Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

kolenmijnindustrie (Theo).

Gestart door th maandag 12 september 2011, 18:42:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
oké wel de hele nacht opblijven dan wie weet wanneer het plaats  :lol: :mrgreen: >:-D >:-D >:-D
Prettige nacht Ed  >:-D >:-D >:-D >:-D :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal,

zoals gezegd foto's van 8 nieuwe USA kolenkarren en 5 andere USA wagons.
Morgen komen er nog 2x Baker's Chocolate (4864) tanks binnen en is het voor even wel genoeg.
Wordt vervolgd :P
Met vriendelijke groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 >:-D
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Ze hebben niet allemaal evenveel geduld blijkbaar.  :-) :-)

Bedankt voor het plaatsen van de foto's, ziet er allemaal leuk uit.

Mooie aanwinsten. :arrow: :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Mooie kolen karren Theo, die passen goed achter mijn Mikado  >:-D

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dank je Koos :)

Dag Cees,

dank je en doe het graag overigens worden later nog eens alle wagons ingedeeld achter de goede locs.
Groet,
Theo.

Ja ja uhhh mooi nie Peter die Big Boys moeten ook aan de freet gehouden worden. :lol: >:-D >:-D
Zal er zeker veel plezier aan hebben dank je Peter.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste allemaal,

heb een heel mooi Marklin H0 EMD F7 Pennsylvania (37624) + conducteurswagen gezien voor 599 euro nieuw lijkt mij aanvaardbaar, maar wat denken jullie hiervan
Adviesprijs van M is 549,50 2014.
Overigens heb een bod gedaan voor 499,00 euro via email en gaat ermee akkoord maar doch is het niet teveel is mijn vraag?
Alles is digitaal met mfx uitvoering en sound, toch graag even een mening hierover aub.
Voor zover mijn hartelijke dank hiervoor :thumbup:
Met vriendelijke groet,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
zie net dat ie verkocht is Theo, sorry mijn fout

maar 499 is een flink bedrag , ik zou verder kijken als ik jouw was, tis de moeite waard misschien

Suk6

Gr, Jan
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Jan,

heb het ook gezien bij Wentink en heb het ook aan deze doorgegeven via email maar is wel zonder caboose Jan maakt ook weer verschil hoor >:-D
Maar goed ben nog aan het onderhandelen dus gaat wel goed komen hoor.
Toch bedankt voor je tip :thumbup: :thumbup:
met vriendelijke groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo

Ken je deze site, naar beneden scrollen voor AC modellen.
http://www.rd-hobby.de/en/Catalog/List/12

Mvg
Koos
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dag Koos,

kende deze nog niet maar bedankt voor de tip en zal er eens naar kijken en informeren.
Mvg,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal,

vandaag eindelijk eens wat kunnen doen daar het daarvoor te warm was op de treinkamer maar begonnen met de etage boven de schaduwstation waarvan het eerste deel op de platen na is voltooid.
Alles is voorgeboord en daarna geschroefd dit grotendeels in de garage gedaan op het mangat na die op de modelbaan heb bepaald wat geen probleem gaf ondanks alle opgestelde wagons. >:-D
Al restant hout opgewerkt hieraan en garage weer wat opgeruimd  :D :-) en even een nieuw pak bijgekocht voor restant modelbaan die nog gedaan dient te worden maar éérst de spiraal zodat het frame hieraan kan worden aangepast voor onderlinge verbindingen.
Heb ook weer wat nieuw rollend materieel aangeschaft waarvan ook foto's weer zo ook van de opbouw 1e etage die staat als een huis waarop heb gestaan met een gewicht van 75 kg en meer dan genoeg voor dit gedeelte. :lol: :mrgreen: :P
Heb overigens al het schroefwerk uitgevoerd met rvs van 50 en 35 mm, 50mm door de verbinding van de staanders en liggers rest 35mm.
Dit allemaal weer om ideeën op te kunnen doen voor anderen dus veel kijkplezier en als er vragen zijn hoor het wel.
Even kikken op de foto wordt dan vergroot.
Met vriendelijke groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :)
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :-)
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Nog even ter aanvulling op foto 016 en 017 is een kabelgoot gemaakt voor latere aanleg baan hierop en aan de rechterzijde worden 2x 3/8 pvc pijp gemonteerd dit ook voor de bedrading van digitale aanleg.
Groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).

