Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

kolenmijnindustrie (Theo).

Gestart door th maandag 12 september 2011, 18:42:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Citaat van: Tilly op zondag 17 maart 2013, 13:14:28
Hoi Theo,

je bent weer duchtig aan het klussen geweest :thumbup:

Je bent overgestapt bent naar C-rail maar waarom gebruik je in de tunnel nu opeens weer K-rails?

Het thema wat je gekozen hebt is helemaal geweldig maar ik begrijp trouwens niet helemaal wat je nu aan het maken bent. Die extra ingang is wel duidelijk maar wat is het doel van "het afdak" ?

Groetjes, John
Hoi John,

dank je wel.
In die tunnel heb daar K- rails gebruikt daar de M- rails te snel roestig werd en nu is alles op dit niveau K- rails.
Het afdak wat je bedoeld is een werk plateau en zal bij de volgende foto's wel duidelijker worden.
Hierboven een stukje terug heb een schema geschetst hoe het ongeveer gaat worden.
De K- rail die nu uit de berg komt gaat straks verder naar de 3e kolenmijn Herbede en vandaar weer terug naar de 2e waar de rail weer een aansluiting krijgt, maar dat wordt later aangepast daar het nu eindigt met een houten stootblok.
De bedoeling is dat straks de kolentrein rond kan rijden langs alle kolenmijnen, maar zie je nog wel allemaal als het zover is. :)
Met vr groet,
Theo.

Goedenavond allemaal,

even weer een paar foto's.
De ingang is voor zover even klaar maar er komt nog een en ander bij zoals mijnwerkers, verlichting enz.
Wordt vervolgt.
Met vr groet,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Even wat minder goed nieuws, alles wat gemaakt heb aan de mijn ingang is mislukt door de zwaartekracht aan de rechterzijde van mijn ingang is de hele zooi omgevallen en alles lag omgekeerde op de tafel  :mad: :-(
Alles gelijk maar opgeruimd en fijn gips gaas aangebracht om morgen weer opnieuw te beginnen.
Ach gewoon alles verkeerd aangepakt en eigen schuld maar mag de pret niet deren en begin gewoon weer opnieuw. :lol: :P
Heb aan de hand van veel gemaakte foto's het zwakke plek ontdekt en ga dit oplossen en ga je wel zien allemaal en wordt alleen maar beter door er weer nieuwe ideeën mee heb opgedaan hierin. >:-D
Het idee is om rechtsonder de mijn ingang een elektriciteit centrale te maken voor stroomvoorziening van de gehele mijnindustrie. :-)
Kan mijn indenken dat het niet klopt dat er een plateau ligt waarboven een rotspartij ligt die gedragen wordt door schuine schoren eronder.
Daarom komt eronder een aansluitend rotsen partij met voorzieningen voor het opwekken van energie.
Van hieruit gaan er hoogspanningsmasten naar de gehele mijnindustrie maar dan wel met echte draad voorziening waar een 16 volt spanning op komt om de verlichting e.d tot stand te brengen naar de hele kolenmijn industrie.
Deze wordt gevoed door een ESU 50090 15 V/- 21V/5A .
Meer ideeën komen nog allemaal die al op tafel heb liggen maar even onder voorbehoudt.
Dit voor even allemaal en zien wel hoe het gaat worden.
Met vr groet,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Ey Theo

Dat is minder jongen
Volgende keer misschien iets minder gips of anders meer verstevigen met houten frame?

Mvg Danny
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2009

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Ben je een dag bezig stort de boel in, Dat is gewoon s...  :-( maar ja weer een leer proces wel goed dat je gelijk overnieuw bent begonnen :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Citaat van: oetbeem op zondag 17 maart 2013, 22:39:34
Ey Theo

Dat is minder jongen
Volgende keer misschien iets minder gips of anders meer verstevigen met houten frame?

