Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect

Gestart door Bassie maandag 12 september 2011, 22:24:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect


Wil net de lok laten rijden, dat gaat goed. Ook even het licht en geluid aanzetten en er gebeurd niets!

Lok gereset (dmv ECoS), hij meldt zich opnieuw aan, maar geen verschil.

Even van binnen gekeken, en er zit een aparte soundmodule op. Lichten komen rechtstreeks van de decoder via de hoofdprint. Raar dat dan zowel licht en geluid er mee ophouden, maar de lok nog wel gewoon kan rijden.

Toch jammer, lok heeft wel grappig geluid.

http://youtu.be/3Upcp9mcsWE
Iemand nog een tip om zelf iets te proberen, of wordt het gewoon laten maken?

Bassie
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Bassie,
Je hebt niet per abuis de functies uitgeschakeld?
Cees
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Citaat van: Cees B op maandag 12 september 2011, 22:30:22
Bassie,
Je hebt niet per abuis de functies uitgeschakeld?
Cees

Er is niets aan de lok gewijzigd voordat hij ging rijden. Hij stond gewoon op de baan.
Als je bedoelt functies activeren dmv de functieknoppen, daar kan ik ze aan- of uitzetten wat ik wil, maar de lok regeert niet meer op geluids- en lichtfuncties. Rijden doet-ie wel, ook de rangeerstand werkt gewoon.
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Misschien is de decoder niet goed op de connector gedrukt.
De grote print waar de ledjes op zitten is niet de decoder, deze zit aan de onderkant op de 21 polige connector geprikt, zie foto.
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Vergeten te vermelden, maar heb bij het openen van de lok de decoder al even los gehad.
Zal de tekst in de eerste post iets duidelijker maken mbt de decoder en de hoofdprint.
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Het kan zijn dat de 21mtc connector niet goed vast zit, dus enkele pootje niet goed gesoldeerd.
Je hebt 2 jaar garantie, dus misschien beter mee terug gaan naar je dealer, dan ben je em wel een tijdje kwijt, vrees ik.
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Aha dit triggered mij...Ik heb een SBB Am 842 (Cargo) met MFX decoder en die heeft besloten vanaf deze week nog maar 1 kant op ter rijden. kan dat ook aan deze 21MTC connector liggen? Hoe zie/constateer ik dat en hoe kun je dat verhelpen? PS Ik heb geen garantie meer op mijn loc.... :-(

Citaat van: Kappa op maandag 12 september 2011, 23:13:53
Het kan zijn dat de 21mtc connector niet goed vast zit, dus enkele pootje niet goed gesoldeerd.
Je hebt 2 jaar garantie, dus misschien beter mee terug gaan naar je dealer, dan ben je em wel een tijdje kwijt, vrees ik.
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Citaat van: Kappa op maandag 12 september 2011, 23:13:53
Het kan zijn dat de 21mtc connector niet goed vast zit, dus enkele pootje niet goed gesoldeerd.
Men zou toch mogen verwachten dat slechte soldeerverbindingen heden ten dage niet meer voorkomen, de techniek bestaat al 'even' zou je toch zeggen.
Citaat van: Kappa op maandag 12 september 2011, 23:13:53Je hebt 2 jaar garantie, dus misschien beter mee terug gaan naar je dealer, dan ben je em wel een tijdje kwijt, vrees ik.
Dat zal ook wel gaan gebeuren, maar wilde eerst even hier vragen of iemand nog een tip had. Je leest af en toe zulke handige dingen hier.
De doos is al te voorschijn gehaald, dus hij gaat weer ingepakt worden.
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Dat klingt mij bekent in de oren heb afgelopen donderdag net me groene 141 terug is nu al twee keer met dit probleem weggeweest .

Ik heb het idee dat het bij de mijne komt als er kortsluiting bij hem in de buurt is .

Hij heeft zaterdag met licht en geluid bijna de hele dag aangestaan en dat heeft hij overleeft ga eerdaags is wat kortsluiting bij hem in de buurt maken en kijken hoe die die test doorstaat .

Vind het geluid trouwens bagger schel , hard en zou het leuk vinden als ik het klingel klingel  uit kon zetten en alleen ventilator kon laten lopen , maar goed hij moet het eerst is een tijdje uithouden en dan gaat ik speaker wel is afplakken kijken of het zachter en doffer gaat klinken .
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Even 'n iets ouder topic erbij gepakt.
Afgelopen weekend tijdens het rijden gebeurd er bij mij precies hetzelfde met de groene E41 (39410), hij rijdt eerst met de lichten en geluid aan, en even later komt ie donker en stil voorbij. Inderdaad 'n gekke ervaring. Dacht eerst dat de gemeenschappelijke + van de decoder kaduuk was, maar heb de decoder getest en die werkt gewoon goed.
Toen op het forum gaan zoeken en dit draadje gevonden.
Nu is eigenlijk mijn vraag, is het inmiddels bekend waar het aan ligt en is dat dan eenvoudig door mezelf op te lossen, of wordt het sowieso opsturen? Ik heb sowieso nog garantie dus de drempel voor het opsturen is zeer laag  ;).

