.

Maar toch mis ik iets:
- Zou graag eerst het werkgebied (tafel) willen definiëren (i.p.v. telkens met de liniaal te controleren of ik niet 'in de lucht' rijdt.
- Wat zou ik graag een 'demo' optie willen zien dat een trein daadwerkelijk even een rondje kan rijden (wellicht iemand anders die hiervoor een alternatief kent?).

Johnny, voor het zelftesten van de baan gebruik ik Anyrail (demo 50 railzen) het heeft de volledige Märklin selectie.
hierbij maak ik dus de baan in gedeeltes en bewaar ze met een naam, bv main 1,2,3,..
Daarna download je Trainplayer, is nl compatibel met anyrail, maar met de optie van rijden. Ook dit is een demo, maar volledig voor 30 dagen. Het tekenen met Trainplayer is lastiger, vandaar dit.
Vanuit anyrail exporteer je je baan in gedeeltes naar trainplayer, daarna is het plakken en schuiven.
Voordat de 30 dagen voorbij zijn, baan bewaren op andere locatie dan die van trainplayer, programma wissen en opnieuw installeren.
Aangezien Trainplayer vrij amerikaans van opzet is, heb ik toch de treinen in europeese modelen kunnen veranderen. het zit in een map van je C-schijf, program data. Hier kun je makkelijk de amerikaanse treinen veranderen naar de europeese het zijn nl bitmapjes. Je hebt 3 fotos nodig van je trein, links-, rechts- en boven aanzicht. Even aanpassen aan de pixels opslaan en klaar.
Vragen ik hoor het wel.
Groetjes Robin
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Robin,

AnyRail geïnstalleerd. Baantje gemaakt. Bestand opgeslagen (later ook naar .XML geëxporteerd).

TrainPlayer geinstalleerd. Maar bij het starten hiervan geeft hij bijgevoegde foutmelding.
Enig idee?


Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Johny,

Deze foutmelding komt mij niet bekent voor. Probeer het programma opnieuw te installeren.
Zoals uit de benaming van de fout aangeeft is het archiefje niet aanwezig.

Robin
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Dag Robin,

Ik heb net nog even m'n PC met Admin rechten. Toen was de foutmelding verdwenen (de installatie was met Admin-rechten vanuit mijn 'normale' gebruikers-account uitgevoerd en de rechten voor de overige gebruikers niet goed ingesteld).

Maar nu kreeg ik bij het laden van de .xml file het toch niet voor elkaar.
Ik laat het even rusten (en pak mijn nieuwe CS2 even uit en ga zwijmelen  :-)).
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Citaat van: i_m_johny op woensdag 27 juni 2012, 13:07:25

Maar toch mis ik iets:
- Zou graag eerst het werkgebied (tafel) willen definiëren (i.p.v. telkens met de liniaal te controleren of ik niet 'in de lucht' rijdt.


Een beetje eng.

Sinds versie 0.9.16 zit de 'tafel' er ineens in?!
'Create Baseboard'  :) (bedankt....)

:thumbup:
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
ik zou t ook fijn vinden als ik dingen kon schrijven bij de rails...
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Voor het plaatsen van teksten: rechtermuisknop en dan "place Text" (ook bij het Nederlands-foutje!). Muiscursor zetten op de plek waar de tekst moet komen. De tekst intypen. Hierna kun je de tekst eventueel verplaatsen door de tekst met de muis te selecteren (rood kader verschijnt) en de met de rechtermuisknop "verplaatsen" selecteren.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo allen,
Mooi proggie , maar de basisplaat erin zetten wil nog maar niet lukken. Iemand een handige tip?
MvG Ray
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Citaat van: raycobra op vrijdag 05 oktober 2012, 10:55:36
Hallo allen,
Mooi proggie , maar de basisplaat erin zetten wil nog maar niet lukken. Iemand een handige tip?
MvG Ray

Hoi Ray,
Waar gaat het mis dan?

Albert.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik wil er een plaat van 3 bij 3 inzetten om een nieuwe baan te gaan uitrasteren , maar ik kom niet verder dan aan paar onsamenhangende lijntjes.
Kan aan mij liggen , er zal vast een simpele oplossing zijn maar ik zie hem ff niet zeg maar :)

MvG Ray
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Zoom zover in dat de hele plaat op je beeldscherm past.
Kies in het menu: Bewerken - Maak Basisplaat
Klik voor de linker bovenhoek van de basisplaat op de coördinaten 0,0 in het raster.
Beweeg je muis naar beneden en houd de Ctrl toets ingedrukt. De lijn gaat dan recht naar beneden.
In de statusbalk zie je de lengte van de lijn. Klik als de lijn lang genoeg is.
Beweeg de muis naar rechts en houd steeds de Ctrl toets ingedrukt totdat de lijn lang genoeg is en klik.
Nu naar boven, klik.
Als je nu met de rechtermuisknop klikt maakt Scarm de plaat dicht.