Mvg Danny
Hoi Danny,

och kan een keertje gebeuren het probleem was het kippengaas die alleen aan de bestaande berg had gefixeerd met houtlijm en heeft dit niet gehouden en ploep alles lag op z'n kop op de baan. :P >:-D.
Niet erg want er staat weer een nieuwe.
Met vr groet,
Theo.

Citaat van: pixon op maandag 18 maart 2013, 06:06:11
Ben je een dag bezig stort de boel in, Dat is gewoon s...  :-( maar ja weer een leer proces wel goed dat je gelijk overnieuw bent begonnen :thumbup:
Dag Pixon,

het is even vloeken maar was het snel vergeten en ben gelijk weer opnieuw begonnen maar dan met fijne gaas die vooraf op diversen plekken aan het houten frame heb vast geniet.
Vanavond aan de gang gegaan met gips en de boel staat weer >:-D :P alsof er niets is gebeurd. :lol:
Met vr groet,
Theo.

Goedenavond allemaal,

de handel staat weer en er kan nu niets meer gebeuren alles staat goed vast.
Begin van de avond gips aangebracht en hierna gelijk de bomen geplant in het natte gips blijven deze mooi staan als alles droog is.
Na een paar uur was het gips al behoorlijk stevig en heb de boel met heel dunne zwarte verf vast voorbehandeld.
Morgen wordt de zijkant onderhanden genomen die dichtgemaakt wordt met rotspartijen.
Even een paar foto's van het resultaat.
Morgen weer meer.
Met vr groet,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo,
Vervelend van je berg, maar gelukkig zit alles weer op z'n plaats.
Ik begrijp je antwoord aan Tilly niet. Waarom heb je in de berg de M rails door K rails vervangen en niet alles door C rail?

gr Gertjan
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Citaat van: Gertjan H op maandag 18 maart 2013, 23:46:48
Hoi Theo,
Vervelend van je berg, maar gelukkig zit alles weer op z'n plaats.
Ik begrijp je antwoord aan Tilly niet. Waarom heb je in de berg de M rails door K rails vervangen en niet alles door C rail?

gr Gertjan
Dag Gertjan,

Het antwoordt is simpel n.l C rails heeft geen 45 gradenboog (industrie spoor) daar alleen deze in de berg past en geen 360 graden.
Het kan eventueel wel met C rails maar moet je wel veel aan de gebogen rails gaan aanpassen dus doorslijpen op bepaalde graden en heb daar geen behoefte aan.
Overigens waar de K rail uit de berg komt weet nog niet met welke daarin mee verder ga daar dit nog het aan het uitzoeken ben met proefstukken die aan het maken ben.
Ga wel weer houten trestlers maken met een houten brug naar de Herbede een 3e kolenmijn.
Met vr groet,
Theo.

Hallo beste forumleden/gasten,

weer even wat foto's van gisteren en van vandaag.
Gisteren eerst een frame gemaakt met daarop gips doek die heb vast geniet hieraan en alles goed vastgelijmd met houtlijm.
Vanavond gips aangebracht aan de gehele onderzijde en deels voorzijde om het als één geheel te verkrijgen zoals al heb verteld hierboven van waarom.
Aan de zijkant heb een sparing gelaten aan de onderzijde waar de elektriciteitscentrale gaat komen voor de kolenmijn industrie.
Met vr groet,
Theo.   
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoop dat het zo weer stevig zit ;)

Wel even een opmerking over die balken bij dat uitsteeksel?
Is het de bedoeling dat daar mensen overheen lopen?
Lijkt mij nogal breed in verhouding tot een preiser zijn voeten of zie ik dit nou een beetje verkeerd?

Mvg Danny
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Citaat van: oetbeem op woensdag 20 maart 2013, 22:17:09
Hoop dat het zo weer stevig zit ;)

Wel even een opmerking over die balken bij dat uitsteeksel?
Is het de bedoeling dat daar mensen overheen lopen?
Lijkt mij nogal breed in verhouding tot een preiser zijn voeten of zie ik dit nou een beetje verkeerd?