Groet, Ralf.
Re:39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
nou ik heb de hoop opgegeven , de mijne rijd en licht doet het en hoop dat dat zo blijft .

Maar het geluid is, na een tijdje gewoon goed gewerkt te hebben na de reparatie , er mee opgehouden .

Garantie is afgelopen maar in marklin shop zwolle zeiden ze dat keuterman ook garantie op reparatie geeft , maar goed vond het geluid toch al niks dus dan maar geen geluid .

Het is me enigste loc die me problemen oplevert , jammer maar het blijft een schatje  :D
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Vandaag terug van vakantie en snel weer even de treinen laten rijden, daar rijdt ook een Br 141 tussen de 39411 en wat gebeurt er geluid en verlichting vallen uit en ik krijg het niet meer functionerend loc rijdt wel. Dit is nu al de tweede keer dat de loc terug moet naar Keuterman. Hoe is het met de andere verlopen?

groetjes Martin.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Ik lees dit draadje nu pas voor het eerst, maar ik heb ook zo'n geval gehad.
In september 2011 viel het geluid van mijn 29151 (151 023) uit, maar hij bleef wel rijden.
Ik had 'm via E-bay bij een Duitser gekocht die alles uit de set los verkocht.

Via mijn vaste dealer kon ik 'm opsturen naar Keuterman (daar 26.09.11 binnengemeld). Vervolgens hebben ze hem op 2.02.12 naar M* gestuurd (waarom zo lang wachten, denk je dan) en ik had 'm 19.04.12 terug.
Geluid doet het weer, hij rijdt alleen langzamer dan voorheen (heb niet aan de instellingen gezeten, maar zo te zien zou de max snelheid nog omhoog kunnen). Volume is ook niet in te stellen, tenminste niet rechtstreeks op het functiesscherm in mijn ECos, misschien wel met CV63, dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik kom er echter niet aan, stel dat ik iets instel waardoor hij weer kapot gaat. 't Is zo teer materiaal wat ze tegenwoordig uitbrengen.

Nou ja, reken erop dat je loc een maand of 7 weg is.

Groet, Paul
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Goedemiddag,

Ik ga toch de loc maar weer opsturen naar Keuterman, vind het ondanks dat ik een Zwitserse baan heb een leuk locje met de bijpassende wagons. ik liet hem af en toe meerijden in een route in i-train en dat geluid was best grappig. Ik ben benieuwd wat het gaat kosten, Keuterman gebeld en ik moest alle oude bonnen meesturen en ik kon hem zelf opsturen dus het hoefde niet via mijn dealer.

groeten Martin.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Ik heb mijn lok vorige maand naar de dealer gebracht, lok is nog niet terug en nog niks gehoord.
We wachten nog maar even af.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
haij haij

Mijn groene is ondertussen weer richting keuterman , hij reed nog wel steeds zonder geluid maar de marklin shop in zwolle waar ik regelmatig vertoef ,vond dat die gewoon goed moet zijn en hij had nog een klant met zelfde probleem .
Hij ging nu brief meesturen dat het nu maar is goed opgelost moet worden ,en dus maar weer wachten op terug keer van de loc .
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Citaat van: Bassie op maandag 06 augustus 2012, 16:05:09
Ik heb mijn lok vorige maand naar de dealer gebracht, lok is nog niet terug en nog niks gehoord.
We wachten nog maar even af.
Inmiddels heb ik begrepen dat hij gerepareerd is, en ik hem kan ophalen.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Lok is inmiddels opgehaald en alles werkt weer. Keuterman heeft hem goed gerepareerd.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Dat is snel, bij mij duurde het 7 maanden.
Maar misschien hebben ze al meer gevallen gehad en weten ze nu wat er gerepareerd moet worden...