Succes,
Albert.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Dat ziet er leuk uit  B)
Ik ben eigenlijk op zoek naar een programmaatje dat je op je iPad kan gebruiken... Kan je gewoon op de bank blijven zitten...
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Thx Agre , nu kan er een definitief plan uit de grond gestampt worden :)
MvG Ray
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo,

Een SCARM-vraag aangaande de draaischijf, en dan specifiek de oude draaischijf van Märklin. Deze wordt op een standaard positie aangesloten, maar is het ook mogelijk om deze vervolgens te draaien? Zodat de aansluiting van het spoor op de rails niet via de standaard positie gaat, maar bijvoorbeeld middenin de 6 aansluitingen voor de locloods?

Alvast bedankt!

Groet,
William
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
SCARM versie 0.9.20 is de 23ste gearriveerd....

(Niet dat er volgens de Release Notes veel spannends gebeurd is....).

Groeten,

Jan
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Misschien een hele eenvoudige vraag, die al eens eerder aan de orde is geweest:

Hoe verander je de kleur van de lijnen in je SCARM layout. Ik heb verschillende kleuren, maar weet niet hoe ik e.e.a. terug moet zetten. Zie ook het voorbeeld:



Wijzigen van de opvulkleur is mogelijk met de button in het menu, echter de wijzing van de lijnkleur is een raadsel voor me.

Alvast dank voor jullie tips.

Groet,
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo Michael,

Selecteer met de SHIFT-toets ingedrukt alle rails die je wil kleuren. Ga dan met de cursor naar het pijltje rechts in de knop voor kleurselectie; dan opent een venster waarin je de kleur kunt kiezen. Kies de gewenste kleur en klaar.

Succes.

Mvg. Kees
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hoi allemaal,

De oplossing van Kees was niet helemaal juist, daarmee verander je de opvulkleur. Echter na nog wat proberen blijkt met euvel te zijn dat "grijze" rails ontstaat als je een tunnel maakt. Dan verschijnen er ook tunnelingangen. Door nu alle sporen in delen te selecteren was het mogelijk om de lijnkleur van grijs weer in zwart te veranderen. Blij dat het is gelukt. Onderstaand het resultaat, ook met gebruikmaking van Kees zijn tip.



Groet
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Vandaag ook maar eens gedownload en zal snel wat gaan proberen.

Gr.
Piwie.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Leuk programma, mooi zat voor de hoofdlijnenontwerpen die ik maak. Is het ook mogelijk de decimeterverdeling mee te printen? Die zie je wel op je scherm, maar niet op een print. Ik heb wel iets gevonden in de handleiding over grid en printen, maar ik haal er toch niet uit hoe je zoiets voor elkaar krijgt.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
inderdaad een makkelijk programma, is er ergens een optie dat je tussen twee stukken automatisch kan laten opvullen?
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Inderdaad een leuk programma. Heb er een poosje geleden al eens mee zitten stoeien. Wat ik wel mis is een Nederlandse handleiding.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Niemand die weet of er een auto-aanvulfunctie opzit?  :-(
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo Staal,

Nee, dat zit er niet op! Afhankelijk van het type rails kan je dat doen met flexrail.

Groeten,

Kees
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ok, jammer, ik werk met C-rail. Weet iemand of het wel op een ander programma zit?

Vincent
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
wintrack
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Bijna een jaar verder,

Zijn er nog spannende ontwikkelingen of leerzame verhalen m.b.t. Scarm?

Groeten,

Jan
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Dag Jan,


Dan moet je even kijken bij de scarm website - version history.
Ik heb zelf ook even gekeken, maar zie er niets bijzonders. Daarbij komt dat er sinds maart nog geen update is geweest,
wie weet komt er de komende maanden weer een.


Gr Simon
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik ben een beginneling en om wat kosten te sparen heb ik ook het SCARM programma gedownload.
Ik weet dat bijvoorbeeld ANYRAIL niet zo heel duur is als je een volledige versie wil (39?) maar wat je gratis kan krijgen kost nog minder en voorlopig is dit wel voldoende om mee te experimenteren.
Ik had de versie 0.9.24 en vandaag een update gedownload 0.9.25. Wat de veranderingen zullen zijn moet ik nog uitzoeken, misschien staat het op hun website.
Misschien interessant om weten dat er een update voorhanden is?

Grts,

Roland