Mvg Danny
Dag Danny,

ja hoor stevig als een rots  :lol: :mrgreen: :P en dat "uitsteeksel" is een platform dat er al lang staat en nog niet heb voltooid en het klopt dat deze verhouding niet overeen komt met een preiser zijn voeten en is goed opgemerkt maar zat al tussen mijn oren. >:-D :lol: en kon verwachten dat hier een antwoordt op zou komen maar weet wat doe allemaal. :P
Vr groet Theo.

Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal,

weer even een paar updates.
Druk aan het shoppen geweest en met pasen 6 gebouwen + een metalen boogbrug in elkaar gezet.
eerst een paar foto's van de afgewerkte kolenmijn die later nog ga verfijnen.
Hierna foto's van de nieuwe aanwinsten met alvast een deel van de gebouwen en morgen de rest daar te weinig tijd meer had. ;)
Bij de boogbrug miste daar een brugleuning van die vandaag besteld heb en wel enige tijd kan duren alvorens die kan monteren maar komt wel goed.
Morgen weer meer met wat toelichting over de bouw van de brug waar 6 leuke uurtjes aan heb gespendeerdt die best wel gecompliceerd was om te bouwen.
Met vr groet,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 >:-D
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Goedenavond beste fotumleden/gasten,

heb even een foto van de details boogbrug, beelden zeggen meer dan woorden. :smile:
Verder aanvullend nog foto's van de afgewerkte boogbrug en de 3 andere gebouwen.
Deze gebouwen passen mooi bij de mijnen en ga met deze een straat maken met daaromliggend opgevuld met zand, bomen, lantaarns en groenvoorziening en eventueel met wat rotspartijen. :P.
Voor hier mee aan de slag ga eerst maar weer eens puinruimen onder de treinbaan waar het echt een bende is van verfpotten en restanten van scenery van het maken van de aanvulling berg 1.
Tja op tijd schoon schip maken om weer overal goed bij te kunnen en niet je nek te breken over de troep 8o :lol: :D
Wordt vervolgt.
et vr groeten,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Theo, je bent flink bezig , ziet er prachtig uit de brug en de Yankeebarns :D :D :thumbup:

Gr, Jan
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Citaat van: 44er op woensdag 03 april 2013, 22:28:50
Theo, je bent flink bezig , ziet er prachtig uit de brug en de Yankeebarns :D :D :thumbup:

Gr, Jan
Hoi Jan,

dank je wel voor de complimenten ;) :thumbup: maar hoofdzaak blijft dat de treinen blijven rijden hier daar geniet het meest van en zeker nu met de C rails alles loopt nu vlekkenloos. :P :P :P >:-D
Zal de Ecos binnenkort maar eens gaan aansluiten met de booster, switchpilots en extention die al 2 jaar in de doos zitten. 8o :P
Wordt eens een keerje tijd om aan de digitale aansluiting te beginnen waar dan in mijn sas ben en mij kan uitleven. :-) :-) :P
Met vriendelijke groeten,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal, :)

een paar voorbereidingen gedaan voor een vervolg naar de Herbede mijn.
Veel werk gehad maar heb weer vorderingen kunnen maken en weer leuke foto's hiervan.
Heb een brug gemaakt van 1420 mm waar aansluitend de metalen boogbrug komt met hierachter weer aansluiting zal geven naar berg 3.
Dit alles met C rail vanuit berg 1 dus overgang van K naar C rail.
Sta wel nog voor een probleem met de aansluiting te maken van berg 3 naar 2 om een  K wissel aan te brengen in dit bestaande spoor waar veel bielzen heb weggehaald in de K rail en de vraag of dit ook met deze K wissel mogelijk is maar ga het wel onderzoeken en wil hier ook weer uitkomen en komt hopelijk ook weer goed het blijft allemaal hobby met risico's die erbij horen :P maar kijk wel hoe het gaat en je hoort wel hiervan later.
Maar even in volgorde heb een mal gemaakt voor trestlers voor 2 verschillende hoogtes en breedte dit met tussenliggend spoor en aflopende hoogte verschil.
De brug is even onder voorbehoud aan gelegt waar morgen even foto's ervan.
Wat vinden jullie ervan van deze uitvoering, alles is welkom.
Met vr groet,
Theo. :)



Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Ziet er netjes uit Theo

Ga zo door ;)
Mvg Danny
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dat ik dit topic nooit eerder ben tegengekomen...  :question:
Fantastisch en blijf ik volgen! :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
dank je Danny het begint steeds meer vorm te krijgen ook al kost het veel tijd maar dat is hobby :P :lol:
Met vr groet, Theo.
Citaat van: Alexander VL op zondag 07 april 2013, 21:49:07
Dat ik dit topic nooit eerder ben tegengekomen...  :question:
Fantastisch en blijf ik volgen! :thumbup:
Dag Alexander,
Thanks en tja je kan niet alles bijhouden daar schiet het er bij mij ook wel vaak in helaas en kom er niet aan toe helaas maar toch leuk dat je het heb gevonden. ;)
Zelf kom ook topics tegen waar van denk die had ook eerder willen zien waar je mooie dingen tegenkomt, maar komt nog wel hopelijk. :thumbup: :P
Met vr groet, Theo.

Hallo beste forumleden/gasten,

weer even een paar foto's die had beloofd dit even wel onder voorbehoud maar is maar even om het idee hoe het ongeveer gaat worden. :-)
Morgen weer verder met de voorbereidingen hiervan.
Met vr groet,
Theo. :)
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Erg mooi die zelf gemaakte brug maar persoonlijk zou ik dat plasticen boog brugje er  tussenuit halen en de brug helemaal zo maken als dat stuk zelfbouw ;)

Mvg Danny
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Danny die boogbrug heb die gebouwd om later met balsahout te bewerken wordt het geen stalen brug meer maar een houten brug, dit idee heb ermee.
Als voorbeeld kan het nog altijd van hout namaken mocht het niet lukken maar gaan het wel zien tzt.
met vr groet,
Theo. ;)
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal,

de houten brug is nu geheel aangepast en kan morgen op zijn plaats vasgezet worden waar dan weer foto's van komen.
Verder de stalen brug verouderd met roestbruin maar die nog even nabewerkt met een kleinere penseel, dit door deze in verf te dompelen en dan op een doek bijna droog maken om dan met hele lichte streken te bewerken waar nog het plastic is te zien.
Morgen hopelijk weer meer .
Met vr groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hey Theo

Dat ziet er al stukke beter uit
Misschien is het nog een idee om nog wat kleuren roest toe te voegen? zo lijkt het meteen nog wat echter ;)
Je baan heeft in mijn ogen een geweldig thema met al die mijnen dus ik verbaas me met bijna elke update weer dat je allemaal zulke mooie dingen kan maken met een beetje gips, verf en hout

Komt er ook nog een plek op de baan waar de kolen worden verwerkt en misschien een speciaal smal spoortje van de kolen fabriek naar het loc depot om de kolen aan te voeren?

Mvg Danny
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Citaat van: oetbeem op dinsdag 09 april 2013, 07:00:06
Hey Theo

Dat ziet er al stukke beter uit
Misschien is het nog een idee om nog wat kleuren roest toe te voegen? zo lijkt het meteen nog wat echter ;)
Je baan heeft in mijn ogen een geweldig thema met al die mijnen dus ik verbaas me met bijna elke update weer dat je allemaal zulke mooie dingen kan maken met een beetje gips, verf en hout

Komt er ook nog een plek op de baan waar de kolen worden verwerkt en misschien een speciaal smal spoortje van de kolen fabriek naar het loc depot om de kolen aan te voeren?