Groet, Paul
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
haij haij

Groene 141 is terug en jawel zit andere geluids decoder in geeft nu meer geluiden dan de oude , fluit is ook anders , alleen licht nog niet aan de praat gekregen met 6021 , eerst is zien dat ik me cs1u weer aan de praat krijg die praat door onbekende redenen geen mfx meer ?????????? .
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Grappig. Ik zal eens checken of dat bij mij ook het geval is.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Ruud,

Zit er nu een sounddecoder a la mSd in, of nog steeds een aparte low-cost geluidsmodule?
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
zou het niet weten viel me in winkel al op dat fluit anders was,ventilators klinken heel anders , compressor slaat zo af en toe aan , maar  kan  op de 6021 niet laten fluiten ,moet cs1u maar is aan pc gooien en is zien dat ik um een versie terug kan zetten en hopen dat het aan update 2.0.4 licht , heb ik ondertussen al weer van marklin site geplukt .
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Als je het volume van het geluid kunt regelen en de diverse geluiden zoals fluit etc kunt aansturen zonder dat het rijgeluid aan staat, zal er wel een sounddecoder in zitten.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
zo als ik al zei me cs heeft stuppies dus kan niet zoveel op moment , geluiden komen tot nu toe spontaan door ventilator geluid heen de compressor , en bij het geluid afzetten geluid van een lucht cilinder die leeg loopt met wel harde sis trouwens pantograaf laten zakken  ?, hij rijd ook niet gelijk weg als ik me 6021 los draai begint eerst te knorren en dan kikker geluid maar heel anders gebrul dan schelle kikkergebrul wat die altijd deed .

maar goed zoals ik al zei eerst is zien dat me cs weer proberen mfx te laten praten
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Op 21 januari 2010 heb ik dit probleem gemeld met de vraag of meerdere dit hadden. Toen leek het nogal uniek te zijn, ook de dealer had geen klachten van dezelfde aard. Nu lees ik dat het er toch meerdere zijn. Mijn 39410 is wel drie keer terug geweest en de laatste keer zou hij naar Duitsland gestuurd zijn. De reparatie leek ook beter te zijn, het geluid was anders (beter) en na kortsluitingen elders op de baan bleef het geluid en verlichting functioneren. Gisteren zette ik de lok in voor een stam zilverlingen en, jammer, de verlichting weigerde. Het geluid functioneerde gelukkig nog wel. Ik had door ontsporingen enkele keren kortsluiting gehad maar heb niet gekeken of de E41 nog functioneerde. De decoders, weet niet welke, is of zijn gevoelig voor kortsluiting op de baan en dat hoeft niet echt in de buurt van de lok te zijn. Er is nog een draadje van iemand met hetzelfde probleem, maar kan het zo gauw niet vinden, Weet alleen dat hij er een andere decoder in wil zetten. Ik ben wel benieuwd of dat kan en welke je daarvoor hebben moet.
Omdat het nu alleen om de verlichting gaat is het misschien relatief eenvoudig op te lossen. Zal ook eens proberen de decoder aan te drukken, maar kan mij niet voorstellen dat hij spontaan los komt, ook daar de lok wel op de baan stond maar weinig gereden heeft.
Jammer dat dit voorkomt.

Regards
Leslie
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Geef de decoder eens een reset.
Misschien dat er door de kortsluiting een bitje scheef is komen te staan.

De aansturing van het licht geschied via de databus tussen decoder en soft-drive dragerprint. en niet via de functie uitgangen.
Je kunt een ESU loksound of Marklin mSd inbouwen, maar ik denk niet dat je probleem zal verhelpen.
Re: 39411 rode en groene 39410 BR 141 ineens geluid en licht defect
dag

Dus ik was niet de enigste die al het gevoel had dat als der kortsluiting in de buurd van oude decoder was dat die dan de kluts kwijt raakte .

Reset hielp bij mij niet loc drie keer terug geweest doos zit onder de reparatie stickers .

Nou naar avondje stoeien cs1u weer aangeleerd hoe die mfx moet praten pfffffffffffffffffffffffff , update 2.04 er weer over heen gezet .

Toen me E41  maar weer aangemeld , en ja zit heel andere decoder nu in , geluid is nu te dimmen en zoal complete regel decoder nu .

Brengt me gelijk op volgende probleem , licht doet het niet en als ik op lichtknopje 2 druk ,fluit en toeterd ,gaat een mannetje vertellen dat de deuren dicht moeten ,verteld een duitse schone of old wief dat de deuren  ook dicht moeten, en dat allemaal tegelijk , kortom der zitten meerdere geluid bestandjes in maar pffffffffffffffff denk weer paar avondjes stoeien voor dat ze in een redelijke orde voor de dag komen .

Mischien heeft iemand een idee over hoe of wat .

Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
dag

Nou de pret is al weer over , nadat er eerst van allerlij geluidjes tegelijk uitkwamen en ik licht maar niet werkend kreeg , loc gereset .