Hoi Theo !

Ik had je draadje al eens helemaal bekeken en haak nu maar eens als volger in  :P
Ik heb me wel al een paar keer afgevraagd of je door dat mangat past, lijkt me erg klein.
Leuk om te zien dat je de plaats op je kamer optimaal wil benutten.

Ga je straks apart Amerikaans of Duits rijden, of door elkaar ?

Grtz Tony
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo,

Jij gaat ook maar door  :) niet alleen met de bouw maar ook het aanschaffen van rollend materiaal.
Je hebt weer een mooie aanwinst gescoord  :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dag beste Tony,

dank je dat je het heb doorgenomen en waardeer het en wil ook graag jou draadje volgen en zoals ook van anderen maar is helaas tijdgebrek vanwege het werk vaak maar doe mijn best en kan ook niet meer.
Het mangat is nu groot genoeg 450x360mm en kan er van onderaf gemakkelijk doorheen naar de schaduwstation en 1e verdieping.
Tony daar gaat het mij om de plaats die ter beschikking heb er het maximale eruit te halen dit helaas het mag inleveren vanwege mijn rug gaat het toch lukken ook al ben veel afwezig maar ben wel bezig hoor met ontwerpen daarvan en ga mij hieraan wel eens voorbij door er nog wel eens nachtwerk van maak zo bedreven kan zijn met deze hobby maar ook anders hoor vrouw en kids familie worden ook niet vergeten hoor en leef mijn leven ook al is het wel eens teveel maar ga niet klagen, leef en geniet. :lol:
Wat betreft of Amerikaans of Duits ga rijden is wat al heb aangegeven op deze topic dat koop wat mooi vindt en ermee rijdt ook al klopt het beeld niet maar what ever het is waar je van kan genieten daar gaat het om bij mij althans.
Tony heb zoveel wensen wat locs betreft maar je kan nu éénmaal niet alles hebben maar weet wat mijn keuzes zijn en ga daarvoor en stop als het heb en is volgend jaar daar dan een volledig Alaska set heb met totaal 10 wagons en is echt het laatste hiervan.
Hopelijk genoeg geïnformeerd hierover en hoor het wel Tony als je nog meer vragen hebt :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Theo.

Citaat van: Tony op vrijdag 08 augustus 2014, 22:45:59
Hoi Theo !

Ik had je draadje al eens helemaal bekeken en haak nu maar eens als volger in  :P
Ik heb me wel al een paar keer afgevraagd of je door dat mangat past, lijkt me erg klein.
Leuk om te zien dat je de plaats op je kamer optimaal wil benutten.

Ga je straks apart Amerikaans of Duits rijden, of door elkaar ?

Grtz Tony

Edit Herman05: Quote gerepareerd
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 08 augustus 2014, 23:04:10
Hoi Theo,

Jij gaat ook maar door  :) niet alleen met de bouw maar ook het aanschaffen van rollend materiaal.
Je hebt weer een mooie aanwinst gescoord  :thumbup:

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Hoi Peter,

dank je en ga ervoor wat mooi vindt en het laatste zal zijn volgend jaar de Alaska set met 10 wagons ook al heb meer wensen maar heb grenzen gesteld en hou mij daaraan goed is goed.
De foto's heb hiervan en wacht liever als deze heb alvorens deze plaats op deze topic.
Ga nog even verder met ontwikkelingen van mijn baan nu >:-D
Met vriendelijke groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Mooi materieel heb je aangeschaft Theo.

Je hebt die ene toch niet onder de kraan gehouden >:-D

Groet,

Ronald
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dank je Ronald en wat dacht jezelf om deze onder de kraan te houden had de hele keuken eruit gelegen  >:-D :D

Beste allemaal,

allemaal bedankt voor de waarderingen.
Heb het materiaal besteld voor de klimspiraal en ga er morgen mee aan de slag en daarbij heeft een goede forumlid (Jan44er) mij geholpen met het uitzetten van deze klimspiraal met een programma op pc waarvoor mijn hartelijke dank hiervoor.
Heb zo ook de platen morgen om het achterste gedeelte dicht te gaan leggen en kunnen de spullen uit de garage deels terug geplaatst worden en heb wat meer ruimte.
Morgen hopelijk weer wat foto's :P
Groet,
Theo.