Mvg Danny
Hoi Danny,

dank je voor je complimenten :thumbup: ;) en heb eigenlijk de boel een beetje omzeild door te zeggen dat de brug met balsahout zou bewerken maar was al van plan om de brug te gaan verouderen met verf. :D :P
Deze heb al middels deels met andere kleuren bewerkt maar de verf was op en maak wel foto's als zover ben.
Hoe de kolen verwerkt gaan worden naar het locdepot heb daar al wel plannen voor op tafel liggen maar ben er nog niet geheel uit wil eerst de Herbede op zijn plaats hebben en kan dan pas een definieve besluit nemen.
En smalspoor weet het nog niet het speelt wel allemaal in m'n hoofd daar het goed past in dit thema, maar sluit het beslist niet uit en gaan het wel zien.
Met vr groet,
Theo.


Dag allemaal beste vrienden,

toch even weer even een kleine update ondanks de werkdruk weer maar we blijven doorgaan :-).
Gisteren deels groene ondermat van 5 mm dik aangelegt waar de trestlers op komen te staan die later worden opgevuld.
Vanavond de trestlers onder de brug gelijmd door vooraf eerst de positie te bepalen op de baan en even gekeken achteraf met een wagon of deze overal langsheen kon, maar helaas niet bij de laatste die dus breder is maar maak die morgen een smallere en vervang deze komt het helemaal goed.
Verder heb de aansluiting van K naar C rail sluitend gemaakt waar wat slijpwerk nodig was en aanpassingen maar verloopt nu vloeiend.
De laaste 2 foto's zijn even sfeerfoto's om te kunnen zien hoe het idee is hoe het gaat worden.
Morgen weer meer hierover.
Met vr groet,
Theo. 
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dank je wel Pixon.

Goedenavond allemaal,

lekker buiten kunnen klussen vanmiddag heerlijk weertje :D.
Wat gemaakt heb is een groot platform waarop de Herbede nu staat en dit weer met nieuwe mogelijkheden.
De trestlers zijn vastgezet en de rail aan het uiteinde van de brug is ook al aangelegd voorlangs de Herbede en achterlangs.
En natuurlijk wilde foto's maken van de nieuwe update maar het fototoestel liet het afweten in alle opzichten.
Heb van alles geprobeerd maar is echt kapoet  :-( :O :mad: sorrie maar heb even geen andere op dit moment en zal waarschijnlijk een nieuwe worden.
Met mijn mobile telefoon zou kunnen maar heb geen kabel voor naar de pc helaas.
De update zal zo spoedig mogelijk plaatsvinden.
Met vr groet,

Theo.



Re: kolenmijnindustrie (Theo).
We wachten af Theo ;)

Mvg Danny
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Kroko dank je wel had je even over het hoofd gezien 8o :P

Even geknutselt aan de camera maar doet het weer, dus hier even de foto's :P
Heb nu weer leuke plannen op tafel liggen om verder te gaan vanuit dit plateau, zoals een spoor naar beneden onder de tafel om een schaduwstation te maken.
Verder nog even uitzoeken met C rail op het plateau achter de Herbede wat daar wil.
Wordt vervolgd.
Met vr groeten,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste forumleden/gasten,

Weer even geleden maar morgen weer een update waar nogal veranderingen hierin heb gemaakt, zowel in de brug als met het plateau.
Dit alles met een betere uitkomst en andere mogelijkheden die je nog gaat zien allemaal  :P >:-D
Tot Morgen en ben benieuwd naar de reacties.
Met vr groet,

Theo. :P ;)
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dank je Alexander.

Hallo allemaal,

heb wat veranderingen doorgevoerd en nogal wat werk was maar vindt het wel een betere optie met meer mogelijkheden.
Tevens ook een uitsparing gemaakt voor de latere schaduwstation onder de baan.
Kijk maar naar de foto's en ben benieuwd wat jullie ervan vinden en heeft er iemand een ander idee laat maar horen. :P
Met vr groet,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Ik wacht ongeduldig op het vervolg  :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo Theo,

Ik zal ook maar eens een reactie geven voordat ik de kans heb om het met eigen ogen te gaan aanschouwen.