Geluid staat nu weer knetterhard en is niet meer te dimmen , alle vakjes waar je geluidjes kon aanvinken zijn ook verdwenen , licht doet het nog steeds niet en onder lichtknop 2 zijn nu mannetje en vrouwtje , toeter en fluit verdwenen pffffffffffffffff .

Kortom zal der maar weer terug mee gaan naar winkel en um vrolijk weer laten opsturen , zal voordat die weg gaat is wat foto's van het innerlijk maken en filmpie van geluid wat er nu in zit , zal straks wel weer verdwenen zijn .
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
haij haij

Zou nog een filmpje plaatsen van geluid wat ik er in had voordat E41 weer richting keuterman ging .

Wel geluid maar licht was na derde reparatie uitgedoofd  :-(

Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Goedemorgen,
Ik heb hem weer terug, mijn dealer had hem voor reparatie opgestuurd naar Keuterman, en mijn loc is terug gegaan naar Marklin in Duitsland. Thuis heb ik hem gelijk op de baan gezet en wat denk je hij doet het, maar het geluid wat er nu in zit is heel anders dan dat er voorheen inzat. Ik zal eens op de site van ESU zoeken of dit nu het juiste geluid is, is wel mooi hoor daar niet van maar blijft toch raar. Maar het allerbelangrijkste is ik heb hem weer terug en het factuurbedrag was ?0,-. Als dat geen service is.

groeten Martin.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Zal dan wel zelfde geluid zijn als ik de mijne had , zie hoor filmpje bericht hierboven .
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Hallo Allemaal,

Heb inderdaad ook geluidsproblemen gekregen met mijn startset 151. Ik heb het er maar bij gelaten. Het geluid was naar mijn mening niet van een erg mooie kwaliteit. Als je het geluid aanzette dan hoorde je het zoemen van de compressor. Als je dan de toeter gebruikte hield het zoemen even op om vervolgens weer verder te gaan. Het was één van mijn loks met geluid, maar het stoort me niet zo. Ik heb er mee leren leven. Ik heb nog wel een lok van de 151 serie en die heeft alleen een hoogvermogen aandrijving en nieuwe pantografen (dezelfde als die op de (geluidloze)151 uit de startset zit.

Groet, Jasper
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Ondertussen groene E41 weer terug , en verlichting doet het weer  :thumbup:

Ook nog wel de verbeterde versie van het geluid er in (zie filmpje paar berichtjes terug) , maar knetterhard en niet te dimmen .

Daar heb ik oplossing voor bedacht aangezien der meer over klagen dat bij sommige loc's geluid niet te dimmen valt .

Nu komt denk ik daar voor de goedkoopste oplossing wc/keukenrol stukje in klankkastje en aan onderkant stukje dun karton op maat van klankast geknipt stukkie plakband er om en klaar  :D

Viel me nog wel iets raars op bij de speaker die zit box technies verkeerd om in klankkast  :help: .

Maar dat heb ik maar gelaten aangezien die dan geluid in wc/keukenrol kwijt moet en dus lekker gedempt word met niet verkeerd geluid als eindresultaat .

Ik zeg loc te luidruchtig fluitend en zoal en niet te dimmen , doe dit als oplossing geen soldeer of grote knutsel trammelant en een goede oplossing .

Mijn E50 en luidfluitende strijkijzer E10 ook maar is onderhanden nemen binnenkort  :-)
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Raar hoor dat het volume niet te dimmen is.
Zelfs bij de hele oude decoder versies waren ze te dimmen.

Blijf er bij , gaat niets boven een ESU.

Tuurlijk kun je daar ook problemen mee krijgen , alleen gelukkig niet zo heel erg vaak.
Maar ja , als je garantie hebt...

Mvg: Alex
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Alex, dat komt omdat er een low-cost geluidsmodule in zit, waarvan het volume niet instelbaar is.
Dezelfde als die ook in de 1200 en koploper zaten.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Hoi,

Volgens mij moeten jullie wel even er van uitgaan, dat in de  Br 151 een één kanaals geluid in zit, welke via een aparte print wordt gemaakt. Deze kan maar één geluidsd-functie tegelijk produceren, waardoor de andere den even tijdelijk weg valt. Best wel hinderlijk.
De decoder is een 60901 fx of mfx uitvoering. Ook de dubbelloc "green cargo" hebben beide deze geluids-decoder.