EDT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, hier lees je waarom.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo

Geef eens wat meer info over het klimspiraal
Wordt het een ovaal, 6hoek, 8hoek of rond
Enkel of dubbelspoor, en welk radius
Hoeveel hoogte ga je overbruggen

Mvg
Koos
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Koos,

even info over de spiraal is dat het een 6 kant is met een dubbelspoor R2 en R3 (C rails).
De hoogte overbrugging is 261 mm met 3.3 aantal windingen/cirkels.
Stijgingspercentage binnenspoor 2,9%
Stijgingspercentage buitenspoor 2,5%
Hoogteverschil per niveau 80 mm.
Op de eerste foto de klimspiraal ben daar aan de 3e cirkel bezig maar het hout was op en ga morgen weer bijhalen om het te voltooien en daarbij zijn de gaten nog niet geboord maar doe dat als alles compleet is en boor dan met een mal de gaten door alle platen tegelijk.
Dan gaat de gehele klimspiraal op de baan gelegd worden om de positie te bepalen en boor vervolgens de gaten in de plaat van het schaduwstation voor de draadstangen M6 wat meer dan voldoende stijfheid en stabiliteit geeft het staat als een huis >:-D :P
Na dit ga de klimspiraal eerst geheel aan de buitenkant alle oneffenheden afschaven voor een strak geheel.
Om dit te maken vergt wel veel precisiewerk, geduld en vooral opletten want een fout is zo gemaakt.
Heb multiplex gebruikt van 3,6 mm die om en om verlijmd worden en krijg je een totale dikte van 7,2 mm wat meer dan voldoende is.
Verder vandaag het achterste gedeelte afgewerkt met MDF-plaat met nog wat ondersteuningslatten bij het mangat daar de naad er ligt van de 3 platen.
Morgen nog even de isolatie erop en kan er wat teruggeplaatst worden van de eerder gebouwde modules.
En dan nu even de foto's van het resultaat van vandaag.
Hopelijk genoeg informatie wat klimspiraal betreft Koos anders hoor het wel >:-D :P
Mvg
Theo.
(Even op de foto's klikken voor vergroting).
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Theo,  prima klimspiraal :thumbup: ;) :D

Gr, Jan
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Wat zijn wij toch weer goed een goed team hé  :lol: >:-D >:-D >:-D
Mvg,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo

Ziet er zeer strak uit :thumbup: ongetwijfeld heb je als test een rondje rails erop uitgelegd.
Ik heb hetzelfde systeem gebruikt alleen als 8kant met radius R4 en R5
Theo geen kritiek maar ter overweging (geleerd van fouten van mijn eerste spiraal)
Ga je nog isolatie aanbrengen? Hoogteverschil 80 mm vind ik niet al teveel erg weinig ruimte om rails te leggen en bij eventuele calamiteiten te herstellen.
draadeine M8 ipv M6

Succes en plezier met bouwen

Mvg
Koos
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Koos,

dank je :) en inderdaad heb de beide radiussen er even opgelegd alvorens de boel in elkaar ging lijmen.
Iets overwegen is altijd goed en kan besproken worden, wat betreft de isolatie is 3 mm die erop komt en de 80 mm is wat krap maar heb hiervoor gekozen om de helling onder de 3% te houden en vindt het acceptabel met deze hoogte eigenlijk kan overal gemakkelijk bij en de spiraal is geheel open en wil overwegen om binnenin de spiraal ook een mangat te maken.
Heb een keertje bij Jan44er de klimspiraal gezien die voorzien was van M6 draadeinden maar stabiel als een huis daarbij kan een M6 veel draagkracht hebben het wordt vaak onderschat.
Doorbuigen is eigenlijk niet van toepassing daar er niet zoveel ruimte onderling is tussen de niveaus.
Koos die 80 mm hoogte kan misschien zijn dat wat meer ruimte laat maar is nog even onder voorbehoudt maar toch bedankt voor je opmerking en zal het overwegen :thumbup:
Mvg,
Theo.