Ik vind het zeer gewaagd met die mooie brug maar ik ben in ene de boogbrug kwijt.

als ik het zo zie komt er wel een vraag bij me op kan je nog wel bij de achterste sporenals er iets mis gaat?


Groetjes Ed

Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dag Alexander, er komt van de week weer wat aan hoor heb de smaak te pakken. :lol: daar eindelijk de uitweg gevonden heb om een schaduwstation te maken en nu meer mogelijkheden heb met dit extra niveau.
Met vr groet,
Theo.
Hoi Ed, dank je en de boogbrug zit nog in het plan hoor die komt straks tussen de Herbede en 2e kolenmijn.
Bij de achterste spoor komt een mangat naast de locloods dus ongeveer in het midden waar dan links en rechts bij kan als er iets mocht gebeuren.
Dit mangat ga die morgen erin maken dit om aansluiting te maken van de Herbede naar de 2e kolenmijn.
Hier komen uiteraard weer foto's van.
Met vr groet,
Theo. :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Ik ben benieuwd hoe je dit verder gaat maken Theo ;)

Mvg Danny
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Danny,

komt goed hoor overigens het plateau bij de 1e mijn heb die dicht gelegt voor de preisertjes en kunnen er nu niet meer doorheen vallen dit met o,8 mm balsa plaat.
Hier morgen even een foto.
Met vr groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Beste vrienden,

even de foto van het plateau waar 0,8 mm balsaplaat op heb gelegt die nog behandeld wordt.
Daarbij nog wat foto's van 2 aangelegde opstelsporen. :P en een betere aanzicht van het spoor voor het schaduwstation.
Met vr groet,
Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal,

er zit weer een update aan te komen met weer veel foto's, dit even een paar dgn vrij heb en tussendoor aan de modelbaan heb kunnen verder werken. :P :-).
Ook weer een idee opgedaan met een conservenblik en ga je nog wel zien wat er mee ga maken. :mrgreen: :lol:.
Even nog dit dat van M de 74491 die aan het testen ben in mijn baan onder een spanning van 19 V en nog steeds goed doet.
Ga ook een 74491 aanbrengen maar dan met een voeding van 15 V en kijken wat hiervan het resultaat is en wat naar mijn mening te laag zal zijn dit door de lage spanning en de puls hierop, heb het idee dat alles gaat ijlen in de elektronika dit door een te lage voedingsspanning en de contactpunten te snel door gaan.
Het zal allemaal nog wel uitwijzen naar het onderzoek en geef nog wel nader bericht hiervan.

Met vr groet,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo forumleden/gasten,

even een paar foto's waar morgen meer uitleg hierover.
Met vr groet,

Theo. :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2009

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Leuk die verlaten wagon en de toekomstige wiskystokerij goede ideeen en het fleurt al op met al die bomen  :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo Theo,

wat je al niet kan doen met een oud wagonnetje
heel leuk bedacht

Ed
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dank je wel allemaal :thumbup:.

Leuk die verlaten wagon en de toekomstige wiskystokerij goede ideeen en het fleurt al op met al die bomen.
Er komt steeds meer leven op de baan en bomen zijn niet aan te slepen er gaan er nog veel geplant worden.
Overigens een goede tip van jou Pixon om zelf bomen te kweken met die zaad :thumbup: gelezen in je draadje en dit ook maar eens ga doen.

wat je al niet kan doen met een oud wagonnetje
heel leuk bedacht

Tja Ed weet je het is al 30 jaar oud en was al niet veel meer dus maar met pensioen gestuurd en op deze heuvel geplaatst als pronkstuk. :P :lol:

En dan nu even wat uitleg over bovenstaande foto's, heb eerst papieren mallen gemaakt om te zorgen dat alles past op de baan achteraf.
Vervolgens met kippengaas de vormen gemaakt van de rotspartijen volgens de mallen en over de kippengaas horrengaas gespannen.
Knaufgips aangemaakt en hiermee aan het modeleren gegaan en na 1,5 uur deze in de zon heeft kunnen drogen bewerkt met heel dun zwarte verf zodat overal goed volloopt.
De gips was al best wel stijf om dit te doen en ook weer een experiment of het wel gaat op deze manier.
Vertel er even bij dat na het beschilderen de boel nog vele uren buiten in de zon heb laten drogen en de volgende dag was de gips al hard alleen het volledige vocht eruit duurd wat langer maar je kan wel verder zoals begrassen, bomen plaatsen enz.
Terwijl het gips lag te drogen ben aan de bomen begonnnen om die klaar te hebben voor het planten ervan, daarna de wagon verouderd en een bordes met ladder gemaakt en later op de heuvel geplaatst met een C rail.
Het verouderen heb dit met 2 componenten gedaan (verkrijgbaar bij de Kwast) door eerst de basic ijzer aan te brengen en na een uur de roestoxidatie.
Je ziet na een bepaalde tijd al de roestvorming naar voren komen en wordt steeds meer na gelange de tijd verstrijkt.
Op de wagon ook op het ijzer gedaan wat helemaal goed gaat en een goed resultaat geeft zo ook op kunststof.
De brug heb die 2x gedaan tesamen met de watertoren met deze 2 componenten waarvan een paar foto's tesamen met nog wat anderen.
Met vr groet

Theo.





Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hallo allemaal,

vanavond de watertoren van conservenblik gemaakt met houten onderstel, alleen de wateruitloop en ladder komen nog.
Heb het conservenblik met een dremel doorgeslepen en op maat gemaakt, vervolgens voorzichtig handmatig zo goed als mogelijk rond gemaakt en vervolgens met alcohol (99 procent ontvet) en gesoldeerd.
Onderstel is weer van balsahout gemaakt.
Verder nog wat fabrieken dat er water in de bak zit + verouderen en onderstel schilderen.
Kwam op het idee om van een draaideksel van H een bodem te maken. (Met de groeten aan H  :mrgreen: :lol:) die goed van maat was voor de bodem.
Wordt vervolgd.
Met vr groet,
Theo. :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
 :P
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Schitterend gevonden. Dit wordt fantastisch!  :thumbup:
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2007

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Hoi Theo,

een leuk idee met die watertoren en het groen ziet er ook goed uit :thumbup:

Groetjes, John
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Dank je Alexander  :thumbup:, en het idee om een wateruitloopkraan te maken kwam vanmorgen ineens toen er weer over ging nadenken en we lvan een oude temperatuurvoeler van een diepvries of cv ketel.
Dit is een mooi dun koperleidingkie aan het uiteinde van de termostaat en tesamen hier hopelijk wat van kan gaan brouwen. :P >:-D :mrgreen:.
Morgen ook even naar de sieradenwinkel voor een ragfijne schakelketting om de wateruitloopkraan aan te hangen. :P.
Vrouwtje heeft niets liggen in de sieradenkistje helaas daar er al in gesnuffeld heb.
Tja soms is hier niet altijd alles veilig als je naar iets zoekt. >:-D >:-D :D
Met vr groet,
Theo.

Hoi John,
dank je wel  :thumbup: en het groen wordt nog verder afgewerkt met wat bloemen, struiken, etc, maar daar ga nog even voor shoppen daar door de voorraad heen ben even. :P
Met vr groet,
Theo.

Even enkele foto's van het verouderen van de watertoren + het onderstel.
Wordt vervolgd.
Met vr groet,

Theo.
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: kolenmijnindustrie (Theo).
Goedenavond allemaal,

weer even nog wat kunnen doen zoals de ladder gemaakt van overgebleven plastic waar onderdelen aan hebben gezeten uit bouwdozen waar je nog veel mee kan uithalen.
De waterresevoir alvast voorzien van een ketting waar later de waterkraan aan komt te hangen.
Verder tunnelportaal geplaatst + afdichting bovenop waar later weer wat rotspartijen komen.
Dit voor zover, morgen weer meer. :P
Met vr groet,
Theo.