Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma

Gestart door robinpk donderdag 15 september 2011, 21:25:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik geloof dat we nu eindelijk een grote update hebben!
http://www.scarm.info/blog/general/scarm-v-0-9-25-released/
Diverse nieuwe vormen (cirkel -> cilinder), nieuwe talen en nog het een en ander.
Dit was naar mijn idee wel nodig, want verder is het een vrij simpel programma.


Ik ga het allemaal even uit proberen, en als er bijzonderheden zijn dan post ik die hier.


Simon
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma - (huidige versie = 0.9.25)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma - (huidige versie = 0.9.25)
Citaat van: Simon v.d. Tang op zaterdag 26 juli 2014, 20:17:16
..... Dan moet je even kijken bij de scarm website - version history .....

Dag simon,

Dat doe ik ook, maar was / ben meer nieuwsgierig in het algemeen naar de ontwikkelingen bij gebruik van anderen.
Dus tips en trucks en ervaringen zijn welkom en leuk om te lezen.

Bij deze even een klein hersenspinseltje (heb nog wat Trix C-Rails wissels over en Märklin C-Rails stootblokken e.d.) voor een kleine boekenplank boven de basisbaan.

Groeten,

Jan
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik probeer de hele plaat te spiegelen zodat mijn spiraal aan de andere kant komt, echter hoe doe ik dat? Via bewerken -> selectie omkeren gebeurd er niets.

Vincent
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Vincent

Nieuw startpunt maken, pijltje in de gewenste richting waar de baan moet komen liggen
Baan(gedeelte) selecteren en verplaatsen/vastmaken aan het nieuwe startpunt

Cees
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik krijg het niet voor elkaar. het programma gooit de hele boel door elkaar heen.
Zou iemand het eens willen proberen?
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
bij deze
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Dank je wel :)  :thumbup:

Vincent
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Maar toch blijft bij mij de vraag hoe je het gedaan hebt, en dan  nog een vraag; hoe kan ik de baan spiegelen (de aangedreven wissels wil ik dichtbij hebben)

Vincent
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Vincent,

Precies zoals in aangegeven heb en wellicht ter aanvulling en verduidelijking:
in het oorspronkelijke ontwerp in de lange rechte sporen boven en onder één railstuk verwijderen;
een nieuw startpunt maken met de pijl in de gewenste richting (bijvoorbeeld links);
rechter deel van het plan selecteren door dubbelklikken en verplaatsen naar nieuw startpunt en daaraan vastmaken.
Het eenvoudigst kun je dit doen door het programma 2 x te straten zodat je een blanco tafel ter beschikking hebt waarop je een nieuw startpunt maakt.
Vervolgens een van de beide plandelen selecteren, kopiëren en plakken op het blanco plan.

Je tweede vraag begrijp ik niet: je bepaalt zelf welke wisselstraat uitgerust word met elektrische aandrijvingen: boven, onder of beiden.
Indien het je wens is om de onderste wisselstraat van links naar rechts te verplaatsen, dan is er geen sprake van spiegelen.
In het ontwerp, zowel het oorspronkelijke als het  aangepaste, zijn rechtse wissels toegepast en dat zullen dan allemaal linkse wissels moeten worden.
Je zult dan het ontwerp volledig opnieuw moeten maken

Cees
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Als men op een link klikt om een plan te openen getekend in Scarm, wordt dit wel opgeslagen als een bestand.
Hoe kan men dit bestand terug verwijderen?
frubel
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Intro is al jaren geleden, gedownload, werkt prima, aan de slag, na 100 rails stopt het en kost het $ 40,00. Niet gratis dus
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
 @citaat Klopt. Sinds kort wordt er ook voor SCARM een bijdrage gevraagd, als je meer wil dan een try-out. Lijkt mij ook alleszins redelijk.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
 @citaat en
@citaat @citaat

Maar het is inmiddels wel een volwassen versie geworden.
Perfekt? Nee, zeker niet , daarvoor is het nog te jong.
Voor mij is het in ieder geval goed genoeg en ik heb er graag $ 40,-- voor over.
Ik gebruik het namelijk niet alleen om mijn baan te ontwerpen maar ook om, in een kopie, de locatie van de bezetmelders aan te geven.


Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
 @citaat Ach, ook Anyrail kent deze mogelijkheid en kost 45 euries.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik heb diverse programma's geprobeerd, maar er is geen enkele waarmee ik direct en zonder zoeken e.d. (incl. verkeer taalgebruik) in staat ben datgeen te doen wat ik wil (enkele uitzonderingen daargelaten).

Ik heb het alleen nog steeds niet aangeschaft, dit mede omdat ik niet zo bekend ben met deze digitale manier van betalen. Ideal was beter geweest.

Groeten,

Jan
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik heb hem vorig jaar gekocht en gebruik hem op 2 pc's thuis.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Als ze daar ook nog wakker worden met de manier van Ideal betalen , schaf ik hem zonder meer aan.

Als je al reeds 2x slechte ervaringen hebt gehad door het programma waar je nu mee kan betalen ben ik er snel klaar mee.

Verder blijft het een voor mij een makkelijk programma , met zeker mogelijkheden die ik zeker niet gaat benutten , maar voor bv de 3D fans zij dit prachtig vinden.

Makkelijk voor het aangeven van bezet melders , en de plekken waar een isolatie zit , en uiteraard de voeding.......

Kortom voor mij , zeker het bedrag waard.

Mvg: Alex
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik heb het met paypall gedaan. Heb je ook nog eens garantie.
Heb mijn paypall gekoppeld aan mijn betaalrekening.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
edit: ik had niet goed gelezen, dat was verkopersbescherming. Dat boeit natuurlijk niet voor een aankoper.

Verder kan je ook eenmalig via Paypal met je creditcard/debetkaart betalen, zo spannend is het allemaal niet.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Dag alex,


Citaat van: Aliebengalie op woensdag 28 februari 2018, 16:43:03
Als ze daar ook nog wakker worden met de manier van Ideal betalen , schaf ik hem zonder meer aan.

De bouwer woont ergens Oost Europa en ideal is daar nog niet doorgedrongen.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Dan blijven we gewoon de gratis versie gebruiken Henk......

Paypal komt hier namelijk er niet meer in......en missen doe ik dat echt niet..... :D

Meerdere malen echt geouwehoer gehad , met als gevolg 2x bijna geld weg.....dat gebeurd me geen 3e keer meer.

Mvg: Alex
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
vwb paypal heb ik juist een geheel andere ervaring. Gebruik het al 15 jaar en nooit problemen.
Afgelopen december iets besteld bij een kledingboer in Rotterdam, die er gezien de vele klachten
op het web er een potje van maakte. Na talloze mails kwam een tegoed maar niet op de rekening.
Schoot me te binnen dat ik het met pp betaald had, klacht aangemaakt en binnen 24u geld terug!
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
op al die jaren zelfde ervaring met Paypal. Lastige verkoper, claim ingediend en centjes vrijwel direct terug.

Maar het ging hier over Scarm.
Ik heb geen benul wat nu het idela programma is. Ik wil dit wel eens proberen, maar is de gratis download versie niet beperkt in tijd, of mogelijkheden dan?

Guy
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
De beperking van SCARM zit in het aantal stukken rails e.d.

Zie de bijlage.
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Al eerder gemeld: voor de liefhebbers heb ik nog beta versie 9.31 zonder enige beperking

Cees
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Cees ik ben zeker geintreseerd , maar ik denk dat als je jouw versie weghaalt , en je daarna deze versie er weer opzet , je het zelfde probleem krijgt , het werkt totdat je hem opnieuw installeerd.

Ik kan het uiteraard mis hebben , maar hier kreeg ik hem dus niet meer aan de gang.

Ik gebruik de gratis versie  , en heb me baan in 2 delen gesplits - boven en onder om onder de 100 stuks rails te blijven......dat 3 d gebeuren en layers hoeft niet , al kan de hoogte berekening best wel handig zijn.
Maar heb het zelf uitgerekend , en werkt nog steeds naar behoren.

Maar wil het zeker met jouw 9.31 nogmaals proberen.

Mvg: Alex
Re: SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Voor diegene die overwegen Scarm te kopen.
Hij is nu in de actie. 20% korting