Hallo allemaal :)

de spiraal vandaag afgemaakt en laten drogen vervolgens op de baan in positie gebracht voor aansluiting naar het schaduwstation en de rails.
Heb op sommige plaatsen andere gaten geboord daar deze bovenop de rails neerkwamen maar zou geen probleem behoeven te zijn voor de klimspiraal.
Aan de zijkant bij de doorloop haal daar nog een stuk van de spiraal af maar komen later foto's van.
Als de gaten zijn geboord van de klimspiraal op de tafel gaat deze weer terug naar de garage om het isolatiemateriaal, draadeinden, ringen en moeren aan te brengen tussen onderlinge niveaus.
Zet de spiraal op zijn kant en plaats de schroefmachine op de draadeind met een draadbus met contramoer om zo de boel eraan te maken.
Hierbij helpt het vrouwtje even mee is het zo gepiept :mrgreen: :lol:
De hoogte instellingen komen wel als deze in zijn geheel op de tafel vast staat maar eerst vooraf nog even de bestaande tafel aanpassen op de spiraal bij het nulpunt dus.
Isolatie is ook aangebracht maar zie je wel op de foto's die plaats. (Even klikken op de foto voor vergroting)
Mvg,
Theo.   
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 >:-D
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
zo Theo

dat gaat de goede kant op ik ben heel benieuwd ho het er straks uit gaat zien...
ik hoop snel weer eens langs te komen want er is zoveel nieuw materiaal bijgekomen dat moet ik van dichtbij zien


ga vooral zo door

tot later


Gr Ed
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Ed,

dank je, en kom maar aan hoor laat het maar even weten zorg dat thuis ben geen probleem. :P en neem je zoon ook maar mee.
Waar nu mee bezig ben is om te zorgen dat kan gaan testen met koploper en een keerlus kan leggen op het volgende niveau het ondergedeelte is zover klaar op aansluiten na.
Mega veel werk nog maar komt goed en heb geduld desnoods maar een 2e koploper volgen als het kwijt ben.  >:-D
Hoor het wel Ed.
Mvg,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).

Je bent een echte klusser, Theo  :thumbup:

Heerlijk onbevangen bezig in modelspoorland, lekker je eigen weg gaan.
Ik smul er van  :thumbup:
Volgens mij ben jij de eerste, die een berg van beton probeerde en waarom ook niet.
Ben benieuwd wat je nog meer in petto hebt.

Grtz Tony
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Met koploper gaat het wel goed komen Theo, je hebt immers de presentatie digitaal mee naar huis gekregen.

Vergeet de gouden regel niet, maak een tekening van de baan en zet hier je bezetmelders / nummers en dergelijke in.

Neem er de tijd voor  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Citaat van: Tony op dinsdag 12 augustus 2014, 23:17:52

Je bent een echte klusser, Theo  :thumbup:

Heerlijk onbevangen bezig in modelspoorland, lekker je eigen weg gaan.
Ik smul er van  :thumbup:
Volgens mij ben jij de eerste, die een berg van beton probeerde en waarom ook niet.
Ben benieuwd wat je nog meer in petto hebt.

Grtz Tony
Hoi Tony,

dank je :thumbup:en niets is mooier zelf ideeën te creëren ook d.m.v op andere topics te kijken en daaruit toch weer anders te maken. :P
Ben inderdaad fe enige die een berg van beton heb gemaakt en vond deze best mooi alleen heb deze helaas weggedaan vanwege m'n rug anders had deze teruggeplaatst maar goed er komen wel weer andere terug het idee komt pas als weer bezig ben met de scenery.
Heb het altijd al leuk gevonden om te pionieren en nieuwe ideeën op te doen zodat er andere hiermee ook weer net iets anders van kunnen maken of hetzelfde maakt mij niet uit gewoon jatten zou het ook doen :lol: >:-D :o)
Tony wat allemaal in petto heb is onbegrensd en zal blij zijn als met de boel klaar ben om verder te kunnen met de scenery maar komt goed hoor :-)
Mvrg,
Theo.

Citaat van: degeluidsman op woensdag 13 augustus 2014, 08:34:49
Met koploper gaat het wel goed komen Theo, je hebt immers de presentatie digitaal mee naar huis gekregen.