In de Br 141 (39xxx) zit een meerkanaals geluidsfunctie. Hierdoor vallen basisgeluiden niet weg. Deze decoder valt onder de "Fullsound"-begrippen. Decoder is hier mfx, welke op een lok-specifieke basisprint is bevestigd.
Het is bij de  141  heel goed mogelijk dat er bij de reparatie gebruik is gemaakt van verbeterde geluidsdecoders, met de nieuwe Br 141-geluid. Zelf heb ik 3 br 141 in de nieuwe uitvoering, waarvan 2 oudere, een een nieuwe msd met het 141 geluid.

Gr. Marcel
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Marcel, ik zie effe de relatie niet met die br 151 etc.

Hier staat een groene E41 (39410) met eenvoudige low-cost geluidsmodule en uitgeklede decoder (zonder motordriver).
Märklin paste overigens in latere uitvoeringen van de Br 141 wel een fullsound mfx decoder toe.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
klopt zit nu dus niet meer de lowcost in na de derde reparatie de fullsound , die kon ik eerst dimmen maar na reset omdat verlichting het niet deed kon ik niet meer dimmen en is die weer terug geweest voor licht reparatie maar geluidsdimmen is verder niet opgelost en ben beetje zat van om hem nog is op te sturen .
Keukenrol en klaar der mee voorlopig (werkt goed trouwens hoor aanrader), mocht die na tijdje weer problemen geven haal ik alles er weer uit en gaat die gewoon weer terug blijft die het doen zo heb ik er maar vrede mee .

Eigelijk snap ik niet dat het geluid uberhoud dim baar is loc zelf is zo stil dat een klein beetje geluid uit de loc voldoende is , in het begin vond ik het leuk een paar loc's die knetterloud over de baan gaan maar eigelijk moet het geluids db nivo ook tot schaal 1:87 gebracht worden , maar goed das mijn mening .


Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Ja. een geluid kan een genot zijn, maar ik ben blij dat ik het ook kan uitzetten.
Op den duur wordt je er een beetje gek van...

Volgend mij heeft er in de 39xxx - Br 141 niet bepaald een low-cost decoder in gezeten.

Kappa: eerst werd er een vergelijking gemaakt met de groene 151 uit startset. Echter dat is appels met peren vergelijken..

Gr. Marcel
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Citaat van: loc1200 op woensdag 05 december 2012, 22:03:54
Volgend mij heeft er in de 39xxx - Br 141 niet bepaald een low-cost decoder in gezeten.
Hey Marcel, dat heb ik ook niet beweerd, ik schreef:
Citaat van: Kappa op woensdag 05 december 2012, 20:39:39
Alex, dat komt omdat er een low-cost geluidsmodule in zit, waarvan het volume niet instelbaar is.
Decoder is er zo één.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Citaat van: jumbo op woensdag 05 december 2012, 21:51:29
.. die kon ik eerst dimmen maar na reset omdat verlichting het niet deed kon ik niet meer dimmen en is die weer terug geweest voor licht reparatie maar geluidsdimmen is verder niet opgelost en ben beetje zat van om hem nog is op te sturen .
Keukenrol en klaar der mee voorlopig (werkt goed trouwens hoor aanrader..

Je gaf aan geen zin te hebben om de lok zelf aan te passen. Mocht je daar in de loop van de tijd toch anders over gaan denken, plaats dan een weerstandje in serie met de luidspreker. Iets tussen de tien en enkele honderden ohms zal voldoende zijn.
Slopen zal je de decoder er niet mee, en zo kan je toch van geluid op een gewenste geluidssterkte genieten.
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Nou me groene 41 na zoveelste lichtweigering weer terug uit duitsland dit keer ,keuterman was der klaar mee blijkbaar en heeft marklin zelf het laten oplossen, nu met decoder van de 141 136-2 .

Oude decoders waren blijkbaar op , nu met meer geluid en weer dimbaar , hopen dat deze langer heelblijft .

wel weer kostenloos en dat siert marklin/ keuterman wel , ook al is de loc ondertussen ruim buiten garantie .
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Pffffffff , alweer geen licht meer , wat een vervelende loc , heb decoder al gereset helpt ook niet.

Ga nu eerdaags maar is met meter kijken of er wel of niet stroom van decoder richting licht gaat .

Blijf um niet opsturen komt geen eind aan .
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
-Ruud:
Dat is flink balen met die loc, ik zou hem terug sturen tot het goed is,  :-( :-( :-(
Re: 39411 rode BR 141 ineens geluid en licht defect
Kweet niet word er moedeloos van , en al tijdje niet bij me hobby winkel geweest , laatste wat ik hoorde dat die plannen had om met de treinen te stoppen .

kijk eerst zelf effe en anders ooit maar andere decoder der in .