Vergeet de gouden regel niet, maak een tekening van de baan en zet hier je bezetmelders / nummers en dergelijke in.

Neem er de tijd voor  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Hoi Peter,

wat je hierboven hebt beschreven klopt en het zit nog steeds in mijn hoofd maar als er niet meer uitkom vraag het wel of ga op herhaling als het echt nodig is maar dat zien we dan wel weer :P
Mvgr,
Theo.

Beste allemaal :),

vandaag een dagje Efteling gedaan en o.a in de houten achtbaan geweest genieten was dit maar niet voor het vrouwtje  >:-D >:-D die zit liever in de Pyton vindt deze minder eng :roll:het zal wel de snelheid zijn denk zo en G krachten maar goed heeft het overleefd :P
Het is wel een schitterend houten bouwwerk allemaal het blijft mij inspireren hoe het allemaal is gebouwd :thumbup:
Morgen vroeg opstaan om de klimspiraal af te werken en verdieping dus gas erop even wil verder maar je weet nooit dat er weer iets tussen komt en zien wel.
Even nog wat foto's over wat bedoel met de draadeinden en schroefmachine is het wat duidelijker allemaal.
Mvg,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste allemaal,

even toch een aanvulling op de laatste foto breng tussen de boorkop en draadhuls een extra moer aan tegen de draadhuls daar deze anders loskomt bij de stand terugdraaien van de accuboormachine daarbij zet de draadeind ten opzichten van de afgezaagde gedeelte bout niet vast tegen elkaar in de draadhuls geeft slingereffect naar de machine toe laat wat ruimte hierin.
Mocht er toch slingereffect optreden plaats de uiteinde op een andere positie in de boorkop van je accuboormachine geeft resultaat en hou je toerental laag het is een kwestie van even aanvoelen doen en aftasten het klinkt misschien dom maar je voelt als je een schroefmachine in de hand hebt wat er gebeurd je voelt het gewoon maar is omdat ook allang met dit werk niet om op te scheppen hoor gewoon blijven denken en aftasten van alles opnemen van wat er gebeurd op dat moment leer je een machine kennen het is zo een gegeven met alles het is niet uit te leggen je moet het voelen meer niet het is de kneep van het vak.
Tja het kan heel ver gaan maar besef wel met alles wat je doet kom je erachter door heel veel te observeren met waarmee je bezig bent het is oh zo belangrijk
daarbij faal ook wel hoor en niet te zuinig maar je leert ervan en gaan tot het gaatje het is hobby allemaal met opstaan en vallen leer je het en stel je vraag als je het even niet meer weet er zijn hier velen die je kunnen helpen wat vandaag ook weer heb gedaan met de klimspiraal waar even niet uitkwam maar je wordt geholpen door forumleden die je weer op weg helpen om verder te kunnen gaan en volg ook de dingen die voor je belangrijk zijn dit even als tip maar heb gezien dat het succes heeft al is het hier weggehaald maakt mij niet het is één ieder mij gegund en kijk daar ook naar om het daar dan weer even iets anders van te maken.
Weet hoe het in elkaar steekt maar hier maar kom wel weer met wat anders maar zien wij allemaal wel ideeën genoeg hoor is oneindig bij mij  :lol: :mrgreen: :mrgreen: >:-D >:-D >:-D >:-D
De klimspiraal foto's komen nog ben nog even bezig daar er even niet geheel mee uit ben bezig met een forumlid dit op te lossen maar komt goed hoor dus tot dan.
Met vriendelijke groet,
Theo.   
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste leden/gasten,

een paar dagen bezig geweest met de klimspiraal waar veel werk inzat, wel bijzonder mooi om te maken en leerzaam.
Vandaag nog even Jan 44er aan de mobiel gehad voor wat richtlijnen betreft de klimspiraal en is helemaal goed gekomen :P
Mijn hartelijke dank Jan  :thumbup: :thumbup: >:-D
Vanavond het framewerk gemaakt wat veel op en neer lopen was van de treinkamer en garage dit door veel paswerk :lol: :mrgreen:
Je zal merken dat de klimspiraal op de foto ongeveer 50 mm hoger uitkomt boven het achtergelegen niveau, wat inhoudt dat er nog één bijkomt.
Tja hoe en wat is nog even de vraag en ga dit nog even uitzoeken allemaal daar weer er weer veel ideeën opkomen in dit.
Heb nogal wat in geleverd aan ruimte wat de klimspiraal betreft maar haal het maximale eruit.
Wat hieruit kan halen is diepte aanbrengen in de baan, maar heb daar nog niet echt beeld van dat komt pas als bezig ben.
Het zal wel weer veel opbouwen/afbreken worden maar dat is hobby.
Morgen eerst maar eens beginnen met de platen te verzagen en aanbrengen op het framewerk.
En dan nu even de foto's van het gedane werk en benieuwd wat jullie ervan vinden 8) >:-D
Mvg,
Theo.   
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 >:-D
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
ziet er mooi uit theo, toevallig was ik ook bezig met moeren op draadeinden te schroeven, maar deed dat met een verfroller in de boormachien en dan tegen die moeren op het draadeind aanhouden, scheelt draadeindjes in een boormachiene stoppen :)

Dan vraag over die vlakken , van je klim spiraal, waar en hoe heb jij die trapeziums berekend daarvoor?
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dag Hans,

dank je wel en er zijn vele methodes om het te doen ieder zo zijn eigen idee ;)
De reden bij mij was dit te doen omdat de gehele klimspiraal in de garage in elkaar heb gezet en daarna compleet naar boven op de treinbaan geplaatst en geen troep geeft op de te boren gaten na in de schaduwstation. :P vandaar mijn reden hiervoor.
Het is een programma in Excel waar het mee is gedaan dit heb zelf niet en laten doen door een forumlid.
Met vriendelijke groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Koos,

heb toch de 80 mm aangehouden en heb voldoende aan deze ruimte, overigens wil nog wel een gat zagen in de binnencirkel van de klimspiraal dat nog even niet is gedaan maar komt goed.
Met vriendelijke groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo

Mooi gedaan :thumbup:, een mangat is inderdaad wel handig.

@Hans

Kijk hier eens
http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/hoe-maak-je-een-klimspiraal-of-helix.html
En onderaan kan je het excel bestand downloaden
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Mvg
Koos
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dank je Theo en Koos, ik heb de maten eens ingevoerd R4 en R5 nog even naar de karwij 3mm multiplex halen want 9 mm lijkt me wel wat overdreven voor die klimspiraal :) zal een beetje slecht buigen ook lijkt mij.

Maar eerst mijn LGB baan rijdend klaar hebben.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Goedemiddag allemaal,

even weer een paar foto's tussendoor want ga weer verder met de modelbaan.
Groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal,

toch maar anders gedaan omdat met nog deels een niveau erbij wordt mij te gortig.
Zo het nu ga doen kan wat meer tafel erbij maken door aan de linkerkant van de spiraal ongeveer voor helft dicht te maken met plaat.
Kan hier dan opstelsporen maken of iets anders plaatsen, maar komt wel als bezig ben :o) >:-D
Even wat foto's hiervan en morgen de rest wordt het duidelijker allemaal.
Mvg,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Je bent er maar druk mee Theo, gaat vast goed komen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dank je Peter komt goed hoor  :P
Mvg,
Theo.

Hallo allemaal 8) :P,

foto's van deels dichtgezette spiraal voor extra opstelsporen of andere dingen.
Even de R2+3 geplaatst wat heel gemakkelijk ging door steeds 3 bochten vooraf te koppelen en daarna erdoor steken in de spiraal.
R3 is bijbesteld en eind deze maand binnen.
Wordt vervolgd.
Mvgr,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste leden/gasten,

vandaag eerst de kolenmijn maar eens uit het stof gehaald  8) :D en op het 2e niveau geplaatst.
Gelijk even led verlichting en hoogspanningsmast aangebracht, waarin lak draad heb gehangen om de kolenmijn van spanning te voorzien.
De kabels met krimpkous worden beter weggewerkt later + de schade bijwerken.
En dan even wat foto's nu. (erop klikken voor vergroting)
Gr,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Ja theo,

dat begint er op te lijken het eerste staat er nu en de verlichting brandt al

leuk hoor ga gewoon door dat is het bijna af....


gr Ed